تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۴۹۱۵۶۷
یادداشت؛

نامه‌ای به فرماندار کهگیلویه؛ زیباسازی شهر دهدشت آرزویی دور و نزدیک

۳۲
۶
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نامه‌ای به فرماندار کهگیلویه؛ زیباسازی شهر دهدشت آرزویی دور و نزدیک
کبنا ؛شهر دهدشت سالهاست درگیر حواشی و جنجال‌هایی است که سبب رکود و ایستایی در زیبایی بصری آن شده است. شهری که قدمت و آوازه‌اش از یکسو و فرزندان نامداری که نام دهدشت را به عنوان مرکز شهرستان کهگیلویه در سطح ملی برای همگان آشنا کردند اما در دل شهر هیچ گاه شهروندان دهدشت نشین احساس رشد و پیشرفت این شهر را نه تنها احساس نکرده که گاهی آن را نماد عقبگرد نیز می‌دانند.
به گزارش کبنا نیوز، یکی از فعالان فضای مجازی شهرستان کهگیلویه طی نامه‌ای از فرماندار شهرستان کهگیلویه راجع به زیباسازی شهر دهدشت اقدامات شجاعانه و راهگشایی را صورت دهند تا شهر از حیث زیبایی بصری ارتقاء یافته و روند پیشرفت را در سال‌های آینده راحت‌تر بپیماید.
متن نامه احمد باوند به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی
فرماندار محترم شهرستان کهگیلویه سید حمزه محقق زاده
باسلام و عرض ادب و احترام  و با آرزوی توفیق توأم با سلامتی و عاقبت بخیری برای جنابعالی، اجازه می‌خواهم به عنوان یک شهروند دهدشتی، مواردی را که از نظر اینجانب حیاتی و نیازمند توجه هستند، مطرح نمایم که توجه خاص آن برادر گرامی به رفاه و آبادانی شهرمان و پیگیری عاجل شما، حل مسائل مطرح شده در این دلدل‌نوشتها برای اینجانب و همشهریان دغدغه‌مند، آسان می‌سازد.
ابتدا مسئله‌ی بی‌نظمی، نازیبایی‌ها و چهره‌ی زشت شهرمان را با نظریه‌ی علمی "پنجره شکسته" اثر "جیم ویلسون" که در مارس 1982 انتشار یافت بیان می‌کنم:
مضمون این نظریه این است که ابتدا ساختمانی با تعدادی پنجره‌ی شکسته را در نظر بگیریم.
اگر این پنجره‌های شکسته، تعمیر نگردند باعث توجه خرابکارها می‌شود تا تعداد بیشتری از پنجره‌ها را بشکنند و سرانجام حتی ممکن است خرابکارها، وارد ساختمان شوند، و اگر ساختمان خالی باشد در آن اقامت کنند، آتش بر پا کنند و کارهای دیگری که به ساختمان خسارت وارد می‌کند، انجام دهند.
یا پیاده‌رو رو یا معبر عمومی را در نظر بگیرید؛ اگر در آن، مقداری زباله جمع شود و به‌موقع جمع‌آوری نگردد، به‌زودی زباله‌های بیشتری جمع می‌گردد و نهایتاً مردم می‌آیند و کیسه‌های زباله خود را در آنجا رها می‌کنند و به محلی برای زباله‌دانی تبدیل می‌شود.
به بیانی دیگر می‌توان گفت حل مشکلات هنگامی که جزئی هستند یک استراتژی موفق برای جلوگیری از خرابکاری است.
پنجره‌های شکسته را در مدت کوتاهی مثلاً یک روز یا یک هفته تعمیر کنید تا تمایل خرابکارها برای شکستن پنجره‌ها کمتر شود.
تبلیغات مفید برای نریختن زباله و طراحی زبالدان ها در دسترس مردم و... تمایلی برای نریختن زباله به وجود می‌آورد و چهره‌ی شهر زیبا خواهد شد.
با تأسف بسیار و بدون تعارف، شهرمان که از جهت زیبایی و طراوت می‌توانست یکی از زیباترین شهرهای جنوب کشور باشد، سال‌هاست که نه یک درجازدن بلکه یک پس‌روی نگران کننده‌ای را آغاز کرده  که ذیلاً و مختصراً به بعضی از آنها اشاره می‌کنم:
 1- افراد و خانوادهایی که وارد شهر می‌شوند قبل از هر چیز به مکان‌هایی نیاز دارند که دقایقی در آن استراحت کنند و این منظور فقط با حضور در پارک‌ها تأمین می‌شود که متأسفانه پارک‌های شهر ما و در رأس آن، پارک مرکز شهر از لحاظ بهداشتی، وضعیت بسیار اسف انگیزی دارد، چون هیچکدام آب شرب و سرویس بهداشتی ندارند. فقط پارک مرکزی شهر دهدشت، دارای سرویس بهداشتی می‌باشد که کلید سرویس‌های آن دست یک آقای پوز بدستی می‌باشد که هنگام غروب آفتاب که زمان شلوغی پارک می‌باشد، درب سرویس‌ها را قفل می کند و راهی روستایشان می‌شود.
2- قسمت زیادی از حریم و خیابان میدان شهر در قرق میوه فروشان ثابت قرار گرفته که قسمتی از میدان را به زباله دانی تبدیل کرده‌اند.
3- بازارهای هر شهر یکی از مکان‌هایی است که گردشگر را بخود می‌خواند. اعم از اینکه قصدی برای خرید داشته باشد یا فقط برای تفریح در آن قدم بزنند، اما بازار روز دهدشت سالهاست که از وضعیتی برخوردار است که با هیچ یک از معیارهای شهروندی و رعایت کرامت انسانی، همخوانی ندارد.
 آیا سلامت، عفت، حیا، کرامت و حقوق شهروندی همین اندازه ارزش دارد که عده‌ای خیابانی به نام شهید مطهری (ره) را که محل تردد ماشین و مردم بوده، را به اسم *بازارروز* قرق کنند؟
چرا وضعیت زشت و زننده‌ی این بازار و کم‌عرض بودن مسیر تردد مردم و تنه زدن‌های بیشتر سهوی به نوامیس مردم در این شبه بازار، توجه مسئولین و افراد دلسوز را تا کنون به خود جلب نکرده است؟!
4- آیا بلادشاپور که یادگار ارزشمند هویت ملی و آینه تمام نمای ایران در دوران کهن است که می‌تواند ظرفیتی برای جهانی شدن صنعت گردشگری باشد، باید دیوارهای فرمانداری شهرش مزین به لباس‌های زیر زنانه و مردانه باشد و در فضای مجازی به عنوان "محله‌ی لباس زیر فروشان" دست بدست بگردد؟!
آیا ندیده‌اید خیلی از خانم‌هایی که برای خرید روسری یا شال و حتی مانتو به این دست‌فروشان مراجعه می‌کنند، خیلی آشکارا و با قبح‌شکنی نسبت به پرو (پوشیدن) در انظار ترددکنندگان اقدام می‌کنند؟!
در فرهنگ عامه‌ی ایرانی‌ها و خصوصاً ما لرها، هرگاه مهمانی وارد منزل می‌شد، سریعاً لباس‌های نوامیس خود را از روی‌بند بر می‌داشتیم.
ولی حالا ما را چه شده است که به‌صورت کاملاً آشکارا لباس‌های خیلی‌خیلی خصوصی بانوان را کف خیابان پهن نموده و گاهی فروشنده‌ی مرد نیز آنان رو به بانوان ما عرضه می‌کنند و برعکس؟!
فرماندار محترم
دست‌فروشان بازار شب از جلوی درب ساختمان فرمانداری تا چهارراه سینما و همچنین در آن‌سوی خیابان از جنب کمیته امداد تا داروخانه‌ی چهارراه سینما، سال‌هاست که زخم و لکه‌ی ناهمگونی بر پیشانی شهر ما و بلاد شاهپور شده‌اند.
اکثر مردم شهر ناراحت و معترض به این وضعیت زشت و زننده هستند و نگران‌اند که بلوار سپاه که نزدیک‌ترین خیابان به مرکز شهر است، توسط دست‌فروشان قرق شده و مردم مجبورند برای تردد از عرض آن از خیابان عبور بکنند که باعث بروز خطرات و مشکلاتی برای شهروندان می‌شود و مردم انتظار دارند مسئولین برای رفع این معضلات چاره‌ای بیندیشند.
جناب فرماندار! برای حل معضل نازیبایی‌های بصری و نماهای شهریِ زشتِ دیوارهای فرمانداری که مزین به لباس‌هایی است که در این مقوله شرم دارم نام آن‌ها را قید کنم، و همچنین برای رفع سد معبر و ساماندهی این خیابان، مستلزم تنها و بهترین راه پیشنهادی شهرداری و شورای تأمین یعنی جابه‌جایی به مکانی مناسب است.
سد معبر در خیابان سپاه و میدان شهر نه‌تنها حقوق شهروندی را ضایع می‌کند؛ بلکه نشان‌دهنده‌ی نقض در اعمال بعضی قوانین بازدارنده است و انتظار داریم باتوجه‌به پتانسیل‌های گردشگری دهدشت و حضور مسافران نوروزی و همچنین افزایش این معضل در ایام تعطیلات، تدبیری اندیشیده شود.
باتوجه‌به وجود بازار بزرگ امام رضا علیهم‌السلام با صرف هزینه‌های زیاد احداث آن و وجود بیش از ۳۷۰ دهنه مغازه و امکانات رفاهی مناسب و همکاری که با قشر دست‌فروش اندیشیده شده است، مکان بسیار مناسبی برای ساماندهی و استقرار دست‌فروشان است.
لازم به ذکر است که این بازار بزرگ‌ترین و زیباترین بازار سرپوشیده‌ی جنوب کشور است و تمام زیر ساخت‌های لازم مثل آب، برق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سایبان، بانک و عابربانک و دسترسی آسان و سریع را داراست که مکان بسیار مناسبی برای استقرار کلی از کسبه و افراد جویای کار را داراست و با رونق‌گرفتن این بازار و جابه‌جایی کامل و هم‌زمان کسبه و دست‌فروشان به آن مکان، نه‌تنها آسیبی به معیشت دست‌فروشان محترم وارد نمی‌شود؛ بلکه باعث جاافتادن و رونق کسب‌وکار آنان نیز می‌شود. (همان‌گونه که طی سالیان نه‌چندان دور، جمعه‌بازار دهدشت در همین مکان دایر بود و از استقبال و رونق خوبی برخوردار بود.)
 لذا از فرماندار محترم به‌عنوان ریاست شورای تأمین شهرستان، انتظار می‌رود که به این مهم ورود کرده و اقدامات قانونی را به عمل بیاورید تا شهرمان و فرهنگ دیارمان، رنگ و روی دیگری به خود بگیرد.
وسلام علی من یخدم الحق لذات الحق
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن بهگام
Germany
سلام. به این میگن یک نقد خوب همراه با راهکار 👌👏👏
سپاس از نویسنده و خبرگزاری کبنا به خاطر نشر آن
Iran, Islamic Republic of
چون زیلایی هستند
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما.مهم تر از هر چیزی سامان دادن ب پارک های این شهر است خاصه پارک وسط شهر ک نماد این شهره و حتی چمنی هم نداره ک آدمو برای لحظاتی شاد کنه چ رسه ب صندلی مناسب برای رفاه مردم و سرویس های بهداشتی و دیگر موارد
Iran, Islamic Republic of
نویسنده یحتمل از اصحاب کهف هستند
Sweden
مطالبی ک نوشتی عالی تمام مشکلات شهر دهدشت را بیان کردی.دهدشت انگار شهر ارواح شده
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
T
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از نگارنده دغدغه مند این متن
این موارد فریاد شهروندانی است که مسولین نمی شوند یا اگر میشنوندکاری نمی‌کنند یا اگر کاری میکنند موقت و سطحی است
اقدامات در رفع بعضی از این مشکلات هزینه نداره
فقط اقتدار و دغدغه میخواهد
وقتی یه کارکوچک انجام میشه اینقدر رسانه ای میشه که همه میدونن
اگر کاری در این راستا انجام میشه
به مردم نشون بدین که انجام دادید
Iran, Islamic Republic of
سلام ،چرا به کسانی که از انجام مسولیتهایی که داره عاجزه پستی داده میشه غیراز اینه که همه چیز باند بازیها وهر کس فقط به فکر منافع خودشه .
یه تعمیرات ناقص تو پارک وسط شهر انجام دادن هنوز اشغالاشو جمع نکردن وقتی از اونجا رد میشی انگار از یه خرابه می‌گذری
Iran, Islamic Republic of
ورودی دهدشت از طرف طولیانه یک ماهه آسفالت را خراب کردند و هر روز ده ها دستگاه ماشین و این مسیر خاک آلوده باید با خراب شدن جلو بندی هایشان به تعمیر گاها مراجعه کنند خواستند دماغش را پاک کنند چشمش را کور کردند
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام، گویا جناب محقق زاده فقط فرماندار هستند و آشنائی به حدود اختیارات و تکالیف خود ندارند و شاید نمی دانند باید گاه سرزده و بدون اطلاع قبلی به دستگاههای اجرایی-قضائی- انتظامی بمنظور نظارت بر حسن اجرای قوانین و رصد امور سری بزنند. ۱۸ مهر باایشان تماس تلفنی داشتم پاسخگو نبودند پیامکی با مضمون ضرورت بازدید از مجتمع خدماتی نگین در ورودی شهر و‌شرایط افتضاح سرویس بهداشتی و نمازخانه آن و‌ نبود برق و...را جهت استحضار ایشان ارسال کردم و نتیجه ای دریافت ننمودم
United States
مردم دهدشت در روزهای انتخابات باید درست انتخاب کنند تا وضعیتشان تغییر کند.طایفه گرایی را کنار بگذارید تا وضعیت بصری شهر تغییر کند .
ایران زیبا
United States
احسنت .درود برشما.
صمد
Iran, Islamic Republic of
از سال ۸۲ تاکنون فکر نکنم هیچ گونه اقدامی جهت زیبا سازی پارک جنگلی دهدشت انجام نشده ،حتما سابقه نداره دستشویی های ان نظافت شده باشه ،یا مایع دستشویی داشته باشند....
United States
ازنویسنده‌نامه‌تشکرمیشودامیدوارم‌مسولین‌هرچه‌زودتردست‌بکارشوند
Iran, Islamic Republic of
واقعا خیابان سپاه، شباهت عجیبی به بازارهای دوره قاجاریه داره. متاسفم برا فرماندار وشهردار و لباس زیر آویزان شده به دیوار فرمانداری، شده نماد شهرمان
دیوجام
Iran, Islamic Republic of
درود بر شهروند فهیم شهرمان
مطالبه ب حق شما بخش کوچکی از معضلات شهرمان هست

ولی متاسفانه فرماندار کنونی با توسعه بیگانه هستش
فقط در مناسبت حکومتی و دور همی موحد حضور فعال دارن
بنده خدا اینکاره نیست
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
موحدخوب میداندچه کسی اورابه مجلس برد
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
مسکن ملی دهدشت تاکسی ندارد وسرقت زیادشده
حمید
Iran, Islamic Republic of
با سلام.زیباسازی فضای شهر نیازمند یک مدیر جوان، خلاق و با اراده است.برای خیلی از مشکلات راهکار هست ولی اراده ای برای انجام آن نیست.به نظر می رسید بیشترین دغدغه نویسنده ساماندهی دستفروشان است نه چیز دیگر.باید گفت منتقل کردن دستفروشان به بازارچه مذکور با توجه به بالا بودن هزینه اجاره امکان پذیر نمی باشد. این شهر پر است از جوان های باسواد، خلاق که می توانند در حل مشکلات صاحب نظر باشند.
Iran, Islamic Republic of
هر چه بگندد نمکش می زنند و وای به روزی که بگندد نمک دیوار فرمانداری و نصب لباس های زنانه اون هم لباس های زیر. خخخخخخ
امید
Iran, Islamic Republic of
عالی بود اما کو گوش شنوا
Iran, Islamic Republic of
به جد و بدون تعارف جزو مطالبات همیشگی شهروندان مسأله زیبایی شناسی است که کمتر به آن پرداخته شده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
زیبایی زیر ساختی دهدشت آرزویی ک هیچ وقت محقق نمیشه حتی در حد امکانات اولیه
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر نویسنده این نامه .دهدشت با مردمان فوق العاده خوب و مسوولان بی عرضه. خدایی شهردار داره کار انجام میده
جواد
Romania
مگه دهدشت فرماندار داره !!!

اها یکی هست داخل فرمانداری درب اتاقش قفله و کسی حق دیدنش را نداره
شایان
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از جناب باوند عزیز واقعا حرف دل خیلی از همشهریان را به طور دقیق مطرح کردین خیلی از مردم وقتی میخوان مریضی دارن که اکثر کلینیک و مطب دکترهای این شهر در مسیر شب بازار واقع هستن وجود این بازارشب مشکلات عدیده ای را بوجود میارن چون پیاده رو را بساط شأن گرفته و نصف خیابون را هم ماشین هاشون یعنی اون بیمار باید سه خیابون اون طرف تر پارک کنه و به مطب دکتر مراجعه کنه لطفا لطفا لطفا مسولین مربوطه جهت جمع آوری بازار شب هر چه سریعتر اقدام نمایید
United States
باسلام ودرود
ازنگارنده این متن بسیارزیبامتشکریم
ساماندهی به نمای شهرمان و اینکه ازمسولان بزرگوار تقاضامندیم رسیدگی بفرمایند
افسانه ضمانتی اصل
Iran, Islamic Republic of
دهدشت شهری با قدمت و تمدن دیرینه تبدیل به شهری پر از زباله و بوی بد که از دریچه های کانال های سرپوشیده الخصوص قسمت بانک صادرات و پشت داروخانه شبانه روزی و کانال پست قدیم شده است... دست فروشان بازار شب هم قوز بالا قوز شده.. جا دارد که فرماندار وشهر دار محترم بازار امام رضا را جهت اسکان عزیزان در نظر گرفته و به این هرج و مرج پایان دهند
رادمهر موسوی
United States
درودها جناب آقای باوند عزیز
جانا سخن از زبان ما می گویی
در شهری زندگی می کنیم که از اندک امکانات شهری محروم هستیم
نه بوستان و پارکی
نه فرهنگ سرایی
نه پارک و فضای سبزی در حد معمول
خلاصه شهری در عمق محرومیت و تلخ تر که فرهنگ شهر نشینی در آن رخت بربسته
کاش انتخابات شورا در این شهر برگزار نگردد که مشکلات کمتر است
رادمهر موسوی
United States
درودها جناب آقای باوند عزیز
جانا سخن از زبان ما میگویی
دهدشت شهری است مظلوم و محروم
شهری که ساکنانش از ابتدایی ترین امکانات یک زندگی شهری محرومند
دردها بسیار هست کاش فرياد رسی پیدا شود
شهروند دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
سلام و تشکر از نویسنده محترم
ولی ما فرماندار نداریم و گرنه رأی مردم حق الناس بود به راحتی پا گذاشتن روش انگار نه انگار
جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1