تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۴۴۰۹۹۹
یادداشتی از سید چمران موسوی؛
تابیدن دانش به دانشگاه یاسوج
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید چمران موسوی* انتخاب و به کارگماری شایستهترین افراد در هر شغل، یکی از مهمترین مسائل و تصمیمات است.
چشم انداز وزارت علوم در دوره جدید، موضوع مدیریت علمی در دانشگاهها را یکی از اهدافهای مهم و مطرح خود میداند.
از طرفی، اهمیت نقش مدیریت در پیشبرد اهداف آموزش عالی، همواره طرف توجه صاحبنظران آموزش عالی بوده است.
چراکه فقدان مدیریت استعدادهای موجود در نظام مزبور روحیه جدیت و اشتیاق را از بین میبرد، در حالیکه مدیریت صحیح باعث میشود که تواناییهای اعضای هیأت علمی و دیگر نیروهای انسانی دانشگاهها که از نطام آموزش عالی بهره کافی میبرند، ارتقا یابد.
صاحبنظران مدیریت، رشد و توسعه نیروی انسانی را در گرو انتخاب و به کارگماری صحیح نیروی انسانی در مشاغل و پستهای مدیریتی و پستهای سازمانی میدانند.
در مؤسسات و دانشگاههای، پیشبرد همه جانبه امور مستلزم وجود تعداد کافی از مدیران و کارکنان شایسته و کارآمد است. همان گونه که در معارف دینی ما نیز به این مهم توجه شده است که " امانتها را به اهلش بسپارید".
مدیریت شایستگی، بخشی از توسعه مدیریت است که آن هم بخشی از توسعه منابع انسانی است.
توسعه منابع انسانی خود در دل مدیریت منابع انسانی قرار دارد.
مدیریت بر مبنای شایستگی یک رویکرد منسجم و چارچوب مشترک و هماهنگ برای اداره سرمایههای انسانی در بلندمدت است که باعث قرار گرفتن افراد در جایگاه سازمانی مناسب، مطابق با تواناییها، قابلیتها و مهارتهای کاری شده، موجب گسترش صلاحیتهای تخصصی و حرفهای میشود.
مفهوم شایستگی نخستین بار توسط بویاتریس (1982) در حوزه مدیریت منابع انسانی توسعه داده شد.
وی شایستگی را ترکیبی از انگیزش، صفات، مهارتها، نقش اجتماعی، تصور فرد از خود یا پیکر دانش مرتبط با کار تعریف کرد.
استقرار کامل شایسته سالاری نیازمند طی مراحل شایسته خواهی، شایسته شناسی، شایسته پروری، شایسته گزینی و شایسته سالاری است.
نگاهی به ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه، اهمیت مهارتذها و ویژگیهای مورد نیاز برای مدیران دانشگاه در هر سطحی را نشان میدهد.
همچنانکه که ماده 143 قانون برنامه چهارم توسعه در ارتباط با فرآیند شایسته گزینی در نظام شایستگی کشور، با اشاره به ارتقای رسمی سطح کیفی مدیران و سرپرستان، با پیش بینی ضوابط خاص آموزش و شرایط احراز آن، حاکی از اهمیت این امر در دانشگاههای کشورمان است.
انتخاب دکتر کرمی از سوی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به سمت مدیریت دانشگاه یاسوج، با تجربه و سابقه درخشان در عرصه مدیریت علمی و همچنین رزومه گسترده علمی و آکادمیک در عرصه دانش، بیانگر داشتن معیارهای ارائه و اشاره شده که حاوی؛ تعهد، کارآمدی، لیاقت و شایستگی در صحنههای مهم خدمت صادقانه به نظام علمی کشور است، نویدبخش بالندگی بیش از پیش دانشگاه یاسوج بعد از دورهای رکود و همچنین تقویت فضای دانش و بینش در دانشگاه و فضای علمی استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
---------------------------------------
دکتری جغرافیا
چشم انداز وزارت علوم در دوره جدید، موضوع مدیریت علمی در دانشگاهها را یکی از اهدافهای مهم و مطرح خود میداند.
از طرفی، اهمیت نقش مدیریت در پیشبرد اهداف آموزش عالی، همواره طرف توجه صاحبنظران آموزش عالی بوده است.
چراکه فقدان مدیریت استعدادهای موجود در نظام مزبور روحیه جدیت و اشتیاق را از بین میبرد، در حالیکه مدیریت صحیح باعث میشود که تواناییهای اعضای هیأت علمی و دیگر نیروهای انسانی دانشگاهها که از نطام آموزش عالی بهره کافی میبرند، ارتقا یابد.
صاحبنظران مدیریت، رشد و توسعه نیروی انسانی را در گرو انتخاب و به کارگماری صحیح نیروی انسانی در مشاغل و پستهای مدیریتی و پستهای سازمانی میدانند.
در مؤسسات و دانشگاههای، پیشبرد همه جانبه امور مستلزم وجود تعداد کافی از مدیران و کارکنان شایسته و کارآمد است. همان گونه که در معارف دینی ما نیز به این مهم توجه شده است که " امانتها را به اهلش بسپارید".
مدیریت شایستگی، بخشی از توسعه مدیریت است که آن هم بخشی از توسعه منابع انسانی است.
توسعه منابع انسانی خود در دل مدیریت منابع انسانی قرار دارد.
مدیریت بر مبنای شایستگی یک رویکرد منسجم و چارچوب مشترک و هماهنگ برای اداره سرمایههای انسانی در بلندمدت است که باعث قرار گرفتن افراد در جایگاه سازمانی مناسب، مطابق با تواناییها، قابلیتها و مهارتهای کاری شده، موجب گسترش صلاحیتهای تخصصی و حرفهای میشود.
مفهوم شایستگی نخستین بار توسط بویاتریس (1982) در حوزه مدیریت منابع انسانی توسعه داده شد.
وی شایستگی را ترکیبی از انگیزش، صفات، مهارتها، نقش اجتماعی، تصور فرد از خود یا پیکر دانش مرتبط با کار تعریف کرد.
استقرار کامل شایسته سالاری نیازمند طی مراحل شایسته خواهی، شایسته شناسی، شایسته پروری، شایسته گزینی و شایسته سالاری است.
نگاهی به ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه، اهمیت مهارتذها و ویژگیهای مورد نیاز برای مدیران دانشگاه در هر سطحی را نشان میدهد.
همچنانکه که ماده 143 قانون برنامه چهارم توسعه در ارتباط با فرآیند شایسته گزینی در نظام شایستگی کشور، با اشاره به ارتقای رسمی سطح کیفی مدیران و سرپرستان، با پیش بینی ضوابط خاص آموزش و شرایط احراز آن، حاکی از اهمیت این امر در دانشگاههای کشورمان است.
انتخاب دکتر کرمی از سوی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به سمت مدیریت دانشگاه یاسوج، با تجربه و سابقه درخشان در عرصه مدیریت علمی و همچنین رزومه گسترده علمی و آکادمیک در عرصه دانش، بیانگر داشتن معیارهای ارائه و اشاره شده که حاوی؛ تعهد، کارآمدی، لیاقت و شایستگی در صحنههای مهم خدمت صادقانه به نظام علمی کشور است، نویدبخش بالندگی بیش از پیش دانشگاه یاسوج بعد از دورهای رکود و همچنین تقویت فضای دانش و بینش در دانشگاه و فضای علمی استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
---------------------------------------
دکتری جغرافیا