تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۹۰۸۰۸
یادداشت؛

دنا؛ اولین چالش ناخواسته رحمانی استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد / «دنا» درد مشترک کهگیلویه و بویراحمد و پادنا  

۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دنا؛ اولین چالش ناخواسته رحمانی استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد / «دنا» درد مشترک کهگیلویه و بویراحمد و پادنا  
کبنا ؛ استانداری دولت وفاق ملی در کهگیلویه و بویراحمد در نهایت و بر خلاف تمام گزینه‌ها به یک نیروی اجرایی خوش‌سابقه، توسعه‌گرا و توانمند ملی رسید.
 یدالله رحمانی با کوله باری از تجربه و سابقه مدیریت در اکثر نقاط کشور با حکم وزیر کشور و تصویب هیئت دولت به‌عنوان اولین استاندار منصوبی دولت چهاردهم از هفته آینده کار رسمی  خود را آغاز خواهد کرد.
در سوی مقابل کهگیلویه و بویراحمد با انباشتی از مشکلات و تنگناها دست‌به‌گریبان است. تبیین الگوی توسعه و برنامه‌ریزی در این مسیر مسئله اهم این استان  دارای منابع و ظرفیت است.
در تمام طول سال‌های گذشته مدام مدیریت علمی و توسعه‌گرایانه به‌عنوان ضرورت این استان مطرح بوده است. مطلب نافی برخی تلاش‌ها و دغدغه‌ها در طول سالیان گذشته نیست؛ ولی یقیناً مخاطبان نیز با  نگارنده هم‌عقیده‌اند  که کارهای مانده و مهم بسیاری باقی‌مانده است.
آب، منابع طبیعی، محیط‌زیست، گردشگری و... از جمله منابع و ظرفیت‌های مهم و قابل‌برنامه‌ریزی در جهت توسعه و جذب سرمایه‌گذاری در استان هستند که البته هر کدام با انبوهی از مشکلات و تهدیدات در مواجهه قرار دارند.
اما در این مقطع بی شک «نگرانی عمومی از بابت اتفاقات پیش‌آمده برای دنا» در رأس دغدغه‌ها و مطالبات مردم است.
طبیعی است برخی از اتفاقات و تصمیمات درون کشور بالاتر از حکمرانی محلی در حیطه و ذیل تصمیمات حکمرانی ملی قرار می‌گیرد؛ ولی توجه به نگرانی‌های مردم پیوست اساسی هر تصمیم حکمرانی مطلوب است. هر چند باید برخی طرح‌ها و پروژه‌ها و اصرار بر انجام آنها به‌رغم هشدارهای اجتماعی و محیط زیستی را صرفاً نتیجه اعمال فشار حلقه‌های مافیایی سدسازی و انتقال آب دانست که اراده جمعی و عمومی راه‌حل مقابله با این زیاده‌خواهی‌هاست.        
دنا بخش مهم و نمادین هویتی و محیط زیستی مردم کهگیلویه و بویراحمد بوده و است و مردم این دیار نسبت به هر آن چه که ممکن است این موضوع را درگیر چالش نماید با حساسیت نگاه می‌کنند.
به همین خاطر استاندار دولت چهاردهم هر فردی به‌غیراز یدالله رحمانی نیز می‌بود چاره‌ای جز تدبیر و چاره‌اندیشی برای این چالش ناخواسته و ابتدایی نداشت. نگرانی مردم دررابطه‌با دنا دارای دو بخش است. بخش اول به مقوله هویتی بر می‌گردد که مردم این دیار دنا را بخشی از تاریخ، جغرافیا و هویت خود می‌دانند و تاریخ و اسناد و ادبیات محلی و عامه استان بر این موضوع صحه می‌گذارند.
بخش دوم به مسائل زیست‌محیطی، اقتصادی، آبی و تقسیمات کشوری بر می‌گردد. موضوعی که اساساً کل حوزه دنا از سی سخت، یاسوج، پاتاوه در کهگیلویه و بویراحمد و سمیرم، پادنا، خفر و... در استان اصفهان را با خطر حتی نابودی تهدید می‌کند. دررابطه‌با چگونگی تهدیدات اکوسیستمی دنا به‌ویژه در صورت احداث سد و یا انتقال آب کارشناسان مربوطه مفصل نوشته و  گفته‌اند؛ بنابراین در گام اول پیگیری اصولی از مجاری و کانال قانون و سلسله‌مراتب اداری لازم و ضروری است موضوعی که پیش‌ازاین کلید آن توسط فعالین مدنی و گروه‌های اجتماعی زده شده است و در آخرین مورد آیت‌الله سید نصیر حسینی امام‌جمعه محترم یاسوج و نماینده ولی‌فقیه در استان بر پیگیری آن تأکید داشت.
تجربه فعالیت‌های سیاسی، سازمانی، اقتصادی، برنامه‌ریزی و... رحمانی به همراه دغدغه وی به‌عنوان عضوی از جامعه «دنا نشینان» و حضور و زندگی و مدیریت در کهگیلویه و بویراحمد سبب شده است «امیدواری» به اهتمام جدی در پیگیری این مطالبه عمومی مردم بیش‌ازپیش تشدید و تقویت گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون به استان خیانت کرد.... دست از این نخبه کشی بر نمیداره..... واقعا برای همه استان متاسفم
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1