کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

«دولت بدون میز و صندلی» تنها راه برگرداندن امید به مردم

سید عبدالمناف محسنی نیکو

6 تير 1400 ساعت 23:36

دو هفته ای از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور عزیزمان ایران اسلامی و انتخاب سید ابراهیم رئیسی می گذرد.در حالیکه شعار " من رای نمی دهم" و " نه به انتخابات " در شبکه های مختلف خارجی به انواع و طرق مختلف به شدت تبلیغ می شد و سعی نمودند مردم را از آمدن پای صندوق های رای بازدارند، اما با وجود بمباران وسیع خبری شبکه های خارجی و نگرانی مردم از مشکلات اقتصادی و گرانی ها، تورم،فساد، بیکاری و بیخیالی اکثر مسئولین دولتی، بیش از سی میلیون از مردم ایران به امید " فردایی بهتر "، پای صندوق های رای حاضر شده و اکثریت رای دهنده ها با توجه به عملکرد جناب آقای رئیسی در یک سال گذشته و برخورد با دانه درشت ها و راه اندازی کارخانه های تعطیل شده به شعارهای انتخاباتی و برنامه های پیشنهادی ایشان رای مثبت دادند.


دو هفته ای از برگزاری  سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور عزیزمان ایران اسلامی  و انتخاب سید ابراهیم رئیسی می گذرد.در حالیکه شعار " من رای نمی دهم" و  " نه به انتخابات "  در شبکه های مختلف خارجی  به انواع و طرق مختلف به شدت تبلیغ می شد و سعی نمودند مردم  را از آمدن پای صندوق های رای بازدارند، اما با وجود بمباران وسیع خبری شبکه های خارجی و نگرانی مردم از مشکلات اقتصادی و گرانی ها، تورم،فساد، بیکاری  و بیخیالی اکثر مسئولین دولتی، بیش از سی میلیون از مردم ایران به امید " فردایی بهتر "،  پای صندوق های رای حاضر شده و اکثریت رای دهنده ها با توجه به  عملکرد جناب آقای رئیسی در یک سال گذشته و برخورد  با دانه درشت ها و راه اندازی کارخانه های تعطیل شده به شعارهای انتخاباتی و برنامه های پیشنهادی ایشان رای مثبت دادند.                             
ابتدا تعریفی از دولت ارائه می دهم و در ادامه راهکارهایی برای رسیدن به اهداف و شعارهای مطرح شده و مهمتر از همه " برگرداندن امید  و اعتماد به جامعه".   
در یک تعریف حقوقی درباره دولت می‏ توان گفت: مجموعه ‏ای از مردم که در قلمرو معینی “محدوده جغرافیایی” و تحت حاکمیت خاصی سکونت داشته باشند.
در معنی عام(state): به جامعه ی سیاسی سازمان یافته ‏ای تلقی می‎ شود که با سایر جوامع متفاوت است. بنابراین دولت به مجموعه ای از افراد انسانی اطلاق می‏ گردد که در سرزمین و تحت یک قدرت عالی سیاسی قرار دارند. معانی عام دولت، تداعی کننده جامعه سیاسی، کشور و دولت-کشور است. برای مثال، زمانی که گفته می‏ شود: “دولت ایران به عضویت سازمان بین المللی  یونسکو درآمده است” ؛ منظور دولت، معنای (عام) آن است.اما معنای خاص (Government): گاهی دولت، به قوه مجریه و نهادهای زیر مجموعه آن اطلاق می گردد. (هیئت وزیران، کابینه، رئیس جمهور، نخست وزیر) برای مثال، زمانیکه گفته می‏ شود: (دولت طی سفری به اصفهان،  طرح های مختلفی را به‏ تصویب رساند)؛ دراین عبارت، معنای خاص دولت مد نظر است.
هیئت حاکمه و طبقه فرمانروایان ( Class government): در این معنا، مفهوم دولت به کلیه اشخاص و نهادهایی اطلاق می‏ گردد که اعمال حاکمیتی را انجام می دهند و بر مردم حکومت می کنند. پس در این معنا تمامی قوا (مقننه، مجریه و قضاییه) و اشخاص حقیقی و حقوقی دخیل در اعمال حاکمیت، مدنظر می باشند. در این مقاله دولت به معنی "خاص"  کلمه مد نظر می باشد. به جرات می توان گفت؛ به دلیل سهل انگاری های فراوان و غیر قابل دفاع مسئولین و دولت فعلی جامعه ی ایران اسلامی در بدترین شرایط بعد از انقلاب بهمن ۵۷ به سر می برد. تورم  و گرانی افسار گسیخته، استخدام نور چشمی ها و ژن های خوب در بدنه ادارات و دهن کجی به ارباب رجوع به دلیل عدم آگاهی به قوانین و پشت گرمی به صاحبان قدرت، حقوق های نجومی، بیکاری، انواع آسیب های اجتماعی، بازار آشفته ی مسکن و رهن و اجاره، آموزش و پرورش و مشکلات ثبت نام دانش آموزان و هزینه های سرسام آور مدارس پولی و غیر انتفاعی، پایین آمدن کیفیت آموزش و جولان دادن مدیران سیاسی در بدنه ی آموزش و پرورش، عدم شایسته سالاری  در انتخاب مدیران آموزش و پرورش و استخدام های حرف و حدیث دار  در آموزش و پرورش، مشکلات ساختاری نظام بانکی  و عدم پاسخ گویی به ارباب رجوع و بخش تولید، دادن وام های میلیاردی  و بدون ضمانت  به افراد خاص، کاغذ بازی و گرفتن انواع ضمانت از صاحبان حرفه و شغل های کوچک و افراد فقیر و کم بضاعت،  سیستم مریض احوال درمان و بالا بودن سرانه درمان و دارو، چند برابر شدن قیمت انواع مواد بهداشتی، خوراکی و غذایی  و عدم نظارت دقیق بر بازار  از مهمترین مشکلات امروزی جامعه ی ایران می باشد.
دولت آینده  برای برگرداندن امید به جامعه و اعتماد عمومی به ساختار سیاسی با الهام از مکتب شهید سلیمانی و سرمشق قرار دادن شهید سلیمانی، بایستی  با میز و صندلی فرسنگ ها فاصله بگیرد و حداقل وقت خود را صرف پشت میز نشینی و شرکت در جمع و سخنرانی ها کند. بایستی بیشتر وقت  خود را صرف خدمت به مردم نموده  و در جمع مردم  حضور فیزیکی داشته باشد. توجه ویژه به " دولت الکترونیک "  و عمیاتی کردن آن  در جامعه  کمک شایانی به دولت و مردم  در رسیدن به اهداف "  دولت ایران قوی " خواهد  کرد.
دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع، دقیق و کارآمد در  بیست و‌چهار  ساعت شبانه روز ، هفت روز هفته و  ۳۶۵ روز سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است، همچنین بکارگیری فناورهای اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات اجتماعی ، اداری و اقتصادی به خصوص در بخش دولتی برای بالابردن بهره وری و نیز بهبود خدمات و ارائه اطلاعات به شهروندان ، تجار و کسبه است. دولت الکترونیک به عنوان بستر و فرآیند مدیریت" بدون کاغذ" در حکومت مطرح است و در آن در نهایت بسیاری از ارتباطات بین اداره ها ( با هم و با مردم ) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد و باعث می گردد که کلیه شهروندان ، شرکت های تجاری ، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند . دولت الکترونیک و بدون میز و صندلی " ایران قوی " با حضور در بین مردم، مشکلات مردم را از نزدیک  لمس کرده و نسخه ی فوری و شفا بخش تجویز خواهد کرد. حذف مدارس پولی و دادن انواع بسته های بهداشتی، آموزشی، معیشتی، کیف، کفش و لباس متحد الشکل به دانش آموزان، معلمان و‌ کارکنان دولت (باعث آرام شدن بازار می شود(،  سیستم یک پارچه بیمه همگانی  و حذف دفترچه های درمان، ممانعت از ورود بانک ها به کارهای اقتصادی  و گرفتن سودهای کلان از  قِبَل وام های خُرد، دادن وام های ده و بیست میلیونی به اقشار ضعیف و جلوگیری از پرداخت وام های میلیاردی به افراد خاص و سفارش شده و آقا زاده ها، حمایت از کار و سرمایه و بنگاه های زود بازده و صاحبان شغل های کوچک، نظارت دقیق  و  جدی بر بازار، گرفتن مالیات از دلالان بازار سرمایه مثل دلالان بازارملک، سکه، دلار و دارو، واردکنندگان اجناس بنجل و دست چندم انواع کالاهای وارداتی و برخورد جدی به افراد خاطی و فاسد و مخل وضع، در هر لباس و موقعیتی که هستند و اینکه این افراد فاسد فدای سیستم شوند، نه اینکه به بهانه های مختلف، سیستم و نظام و انقلاب فدای این‌ افراد شود و باعث دلسردی مردم به نظام و انقلاب و آینده شوند.
دولت " ایران قوی" با بهره گیری از اندیشه و ایده های نخبگان و تحصیل کرده های دانشگاهی می تواند اعتماد و امید از دست رفته را به جامعه برگرداند و تنها راه پیش رو همین است و بس.

..............................................
سید عبدالمناف محسنی نیکو. ‌
فرهنگی و فعال سیاسی


کد مطلب: 436237

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/436237/دولت-بدون-میز-صندلی-تنها-راه-برگرداندن-امید-مردم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1