کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

جناب استاندار سابق؛ لطفاً قبل از تودیع شفاف‌سازی کنید

3 مهر 1403 ساعت 0:41

حال که گفتمان سیاستمداران ما به‌خصوص رئیس‌جمهور محبوب ما با کلام معصومین مخصوصاً مولی‌الموحدین مزین شده، یادداشت خطاب با استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد را، با یکی از نامه‌های آن حضرت آغاز می‌کنم.


حال که گفتمان سیاستمداران ما به‌خصوص رئیس‌جمهور محبوب ما با کلام معصومین مخصوصاً مولی‌الموحدین مزین شده، یادداشت خطاب با استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد را، با یکی از نامه‌های آن حضرت آغاز می‌کنم.
«... و معاونان خود را بادقت کامل زیر نظر بگیر، در آن هنگام که کسی از آنان دست به خیانت گشود و این خیانت را اخبار بازرسان مخفی تأیید کرد، از جنبه شهادت به آن اخبار اکتفا نموده و کیفر بدنی را برای او اجرا کن، و آن چه را که به دست آورده است از او بگیر و او را به موقعیت ذلت و خواری بکشان و با نشان خیانت او را مشخص نما و ننگ تهمت را بر گردنش بیاویز. (نامه ۵۳)»
اول اینکه، امانت‌داری در آموزه‌های دینی توصیه شده حتی در حدیثی از پیامبر ذکر شده است: به فراوانی نماز، روزه، زیادی حج، کارهای نیک و ناله‌های شبانه مردم ننگرید؛ بلکه به‌راستی و ادای امانت بنگرید به همین دلیل همگان توافق دارند که امانت‌داری از فضایل مهم رفتاری در زندگی شخصی، شغلی و حیات سازمانی است. 
به همین دلیل برخی از موضوع‌هایی نا روشن که در حوزه کاری شما است و نیازمند شفاف‌سازی است در ذیل اشاره می‌شود:
اول: استخدام ۱۰۰ نفر بدون گذراندن مراحل قانونی؛ گفته شده مجوز جذب و به‌کارگیری ۱۰۰ نفر به استان واگذار شد که سهمیه نخبگان استان ۱۰ نفر بوده است! آیا ۱۰ نفری که جذب شده‌اند از نخبگان استان هستند؟ اگرچه مسئولیت نخبگان، بنیاد ملی نخبگان است که رسالت آن شناسایی، جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان است و اتفاقاً متولی این سازمان که از نخبگان استان است و دستی هم در رسانه دارد، این مهم را شفاف‌سازی کنند که افرادی که به اسم نخبه در این استان بالقوه زرخیز و بالفعل محروم، جذب شده‌اند آیا از شرایط نخبگی برخوردار بوده. ‌اند؟!
مابقی افراد که مقرر بود مطابق با اطلاع‌رسانی عمومی به جذب افراد واجدالشرایط اقدام شود در کدام رسانه و در چه اطلاعیه عمومی فراخوانی برای جذب افراد اطلاع‌رسانی شد؟ ما که رسانه‌ای هستیم؛ اما بی‌خبریم!
دوم: اینکه این موضوع را که مجوز تولید خوراک آبزیان که گفته شده با مشارکت فرزندتان ثبت شده است، توضیح دهید. البته نیاز است رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این مورد نیز شفاف‌سازی کنند که آیا نواقص دیگر محصولات کشاورزی به این شکل تکمیل شده است؟
اطلاع دارید استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا دارد یکی از قطب‌های پرورش ماهی در کشور است و خوراک آبزیان یکی از خلأهای زنجیره تولیدی این محصول است؟ چطور این تسهیلات برای یکی از مزرعه‌داران خبره پرورش ماهی یا سرمایه‌گذار کاری اختصاص نیافته است؟ راستی ما می‌گوییم استان زرخیز هستیم؛ ولی چرا محروم هستیم؟
سوم: خرید پنج دستگاه تیگو سواری آخرین‌مدل از بودجه عمرانی استان در فضای عمومی مطرح است که البته تجهیز سازمان‌ها به امکانات و حتی خودروها لازم است؛ اما از بودجه اختصاصی خودشان نه از بودجه عمرانی استان! آیا می‌دانید مرداد سال ۱۴۰۲ در مورد پل چهارم رودخانه بشار مصاحبه کردید که تا یک ماه آینده (شهریور ۱۴۰۲) بهره‌برداری می‌شود پروژه‌ای که مطابق با نظر معاون عمرانی شهرداری با یک میلیاردتومانی بهره‌برداری می‌شد و در کاهش بخشی از ترافیک فلج‌کننده یاسوج اثرگذار بود؛ ولی نه‌تنها در آن تاریخ بلکه پس از آن تاریخ به‌صورت ناقص در خرداد سال جاری بهره‌برداری شد یا جاده پاتاوه دهدشت که به‌صورت ناقص (پلیس‌راه استان به همین دلیل هنوز مجوز خودروهای عمومی را صادر نکرده است) افتتاح شد و حتی گفته شده مدیرکل راهداری وقت به دلیل تأییدنکردن جاده برکنار شد، بااین‌وجود آیا تجهیز و ایمن‌سازی این جاده که هفتگی تصادفات منجر به فوت دارد، ثبت می‌شود؟ آیا این موضوع اولویت نداشت؟
پل اول رودخانه بشار هم تاریخ مصرف آن گذشته است و هر زمان احتمال تخریب و خسارت‌های جبران‌ناپذیری وجود دارد؛ آیا هزینه‌کردن برای این پل‌ها اولویت نداشت؟
چهارم: اینکه گفته شده است حدود ۷۰ میلیارد تومان از اعتبارات سال گذشته بحران استان در جای خودش هزینه نشده است اگرچه نیاز است مدیرکل بحران استان هم در این مورد شفاف‌سازی کنند؟ می‌دانید در سال گذشته چقدر کشاورزان ما و حتی مزرعه‌داران ماهی و دیگر صنف‌ها از بابت سیل خسارت دیدند؟! چه کسانی مستحق‌تر از این قشر زحمت‌کش در این شرایط تحریمی که با رنج، زحمت و تحریم‌های ظالمانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شوربختانه محصول آن‌ها طعمه حریق یا با سیل تخریب شد؟
پنجم: اینکه اختصاص و خرید ۱۴ دستگاه لودر و بیل مکانیکی کوماتسو با ارز دولتی برای شرایط خاص استان که امتیاز آن گفته می‌شود فروخته شده ضروری است که البته این موضوع باید از سوی شما و مدیرکل صنعت و معدن استان شفاف‌سازی و اهمیت این دستگاه‌ها را بیان و روشن شود چه کسانی این تجهیزات را تحویل گرفتند؟
ششم: عزل فرماندار شهرستان باشت، آیا مأموریت مشخص محوله وی به پایان رسیده بود؟ چرا در دور اول این کار انجام‌نشده؟ آیا تخلف‌های سه انتخابات گذشته (مجلس و ریاست‌جمهوری) در شهرستان باشت قابل‌پیشگیری نبود؟!
آیا می‌دانید مشارکت حداکثری در استان کهگیلویه و بویراحمد و نفس انتخابات یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و سرمایه این نظام است که شوربختانه با این تخلف‌های قابل‌پیشگیری، خدشه‌دار شده است؟!
جناب آقای استاندار سابق! حال که مأموریت شما به پایان رسید ضروری است راجع به موضوع‌های برشمرده شده که در فضای رسانه‌ای استان هم مطرح هستند شفاف‌سازی کنید؛ چرا که شفافیت یکی از اصول مهم پذیرفته شده حکمرانی است و نهادینه‌شدن آن اعتماد مردمی را نیز به دنبال خود دارد.
باوجود این‌همه موضوع‌های بی‌پاسخ، پیشبرد برنامه‌های این استان برای مجریان بعد شما، بدون همراهی و همکاری مردم با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود و در مقابل ارتقای اعتماد شهروندان، اجرای برنامه‌ها را با چالش‌های کمتری مواجه خواهد کرد.
--------------------------
سید حسن جوادی
فعال رسانه‌ای


کد مطلب: 490973

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/490973/جناب-استاندار-سابق-لطفا-قبل-تودیع-شفاف-سازی-کنید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1