تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۴۹۰۸۳۸
یادداشت:

سخنی با استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
سخنی با استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛یادداشت: یکی از مخاطبان پایگاه خبری کبنا نیوز در یادداستی خطاب به استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد نوشت: اگر در حوزۀ مدیریت اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد، استانداری می‌داشتیم که وابسته به ذهن خود بوده و برنامه‌های دولت متبوع را مدیریت می‌کرد، حداقل با اعتبارات اهدایی سفر مقام معظم رهبری در سال 73، اکنون یکی از استان‌های برخوردار کشور بودیم.
 به گزارش کبنا، این یادداشت به شرح زیر است.
بدواً به‌رسم ادب، انتخاب و انتصاب حضرت‌عالی را به سمت استاندار استان تبریک و خیرمقدم عرض می‌کنم.
و اما بعد؛
جناب آقای رحمانی
چند سرفصل را به‌اختصار عرض می‌کنم تا ان‌شاءالله در ادامه مسیر، اشارات مهم‌تری را مشروحاً به عرض برسانم. یقیناً بافرهنگ سیاسی و ساختار اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد آشنا هستید. حداقل، کسانی را دارید که به‌خوبی آگاه به فرازوفرودهای چند دهه گذشتۀ استان بوده و مخصوصاً در ده سال گذشته که چالش بزرگ تشدید تحریم‌ها با مدیران فوق بی‌کفایت را داشتیم، از ظلمی که دولت‌های یازدهم و دوازدهم و به‌ویژه دولت سیزدهم در حق مردم استان روا داشتند، واقفند.
در مختصر مصاحبه‌ای که با سایت کبنا نیوز داشتید و برنامه‌ای که برای استان، در جلسه هیئت دولت مطرح کردید، کلیاتی بودند که در 46 سال گذشته به‌کرات مطرح شدند و هیچگاه نزدیک به هدف هم نشدیم. اگر در حوزۀ مدیریت اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد، استانداری می‌داشتیم که وابسته به ذهن خود بوده و برنامه‌های دولت متبوع را مدیریت می‌کرد، حداقل با اعتبارات اهدایی سفر مقام معظم رهبری در سال 73، اکنون یکی از استان‌های برخوردار کشور بودیم.
بنابراین، اولین و مهم‌ترین انتظار این مردم از شما، توجه به ذهن و استقلال فکری‌تان است. کوتاه عرض می‌کنم، انتصاب‌های شما به‌ویژه در معاونت سیاسی، اقتصادی و نیروی انسانی مبیین تمام تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کارشناسان خواهد بود. آنچه را در بالاتر به‌عنوان ظلم دولت‌های یازدهم و دوازدهم و سیزدهم نام بردم، بخشی به‌خاطر انتصابِ بی‌کفایت‌ترین بعضی افراد در این سه حوزه بوده است. هرچند که فرمانداران و بخشداران نیز جدای از این قاعده نیستند.
دومین سخن این است که مواظبِ عملِ به تعامل‌گرایی و مصلحت‌نگری‌های خود باشید. از این دو واژۀ منفور و مضحک در ادبیات سیاسی استان و بلکه کشور، فراوان آسیب دیدیم. گفتند می‌خواهیم با نمایندگان تعامل کنیم، اما معامله کردند. گفتند مصلحت در این بود، ولی به مردم خیانت کردند. گفتند مصلحت این است که استاندار بومی باشد، اما برخی از استانداران بومی عُرضۀ انتخاب خلال‌دندان خود، بدون اذن نمایندگان را نداشتند. بگذارید نمایندگان بر شما و تیم مدیریتتان در استان فقط نظارت بکنند و در تخصیص اعتبارات و برنامه‌ریزی برای توسعه استان، کمک بکنند.
سومین عرض بنده این است که برای توسعه همه‌جانبه استان کهگیلویه و بویراحمد، نیازمند سند راهبردی با تعیین زمان هستیم. اینکه پس از سی‌سال جاده دهدشت به اصفهان در بدترین شرایط ممکن و بدون از کمترین استاندارد ممکن، به بهره‌برداری برسد؛ یعنی استمرار خیانت به مردم استان. اینکه جاده‌ای غیراستاندارد و با بیشترین صعوبت در تردد بین یاسوج و زیلایی را (هرچند همین هم نعمتی بزرگ است)، منتی بر مردم بگذاریم، یعنی خیانت به مردم. اینکه اعتبارات میلیاردی را در دستگاه‌های مختلف و یا توسط اشخاصِ خاص، در حوزۀ آسیب‌های اجتماعی هزینه می‌کنند؛ ولی تعداد کودکان خیابانی، خودکشی‌های شایع در اقشار مختلف و متأسفانه زیر 10 سال، درگیری و نزاع‌های محلی، طلاق‌های گسترده (هرچند مربوط به استان ما به‌تنهایی نیست)، اعتیاد، به‌کارگیری نیروهای بدون ضابطه، پارتی‌بازی، رانت‌خواری (از جمله در بین مسئولان ارشد استان) و رشوه‌گیری که تنها بخشی از  بی‌تفاوتی مدیران ارشد استان و صدالبته سهل‌انگاری دستگاه‌های و نظارتی و امینتی، رشد صعودی داشته‌اند، بخشی از چالش پیشروی شما و انتظار مردم استان از جنابعالی است.
چهارمین سخنم با حضرت‌عالی در جذب اعتبارات است. شما می‌دانید که عمق محرومیت‌ها و محدودیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با مبالغ ده‌هزار میلیارد و پانزده هزار میلیارد و این ارقام، مرتفع نخواهد شد. ما به امید روزی هستیم که جذب اعتباراتِ چند صدهزار میلیاردی را که در مقابل منابع و ذخایر ارزشمند آب، گاز، نفت، معادن، گیاهان دارویی و سرمایۀ ارزشمند نیروی انسانی استان، حق مردم استان است، در آتیه از حضرت‌عالی بشنویم. سال‌ها است که فرودگاه داریم؛ ولی پرواز نداریم. راه‌آهن را می‌سازیم؛ اما آهن و راه ندارم. اتوبان را که در استان‌های هم‌جوار می‌بینیم و در استان شاهد مرگ‌ومیر و معلول و مصدوم مردم بدبخت استان هستیم. مهم‌ترین سدهای کشور را داریم؛ ولی اکثر زمین‌های کشاورزی استان، در کنار همین سدها به‌صورت دیم کشت می‌شوند. مردم استان با تولیدات صنایع‌دستی شناخته شده هستند؛ ولی کمترین بهره را از درآمد این صنعت داریم و در سایر حوزه‌های صنعتی، ریلی، خدماتی و کشاورزی نیز به لحاظ کمبود اعتبارات و ناتوانی در جذب تخصیص‌ها، انتظار تغییر نگرش و تلاش مضاعف حضرت‌عالی را داریم.
پنجمین عرض بنده، دقت و هوشیاری شما در انتصابات مدیران دستگاه‌های اداری استان است. بی‌تردید شما در استانی وارد می‌شوید که مهم‌ترین بحران موجود، حضور افرادی بی‌کفایت و نالایق در اکثر دستگاه‌های اداری استان است. باید مواظب کسانی که این روزها به‌انحاءمختلف خود را قیم دولت و صاحبِ سیاستِ دولت کنونی می‌دانند، باشید. کسانی که در یکی دو ماه گذشته، جلسات خانگی برگزار می‌کردند و پست‌های مدیریتی استان را تقسیم‌بندی کرده و خود را محق مصلحت مردم می‌دانند، همین‌هایی بودند که اتیکت بزرگ اصلاح‌طلبی را بر سینه داشتند؛ ولی خادمین حاج غلام محمد زارعیِ اصول‌گرا بودند. این افراد که عده‌ای از دیگر شهرستان‌ها را با خود همراه کرده‌اند، نه به‌خاطر تبعیت از شعار دولت، و نه به‌منظور تأسی از اندیشه‌های اصلاح‌طلبی، بلکه به جهت بهره‌مندی از منفعتِ خاص و سرپوش نهادن بر خیانت‌هایی که در دولت دهم و یازدهم بر این استان وارد کردند، به شما نزدیک می‌شوند. اگر قرارتان بر قول رئیس دولت باشد و با شعار «وفاق ملی» وارد استان می‌شوید، رسانه‌های دوران مدیریت این افراد و تحلیل‌های سیاسی رسانه‌های را مطالعه کنید تا عمق خیانت‌های وارده بر استان را متوجه شوید.
در پایان، ضمن آرزوی توفیق برای حضرت‌عالی، امیدواریم که اگر قرار است صرفاً با متر و مقیاس جناحی وارد استان بشوید، نخبگان، دانشگاهیان و رسانه‌های غیروابسته و متعهد را از خود دور نکنید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1