کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی‌ فعل و انفعالات انتخاباتی در حوزه انتخابیه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون؛

نگاهی به انتخابات 1402 در بویراحمد و دنا

11 اسفند 1400 ساعت 13:33

با توجه به شکاف بویراحمد شمالی– جنوبی، چند قطبی رو به رشد در حامیان روشنفکر، بهره برداری از رأی هر دو منطقه را بسیار دشوار می‌کند. لغزیدن روشنفکر به دامان هر منطقه، ناراضیان را به مدار دو رقیب اصلی‌اش می‌فرستد. گردآوری لشکر شکست خورده زارع کار بسیار دشوار و نشدنی است و از این رو نمی‌توان روی او حساب کرد.  از این رو پیش بینی می‌شود رقابت میان منتظریان و بهرامی خواهد بود. هر چند هنوز دو سال فرصت هست و ممکن است تغییرات زیادی صورت گیرد اما با توجه به شرایط کنونی، می‌توان آینده را از این زاویه نگریست.


برکناری هفته گذشته یزدان پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یک شکست راهبردی برای نماینده بویراحمد محسوب می‌شود که مدت‌هاست می‌خواهد ادعای نفوذش در دیوانسالاری استان را ثابت کند. این شکست حیثیتی او در حمایت از نیروهای خود در کنار تبعیضی که قبلاً بین حامیان رده اولش اعمال کرده بود نشانه افول زودهنگام قدرت چانه زنی روشنفکر و پراکنده شدن نیروهایش است. روشنفکر که به خوبی می‌توان ریزش آرای او رو در سطح جامعه و نخبگان دید به نظر می‌رسد بین کمپین‌های انتخاباتی در بویراحمد جدی گرفته نمی‌شود.
روشنفکر از چند ضلع تحت فشار است. او از سه جبهه اصلاح طلبان حامی بهرامی، اصولگرایان جناح انقلابی و شکاف‌های درونی طایفه و گروه خود مورد هجمه قرار گرفته است و هر یک بخشی از نیروهایش را پراکنده کرده‌اند. نارضایتی هم طایفه‌ای‌ها و تبعیضی که بین آنها ایجاد شده تهدیدی جدی برای وی محسوب می‌شود که می‌تواند به نوبه خود نارضایتی و سیاست جاری از یاسوج تا مارگون را پیچیده‌تر کند. به نظر می‌رسد تمام نشانه‌های ریزش آرای او را می‌توان از اکنون مشاهده کرد و انتخابات بعدی رقابت بین دو شخص، بغیر از روشنفکر است.
در صورت تداوم ریزش آرای روشنفکر و عدم چاره اندیشی وی، انتخابات بعدی بین بهرامی به نمایندگی از بخشی از اصلاح طلبان و حامیان طایفه‌ای و جناح اصولگرای انقلابی است. ستار هدایتخواه هنوز در زمینه حضورش در انتخابات آینده اعلام نظری نکرده است که به همین دلیل و عدم شرکت دوره قبل، احتمال حضور نادر منتظریان به نمایندگی از وی زیاد است. در این صورت رقابت اصلی میان بهرامی و منظریان خواهد بود.
در بویراحمد شمالی، نارضایتی از روشنفکر به شدت افزایش یافته است. این نارضایتی‌ها می‌تواند تهدیدی برای منافع روشنفکر و برنامه‌های آینده وی برای انتخابات باشد و از این رو وی شانسی در این قسمت از حوزه انتخابیه ندارد و آرای بخش شمالی حوزه انتخابیه بین بهرامی و منتظریان توزیع خواهد شد. از این رو هر یکی از این دو که بتواند در بویراحمد جنوبی حامیان بیشتری کسب کند شانس بیشتری خواهد داشت. با توجه به اینکه هدایتخواه در بویراحمد پایین رأی سنتی قابل توجهی دارد و به عبارتی حیاط خلوت اوست و بخش زیادی از آنان از عملکرد روشنفکر ناراضی هستند می‌تواند بخش عمده آن را به سمت منتظریان هدایت کند و بهرامی چیزی عایدش نخواهد شد.
بر اساس شواهد، حضور چند دوره‌ای ناموفق بهرامی؛ که به انتخابات 1402 نیز کشیده می‌شود ممکن است تکرار تاریخ باشد. او که تاکنون در همه انتخابات‌های پیشین شکست خورده است به سختی خواهد توانست برچسب «شکست خورنده همه ادوار» را از خود جدا کند.
با توجه به شکاف بویراحمد شمالی– جنوبی، چند قطبی رو به رشد در حامیان روشنفکر، بهره برداری از رأی هر دو منطقه را بسیار دشوار می‌کند. لغزیدن روشنفکر به دامان هر منطقه، ناراضیان را به مدار دو رقیب اصلی‌اش می‌فرستد. گردآوری لشکر شکست خورده زارع کار بسیار دشوار و نشدنی است و از این رو نمی‌توان روی او حساب کرد. از این رو پیش بینی می‌شود رقابت میان منتظریان و بهرامی خواهد بود. هر چند هنوز دو سال فرصت هست و ممکن است تغییرات زیادی صورت گیرد اما با توجه به شرایط کنونی، می‌توان آینده را از این زاویه نگریست.
 


کد مطلب: 445306

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/445306/نگاهی-انتخابات-1402-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1