تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۴۲۳۹۴
یادداشت ارسالی؛

شایسته سالاری یا فامیل گرایی!

۱۲
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
شایسته سالاری یا فامیل گرایی!
کبنا ؛ رحیم جهانبازی کارشناس رسانه و فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: با پایان دولت دوازدهم و گذر از یک دوره پرفراز و نشیب و حساس که بیانگر رخدادها، تنش‌ها و بسیاری تحولات بزرگ و کوچک، در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، که مجال آن در این بیان نمی‌گنجد، چشم اندازی ترسیم شد، که از فردای روشن و گشایش و سرزندگی خبر می‌داد. همین روزنه و کور سوی امید، شور و نشاط تازه‌ای در دل‌ها به جریان انداخت و بهاری دل انگیز و با طراوت را به واماندگان از قطار زندگی وعده می‌داد؛ تاجانی دوباره در قالب تن رنجور و خسته از ناملایمات روزگار به جریان افتد وباردیگر به وعده‌های دل خوش کنند که آن دیگران هم داده بودند. این بار هم آمدند تابه رغم همه تبعیض‌ها و ناخوشی‌ها حماسه‌ای دیگر را به نمایش بگذارند، وگذاشتند. وآن شد که دیدیم. دولت جناب آقای دکتر رئیسی با شعار عدالت محوری و مردمی بودن، زمام امور را در دست گرفت. اما هموار یک سئوال اذهان جامعه را به خود مشغول می‌کرد!
آیا این وعده‌ها محقق خواهد شد؟!
آیا تبعیض و بی‌عدالتی، رانت خواری و فساد، انحصارطلبی و فامیل‌گرایی و سهم‌خواهی که در بعضی از دستگاه‌ها مشاهده شده ... از ساختار معیوب نظام اداری رخت بر خواهد بست؟!
با توجه به آموزه‌ها و تعالیم دینی، کارگزاران نظام اسلامی باید دارای دو ویژگی بارز؛ صداقت و امانتداری باشند. تا مورد تأیید عموی واقع شده، و از خطا و لغزش مصون بمانند.
بالاخره روز موعود فرا رسید. استانداران یکی پس از دیگری سکان مدیریت مراکز استان‌ها را در دست گرفتند. شخصیتی که از او به اصول گرایی و انقلابی گری یاد می‌شد، سکان استانداری کهکیلویه و بویراحمد را در دست گرفت. جناب آقای احمدزاده را می‌گویم. همان کسی که تا قبل از جلوس بر کرسی صدارت از او به نیکی یاد می‌شد. و مردم دلخوش بودند، کسی از جنس خودشان بر این مسند می‌نشیند، تا مرهمی باشد بر زخم‌های کهنه‌ی به جای مانده از گذر زمان. اما دیری نپایید که این دلخوشی‌ها به تلخ کامی گرایید. اما ای کاش جناب آقای احمدزاده به این مسئولیت سنگین تن نمی‌دادید؛ تا آن نام نیکی که از شما بجای مانده بود، همواره در خاطره‌ها محفوظ می‌ماند.
جناب آقای استاندار حال چنین شد. شما از سلاله رسول الله (ص) و حضرت زهرا (س) هستید. جهت استحضار فرازی از توصیه‌های مولایمان حضرت علی (ص) خطاب به کارگزاران نظام اسلامی را یادآوری می‌کنم: امام علی (ع) شیوه برخورد و اصول مدیریت را در نامه خود به مالک اشتر، ازتقوا وخداگرایی آغاز می‌کند. واورا به ترس ازخدا فرمان می‌دهد. و اینکه اطاعت خدا را بر دیگر کارها مقدم دارد. و آنچه ازکتاب خدا آمده، از واجبات وسنت ها، پیروی کند. ایشان می‌فرمایند: «افراد باید بر اساس تعهد و نوع تخصص و توان اجرایی، انتخاب و به کار مورد علاقه گمارده شوند و هیچ گاه نباید روابط جای ضوابط را گرفته، لیاقت‌ها و شایستگی‌ها قربانی دوستی‌ها و مسائل خویشاوندی گردند.»
همچنین می‌فرمایند: «سپس در امور کارمندانت بیندیش و پس از آزمایش، به کارشان بگمار، و با میل شخصی و بدون مشورت با دیگران، آنان را به کارهای گوناگون وادار مکن، زیرا این نوعی ستمگری و خیانت است.»
 «از دیدگاه آن حضرت هیچ خطری برای جامعه اسلامی، همچون خطر بر سر کار آمدن افراد فاقد اهلیت یا کم صلاحیت نیست.»
حال با این تاُکیدات، چقدر این سفارشات ملاک عمل در انتخاب مدیران استان واقع شده، سئوالی است که باید به آن پاسخ داده شود!
باتوجه به شرایط خاص قومی قبیله‌ای منطقه، جناب استاندار باید نگاهی جامع و استانی و به دور از تبعیض و بی‌عدالتی داشته باشند، تا زمینه نارضایتی و بروز اختلافات احتمالی فراهم نشود. جناب عالی به طور مکرر در نطق‌های خود، از بکارگیری نیروهای کارآمد، بامعیار شایسته سالاری، و توانمندی مدیریتی و پرهیز از فامیل گرایی و قوم گرایی سخن گفتید. اما شواهد حکایتی دیگر دارد.
جناب آقای استاندار آفت اصلی زمانی حادث شد. که در نخستین روز ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد، شخصی که از اقوام و بستگان نزدیک به شما می‌باشد را به عنوان مشاور و دستیار و بعد مدیر دفتر و حوزه ریاست خود انتخاب کردید. که سابقه و توان اجرایی چندانی ندارد و در دستگاهی غیر از مجموعه دولت مشغول به کار بوده، اکنون زمام امور را در دست گرفته و با مشاوره‌های غیرکارشناسی و دقیق، به معرفی مدیران مجموعه استانداری و حتی استان مبادرت می‌کند. که جای نگرانی و تاُمل دارد.
حال این سئوال مطرح است؛ آیا این بود پاسخ آن شعارهای انتخاباتی که آقای دکتر رئیسی در همایش‌های انتخاباتی‌اش سر می‌داد؟!
آیا این است نتیجه اعتماد مردمی که دلخوش کرده بودند به وعده‌های انتخاباتی که دولت سر می‌داد؟! آیا با این شیوه و نگاه مدیریتی به خواسته‌های به حق مردم پاسخ مناسبی داده می‌شود؟!
آیا با این رویکرد می‌توان برای استانی که در بسیاری از شاخص‌های توسعه عقب مانده است. آینده روشنی ترسیم کرد؟!
جناب آقای استاندار مردم از ضعف و ناتوانی مدیران ناکارامد، فامیلی و رانتی بستوه آمده‌اند!
در طول سالیان گذشته همواره به علت ناتوانی و بی‌لیاقتی مدیران بی‌برنامه وابسته و فامیلی، اندک بودجه‌ای که به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده می‌شد به دلیل عدم جذب به موقع برگشت می‌خورد. واین قصه تکراری امسال هم تدام پیدا کرد. که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی از آن دسته است.
جناب آقای استاندار مدیران ناکارآمد باعث عقب ماندگی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. و محرومیت دستاورد بزرگ همین مدیران بی‌کفایت و نالایق است که طی سالیان متمادی سرمایه‌ی ملی را به تاراج داده‌اند. پس نباید با آزمون و خطا دچار فرصت سوزی شوید. در استان کهگیلویه و بویراحمد کم نیستند نیروهایی که در تراز علمی و مدیریتی بالایی قرار دارند. و به آن‌ها توجهی نمی‌شود. جناب آقای استاندار نگارنده نه از سر عناد و کینه‌توزی به این مرقومه دست یازیده، که از سر تکلیفی است که همگان به آن موظف شده‌ایم، و اگر چنین نباشد جای سئوال دارد.
درآخر درخواست می‌کنم برای برون رفت از وضع موجود، با دوراندیشی و هم‌اندیشی با نخبگان علمی، کارشناسان و اندیشمندان دلسوز و متعهد و فعالان فرهنگی و اقتصادی در انتخاب مدیرانی شایسته در تراز علمی بالا، کاردان و متعهد چشم اندازی قابل قبول ترسیم نمایید تا با کارنامه‌ای درخشان ازاین آزمون بزرگ درپیشگاه خداوند متعال سربلند و نمره قبولی دریافت نمایید. و آیندگان از شما به نیکی یاد کنند.
«اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً.»
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع
Iran, Islamic Republic of
آقای احمدزاده ضمن تسلیت به مناسبت همسر محترمه لطفاً اگر میخواهید آبرو مندانه از این استان بروید دفتر خود را کنترل کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
خودت میدوتی کحات مبسوزد
صداوسبما
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین درصدوسیماخودت بودی
جهان آفرین
Iran, Islamic Republic of
عزیزم خودتو خسته نفرما بهر عنا حاکم است واسب مراد و........
لاله
Iran, Islamic Republic of
قوم بازی در اوج خودشه ونشانه سقوط یک جامعه است
روزبه
Iran, Islamic Republic of
در شایستگی و کارایی و دیانت و صداقت استاندار شکی نیست ..اما متاسفانه بعضیا مانع ارتباط صمیمانه استاندار با مردم می‌شوند.. اقای احمد زاده باید این افراد را از کنار خود براند تا مردم راحت بتوانند مشکلات خود را بیان بکنند..
سلامات
Iran, Islamic Republic of
موحد روشنفکر وحسینی در حال تکمیل است بقیه استراحت کنند 😄😄😄😄😄😄😄
Iran, Islamic Republic of
واقعا از زمین تا اسمان فاصله دارد شعارها تا عمل این دولت دولت داماد ها شاه دامادها و برادر خانم ها و در استان جناب استاندار اصلا از قرار معلوم اعتقادی بر شایسته سالاری ندارد به جای اینکه نماینده سیاسی دولت باشد نماینده نماینده هست به جای شایسته سالاری اعتقاد به طایفه گرایی دارد اصلا شایستگی و پاکدستی جایگاهی ندارد و ملاک و مد نظر نیست
زنبور
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانبازی! انتخاب معدود مدیرانی که استاندار اقدام کرده مشت نمونه خروار است ان شاالله درآینده ای نه چندان دور خواهی گفت خداوند پدر ومادر قبلی ها را بیامرزد
محمود
Romania
جناب اقای احمد زاده اگر نیروی انقلابی و واقعی هستین و از یاران حجت الاسلام رییسی هستید واقعا در عمل هم باشید و از اقوام درجه یک خود که سابقه و تخصص کافی ندارند مانند اقای شرافت کارمند پزشکی قانونی استفاده نکنید که بعدا باعث سرافکندگی شما و تیم کاریتون میشه. حالا از ما گفتن ولی اینده همه چیز را اثبات میکند. باتشکر از سایت و خبرگزاری مردمی و واقع بین کبنا نیوز
Iran, Islamic Republic of
شما رو چه حسابی توهین به آقای شرافت میکنید، انشالله که جدش جوابتون رو بده، با این همه توهین چطور شب با وجدان راحت میخوابید، شما از سواد و سابقه کاری ایشون اطلاع دارید که برای خودتون حرفای صد من یه غاز میزنید
Iran, Islamic Republic of
اینکه یه سایت پیدا بشه که بتونین نظرات خودتون رو براحتی بیان کنید دلیل نمیشه که هر کی هر چی دلش بخواد توهین کنه، لطف کنید مثل یک مسلمان با موضوعات برخورد کنید
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1