تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۴۱۸۳۸۴
رویارویی بدون تعارف؛

نامه‌ی سرگشاده‌ی عکاس بین المللی به استاندار کهگیلویه وبویراحمد

حسن غفاری
۵
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نامه‌ی سرگشاده‌ی عکاس بین المللی به استاندار کهگیلویه وبویراحمد
کبنا ؛حسن غفاری عکاس بین المللی نامه‌ی سرگشاده خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت که در ادامه از نظر خوانندگان می‌گذرد.
به گزارش کبنا، متن این نامه به شرح زیر است؛                                      
جناب آقای حسین کلانتر، استاندار محترم کهگیلویه‌وبویراحمد
حال که بر سفره‌ی کرنا نشسته‌ایم و مجالی برای گفت و شنید فراهم شد چند کلامی را با شما در میان خواهم گذاشت. ایامی است که با تهدید این ویروس دغدغه‌ی زندگی‌مان به دغدغه‌ی زنده ماندمان تنزل یافته است. او نمی‌داند که ما انسان‌ها تنها همین کره خاکی را برای سکونت داریم و ما می دانیم که او میل به انتقال و تکثیر فراوان دارد و هیچ مرز و جغرافیا، ملیت و نژاد، فقیر وغنی، دین دار وبی دین نمی‌شناسد و همه را بایک چشم نگاه می‌کند و همچنین می دانیم که شاه کلید بازگشت به زندگی عادی سرلوحه قراردادن زیست آگاهانه است.
جناب استاندار، مستحضر هستید زندگی ایلی و عشیره‌ای، فرهنگ اجتماعی مردم این استان آنها را به عادات و رفتارهای خاص مبتلا می‌کند. استانی که در ظاهر به سرعت در پی نشانه سازی های نوگرایانه شهری است بدون آنکه بستر تربیتی و رفتاری مورد نیاز چنین جوامعی در ان فراهم شده باشد که تدارکش مستلزم تلاش مستمر نهادهای اموزشی است.
تحولات دهه‌های اخیر ساختار جامعه ایلی را دگرگون کرد و سرسلسله‌اش از هم فروپاشید اما در لایه‌های پایین‌تر به دلایل تأمین منافع جمعی کمتر دچار تغییر شد و در برخی موارد به سبب ایجاد برتری‌های های جمعی اجتماعی تبدیل به یک امتیاز شد. در این مورد می‌توان اشاره‌ای داشت به حضور حداکثری مردم استان پای صندوق‌های رأی نماینده‌های مجلس که نه از روی رفتارهای حزبی بلکه برمدار فرمایشات و تعصبات قومی صورت می‌گیرد.
هرچندکه دو فاکتور اقتصاد برپایه دامداری و دوبار کوچ در سال برای تداوم اقتصاد زندگی عشایری به سوی فراموشی درحرکت است اما عامل وابستگی قومی و مراتب ایلی با اندکی تغییرات عجین و همراه فرهنگ شهر نشینی شده است.
در هیچ دوره‌ای از تاریخ، دولت و حکومت همانند دهه اخیر به پشتوانه‌ی ابزارهای تبلیغاتی نفوذ و تسلط بر جوامع سنتی و گروه‌های اجتماعی روستایی و عشایری را نداشته است، دهیاران، شوراها، نماینده‌های بهداشت و معلم و مدیران مدارس و نیرهای امنیتی، بسیج و مبلغان دینی و از همه مهمتر وابستگی و باورپذیری این جوامع از صداوسیما چگونه می‌توان واقعیت تهدید جهانی کرونا و دستورالعمل‌های آموزشی جهانی و ملی را درمبارزه با این ویروس به کارگرفت و گستردگی اطلاعات مردم را پیرامون این ویروس به رفتارهای آگاهانه تبدیل کرد؟
جناب اقای استاندار شما مدیر ارشد سرزمینی با شش ایل بزرگ هستید، ایلیاتی‌های شهر نشین که درخیالشان اسب و تفنگ و سیاه چادر دارند بر اصول قوم و طایفه تصمیم می‌گیرند و رفتار می‌کنند. چگونه است هرگونه تجمع از فضاهای آموزشی، فرهنگی، هنری و مذهبی حتی مجالس خبرگان و شورای اسلامی با اعلان رسمی تعطیل می‌شود که هیچ گونه اجتماع و ترددی به وجود نیاید واز این طریق گام‌های اول پیشگیری ازگسترش وکنترل این بیماری برداشته شود.
جناب آقای استاندار؛ میهمانی‌های شبانه‌ی خواستگاری‌ها، عصرهای پنجشنبه‌های قبرستان‌ها، مراسم‌های خاکسپاری ومجالس فاتحه خوانی که معمولاً بار عاطفی شدیدی دارند از جمله عوامل ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیری است که این روزها با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط مناسب با رشد و انتقال این ویروس در هفته سخت تاکید شده می‌تواند موجب اوج گیری این بیماری شود و عواقب جبران ناپذیری در سلامت افراد، اقتصاد و روابط اجتماعی برای مردمان کهگیلویه وبویراحمد همراه داشته باشد. رؤیا رویی بی تعارف با این واقعیت که همه‌ی ما می‌توانیم نقش ناقل قاتل سالمندان و عزیزانمان باشیم را جدی‌تر بگیریم ودر هفته‌های پایانی سال بدون تعارف با فرهنگ سازی احترام به حریم شخصی افراد زندگی را در زنده ماندن معنی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کی به کیه
Iran, Islamic Republic of
استادندار که چه عرض کنیم ؟ معاون سیاسی است /
ساسان
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این ادبیات شیوا و نکته بینی جالب
علی
Iran, Islamic Republic of
از کی تا حالا عکاس هم وارد سیاست میشود ونامه سرگشاده مینویسد،جناب غفاری رای دادن مردم استان نشانه بلوغ سیاسی و وابستگی به نظام است نه اون چیزی که تو فکر شماست.
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز معلومه که رفیقته این نویسنده که کامنت های مخالفش رو منتشر نمیکنی.ننگ بر تو
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1