تاریخ انتشار
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۴۵۰۶۱۶
یادداشت ارسالی؛
دم خروس حاشیهسازان در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیرون زد
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سیستم سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد که چند صباحی است به ریل آرامش برگشته و طایفهگرایی و نگاه قومیتی از آن رخت بربسته است و بازار معاملهگری آن تعطیل شده است، عدهای که منافعشان در این مجموعه به خطر افتاده مدام با حاشیه سازی سعی در نادیده گرفتن خدمات این مجموعه وسیع دارند.
به گزارش کبنا، متن زیر را یکی از خوانندگان کبنا نیوز ارسال کرده که در ادامه میخوانید.
اولاً) اینگونه به نظر میرسد که فضای اداری و کاری در دانشگاه علوم پزشکی برای خیلیها از اهمیت بالایی برخوردار است. آنها اسب منفعتشان با ایجاد حواشی در دانشگاه میتازند و همواره یک «بامبول» درست میکنند تا از آب گلآلود برای خود سودی ببرند. و اما سیستم سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد که چند صباحی است به ریل آرامش برگشته و طایفهگرایی و نگاه قومیتی از آن رخت بربسته است و بازار معاملهگری آن تعطیل شده است، عدهای که منافعشان در این مجموعه به خطر افتاده مدام با حاشیه سازی سعی در نادیده گرفتن خدمات این مجموعه وسیع دارند. صریحترین مطالب و مخالفتها با دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه مدیریتی آن از یک جا و در یک جهت خاص مشخص گردیده است.
واضحتر بگویم که آقای خاص! به دلیل تقابل قبلی با رئیس یکی از بیمارستانهای استان، مدام در پیحاشیه سازی میباشد. ایشان مدام با ارسال پیامهایی به مسئولین دانشگاه، خود را متولی هر گونه تغییر تخصصی در مجموعه بهداشت و درمان میداند و با تهدید به استفاده از قدرت!!! دخالتهای بیجا و غیر تخصصی مینماید و این سم مهلکی برای سلامت که مقولهای است تخصصی، میباشد.
این فرد خاص که تاکنون برای ارتقای سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد کوچکترین قدمی بر نداشته و اصولاً اینکاره نیست، فقط درمسیر خدمت به طیفی خاص و آنهم با نیمنگاهی به صندوق رأی در آینده به صورت هدفمند برای مجموعهای طلبکار از ایشان است.
ایشان فکر میکنند پنهان شدن در پشت پرده و صدور دستور را کسانی که ضریب هوشی بالاتر از خودش دارند، نمیفهمند و باید به ایشان متذکر شد که آقای خاص دم خروست مدتهاست بیرون زده و صبح برشما پدیدار گردیده است!!
دوماً) انسان با وجود نفس امّاره، همیشه در معرض لغزش قرار دارد. گاهی لغزشها به گونهای هستند که دیگران بیش از خود انسان، متوجه آن میشوند و چنانچه انسان هر از چند گاه در مسیر زندگی، خود را از زاویه دید دیگران ملاحظه کند، بهتر به لغزشهای احتمالی خود پی میبرد و اگر به فکر سعادت خویش باشد، بهتر میتواند به اصلاح بپردازد. این جملات نشان میدهد همواره نقد منصفانه و دلسوزانه و کارشناسی شده میتواند مفید و راهگشا باشد.
نقدی که هدفش خیر رساندن و بهبود شرایط و امور باشد. مدیریت دانشگاه و بیمارستان شهید دکتر جلیل، همواره نقد را به عنوان راهی جهت شناخت بهتر مسیر میدانند و به آن توجه ویژه دارند. نقدی مورد قبول است که دلسوزانه، راهگشا، واقعی و بدون غرض ورزی شخصی باشد. گاهاً نقدگونه هایی وجود دارد که شاید هدفی جز ضربه زدن به آرامش مدیران و پرسنل و حتی وارد کردن خلل در خدمت رسانی به بیماران ندارد.
اما آغوش مدیران بیمارستان جهت پذیرایی از منتقدان دلسوز و تاثیرگذار همواره باز است.
در متنی که منتشر شده حاوی نکاتی است که لازم است پاسخی مناسب به آنها داده شود.
در ابتدای نوشته و عجولانه نکتهای گفته شده که میشود نکاتی از دل آن بیرون آورد.
نگارنده نوشته است:
((بیمارستان شهید دکتر جلیل یاسوج که کادر بهداشتی و درمانی آن در ایام شیوع ویروس کرونا در بحث خدمات رسانی به بیماران کرونایی از جان و دل مایه گذاشتند و با ایثار و از خودگذشتی صحنههای زیبا و به یاد ماندنی را خلق کردند این روزها حال و روز خوشی ندارد)). اینگونه برداشت میشود که حال و روز خوش این بیمارستان به یک باره و در دولت جدید «بد» شده است!؟ آیا اینگونه است؟ با روی کار آمدن دولت انقلابی و روشن شدن چشم مردم به بهبود شرایط و تلاشهای جهادی و بیوقفه دولت انقلابی به خصوص در حوزه سلامت، بهداشت و درمان شاهد پیشرفتهای چشم گیر و پیگیرانهای بودهایم.
باید بدانیم بنیان و اساس و سپس ادامه کار این بیمارستان طی دولت گذشته و دولت انقلابی کنونی چگونه بوده است و سپس یک مقایسه منصفانه انجام داد. مقایسهای که در آن به دنبال قهرمان سازی از عواملی که قادر به برطرف کردن مشکلات و معضلات بیمارستان نبوده و صرفاً بیمارستان را به مکانی سیاسی جهت پیشبرد امور خود تبدیل کرده بودند نباشیم. باید بدانیم تلاشهای فراوان دولت انقلابی و مدیریت جدید بیمارستان طی ماههای کم سپری شده از شروع خدمت مشهود، برجسته و قابل دفاع است. تلاشهای خستگی ناپذیر مدیریت، کادر درمان و سایر پرسنل این بیمارستان بزرگ و مادر در استان علی رغم کاستیهایی که وجود دارد مورد تقدیر و تشکر مردم که بهترین قضاوت کنندگانند بوده است.
مرکز آموزشی درمانی شهدای دولت آباد و بیمارستان شهید دکتر جلیل شهر یاسوج به منزله ریههای تنفسی مراکز درمانی استان و یک بیمارستان مادر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد است.
افتتاح و شروع به کار و سپس ادامه کار این بیمارستان طی سالهای آغازین با مشکلات و حاشیههایی همراه بود. با آغاز پاندمی کووید ۱۹ این بیمارستان که طفلی نوپا بود قامت راست کرد و با تلاش پرسنل زحمتکش کادر درمان، اداری و خدماتی، به عنوان بیمارستان معین کرونا به کار خود ادامه داد.
با فروکش کردن تب پیکهای کرونایی مأموریت جدید بیمارستان تبدیل شدن به بیمارستانی با استفاده از حداکثر ظرفیت خود بود.
این تغییرات و افزایش بخشهای فوق تخصصی، تخصصی و عمومی همزمان با شروع کار مدیریت جدید دانشگاه ادامه پیدا کرد. هدفی که میتواند این بیمارستان را به جایگاهی برساند که امکان مراجعه بیماران هم استانی به استانهای همجوار را کمتر کند.
افتتاح بخشهای مختلف و مورد نیاز بیماران محترم طی چند ماه اخیر که با تلاشهای مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و بیمارستان شهید جلیل به وقوع پیوست، موجب شد رضایت مندی مردم و بیماران عزیز از خدمت رسانی در دسترس و با کیفیت افزایش یابد.
«بیمارستان شهید جلیل» با ظرفیت اسمی ۲۹۰ تخت خواب افتتاح گردید و مجموعه پرسنل همه تلاش خود را به کار گرفتند که بهترین خادمان سلامت باشند. اما حاشیههای ایجاد شده به دنبال استخدامهای بی ضابطه مدیران قبلی و همچنین عدم تخصیص تعداد تخت اسمی موجود با تعداد تخت تخصیص داده شده به بیمارستان موجب شد در ادامه راه دچار چالشهای اساسی شود. تعداد ردیفهای استخدامی این بیمارستان مطابق ظرفیت اسمی ۲۹۰ تخت خوابی نیست و همین موجب شده است به تعداد مورد نیاز نیروی تخصیص داده شده به بیمارستان وجود نداشته باشد. این نقص با تلاش مدیریت جدید دانشگاه و بیمارستان و نامه نگاریهای صورت گرفته به سمت خبرهای خوبی در آینده پیش خواهد رفت.
«مرکز آموزشی درمانی شهدای دولت آباد و بیمارستان شهید جلیل شهر یاسوج»، همانند بسیاری از بیمارستانهای مهم کشور یک بیمارستان آموزشی، درمانی است که همچنان که به خدمت رسانی به بیماران میپردازد، به عنوان یک قطب آموزشی در سطح استان مطرح است و افرادی تا سطح تخصص به تعلیم در این مرکز آموزشی درمانی و بیمارستان مشغول هستند.
به سان سایر بیمارستانهای دولتی در سطح کشور، این بیمارستان از وجود پر برکت نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی، طرحی و شرکتی بهره میبرد. افرادی که در جایگاههای مختلف مشغول خدمت رسانی هستند و همگی به عنوان پازل شکل گیری و ارتقای سطح بیمارستان خواهند بود.
اگر بخواهیم خاصه از بخش اتفاقات این بیمارستان مثال بزنیم وجود پزشکانی توانمند و باتجربه که اغلب از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه هستند و وجود پرسنل پرستاری که اکثراً سابقه حضور در بخشهای اتفاقات را داشتهاند و دلسوزانه و پر انرژی مشغول یاری رساندن به بیماراناند، تا پرسنل محترم خدماتی که خالصانه به خدمترسانی اهتمام دارند یک مجموعه قوی و پرتوان از این بخش را به مردم و بیماران عرضه داشته است. با افتتاح بخشهای فوق تخصصی و تخصصی و درمانگاه سرپایی طی ماههای اخیر وضعیت تعیین تکلیف سریعتر بیماران ورودی به اتفاقات بیمارستان تغییر محسوسی داشته است و رضایت مندی بیماران و مراجعین به نحو شایستهای افزایش داشته است. مراجعین به اتفاقات در همان دقایق اولیه ورود به بیمارستان سطح بندی شده و تعیین تکلیف میشوند. با شروع اقدامات حیاتی جهت بیماران بد حال تحت نظر در این بخش مورد مراقبت قرار میگیرند و با ثابت شدن وضعیت حیاتی به بخشهای تخصصی یا فوق تخصصی منتقل میشوند. بیمارانی که به اقدامات تحت نظر و حیاتی نیاز ندارند نیز به سوی درمانگاه سرپایی که با حضور ۲۴ ساعته پزشک و سایر کادر درمانی برقرار است و از اقدامات مؤثر مدیریت جدید دانشگاه و بیمارستان است هدایت میشوند. مجموع این اقدامات باعث میگردد فشار کاری از روی پرسنل زحمت کش اتفاقات کم شود و بتوانند در کمترین زمان ممکن و بدون فوت وقت به بیماران اورژانسیتر رسیدگی کنند. اضافه شدن ظرفیت بخشهای افتتاح شده جدید و درمانگاه سرپایی مجموعاً موجب شده است حضور پرسنل اتفاقات بر بالین بیماران اورژانسی به صورت محسوسی افزایش یابد و زمان کمتری برای رسیدگی به امور بیماران صرف شود، یا به بیان دیگر به صورت غیر مستقیم تعداد کادر درمان خدمت رسان در این بخش نسبت به گذشته افزوده شده است.
کمبود نیروهای خانم و آقا در بخشهای خدماتی که با تلاشهای مدیرت جدید تا حد زیادی مرتفع گردید محصول واگذاریهای گاهی مساله دار شرکتهای خدماتی و نیروهای خدماتی در سطح دانشگاه و بیمارستان به افرادی بود که یا صلاحیت لازم را نداشتند و یا نیازی به پاسخگویی نمیدیدند چرا که منتسب به شخص یا اشخاص خاصی بودند.
افزودن تعدادی نیروی خدماتی حتی طی روزهای گذشته و برنامه ریزی جهت اضافه کردن نیروهای بیشتری در آینده و واگذاری ضابطه مند و اصولی شرکتهای متولی به افراد دارای صلاحیت و کارایی در مناقصههای آینده در مجموع میتواند نوید بخش یک تحول چشمگیر در بیمارستان باشد.
منتقد اگر نقدی دلسوزانه مطرح میکند به این مساله ورود کند که وضعیت پرداختیها به نیروها و شرکتهای خدماتی طی ماههای اخیر نسبت به گذشته چه تغییری کرده است؟! با بهتر شدن وضعیت پرداختیها و دادن تذکرهای جدی و بدون اغماض به پیمانکاران درجهت بهتر شدن وضعیت پرداختی نیروهای شرکتی در مجموع رضایت مندی پرداختی را نسبت به گذشته افزایش داده و خواهد داد.
در یک نوشته نقد گونه! به نقل از یک نیروی خدماتی که نامی هم از این نیرو برده نشده گفته شده حقوق خرداد و تیر پرداخت نشده است! اگر نقد دلسوزانه بود نگارنده باید متوجه این مورد میبود که حقوق تیرماه در تاریخ نگارش متن به لحاظ زمانی هنوز قابلیت پرداخت نداشته است. این نقل قول اینگونه ذهن خواننده را هدایت میکند که نیروهای زحمتکش خدماتی که حقیقتاً از بازوان اصلی بیمارستان هستند تنها طی این دوره مدیریتی از حقوق حقه خود عقب هستند و قبلاً این گونه نبوده است! با توجهی به وضعیت پرداختی طی سالیان گذشته میتوان فهمید که این پرداختها به روز تر و بهتر شده است و همه تلاش مدیران دولت انقلابی افزایش رضایت مندی پرسنل و بیماران محترم است.
مدیریت جدید دانشگاه و بیمارستان همواره به درخواستهای پرسنل و زحمتکشان عرصه سلامت با آغوش باز پاسخ داده است و اینکه گفته شود هیچ اقدامی صورت نگرفته است نوعی بی انصافی و ظلم در حق مدیران جهادی و انقلابی در دولت انقلابی است.
سی تی اسکن بیمارستان به صورت ۲۴ ساعتی خدمترسانی به بیماران را در دستور کار خود دارد و همه بیمارانی که دستور پزشک جهت انجام سی تی اسکن دارند در کمترین زمان ممکن به وسیله برانکارد یا ویلچر جهت انجام تصویربرداری هدایت میشوند. با بررسیهای صورت گرفته این خدمت نسبت به زمان استاندارد و طلایی جایگاه خوبی را در بیمارستان شهید جلیل دارد.
سیستم تهویه و گرمایشی سرمایشی بیمارستان شهید دکتر جلیل هرچند ایرادات ساختاری دارد که خود به زمان تأسیس این بیمارستان برمیگردد اما جهت رفاه حال بیماران محترم و پرسنل زحمتکش و با پیگیریهای صورت گرفته وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.
در پایان ضمن تشکر از کسانی که نقدهای واقعی و دلسوزانه دارند همواره آمادگی پاسخگویی به نقدهای منصفانه و راهگشا را داریم.
امیدواریم منتقدین عزیز اگر میخواهند افکار عمومی آنها را نمایندهٔ دغدغههای خود بدانند قبل از انتشار هرگونه نقدی چه مغرضانه و چه مشفقانه از صحت آنچه قرار است بیان کنند مطمئن شوند سپس اگر اطمینان پیدا کردند نسبت به انتشار رسانهای دغدغههای خود اقدام کنند.
پرواضح است ما در برابر تک تک کلماتمان مسئول هستیم.
نکته آخر این است که مدیران دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در تمام سطوح مراقب باشند، در تله حاشیهسازان و منفعتطلبان نیفتند و سیاست را کلاً از سلامت جدا کنند و این را بدانند که مردم خدمت و خدمتگذار را میشناسند و نامش را به یادگار همیشه همراه خود دارند.
به گزارش کبنا، متن زیر را یکی از خوانندگان کبنا نیوز ارسال کرده که در ادامه میخوانید.
اولاً) اینگونه به نظر میرسد که فضای اداری و کاری در دانشگاه علوم پزشکی برای خیلیها از اهمیت بالایی برخوردار است. آنها اسب منفعتشان با ایجاد حواشی در دانشگاه میتازند و همواره یک «بامبول» درست میکنند تا از آب گلآلود برای خود سودی ببرند. و اما سیستم سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد که چند صباحی است به ریل آرامش برگشته و طایفهگرایی و نگاه قومیتی از آن رخت بربسته است و بازار معاملهگری آن تعطیل شده است، عدهای که منافعشان در این مجموعه به خطر افتاده مدام با حاشیه سازی سعی در نادیده گرفتن خدمات این مجموعه وسیع دارند. صریحترین مطالب و مخالفتها با دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه مدیریتی آن از یک جا و در یک جهت خاص مشخص گردیده است.
واضحتر بگویم که آقای خاص! به دلیل تقابل قبلی با رئیس یکی از بیمارستانهای استان، مدام در پیحاشیه سازی میباشد. ایشان مدام با ارسال پیامهایی به مسئولین دانشگاه، خود را متولی هر گونه تغییر تخصصی در مجموعه بهداشت و درمان میداند و با تهدید به استفاده از قدرت!!! دخالتهای بیجا و غیر تخصصی مینماید و این سم مهلکی برای سلامت که مقولهای است تخصصی، میباشد.
این فرد خاص که تاکنون برای ارتقای سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد کوچکترین قدمی بر نداشته و اصولاً اینکاره نیست، فقط درمسیر خدمت به طیفی خاص و آنهم با نیمنگاهی به صندوق رأی در آینده به صورت هدفمند برای مجموعهای طلبکار از ایشان است.
ایشان فکر میکنند پنهان شدن در پشت پرده و صدور دستور را کسانی که ضریب هوشی بالاتر از خودش دارند، نمیفهمند و باید به ایشان متذکر شد که آقای خاص دم خروست مدتهاست بیرون زده و صبح برشما پدیدار گردیده است!!
دوماً) انسان با وجود نفس امّاره، همیشه در معرض لغزش قرار دارد. گاهی لغزشها به گونهای هستند که دیگران بیش از خود انسان، متوجه آن میشوند و چنانچه انسان هر از چند گاه در مسیر زندگی، خود را از زاویه دید دیگران ملاحظه کند، بهتر به لغزشهای احتمالی خود پی میبرد و اگر به فکر سعادت خویش باشد، بهتر میتواند به اصلاح بپردازد. این جملات نشان میدهد همواره نقد منصفانه و دلسوزانه و کارشناسی شده میتواند مفید و راهگشا باشد.
نقدی که هدفش خیر رساندن و بهبود شرایط و امور باشد. مدیریت دانشگاه و بیمارستان شهید دکتر جلیل، همواره نقد را به عنوان راهی جهت شناخت بهتر مسیر میدانند و به آن توجه ویژه دارند. نقدی مورد قبول است که دلسوزانه، راهگشا، واقعی و بدون غرض ورزی شخصی باشد. گاهاً نقدگونه هایی وجود دارد که شاید هدفی جز ضربه زدن به آرامش مدیران و پرسنل و حتی وارد کردن خلل در خدمت رسانی به بیماران ندارد.
اما آغوش مدیران بیمارستان جهت پذیرایی از منتقدان دلسوز و تاثیرگذار همواره باز است.
در متنی که منتشر شده حاوی نکاتی است که لازم است پاسخی مناسب به آنها داده شود.
در ابتدای نوشته و عجولانه نکتهای گفته شده که میشود نکاتی از دل آن بیرون آورد.
نگارنده نوشته است:
((بیمارستان شهید دکتر جلیل یاسوج که کادر بهداشتی و درمانی آن در ایام شیوع ویروس کرونا در بحث خدمات رسانی به بیماران کرونایی از جان و دل مایه گذاشتند و با ایثار و از خودگذشتی صحنههای زیبا و به یاد ماندنی را خلق کردند این روزها حال و روز خوشی ندارد)). اینگونه برداشت میشود که حال و روز خوش این بیمارستان به یک باره و در دولت جدید «بد» شده است!؟ آیا اینگونه است؟ با روی کار آمدن دولت انقلابی و روشن شدن چشم مردم به بهبود شرایط و تلاشهای جهادی و بیوقفه دولت انقلابی به خصوص در حوزه سلامت، بهداشت و درمان شاهد پیشرفتهای چشم گیر و پیگیرانهای بودهایم.
باید بدانیم بنیان و اساس و سپس ادامه کار این بیمارستان طی دولت گذشته و دولت انقلابی کنونی چگونه بوده است و سپس یک مقایسه منصفانه انجام داد. مقایسهای که در آن به دنبال قهرمان سازی از عواملی که قادر به برطرف کردن مشکلات و معضلات بیمارستان نبوده و صرفاً بیمارستان را به مکانی سیاسی جهت پیشبرد امور خود تبدیل کرده بودند نباشیم. باید بدانیم تلاشهای فراوان دولت انقلابی و مدیریت جدید بیمارستان طی ماههای کم سپری شده از شروع خدمت مشهود، برجسته و قابل دفاع است. تلاشهای خستگی ناپذیر مدیریت، کادر درمان و سایر پرسنل این بیمارستان بزرگ و مادر در استان علی رغم کاستیهایی که وجود دارد مورد تقدیر و تشکر مردم که بهترین قضاوت کنندگانند بوده است.
مرکز آموزشی درمانی شهدای دولت آباد و بیمارستان شهید دکتر جلیل شهر یاسوج به منزله ریههای تنفسی مراکز درمانی استان و یک بیمارستان مادر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد است.
افتتاح و شروع به کار و سپس ادامه کار این بیمارستان طی سالهای آغازین با مشکلات و حاشیههایی همراه بود. با آغاز پاندمی کووید ۱۹ این بیمارستان که طفلی نوپا بود قامت راست کرد و با تلاش پرسنل زحمتکش کادر درمان، اداری و خدماتی، به عنوان بیمارستان معین کرونا به کار خود ادامه داد.
با فروکش کردن تب پیکهای کرونایی مأموریت جدید بیمارستان تبدیل شدن به بیمارستانی با استفاده از حداکثر ظرفیت خود بود.
این تغییرات و افزایش بخشهای فوق تخصصی، تخصصی و عمومی همزمان با شروع کار مدیریت جدید دانشگاه ادامه پیدا کرد. هدفی که میتواند این بیمارستان را به جایگاهی برساند که امکان مراجعه بیماران هم استانی به استانهای همجوار را کمتر کند.
افتتاح بخشهای مختلف و مورد نیاز بیماران محترم طی چند ماه اخیر که با تلاشهای مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و بیمارستان شهید جلیل به وقوع پیوست، موجب شد رضایت مندی مردم و بیماران عزیز از خدمت رسانی در دسترس و با کیفیت افزایش یابد.
«بیمارستان شهید جلیل» با ظرفیت اسمی ۲۹۰ تخت خواب افتتاح گردید و مجموعه پرسنل همه تلاش خود را به کار گرفتند که بهترین خادمان سلامت باشند. اما حاشیههای ایجاد شده به دنبال استخدامهای بی ضابطه مدیران قبلی و همچنین عدم تخصیص تعداد تخت اسمی موجود با تعداد تخت تخصیص داده شده به بیمارستان موجب شد در ادامه راه دچار چالشهای اساسی شود. تعداد ردیفهای استخدامی این بیمارستان مطابق ظرفیت اسمی ۲۹۰ تخت خوابی نیست و همین موجب شده است به تعداد مورد نیاز نیروی تخصیص داده شده به بیمارستان وجود نداشته باشد. این نقص با تلاش مدیریت جدید دانشگاه و بیمارستان و نامه نگاریهای صورت گرفته به سمت خبرهای خوبی در آینده پیش خواهد رفت.
«مرکز آموزشی درمانی شهدای دولت آباد و بیمارستان شهید جلیل شهر یاسوج»، همانند بسیاری از بیمارستانهای مهم کشور یک بیمارستان آموزشی، درمانی است که همچنان که به خدمت رسانی به بیماران میپردازد، به عنوان یک قطب آموزشی در سطح استان مطرح است و افرادی تا سطح تخصص به تعلیم در این مرکز آموزشی درمانی و بیمارستان مشغول هستند.
به سان سایر بیمارستانهای دولتی در سطح کشور، این بیمارستان از وجود پر برکت نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی، طرحی و شرکتی بهره میبرد. افرادی که در جایگاههای مختلف مشغول خدمت رسانی هستند و همگی به عنوان پازل شکل گیری و ارتقای سطح بیمارستان خواهند بود.
اگر بخواهیم خاصه از بخش اتفاقات این بیمارستان مثال بزنیم وجود پزشکانی توانمند و باتجربه که اغلب از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه هستند و وجود پرسنل پرستاری که اکثراً سابقه حضور در بخشهای اتفاقات را داشتهاند و دلسوزانه و پر انرژی مشغول یاری رساندن به بیماراناند، تا پرسنل محترم خدماتی که خالصانه به خدمترسانی اهتمام دارند یک مجموعه قوی و پرتوان از این بخش را به مردم و بیماران عرضه داشته است. با افتتاح بخشهای فوق تخصصی و تخصصی و درمانگاه سرپایی طی ماههای اخیر وضعیت تعیین تکلیف سریعتر بیماران ورودی به اتفاقات بیمارستان تغییر محسوسی داشته است و رضایت مندی بیماران و مراجعین به نحو شایستهای افزایش داشته است. مراجعین به اتفاقات در همان دقایق اولیه ورود به بیمارستان سطح بندی شده و تعیین تکلیف میشوند. با شروع اقدامات حیاتی جهت بیماران بد حال تحت نظر در این بخش مورد مراقبت قرار میگیرند و با ثابت شدن وضعیت حیاتی به بخشهای تخصصی یا فوق تخصصی منتقل میشوند. بیمارانی که به اقدامات تحت نظر و حیاتی نیاز ندارند نیز به سوی درمانگاه سرپایی که با حضور ۲۴ ساعته پزشک و سایر کادر درمانی برقرار است و از اقدامات مؤثر مدیریت جدید دانشگاه و بیمارستان است هدایت میشوند. مجموع این اقدامات باعث میگردد فشار کاری از روی پرسنل زحمت کش اتفاقات کم شود و بتوانند در کمترین زمان ممکن و بدون فوت وقت به بیماران اورژانسیتر رسیدگی کنند. اضافه شدن ظرفیت بخشهای افتتاح شده جدید و درمانگاه سرپایی مجموعاً موجب شده است حضور پرسنل اتفاقات بر بالین بیماران اورژانسی به صورت محسوسی افزایش یابد و زمان کمتری برای رسیدگی به امور بیماران صرف شود، یا به بیان دیگر به صورت غیر مستقیم تعداد کادر درمان خدمت رسان در این بخش نسبت به گذشته افزوده شده است.
کمبود نیروهای خانم و آقا در بخشهای خدماتی که با تلاشهای مدیرت جدید تا حد زیادی مرتفع گردید محصول واگذاریهای گاهی مساله دار شرکتهای خدماتی و نیروهای خدماتی در سطح دانشگاه و بیمارستان به افرادی بود که یا صلاحیت لازم را نداشتند و یا نیازی به پاسخگویی نمیدیدند چرا که منتسب به شخص یا اشخاص خاصی بودند.
افزودن تعدادی نیروی خدماتی حتی طی روزهای گذشته و برنامه ریزی جهت اضافه کردن نیروهای بیشتری در آینده و واگذاری ضابطه مند و اصولی شرکتهای متولی به افراد دارای صلاحیت و کارایی در مناقصههای آینده در مجموع میتواند نوید بخش یک تحول چشمگیر در بیمارستان باشد.
منتقد اگر نقدی دلسوزانه مطرح میکند به این مساله ورود کند که وضعیت پرداختیها به نیروها و شرکتهای خدماتی طی ماههای اخیر نسبت به گذشته چه تغییری کرده است؟! با بهتر شدن وضعیت پرداختیها و دادن تذکرهای جدی و بدون اغماض به پیمانکاران درجهت بهتر شدن وضعیت پرداختی نیروهای شرکتی در مجموع رضایت مندی پرداختی را نسبت به گذشته افزایش داده و خواهد داد.
در یک نوشته نقد گونه! به نقل از یک نیروی خدماتی که نامی هم از این نیرو برده نشده گفته شده حقوق خرداد و تیر پرداخت نشده است! اگر نقد دلسوزانه بود نگارنده باید متوجه این مورد میبود که حقوق تیرماه در تاریخ نگارش متن به لحاظ زمانی هنوز قابلیت پرداخت نداشته است. این نقل قول اینگونه ذهن خواننده را هدایت میکند که نیروهای زحمتکش خدماتی که حقیقتاً از بازوان اصلی بیمارستان هستند تنها طی این دوره مدیریتی از حقوق حقه خود عقب هستند و قبلاً این گونه نبوده است! با توجهی به وضعیت پرداختی طی سالیان گذشته میتوان فهمید که این پرداختها به روز تر و بهتر شده است و همه تلاش مدیران دولت انقلابی افزایش رضایت مندی پرسنل و بیماران محترم است.
مدیریت جدید دانشگاه و بیمارستان همواره به درخواستهای پرسنل و زحمتکشان عرصه سلامت با آغوش باز پاسخ داده است و اینکه گفته شود هیچ اقدامی صورت نگرفته است نوعی بی انصافی و ظلم در حق مدیران جهادی و انقلابی در دولت انقلابی است.
سی تی اسکن بیمارستان به صورت ۲۴ ساعتی خدمترسانی به بیماران را در دستور کار خود دارد و همه بیمارانی که دستور پزشک جهت انجام سی تی اسکن دارند در کمترین زمان ممکن به وسیله برانکارد یا ویلچر جهت انجام تصویربرداری هدایت میشوند. با بررسیهای صورت گرفته این خدمت نسبت به زمان استاندارد و طلایی جایگاه خوبی را در بیمارستان شهید جلیل دارد.
سیستم تهویه و گرمایشی سرمایشی بیمارستان شهید دکتر جلیل هرچند ایرادات ساختاری دارد که خود به زمان تأسیس این بیمارستان برمیگردد اما جهت رفاه حال بیماران محترم و پرسنل زحمتکش و با پیگیریهای صورت گرفته وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.
در پایان ضمن تشکر از کسانی که نقدهای واقعی و دلسوزانه دارند همواره آمادگی پاسخگویی به نقدهای منصفانه و راهگشا را داریم.
امیدواریم منتقدین عزیز اگر میخواهند افکار عمومی آنها را نمایندهٔ دغدغههای خود بدانند قبل از انتشار هرگونه نقدی چه مغرضانه و چه مشفقانه از صحت آنچه قرار است بیان کنند مطمئن شوند سپس اگر اطمینان پیدا کردند نسبت به انتشار رسانهای دغدغههای خود اقدام کنند.
پرواضح است ما در برابر تک تک کلماتمان مسئول هستیم.
نکته آخر این است که مدیران دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در تمام سطوح مراقب باشند، در تله حاشیهسازان و منفعتطلبان نیفتند و سیاست را کلاً از سلامت جدا کنند و این را بدانند که مردم خدمت و خدمتگذار را میشناسند و نامش را به یادگار همیشه همراه خود دارند.
بزودی . دانشگاه در مدیریت همین مدیران در گذشته خصوصا در حوزه پشتیبانی بیرون میزنه.