تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۴۴۰۱۲۶
یادداشت ارسالی؛

نقد سیاست خارجی

هاشم پورانفرد
۲
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نقد سیاست خارجی
کبنا ؛مبارزه با ظلم و تقابل با خوی امپریالیسم به خصوص وقتی از موضع دفاع باشد، به حکم ذات و فطرت انسان امری پسندیده و احسن است و البته رسولان دین، انبیاء بشر را ارشاد تا در این مسیر گام نهند. 
این امر عقلی و دینی به مانند سایر احکام، ضوابط و قواعدی را داراست و هرگز نمی‌توان با غمض عین از آن ضوابط و راهکارها و همه واقعیت‌ها به آن پرداخت. 
از آغاز نظام جمهوری اسلامی، درخصوص ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم به نوعی مبتلا به بد درکی و کج فهمی شدیم و مرتب شعار محو مستکبران و حل همه مسائل و مشکلات مظلومین جهان را سر دادیم و در هر جای جهان به خصوص در جهان اسلام نشانه‌ای از مبارزه خصوصاً مبارزه مسلحانه بود به یاری و مساعدت آن‌ها شتافتیم و مهمتر اینکه مبارزه با استکبار را محدود و منحصر به استکبار غربی خصوصاً آمریکا کردیم و بعضاً با استکبار و استعمار شرقی کنار آمدیم و نرد دوستی باختیم. استکبار ستیزی را با مذهب تشیع و عدل خداوندی محکم گره زدیم و بعضاً با کج فهمی‌هایی از مذهب تشیع و نیز بدفهمی‌های سیره عملی و تقدیر اهل بیت عصمت و طهارت به خودمان قبولاندیم که در هر شرایط و زمان و مکانی و بدون لحاظ هزینه – فایده و همچنین بدون در نظر گرفتن دستاوردها با استکبار جهانی مبارزه کنیم. باور کردیم که باید با ابرقدرت‌ها درگیر شویم اگر چه از جهت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در ضعف و انحطاط و عقب ماندگی قراربگیریم و در این خصوص حتی نتوانستیم بدواً بخش عظیمی از جامعه را در این مبارزه همراه نماییم و به همین علت کثیری از افراد اعم از روشنفکرانی را که دراین موضوع با ما همراه و هم عقیده نبودند، به اشتباه عمله استکبار و استعمار زده بشناسیم و عملاً بجای مبارزه با استکبار واقعی خارج از مرزهای جغرافیایی به مبارزه با بخشی از جامعه داخل که با ایده ما ملازمه نداشتند، پرداختیم و به راستی جبهه استکبارستیزی را به داخل هدایت کردیم و مشت‌های گره زده را متوجه شهروندان مستکبر خود نمودیم و سپس توان اندک باقی مانده را هزینه مستکبران بیرونی کردیم. حاصل این کار چه بوده است؟ 

در خارج از حرائم مرزی، مستکبران همچون گذشته بر جای خویش قرص و محکم ایستاده و ماننده گذشته‌های دور در ممالک اسلامی نفوذ و اقتدار خویش را حفظ کرده‌اند. بهار عربی هم که ما را بسیار مسرور نمود و گمان بردیم که جهان عرب به روال گذشته معیوب خویش پی برده و با ما هم عقیده شده، دست یاری و بیعت دراز خواهد کرد وام القرایی مورد ادعای ما را تایید و تسجیل می‌نماید و به آن رسمیت می‌بخشد. اما دریغ و افسوس که چنین نشد و همه آمال و آرزوهای ما به واقعیت نپیوست و همچنان در روال معهود باز و بسته و منافع مستکبران مستحکم‌تر از گذشته ابقاء و تدام دارد. 
در داخل کشور پس از گذشت ۴۲ سال اوضاعی مملو از بحران و ابربحران داریم. با اقتصادی ناتوان، جامعه‌ای ناشاد، خیل عظیمی بیکار جوبای شغل و مدیرانی فاسد و رانت خوار و چاپلوس و چاپلوس‌پرور روبرو هستیم و با اکثریتی از ملت فاصله گرفته‌ایم، این فاصله آنقدر زیاد است که این اکثریت حتی حاضر به مشارکت سیاسی نیست به نحوی که با توصیه‌ها و ارشادات و رهنمودهای رهبران دینی و سیاسی هم حاضر به مشارکت نشدند و فقط منتظرند دستی از غیب آن‌ها را یاری کند و ناگفته نماند که بخشی از این اکثریت هم در انتظار انفجار و فروپاشی از درون هستند. آیا این روند و رویه غیرعلمی و غیرعقلی قابل استمرار است؟ البته که چنین نخواهد ماند و تداوم آن برخلاف عقل سلیم و نیز برخلاف سنت‌های الهی و تاریخی و تجارب عینی است. با این همه از توجه مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی اقدام واقع‌بینانه و شجاعانه برای تجدیدنظر و بازنگری در روند موجود و با توجه به واقعیت‌های تلخ و هدایت نظام به مسیر معقول و متعارف سیاست‌ورزی در دنیای کنونی برای حفظ ایران و ایرانی مایوس نیستیم و یقین دارم از مسیر فعلی رویگردان و ایران را از رفتن به آینده‌ای مبهم و ترسناک نجات خواهند داد، ولی‌ ای کاش قبل از پرداختن تمامی هزینه‌ها و همجنین قبل از ائتلاف همه منابع مالی و انسانی این تجدیدنظر در سیاست‌ورزی صورت گیرد. این چنین تصمیماتی است که اسباب حفظ نظام و حرمت مردم را فراهم می‌کند. بسته‌تر و یک دست کردن بیشتر فضای سیاسی و حکمرانی نتیجه‌ای جزء شکست و زوال در پی نخواهد داشت. دوست دارم از تجربه سایر ملل استفاده بهینه شود در غیراینصورت مجبور به تجربه‌ای هستیم که پرداخت بهای آن برای همه گذشتگان و آیندگان تاریخ این مرز و بوم سنگین خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی مبارکی از مرکز تحقیقات کشاورزی
Iran, Islamic Republic of
با سلام احسنت به عمو زاده خودم دکتر پورانفرد
دنا خومی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
حقیقت است
واقعیت هابی است که قابل انکار نیست
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
فایل های مرتبط
1