کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

بنرسازی و بحران قدرت مهدی روشنفکر

1 بهمن 1400 ساعت 23:29

 تیم ندای وحدت می‌خواهد اطمینان حاصل کند که روشنفکر در تصاحب جایگاه‌های مهم نقشی قدرتمند خواهد داشت. اگر دوستان روشنفکر گمان می‌کنند که طراحی این بنرها یا نوشتن پیام‌های تبریک برای مقامات، نشانه‌ای از قدرت روشنفکر است باید دوباره روی این مساله فکر کنند. دولت نشان داده که مشورت گرفتن از نماینده‌ای مانند روشنفکر اولویت اصلی آنان نیست و آنها به هیچ وجه دوست ندارند که چنین شخصیت‌هایی که وزنه‌ای در مجلس نیستند در امور دولت دخالت کنند.


بحران قدرت دکتر مهدی روشنفکر، نماینده بویراحمد در مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد به نقطه عطف خود رسیده است. نماینده بویراحمد در آخرین تلاش خود برای سرپوش گذاشتن بر این بحران به نصب بنرهایی در سطح شهر یاسوج پرداخت. بنرهایی که شهرام مهدوی، فرماندار جدید بویراحمد و روشنفکر، نماینده مردم این شهرستان در مجلس را در کنار هم گذاشته است تا این چنین القا کند که شهرام مهدوی گماشته روشنفکر در فرمانداری این شهرستان مهم استان است. اگرچه روشنفکر در گذشته نیز چنین کارهایی کرده بود اما این عمل او پیامی روشن در بردارد: نماینده مردم بویراحمد در مجلس به اندازه کافی قدرت ندارد و روزهای سختی را تحمل می‌کند.
روشنفکر مجبور شده است در انتظارات خود و اطرافیانش بازنگری کند و تنها به ظاهرسازی و پروپاگاندا رو آورد. اما حتی اگر این ظاهرسازی‌ها بتواند این ضعف شدید نماینده را مخفی کند، احتمالاً عقب نشینی های دیگری در راه خواهد بود. زمانی که نیروهای کلیدی روشنفکر مناصب مهمی را اشغال کنند، تیم ندای وحدت، می‌توانند امیدوار باشند جیب‌هایی پر از پول و منابع قدرتمندی برای انتخابات بعدی خواهند داشت و تلاش‌های آنان در انتخابات گذشته بی ثمر نبوده است اما استفاده استاندار از کسانی که ارتباط زیادی با نماینده بویراحمد ندارند این امیدها را به یاس تبدیل کرده است.
اوج این یاس در آیین تودیع و معارفه فرماندار بویراحمد رخ داد. زمانی که مهدوی در حاشیه سخنانش تشکر خشکه ای از روشنفکر کرد، استاندار در وصله و پینه کردن سخنان مهدوی گفت: «وابسته به هیچ قوم و گروهی نیستید. وابسته به هیچ گروه سیاسی نیستید» یا در جایی دیگر و با عبارتی نیمه صریح می‌گوید: «اشتباه نکنید، شما منت‌دار هیچ فردی هم نیستید» و در پایان با صراحت تمام می‌گوید: «با نماینده محترم تعامل داشته باشید. اما شما در مقابل دولت موظفید». با این سخنان استاندار، ادعای روشنفکر و تیم او مبنی بر تسلط بر نهادهای قدرتمند دولتی در استان تضعیف خواهد شد و روشنفکر باید تلاش‌های بیشتری در مقابله با این وضعیت انجام دهد.
این وضعیت شامل حال موحد نمی‌شود چرا که همه انتصاب‌های منتسب به موحد از یاران نزدیک موحد و فعالان سیاسی انتخاباتی او بودند از جمله معاون سیاسی استاندار، فرماندار چرام یا فرماندار کهگیلویه. در عوض مهدوی هیچ فعالیتی در موقع انتخابات به سود روشنفکر نداشت و کسی نمی‌گوید مهدوی از نزدیکان روشنفکر است.
 از سوی دیگر اخیراً برخی از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی اهل استان کهگیلویه و بویراحمد به پست‌های مهمی منصوب شدند. به عنوان نمونه دکتر «صادق ستاری فرد» از منطقه زیلایی که پیش از این پست‌های خوبی داشت «معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش شد. روشنفکر به دنبال انتصاب این شخصیت‌های علمی هم استانی در جایگاه‌های مهم چنین وانمود کرده است که در انتصاب آنان رایزنی کرده است اما بر اساس اطلاعات دست اول، این فرد بر اساس ارتباطات شخصی و قابلیت‌های خود به چنین جایگاهی دست یافته است چون هیچ گونه ارتباط ارگانیکی با تیم ندای وحدت ندارد و اگر روشنفکر قادر به انجام آن بود برای نزدیکان خود چنین لابی‌هایی می‌کرد.
 تیم ندای وحدت می‌خواهد اطمینان حاصل کند که روشنفکر در تصاحب جایگاه‌های مهم نقشی قدرتمند خواهد داشت. اگر دوستان روشنفکر گمان می‌کنند که طراحی این بنرها یا نوشتن پیام‌های تبریک برای مقامات، نشانه‌ای از قدرت روشنفکر است باید دوباره روی این مساله فکر کنند. دولت نشان داده که مشورت گرفتن از نماینده‌ای مانند روشنفکر اولویت اصلی آنان نیست و آنها به هیچ وجه دوست ندارند که چنین شخصیت‌هایی که وزنه‌ای در مجلس نیستند در امور دولت دخالت کنند.
 در هر صورت، اینگونه به نظر می‌آید که با این بنرسازی‌ها و تبریک گفتن‌ها تلاش می‌کند نگرانی‌های حامیان روشنفکر را کاهش دهد، از فروپاشی زودهنگام اردوگاه روشنفکر جلوگیری کند، تا از این طریق انزوای روشنفکر در میان حامیانش را کمتر کند. این گونه اقدامات برای رسیدن به این هدف کار چندانی از پیش نخواهد برد و حل و فصل اساسی اختلاف‌های میان اعضای ندای وحدت به این آسانی نخواهد بود. جرقه مشکلات روشنفکر به تازگی زده نشده و سابقه‌ای طولانی دارد. بی محلی دولت در برابر خواسته‌های روشنفکر، مدت‌هاست که عامل تنش میان دو شق اصلاح طلب و اصولگرای ندای وحدت هستند. جایگاه ضعیف او در مجلس و بلاتکلیفی‌اش نسبت به جریان‌های سیاسی کشور مدت‌های طولانی است که این بحران را به وجود آورده است.
--------------------------------------
سید حامد غلامیان
 


کد مطلب: 443786

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/443786/بنرسازی-بحران-قدرت-مهدی-روشنفکر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1