یادداشت ارسالی:
منش موحد
18 دی 1402 ساعت 23:43
تحریفات شناختی در فعالان سیاسی کهگیلویه بزرگ بیداد میکند. برخورد قضاوتی، استدلالات هیجانی، برچسب زدن، فاجعهسازی، مقایسههای غیرمنصفانه، ذهن خوانی، فیلتر منفی، شخصیسازی، تفکر دو قطبی و... انواع مصطلح تحریفات شناختی در بین برخی از فعالان سیاسی کهگیلویه بزرگ است.
تحریفات شناختی در فعالان سیاسی کهگیلویه بزرگ بیداد میکند. برخورد قضاوتی، استدلالات هیجانی، برچسب زدن، فاجعهسازی، مقایسههای غیرمنصفانه، ذهن خوانی، فیلتر منفی، شخصیسازی، تفکر دو قطبی و... انواع مصطلح تحریفات شناختی در بین برخی از فعالان سیاسی کهگیلویه بزرگ است. در این بین، این نخبگان با این نظامهای باور معیوب قرار هست تودههای مردم مظلوم کهگیلویه را مشورت داده و راهبری کنند. روانشناسان شناختی بالاخص آرون تی یک مبدع درمان شناختی دهها خطای شناختی را در تفکر انسان کشف نمودهاند که یکی از این خطاها که در استان عزیز ما مصطلح و بشدت اپیدمی شده است، خطای شناختی تفکر دو قطبی، همه یا هیچ یا سیاه و سفید دیدن آدمها، پدیدهها و پدیدارهای اجتماعی است. این خطای شناختی باعث میشود که آدمها را به صورت بد و خوب مطلق، فرشته و شیطان مقولهبندی کنیم. در صورتی که انسانها موجوداتی رنگی هستند و هیچ انسانی را نمیتوان در مقولههای خوب و بد مطلق، فرشته خوی و شیطان صفت مطلق تقسیمبندی کرد. وجود انسانها هم خصیصهها و ویژگیهای مثبت و هم صفات و خصیصهها منفی دارند. بعضی از فعالان سیاسی در کهگیلویه بزرگ و به طور اعم در استان کهگیلویه و بویراحمد برای جلب نظر مردم زجر کشیده استان، مدام انسانها و الیتهای سیاسی استان را در این مقولههای دوگانه افراطی دستهبندی میکنند. در صورتی که ما در دین مبین اسلام و آیین رحمانی تشیع داریم که تنها چهارده انسان در این دنیای فانی از اول تا ازل بودهاند که معصوم بوده و از خطا و اشتباه مصونیت دارند. این باور ما را به این نکته رهنمون میکند که سایر افراد را نمیتوان در مقولههای همه یا هیچ، یا سیاه و سفید تقسیمبندی کرد. هیچ انسانی بری از خطا و اشتباه نیست و با خاتمیت رسولان پرونده معصومیت انسانها بسته شده است و هیچ کسی نباید انسانها را بری از خطا و اشتباه بداند. پیرو این خطای شناختی، فعالان سیاسی برای فریب مردم و تخریب نخبگان ملی کهگیلویه بزرگ، مقولهبندیهایی را در عرصه سیاسی منطقه پدید آوردهاند که این مقولهبندیها تماماً ذاتی سنتگرا دارند و مقولههایی غیر واقعی در کانتکست نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. مقولههای که دال مرکزی آنها حاصل تریبالیسم، قبیلهگرایی و نژادپرستی این مفاهیم با معنای شدیداً منفی در جهان جدید است. یکی دیگر از خطاهای شناختی مصطلح در فضای سیاسی کهگیلویه بزرگ خطای برچسبزنی است. مطرح کردن مقولهبندی ثلاث- بویراحمد که این روزها در منطقه جاری و ساری است و حتی در باور فعالان سیاسی منطقه عمیقتر و نهادینهتر از توده مردم است از دیگر مقولهبندیهای منحوس و زشتی است که منبعث از خطای شناختی برچسب زنی است و کاندیداها و فعالان سیاسی برای به دست آوردن آرا توده زجر کشیده و مظلوم از آن استفاده میکنند. مقولهبندیهای که عامل اصلی عدم توسعه یافتگی کهگیلویه بزرگ است و سنگ سترگی است که جلوی راه همه خادمین و دلسوزان این منطقه را سد کرده است. این مقولهبندیها بیشک فقط برای انحراف اذهان عمومی و سوار شدن بر اریکه قدرت است. مقولهبندیهای که حاصل خطای شناختی و برای به قدرت رسیدن، عامدانه و عالمانه استعمال میگردند. حال اگر چه اعتقاد راسخ داریم که سید محمد موحد معصوم نیست و ممکن است در مقاطعی کمکاری، اشتباه و یا خطا کرده باشد اما اگر بخواهیم بدون هر گونه تعصب و بدور از حب و بغضهای شخصی رفتار و منش سیاسی نماینده فعلی کهگیلویه بزرگ سید محمد موحد را بررسی نموده و رفتار سیاسی او را مورد مداقه قرار دهیم نیک میبینیم که این تقسیمبندیها در منش و رفتار سیاسی «موحد» هرگز وجود نداشته و اتفاقاً منش و رفتار سیاسی این سید دقیقاً عکس این مقولهبندیهای نامبارک است. هر کسی از آحاد مردم که به دفتر این سید در طبقه چهارم ساختمان مجلس پا گذاشته است نیک میداند و پی برده است که در دفتر موحد این مقولهبندیها محلی از اعراب ندارد. طبق روال این چندین دوره پرأفتخار که سید محمد موحد بر کرسی نمایندگی جلوس داشتهاند، همیشه از عصر جمعه بعد از انتخابات، در دفتر سید محمد موحد تمام مقولهبندیهای نژادی، قومی، سیاسی و جناحی، ثلاث- بویراحمد، اصلاحطلب- اصولگرا رنگ میبازند و تنها انسانیت، ارزشهای اصیل انسانی، حق و حقوق است که برای این سید بزرگ اهمیت دارد. این شخصیت با همه آحاد مردم به یک شکل برخورد کرده و تا آخرین نفس به دنبال احقاق حقوق حقه مردم است.
آنهایی که با پروپاگاندای رسانهای قصد دارند شخصیت موحد را به خیال خام خودشان جریحهدار کنند، نیک بداند که مردم به درستی فرق دوغ و دوشاب را میفهمند و کسانی که به وی مراجعه کردهاند، این رویه رحمانی را در این شخصیت بیتکرار دیدهاند. میتوان به درستی گفت که نخبههای کهگیلویه که در تهران ساکن هستند چه اصلاح طلب چه اصولگرا، چه ثلاث و چه بویراحمد، بدون وجود این سید بییار و یاور هستند. فعال سیاسی، نخبه اجرایی، هنرمند و ورزشکاری از کهگیلویه و استان نبوده است که از این خوان بهره نبرده باشد. این روحیه موحد شامل همه رقیبان حال وی در انتخابات پیشرو هم شده است و گزافه نگفتهام اگر بگویم نخبهای از کهگیلویه بزرگ نیست که بدون حمایت سید محمد موحد توانسته باشد جایگاهی را اشغال و یا موفقیتی در ابعاد کلان کسب کرده باشد. راز ماندگاری سید محمد موحد بیشک خدمت بیمنت بدون از لحاظ کردن مقولهبندیهای سیاسی، قومیتی و جناحی است. اولین خصیصه یک منتقد واقعی انصاف اوست. پس بیایید منصفانه رویهها، رفتار و منش سیاسی این سید بزرگ را نقد کنید. استفاده از خطاهای شناختی و ایجاد مقولهبندیهای ناصواب جز پدید آوردن قطبش اجتماعی و دیوارکشی بین مردم و تقسیمبندیهای ناصواب اجتماعی و فرهنگی و عدم توسعه یافتگی، رهاورد دیگری برای کهگیلویه بزرگ ندارد، پس اگر قرار است در فضای انتخاباتی فعالیت کنید بهتر است هر کاندیدا تبلیغات مثبت کرده و فقط مواضع خویش را اعلام و از آنها دفاع نماید. در تمام دنیا ثابت شده است که تبلیغات تاریک و منفی و کوبیدن رقیب جز عمیقتر کردن دستهبندیهای اجتماعی و سیاسی، پدید آوردن قطبش و دو و چند قطبی کردن فضای اجتماعی، عدم توسعه یافتگی و عدم پیشرفت، عمیقتر کردن فقر و افزایش نرخ آسیبهای اجتماعی ارمغانی نخواهد داشت.
-----------------------------------------------------
حسامالدین چرامی، فعال سیاسی اجتماعی
کد مطلب: 471193