تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : ۴۷۳۲۴۰
یادداشت:

تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه بزرگ؛ چرا موحد؟

۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه بزرگ؛ چرا موحد؟
کبنا ؛آخرین روز تبلیغات انتخاباتی به لحظات پایانی می‌رسد و تقریباً عیار هر کدام از نامزد‌ها برای کسانی که آن‌ها را آراء خاکستری می‌شناسیم، محرز و مسلم شده است. مضاف بر سخنرانی‌ها و عرضهٔ دیدگاه‌ها، برخی اقدامات نیز به مردم کمک کرده است تا بهتر انتخاب بکنند.
اول اینکه در این دوره از انتخابات، رسانه‌ها و ارباب جراید در آگاهی بخشیدن و ارتقاء دانش و معلومات مردم برای چگونه انتخاب کردن، نقش ارزشمند و قابل تحسینی داشتند.
دوم اینکه حضور جریانات سیاسی غیررسمی و به مناظره کشاندن برخی از کاندیدا‌ها، یعنی عیان شدن توان علمی و درک سیاسی‌شان از محدودیت‌ها و نیازمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان.
سوم اینکه حضور گروهی و خانوادگی برخی از افراد خاص، در ستاد‌ها و اجتماعات کاندیدا‌ها، تفسیر و معنایی خاصی دارد.
چهارم اینکه استناد به تجربه، تخصص‌شان در کمیسیون‌های مرتبط می‌تواند مبنایی برای تبیین نتیجه انتخابات باشد.
پنجم اینکه نوع ادبیات و روایی زبان و تسلط نامزد‌ها بر گفتمان سیاسی و شرح برنامه‌ها در این یک هفته، بهترین و عالی‌ترین مبنای انتخاب است.
اگر همین ۵ فرض را در شهرستان کهگیلویه بزرگ ملاک پیش‌بینی و نتیجه نهایی قرار بدهیم، شک نکنید، تقریباً حقیقت را دیده‌ایم. بنابراین در اینکه رقابت سیاسی در کهگیلویه بزرگ با احترام به همه نامزد‌ها، تنها بین آقایان سیدعلی محمد بزرگواری و سید محمد موحد می‌باشد، شکی نیست. اکنون هر پنج ملاک انتخاب را شاخص‌بندی می‌کنیم تا نتیحهٔ نهایی تبیین شود.
۱- رسانهٔ جناب آقای بزرگواری از همان ابتدای فعالیت‌ایشان، سعی داشتند با ادبیات غیرمستند رقیب خود را مطرود جلوه بدهد. وارد مسائل انتزاعی و جوگیر‌های کوچه بازاری شدند. تنها علتش هم عدم دانش تخصصی رسانه‌ای بود. چون فکر می‌کنند مردم منتظر الفاظ نامناسب و تهمت زدن هستند. در حالیکه تیم رسانهٔ آقای موحد، اکثراً دانش آموختگان رشته‌های مرتبط با فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند. کاملاً مسلط بر فضای اجتماعی و سیاسی هستند و از تمامی چالش‌ها و سطحی نگری‌های رقیب نهایت بهره را می‌برند. چینش واژه‌ها، جمله‌بندی‌های تأمل‌انگیز و تحلیل‌های علمی و عینی، پاسخی بود که نسل جوان و مطالبه‌گر می‌خواستند. در عرصهٔ رسانه، باید اقرار کنیم که فکر نیازمند مردم را اقناع کردند.
۲- حضور تشکل سیاسی اصولگریان تحت عنوان «شورای وحدت»، در شهرستان کهگیلویه، یکی دیگر از ملاک‌های تبیین نتیجه انتخابات است. در جلسه شورای وحدت، جناب آقای بزرگواری علیرغم دعوت قبلی، شرکت نکردند. در دوره‌های قبل که حاج آقای بزرگواری حضور داشتند، در مقابل توصیه‌های طایفه‌ای و یا بزرگان سیاسی به صراحت مدعی بودند که از بالا (بر همگان پوشیده است که بالا کجا بود)، او را خواسته‌اند و کاری به اینکه چه کسی قرار است در صحنهٔ رقابت انتخاباتی باشد، نداشتند. در این جلسه نیز متکبرانه و با نگاه از بالا، مردم را تحقیر و در جلسه شورا شرکت نکردند. اما در مقابل، جناب آقای موحد با نهایت ادب حضور یافتند، حتی توهین و بی‌ادبی‌ها را تحمل کردند، منطقی و با شهامت کامل به سؤالات پاسخ دادند. این میزان از تعلق خاطر به مردم، یعنی پاسخگویی به انتقادات و خواسته‌های تشکیلات که جناب آقای موحد، موفق‌تر از آقای بزرگواری بودند.
۳- حضور مستمر شخصیت‌های برجسته و فعال در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کنار آقای موحد، بیانگر رویش‌های گسترده و افزایش رأی‌آوری‌ایشان است. بنابراین حضور گسترده مردم در ستاد‌های جناب آقای موحد، یعنی برتری کاملاً محسوس‌ایشان به رقیب سنتی‌اش است.
۴- ذاتاً افزایش حامیان و تعدد گروه‌ها یا رویش‌های جمعیتی بر اساس فرضیه‌هایی است که پیش‌بینی را راحت‌تر می‌کند. قبل از این رقابت سیاسی، هر دو رقیب فعلی یعنی آقایان بزرگواری و موحد، تجربه نمایندگی در مجلس را دارند و بررسی گذشته آن‌ها می‌تواند مؤثر در تحلیل‌مان باشد. آقای بزرگواری در مجالس هشتم و نهم، همواره چالش‌های بسیاری داشتند. ‌سوژهٔ مسیح علینژاد و رسانه‌های خارجی یا برخوردهای احساسی و هیجانی در برخورد با مسائل کلان کشور، طرح «چماق لری» و شعار‌های نادرست علیه بزرگان جریان اصلاحات، هیچ گاه از ذهن مردمی که به دنبال پویایی و نگرش‌های عالمانهٔ سیاسی هستند، پاک نخواهد شد. اما در مقابل، آقای موحد همیشه در تراز شخصیت‌های مهم سیاسی بوده و هیچگاه از دایرهٔ عقلانی سیاست خارج نشدند. در دولت‌های سازندگی مرحوم هاشمی، اصلاحاتِ خاتمی، مهرورز احمدی نژاد و انقلابی رئیسی حضور داشته و تجارب ارزشمندی را در کیان سیاسی کشورمان دارند.
ضمن اینکه مورد توجه مسئولان رده بالای اجرایی کشور بوده و تعامل قابل تحسینی به عنوان یک شخصیت سیاسی دارند. بنابراین همین تفاوت‌ها می‌تواند معیاری برای تبیین انتخابات پیش رو باشد.
۵- یکی از مهمترین شاخص‌های انتخاب برای مردمی که متأثر از آموزه‌های دینی و اخلاقی تربیت شده و نگرش‌های سیاسی و علمی را به نیکی آموخته‌اند، ادبیات سیاسی نامزد‌ها است. وقتی کسی پیشینهٔ سیاسی مؤثر در کارنامه ندارد و نمی‌تواند که وابستگی فکری بین خود و مردم ایجاد کند، مسلماً رویکرد احساسی تا غیرعقلانی را پیشه می‌کند. کسی که برای دانش و شعور مردم احترام قائل باشد، از دایرهٔ ادب خارج نمی‌شود. یا از تخصص خود کمک می‌گیرد و یا به رزومه مدیریتی و سابقهٔ قبلی‌اش مراجعه کرده و افتخاراتش را به مردم می‌گوید. با مروری سطحی بر تجربه نمایندگی آقای بزرگواری می‌بینیم که بیان ادبیات تند ایشان در سخنرانی‌های این هفته، دال بر فقر عملکردی‌ ایشان است. از آن طرف می‌بینیم که در تمامی سخنرانی‌های آقای موحد، همواره به تجلیل از بزرگان، علما، روحانیون، ‌اندیشمندان و نخبگان یاد کرده و حتی یک کلمه رنجش‌آور و توهین‌آمیز را در ادبیات سیاسی آقای موحد نشنیده‌ایم. بنابراین، پویایی و ادبیات محترمانهٔ آقای موحد، یعنی موفقیت و پیروزی و آغاز هفتمین دورهٔ نمایندگی مردم شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ.
با این نگرش، مردم فرهیخته و خردورز شهرستان‌های چهارگانه در روز جمعه می‌دانند که چگونه باید انتخاب کنند. می‌دانند که نماینده آن‌ها در مجلس شورای اسلامی، تجلی شخصیت سیاسی و اجتماعی و همچنین شاخص میزان فرهنگ و ادب آن‌ها بوده و اجازه نخواهند داد که برخی رفتارهای نادرست الگوی اخلاقی ما باشد. بنابراین اکثریت آراء مردم شهرستان‌های چهارگانه در سبد آقای موحد خواهد بود.
لازم به ذکر است که این مقاله نافی خدمات بزرگواری در طول دوران مسئولیتش نیست. 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
ما طرفدار هیچکدام نیستیم:: اما معلوم شده مثلث شومی درکاره البته رسانه ها رسالت خودشان را دارند:::
Iran, Islamic Republic of
نگارنده عزیز دنبال نمره انظباط هستند.آفرین .به ایشان ۲۰ بدهید.البته کمی هم منتظر نتیجه باشید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل مفت و آبکی
سادات
Iran, Islamic Republic of
بدبخت بیچاره شما شب وروز توکبنا ضد بزرگواری حرف میزنی وپیغمبر خدا موحد شده ،خدا بحق بزرگیش روسیاه بشی
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری
چپش
Romania
ادبیات موحد کجا بودند موحد در ۲۴ سال در مجلس نتونستند از روی یک متن بخونند اصلا می تونه توی مجلس حرف بزنه
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1