کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

آشفتگی گروه‌های کوهنوردی و بی‌توجهی هیئت کوهنوردی

مهدی جمشیدنژاد

21 فروردين 1398 ساعت 10:54

متأسفانه از هیئت کوهنوردی استان فعالیت چشمگیری ملاحظه نمی‌شود. شاید مجموعه فعالیت‌های این هیئت تنها به برگزاری انتخابات سالانه برای ابقا خود و برگزاری کارناوال‌های کوهنوردی با تعداد زیاد شرکت‌کننده که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد معطوف شده و اثراتی جز پایمال کردن طبیعت و زیست‌بوم کوهستان ندارد.


کوهنوردی پوشیدن کفش کوه و بستن کوله‌پشتی و صعود به یکی از قله‌های معروف و عکس یادگاری برای اثبات خود و فخرفروشی بر دیگران که با دنیای کوهستان آشنایی ندارند نیست. کوهنوردی مجموعه‌ای از دست‌وپنجه نرم کردن با سختی‌ها و مشکلات طبیعت با رعایت اصول فنی و ضوابط کوهنوردی و طی کردن یک مسیر از پیش مشخص‌شده برای نیل به هدف نهایی به‌سوی قله است.
رشته‌کوه دنا و مجموعه کوه‌ها و قلل استان از ظرفیت منحصربه‌فردی برخوردار بوده و دنا با طول ۸۰ کیلومتر طولانی‌ترین رشته‌کوه زاگرس است که دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از ۴۰۰۰ متر است به‌گونه‌ای که برخی از کوهنوردان بنام دنا را آلپ ایران می‌نامند. همین ظرفیت و اکوسیستم منحصربه‌فرد آن سبب شده است دنا موردتوجه ویژه گردشگران، طبیعت شناسان و ورزشکاران علاقه‌مند قرار بگیرد که این خود نیازمند ایجاد راه و کار تازه‌ای در مدیریت دستگاه‌های مرتبط دارد.
امروزه گروه‌های مختلفی چه در قالب گروه‌های تخصصی و چه در قالب گروهای دوستانه به فعالیت مشغول و به انجام و تدارک برنامه‌های مختلف می‌پردازند از این منظر که تعداد علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در این استان کم نیست خود جای بسی خوشحالی است ولی باید به نکات مهم و ضروری این رشته نیز توجه ویژه و اساسی نمود. روی سخن نگارنده با گروه‌های دوستانه نیست بلکه آن دسته از گروه‌هایی است که باهدف خلق یک برنامه فنی به فعالیت می‌پردازند است. درواقع این گروه‌ها به‌صورت غیره رسمی و از طریق فضای مجازی به جذب عضو اقدام می‌کنند و اعضای خود را در برنامه‌های مختلف شرکت می‌دهند غافل از اینکه بار حقوقی و خطرات احتمالی هر برنامه‌ای را موردتوجه قرار دهند! هرچند که عدم رعایت اصول فنی و قوانین و مقررات لازم نه‌تنها از سوی گروه‌های مختلف رعایت نمی‌شود بلکه در اغلب باشگاه‌ها نیز تقریباً شرایط مشابه همین وضعیت است، حتی گاهی در برخی از تبلیغات منتشرشده در فضای مجازی برنامه‌ها و تورهایی پیشنهاد می‌گردد که در زمره فعالیت‌های هیچ گروه یا باشگاه ورزشی قلمداد نمی‌شود درواقع به‌نوعی دخالت در کسب‌وکارهای مرتبط با شرکت‌های گردشگری به‌حساب می‌آید و در حوزه فعالیت سازمان‌ها و نهادهایی است که صلاحیت برگزاری چنین برنامه‌های را دارند که در موضوع اساسنامه و اختیارات آن‌ها آمده است و مجوزها و پروانه‌های فعالیت خود را از مراجع ذیصلاح دریافت نموده‌اند. متأسفانه تلاش گروه‌ها و حتی برخی باشگاه‌های کوهنوردی بیشتر به‌گونه‌ای است که به هر شکل و ترتیبی قله‌های مختلف فتح شود و با هر صعود یا پیمایشی بااحساس غرور تنها درصدد این باشیم که اندوخته و یا کلکسیون قله‌هایمان را تکمیل کنیم غافل از اینکه شرکت دادن اعضا در هر برنامه‌ای مستلزم داشتن پیش‌نیازها و دوره‌های متناسب و مرتبط با هر گرایشی در کوهنوردی می‌باشد! مخصوصاً برخی برنامه‌هایی که تخصصی محسوب شده و می‌بایستی با مدیریت باشگاه و مربی رسمی رشته مربوطه انجام پذیرد و تنها کسانی مجاز به شرکت در چنین برنامه‌هایی هستند که دوره‌های مرتبط را سپری کرده باشند.
متأسفانه از هیئت کوهنوردی استان فعالیت چشمگیری ملاحظه نمی‌شود. شاید مجموعه فعالیت‌های این هیئت تنها به برگزاری انتخابات سالانه برای ابقا خود و برگزاری کارناوال‌های کوهنوردی با تعداد زیاد شرکت‌کننده که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد معطوف شده و اثراتی جز پایمال کردن طبیعت و زیست‌بوم کوهستان ندارد. البته اخیراً تشکیل گروه‌های مجازی واتساپی که اغلب محل تبلیغات برخی فروشگاه‌ها و تورهای غیررسمی شده است نیز بر این اوضاع شلم‌شوربایی اضافه‌شده است. انتظاری که از هیئت کوهنوردی می‌رود این است که حداقل آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم را به‌صورت کلی برای علاقه‌مندان این عرصه تدارک ببینند تا از بروز حوادث و وقوع بحران‌های احتمالی پیشگیری نماید.
کوهنوردی مجموعه‌ای از آزمون‌های سخت و دشوار و درس گرفتن از مصائب کوهستان است اما همچنان برخی از اهالی این رشته ورزشی حتی بعد از حوادث و مشکلات مختلف اشتباهات خود را تکرار می‌کنند و حتی گاهی بر اشتباهات خود اصرار می‌ورزند. باشد که با شروع فصل بهار و تابستان و استقبال احتمالی علاقه‌مندان این حوزه فکر و روش تازه‌ای اندیشیده شود.

مهدی جمشیدنژاد


کد مطلب: 408534

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/408534/آشفتگی-گروه-های-کوهنوردی-بی-توجهی-هیئت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1