تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۴۰۵۲۴۴
یادداشت سیاسی |

پتروشیمی گچساران از نگاهی دیگر

سید اسماعیل محمدی مهر
۱۴
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پتروشیمی گچساران از نگاهی دیگر
کبنا ؛متن ارسالی: طبق اطلاعات شرکت ملی صنایع پتروشیمی NPC عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی گچساران در سال ۸۳ در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار آغاز شد که به دلیل برخی مشکلات چندین بار غیرفعال شد اما از سال ۸۹ تاکنون فعالیت خود را جدی‌تر آغاز کرده است؛ خوراک این مجتمع قرار است از طریق پالایشگاه بید بلند ۲ تامین شود و هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون می‌باشد که همگی زیر 30 درصد پیشرفت دارند. بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی 700 کیلومتر به‌عنوان خوراک 4 پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد و محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن در سال و نیز 84 هزار تن برش C+ پروپان و سنگین‌تر خواهد بود و با بهره برداری از این طرح توسعه‌ای، یک هزار شغل پایدار ایجاد می‌شود.
حال سوال اینجاست چرا یک طرح پتروشیمی که از لحاظ بزرگی مجتمع هم نیست و فقط دو محصول تولید می‌کند بعد از گذشت این همه سال هنوز در نیمه راه هم نیست؟ حتماً ذهن‌ها به طرف بودجه می‌رود که این کاملاً اشتباه است، چون بودجه یک طرف کار است و مدیریت کردن بودجه طرف دیگر کار. پتروشیمی گچساران از ابتدا با بودجه 2/1 میلیارد یورو بسته شده که بیشتر این بودجه دریافت شده و قاسم محمودی مدیر عامل پتروشیمی گچساران تیرماه سال گذشته در خصوص روند پتروشیمی گچساران نیز گفته فقط در سال قبل ۳۳۴ میلیون یورو اعتبار ارزی برای پتروشیمی گچساران گرفته‌ایم و  در حال حاضر ۱۱۴ میلیون یورو ارزی خریداری و در پتروشیمی هزینه شده است. در اینجا متوجه می‌شویم بودجه بهانه‌ای بیش نیست و شرکت پتروشیمی گچساران با داشتن مدیران غیر بومی که دلسوز این شهرستان نیستند یا مدیران بومی غیرمتخصص و بی تجربه از این بیشتر هم انتظار نمی‌رفت پیشرفت کند. در زمانی که در عسلویه و کنگان و.. به علت رفع تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی شرکت‌ها سرعت بیشتری گرفتند و یکی پس از دیگری افتتاح شدند و در حال پیشرفت بودند شرکت پتروشیمی گچساران دنبال کارهای باند و باند بازی و حاشیه‌ها بود و در این زمان که قیمت دلار چند برابر شده از خواب بی تدبیری بیدار شده و اعلام مشکل می‌کند. این در حالیست که هر روز که از افتتاح این پتروشیمی بگذرد با وجود اینکه قیمت تقریبی هر تن اتیلن 1400 دلار و هر تن پروپان 400 دلار محاسبه می‌شود، حدود 4 میلیارد تومن ضرر می‌کند و در سال یک میلیارد و چهارصد میلیارد تومن درآمد ناخالص به باد فراموشی سپرده می‌شود.
 سوال دیگر که می‌توان پرسید این است که چرا شهر گچساران که بزرگترین میدان نفتی ایران و سومین میدان نفتی بزرگ جهان است و از سال ۱۳۱۸ کار برداشت از چاه‌های نفتی را آغاز کرد و قریب به هشتاد سال است با نفت و فلرهای آتشین و آغشته به گازهای سمی آشناست و با گوشت و خون خود آن را حس کرده است و دانشگاه آزاد گچساران و دانشگاه آزاد یاسوج و یک دانشگاه دولتی در گچساران رشته‌های مربوط به مهندسی نفت و مهندسی شیمی را از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری تدریس می‌کنند هنوز مدیران و نمایندگان استان به بهانه اینکه در استان نیروی متخصص نداریم نیروی غیر بومی با مزایا و هزینه‌ها و حقوق‌های بیشتر استخدام می‌کنند؟
در آخر مردم شریف گچساران بدانید که آمار بیکاری درگچساران 20 درصد است و افتتاح این پتروشیمی شاید بتواند 2 الی 3 در صد از این آمار را کم کند و مسئولان باید فکری به حال باقی افراد بیکار کنند و اگر فکرشان مانند عملشان بیشتر از 10 سال زمان می‌برد باید هم افسوس به حال مردم خورد که مسئولانی اینچنین اداره شهرستان را برعهده دارند و هم افسوس به حال شما مدیران که قدر این نعمت بزرگ که خدمت کردن به مردم است را ندانستید و نمی‌دانید..
 باتشکر
--------------------------
 سید اسماعیل محمدی مهر
 ۹۷/۰۹/۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما

طاها
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی👏👏👏👏
انصاری
Iran, Islamic Republic of
مسئولین استان توانایی تولید واقعی و اشتغال پایدار ندارند به ناچار نیرو های زیادی را به پروژه های در حال ساخت تحمیل می کنند و هزینه ها در عمل چند برابر می شود و توجیه اقتصادی طرح از بین می رود این طرح در نهایت به سرنوشت فولاد اصفهان گرفتار می شود. این نوع پروژه ها به علت دخالت نمایندگان با تورم نیرو مواجه هستند و در عین حال دچاز فقر تخصص هستند. دانشگاه های استان هم کارشان چاپ مدرک است و نیروی متخصص تربیت نمی کنند.
hasan
Iran, Islamic Republic of
عالی بود..حرف درست زدی اقای محمدی مهر بود..مسولان گوش بدید
نن
Iran, Islamic Republic of
بیامرزا شیری که خردی
وجدان بیدار
Iran, Islamic Republic of
بسیار فنی و قابل فهم..عالیییییی..ولی متاسفم برای خودم ک مسولان ب فکر نیستد
Iran, Islamic Republic of
کر خوبووووو
Iran, Islamic Republic of
کر خوبووووو
Iran, Islamic Republic of
عی بنازمتتتتتتت...اقای دکتر محمدی مهر شما هم رشته تحصیلی تان مهندسی شیمی بود و هم شغلی ک دارید..ای کاش ای کاش یک ذره از غیرت و جربزه حرف زدن شما رو باقی داشتن تا مسولان فکر نکن اینجا بی صاحبه
rezvani
Iran, Islamic Republic of
احسنت آقای دکتر محمدی..شهره گل سی پتروشیمی..چند سال طول باید بکشه خداییییییییی؟؟؟
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی مهر باز هم اونایی که آشنا دارند مشغول به کار می شوند و فقیر و فقرا . و در حاضر این عده ای هم که در پتروشیمی مشغول هستند. استخدام شده اند و بعدا هم همینطور می شود مثل شرکت نفت و یا سایر ادارت
شیر
Iran, Islamic Republic of
هر کی به فکر جیب خودشه..زمان انتخابات میان دور پتروشیمی
سامان
Iran, Islamic Republic of
والا .
ZORO
Iran, Islamic Republic of
خدا میدونه چقد پول میخورن تو شرکت..اونوقت پول من کارگر رو چند ماهه نمیدن...اخ سی دلم
مریم_گچساران
Iran, Islamic Republic of
اگه گچساران نیرو میگرفت چه پتروشیمیش چه NGL هاش من مجبور نبودم برم عسلویه تو غربت کار کنم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1