کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

پیام سیاسی برای سران اصلاح‌طلبان کهگیلویه و بویراحمد؛ گوش به فرمان فرمانده اصولگرایان؛ از جلو نظام؟

4 بهمن 1402 ساعت 20:52

این جریان سیاسی به جای اینکه با تفکر و برنامۀ منطقی و کاربردی به اقتدار برسند، تغییر موضع داده و با افتادن بر دست و پای گروهی که هذا خود را اصلاح طلب خوانده‌اند، در جستجوی اعتبار سیاسی باشند. البته تنها بهانه‌ای که داشتند این بود که بگویند، مردم فراتر از اصلاح‌طلب و اصولگرا فکر می‌کنند و حتی شاید این آرزو و یا خواسته سیاسی را داشتند که «محمد بهرامی» را خارج از گردونه رقابت‌ها ببیند.


یادداشت - جرقۀ ناشی از اصطحکاکِ بیعت برخی از به اصطلاح‌ اصلاح‌طلبان با کاندید اصولگرایان، با اعلام انزجار و کتمان بزرگان اصلاح‌طلبِ مرکز استان مواجه شد و جریان استحاله شدۀ اصولگرایی به محاق رفته است. اما خوشبختانه، فعالان رسانه‌ای استان، نگذاشتند که منفعت طلبانِ این بازی‌های کثیف، از عناوین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، نتیجه‌ای بگیرند.
بی‌تردید، رسانه می‌تواند جامعه را به سمت آنچه که هدف‌گذاری رهبران، دانشگاهیان و نخبگان است، رهنمون باشد. در تمام دنیا، رسانه‌های آزاد به واسطه حضور تمام وقت و نظارت بدون سانسور و شفاف بر نهاد‌ها و افراد خاص، کمترین سوءاستفاده و تبانی را رصد می‌کنند و به مردم ابلاغ می‌کنند.
در کشور‌های جهان سوم، رسانه‌ها نمی‌توانند نقش رهبری خود را به نحوی که قابل انتظار است، ایفا کنند. چرا که اولاً احزاب مستقل و با راهبرد مشخص نداریم. دوماً وابستگی‌های گروهی و نفوذ اشخاص خاصِ صاحب قدرت سیاسی و اقتصادی، مانعِ اقتدار رسانۀ مستقل می‌شوند. متأسفانه به واسطۀ آنچه فکر می‌کنیم خصوصی‌سازی کرده‌ایم در حقیقت همین اشخاص خاص، با نفوذشان در قدرت، تمامی منابع و امکانات را شخصی‌سازی کرده‌اند و می‌بینیم که بعضی از رسانه‌ها با سوگیری شخصی مطلب می‌زنند.
در نتیجه تحولات فکری و سیاسی، رسانه‌ها و مردم، نقش خودشان را دریافتند. یعنی هم رسانه آموختند که چگونه رهبری کنند و مردم و جامعه را در مسیر متعالی قرار بدهند و هم مردم بویژه دانشگاهیان ملزم شدند که نقادانه جهت دهی بکنند. گفتمان دولت آقای احمدی‌نژاد با وزرای اصولگرا ولی بدور از لگوی اصولگرایانه و یا دولت شیخ حسن روحانی با کابینۀ اصلاح‌طلبان اما پرهیز از واژه و نماد‌های اصلاح طلبی، مصدق این واقعیت است که ابتداً، سیاسیون متوجه جهت‌گیری‌ها بویژه شفاف‌سازی رسانه‌ها شدند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز هنوز زود است که انتظار داشته باشیم که رسانه‌ها نفوذ ناپذیر و مؤثر باشند. به دلیل اینکه هم رسانه‌های مستقل کم داریم و هم مردم متأثر از فضای مجازی هستند و بسیاری از افراد حتی دانشگاهیان تفاوتی بین رسانه و فضای مجازی را قائل نیستند. با همۀ این اوصاف، همین محدود رسانه‌ها هم مستمراً یا دادگاهی می‌شوند و یا به منفعت افراد خاص می‌نویسند. خوشبختانه یکی از رسانه‌هایی که فراتر از استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه قرار گرفته و با واسطه‌ امانت‌داریِ در دیدگاه‌های منتقدان و مردم باوری در بیان خواست مردم و نیاز جامعه، هیچگونه وابستگی ندارد، سایت کبنانیوز است.
با فعالیتِ قبل از موعد برخی از نامزد‌های انتخابات دوازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی در شهرستان‌های سه‌گانه بویراحمد، گروهی از افرادی که خود را اصلاح طلب معرفی کرده بودند، با اصولگرایی‌ترین چهره این رقابت، بیعت نمودند. شعف و سرور هر دو گروه باعث شد تا با تأسی از هم‌پیمانی سال‌های ۹۰ و ۹۴ اصلاح‌طلبان با غلام محمد زارعی، هر آنچه گفته بودند را رسانه‌ای و در فضای مجازی غلیان بدهند. غافل از اینکه شکوفایی رسانه در اصلاح نگرش‌ها و رمزگشایی از بیعت‌های جریاناتی که باید منطبق با اساسنامه خود اعلام وجود کنند، مانع کسب اقبال مناسب برای طرفین شد. زیرا فردای روز بیعت، خیلی از بزرگان اصلاح‌طلب از بیعت‌کنندگان در رسانه‌ها، تبری جستن و مردم، بویژه کسانی که نگرش اصلاح طلبی داشتند را از اشتباه سیاسی و تاکتیکی که صورت گرفته بود، آگاه کردند. از طرفی رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلبی، به شدت در محکومیت چنین بیعتی وارد عمل شدند و اعاده حیثیت سیاسی کردند. مهمتر اینکه، دیگر نامزد‌های اصولگرا، بسیاری از حقایق پنهان شده را بیان کردند. از جمله آقای دکتر علی خرامین اظهار داشتند که همین اصولگرایانی که امروز در کنار اصلاح‌طلبان نشستند، قبل از این، حضور ما در مراسمات فاتحه اصلاح‌طلبان را حرام می‌دانستند.
علی ایحال، شفاف‌سازی و مطالبه‌گری رسانه‌ها باعث شد تا مردم به عینه ببینند که این جریان سیاسی به جای اینکه با تفکر و برنامۀ منطقی و کاربردی به اقتدار برسند، تغییر موضع داده و با افتادن بر دست و پای گروهی که هذا خود را اصلاح طلب خوانده‌اند، در جستجوی اعتبار سیاسی باشند. البته تنها بهانه‌ای که داشتند این بود که بگویند، مردم فراتر از اصلاح‌طلب و اصولگرا فکر می‌کنند و حتی شاید این آرزو و یا خواسته سیاسی را داشتند که «محمد بهرامی» را خارج از گردونه رقابت‌ها ببیند. با نگاه جامع‌نگر مقام معظم رهبری و دستوری که به مجریان امر انتخابات دادند، این فهم ناقص هم کارگر نشد و حضور مقتدرانه دکتر محمد بهرامی و ریزش مردمی هواداران کاندیداهای اصولگرا نمود بیشتری پیدا کرده است. که این یعنی انتظار پیروزی کاندید اصولگرایان  در رقابت انتخاباتی اسفند ۱۴۰۲ با اما و اگرهای زیادی روبرو شد. حال که عرصه بر این گروه سیاسی بویراحمد و بلکه استان کهگیلویه و بویراحمد به تنگ آمده، تنها راه باقی مانده برای رأی‌آوری نسبی کاندیدشان، استفاده از تمام قدرتِ تشکیلاتِ اصولگراییِ سنتی است. بنابراین کسانی که می‌دانستند در سپهر سیاسی، جایگاه چندانی و مقبولیت گذشته را در بین مردم ندارد، بالاجبار پشت تریبون‌ها و در نشست‌های مختلف همراه آخرین تیر در ترکش جریان سیاسی خود شدند. ابتدا در شهرستان باشت کنار هدایتخواه نشستند. سپس خواهر هدایتخواه از دستور ویژه برادرش برای حمایت از کاندید اصولگرایان پرده برداشت و اکنون در جلسه‌ای تحت عنوان «همایش مردمی شکوه مشارکت» که با حضور جمعی از هواداران در حسینیه امام علی(ع) شهرک امام حسین(ع) برگزار شد، رهبر سیاسی جریان، یعنی حاج مسعود حسینی که سال‌ها است در کمتر نشست سیاسی علنی شده، حجت تمام کند و به صراحت بفرماید که اگر تنها هم باشد، به نادر منتظریان رأی خواهد داد. این پیام سیاسی، ابلاغیه‌ای محضر محترم بزرگان، نخبگان و علمای اصلاح طلب استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله عالیجنابان سیدباقر موسوی، علی مندنی پور، سید ضیاء الدین رضاتوفیقی، سید رضا عسکری و دیگر اعزۀ گرام اصلاح طلبی است، چنانچه در این پویش سیاسی همچنان بر بیعت با اصولگرایان هستند، گوش به دستورِ فرمانده اصولگرایان؛
«نیرو‌های حاضر در میدان! به فرمان من! از جلو نظام؟ »


کد مطلب: 471768

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/471768/پیام-سیاسی-سران-اصلاح-طلبان-کهگیلویه-بویراحمد-گوش-فرمان-فرمانده-اصولگرایان-جلو-نظام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1