کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

انتخابات و مشارکت عمومی مردم 

محمد کرمی

18 ارديبهشت 1400 ساعت 11:28

مسئولان می‌توانند در پرتو همبستگی اجتماعی، مشارکت عمومی، انسجام و وفاق، موانع را یکی پس از دیگری از سر راه برداشته. جامعه و شهری شاداب، سرزنده و پویا را برای شهروندان فراهم کنند.


محمد کرمی در یادداشتی نوشت: رشد و تعالی و  پیشرفت هر جامعه‌ای در پرتو مشارکت اجتماعی و همبستگی اجتماعی افراد آن جامعه می‌باشد.
 اساساً بدون مشارکت اجتماعی و  عمومی مردم امکان توسعه و رشد و تعالی یک جامعه امکان پذیر نمی‌باشد. زیرا در جوامع بشری  تنها در سایه همبستگی اجتماعی و مشارکت اجتماعی می‌توانند به روابط و تعاملات روزمره زندگی خویش بپردازند. افراد یکدیگر را درک کنند و واکنش‌های دیگران را پیش بینی کنند و برای آینده زندگی خود برنامه داشته باشند. جامعه‌ای که دارای همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی است از وحدت، یکدلی، همرنگی و همدلی بهره می‌برد و به راحتی با مشارکت عمومی آحاد جامعه و شهروندان می‌تواند به اهداف مورد نظر جامعه خویش دست یابد.
  تعاون، همکاری و همیاری اجتماعی از مهمترین پیامدهای مشارکت عمومی است
  اساس زندگی بر تعاون و همیاری پایه ریزی شده است و نظام بنیادین اسلام قوانین اعتقادی و اجتماعی خود را بر تعاون استوار کرده است. از این رو قرآن کریم برای تثبیت روحیه مشارکت، تقویت روح تعهد و عزم عمومی تشویق نموده و در این باره حضرت علی (ع) می‌فرماید؛
از خداوند مخواه که تو را از مردم بی نیاز کند زیرا انسان‌ها همچون اعضای بدن به یکدیگر وابسته‌اند.
 بنابراین اگر در جامعه‌ای روحیه تعاون، همیاری و همکاری تقویت و نهادینه شود شاهد جامعه‌ای یکدست، یکرنگ و منسجم خواهیم بود. 
یکی از جلوه‌های مشارکت مردم در جامعه بحث مشارکت مردم در شوراست که مردم در حکومت، حق تشکیل شورا و تعیین مهمترین امور اجتماعی و شهری خود را از طریق آن دارند.
حال می‌رسیم به انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در کشور عزیزمان ایران که مردم می‌توانند از طریق انتخاب فرد صالح،  پاکدست، متعهد و متخصص در پیشبرد اهداف مورد نظر جامعه خود سهیم باشند و انتخاب چنین افرادی توسط مردم با آگاهی و بدون زد و بند برای شهرمان نتیجه مطلوب را در بر خواهد داشت از این رو شایسته است که مسئولان، مردم را باور کرده از قدرت، مهارت،  تخصص، نیروی فعال و جوان مردم در مشارکت عمومی بهره بگیرند تا بدین سان زمینه جلب رضایت عمومی و مشارکت مردمی فراهم آید.
اگر مردم احساس کنند که مسئولان خادم آنانند و برای خدمت به مردم از هیچ چیزی فروگزاری نمی‌کنند، از یکدیگر سبقت گرفته و احساس وظیفه متقابل نموده و در سازندگی و فراخوان‌های عمومی مشارکت فعال‌تری خواهند داشت.
  در پایان مسئولان می‌توانند در پرتو همبستگی اجتماعی، مشارکت عمومی، انسجام و وفاق، موانع را یکی پس از دیگری از سر راه برداشته. جامعه و شهری شاداب، سرزنده و پویا را برای شهروندان فراهم کنند.
 


کد مطلب: 433902

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/433902/انتخابات-مشارکت-عمومی-مردم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1