تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۲۷۱۲
گذری بر فعالیت یکساله شورای اسلامی و شهرداری یاسوج:
اظهارات جالب «پیشوا» در باره واقعیتهای شورای شهر یاسوج
حبیب الله پیشوا
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛حبیب الله پیشوا*
با انتخاب هیئت رئیسه سال دوم شورای اسلامی شهر یاسوج به تاریخ 10 /6/ 97 در واقع یک سال از شروع به کار شورای اسلامی دوره پنجم و انتخاب شهردار یاسوج میگذرد، به عنوان یک شهروند که مرتب جلسات شورا و عملکرد شهرداری را رصد میکند مطالبی را تقدیم میدارد.
اگر قرار بر دادن امتیاز به این مدت از عمر شورای اسلامی دوره پنجم شهر یاسوج باشد باید نمره منفی بهش داد، چون بهجز انتخاب شهردار، خروجی و عملکرد مثبت و چشمگیری نداشته است، علت این عملکرد و امتیاز منفی آن است که گروه اکثریت مسرور در انتخاب شهردار و تبعات ناشی از آن و گروه اقلیت یا ناتوان در انتقاد و یا ساکت برای انتقام هستند.
قبل از توجیه مطلب فوق، هرچند فصل هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر اصول 100 الی 106 اختصاص به شوراها و نوعی حکومت فدرالی برای شهرهاست ولی واقعیت امر آن است که فعلاً دموکراسی در ایران و کلاً جهان سوم دشواریها و مشکلات خاص خود را دارد تا چه رسد به نوع فدرالی آن که شوراهای اسلامی شهر، بخش و روستا مصداق آن باشد، تجربه تاریخی نیز نشان داده است که روحیه و فرهنگ ایرانی با نظام شورایی و شراکت سازگاری ندارد، اگر قرار بر اصلاح و بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد از جمله مواردی که مورد بازنگری قرار گیرد همین اصول مورد اشاره میباشد، چنانچه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 شورای رهبری، نخست وزیری (به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهوری وقت) حذف شدند.
اما؛
مکرراً اشاره کردیم که یاسوج پایتخت طبیعت، مرکز تصمیم گیری سیاسی استان، مهاجر پذیر، پذیرای مهمانان قابل توجهی از سایر استانها و آنهم از طبقات پایین جامعه، مملو از مشکلات، آسیبها، انتظارات و مطالبات شهروندان بالاخص اقشار کم درآمد و ضعیف میباشد.
شهروندان این شهر از هر قوم، قبیله، نژاد، منطقه و جریان سیاسی که باشند به نسبت حضور و فعالیت اقتصادی و اجتماعی که دارند در مدیریت شهری دخیل میباشند.
مدیریت شهری یاسوج از انبوه نیروهای انسانی بدون در نظر گرفتن منبع درآمد برای پرداخت حقوق آنان چیده شده است، بطوریکه بیش از چندین برابر ظرفیت استاندارد در شهرداری یاسوج نیرو جذب و جالبتر آنکه که اکثر این نیروها به نحوی از انحاء به یکی از اهرمهای قدرت (اعم از سیاسی، محلی، اجتماعی و ...) وابسته هستند، هر شهرداری بخواهد به ترکیب این نیروها دست بزند بلافاصله یکی از موثرین سیاسی، محلی، جریانی، قومی، اداری و یا اعضای شورا عکس العمل نشان خواهند داد، تجزیه و تحلیل عملکرد شهردار، مدیریت شهری، تعداد نیرو در شهرداری و علت آن، چگونگی تعدیل و یا برآورد نمودن مطالبات این نیروها و مخصوصاً توان و ویژگیهای شخصی اعضای شورای اسلامی و شهردار یاسوج را به وقت و فرصت دیگری موکول مینمایم، اما همانطور که در صدر مطلب اشاره رفته است خطابم به اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار حال حاضر شهر یاسوج است که؛
1- جلسات شورای شهر فعال نیست و از ابزار نظارتی استفاده صحیح نمیشود، بطوریکه وظیفه نظارتی بر مدیریت شهری دچار افراط و تفریط گردیده، یا منجر به دخالت در عزل و نصبها و سایر امور شده و یا سکوت و بی تفاوت!؟ مطابق ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1 /3/ 75 بیش از 33 وظیفه برای شورای اسلامی شهر پیش بینی که یکی از آن وظایف مطابق بند یک ماده مزبور انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است، متاسفانه تمام هم و غم اعضاء شورای اسلامی شهر (البته در اکثر شهرها) انتخاب شهردار و بعد از آن به چالش کشاندن و یا سهم خواهی از شهردار محدود شده است، توجهی به سایر وظایف کمتر میشود.
2- تاکنون محور برنامه ریزی برای توسعه و بهبود وضعیت شهر یاسوج مغفول و اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است.
3- برای شناسایی و علاج آسیبهای اجتماعی شهر چاره و ابتکاری مشاهده نمیشود.
4- بحث بدهکاری شهرداری و یا جذب نیروهای بدون ضابطه مدتها است که مطرح ولی شورای اسلامی شهر و شهردار از اتخاذ تصمیم در این خصوص عاجز مانده است.
5- برای بافت فرسوده شهر یاسوج برنامه و قانون خاصی مصوب نشده است.
6- شهرداری با کمبود اعتبار مالی مواجه شده است ولی راهکار و برنامه خاصی برای برون رفت از این بن بست توسط شورای اسلامی و شهردار پیش بینی نشده است.
7- امور فرهنگی شهر یاسوج مغفول مانده است، برای اقشار آسیب پذیر شهر از قبیل سالمندان، معلولان، معتادان و افراد بی سرپرست با همکاری سایر نهادها ذی ربط طرح و برنامهای در دست اقدام مشاهده نمیشود.
8- ان شاء الله حوادث غیر مترقبه از قبیل زلزله، سیل، مسدود شدن جداول و... را شاهد نباشیم ولی یقین دارم در صورت بروز هرکدام از موارد و یا امثالهم هیچ برنامهای از قبل طراحی و پیش بینی شده وجود ندارد.
9- ساخت و سازهای غیر مجاز، انبوه دست فروشان در معابر و خیابانها، وانت بارها و مواردی از این قبیل ظاهر و نمای خارج از انتظار از یاسوج به تصویر کشیده است، هر کدام از این تخلفات زیر لوای حمایت یکی از اعضاء شورای اسلامی شهر رشد قارچ گونه پیدا کرده است، چرا اعضاء شورا و شهردار بی تفاوت از کنار این معضلات که داد مردم را درآورده است میگذرند؟ آیا امکان ساماندهی دست فروشان، وانت بارها و مواردی از این قبیل وجود ندارد؟
10- یکی از نهادهای که معمولاً شهروندان به اختیار یا اجباراً ناچار به مراجعه به ان میباشند شهرداری است، به نظر میرسد تکریم ارباب رجوع که همانا تسریع در کارهای آنان توام با رضایت مندی باشد کم رنگ شده است، امروز اگر یکی بخواهد دیگری را نفرین کند آرزوی مراجعهاش را به شهرداری میکند، اعضاء محترم شورا و شهردار با تحقیقات محسوس و غیر محسوس اگر به صحت این ادعا واقف شدن امور را نظم و نسق دهند تا نارضایتی به حداقل برسد.
11- برون سپاری یا واگذاری بخشهایی از اخذ پروانه ساختمانی و پایان کار به دفاتر پیشخوان موجب سردرگمی ارباب رجوعها بین دفاتر پیشخوان و شهرداری شده است، بررسی شود اشکال کار کجاست آن را برطرف نمایید.
به هر حال؛
علت فعال نبودن شورای اسلامی شهر یاسوج آن است که تعدادی از دوستان اعضاء در آرزوی شکست و عدم موفقیت گروه اکثریت و مدیریت شهری هستند، تعدادی به دنبال سهم خواهی و دخالت در امور مدیریتی، به آنانیکه در انتظار آرزو نشستهاند متذکر میشوم که هر چند داشتن آرزو، عیب و جرم نیست ولی گاهی موجب خسران به خود، شهروندان و مدیریت شهری است و به آنانیکه به دنبال سهم خواهی و دخالت بیش از حد در مدیریت هستند نیز یادآوری میشوم که وظیفه شورا را فراموش نکنند، هر دو گروه متوجه باشند که تا به خود آیند چهار سال تمام میشود و کاری نکنند که مردم از آنان روی گردان و نزد افکار عمومی و قضاوت آیندگان سرزنش شوند.
نتیجتآ:
اینکه عملکرد یکساله شورای اسلامی و شهردار یاسوج پاسخگوی انتظارات و مطالبات شهروندان یاسوجی نبوده است، اگر به همین منوال ادامه یابد مشکل ساز خواهد بود، شهردار باید برنامههای خود را شفاف و عملیاتی اعلام تا شهروندان مطلع شوند، یک سال تجربه مدیریتی مدت کمی نیست و بایستی شهردار از خم و پیچهای شهرداری و مدیریت شهری مطلع شده باشد.
-----------------------------------------------
* مدیر مسوول سایت خبری بشارنیوز
با انتخاب هیئت رئیسه سال دوم شورای اسلامی شهر یاسوج به تاریخ 10 /6/ 97 در واقع یک سال از شروع به کار شورای اسلامی دوره پنجم و انتخاب شهردار یاسوج میگذرد، به عنوان یک شهروند که مرتب جلسات شورا و عملکرد شهرداری را رصد میکند مطالبی را تقدیم میدارد.
اگر قرار بر دادن امتیاز به این مدت از عمر شورای اسلامی دوره پنجم شهر یاسوج باشد باید نمره منفی بهش داد، چون بهجز انتخاب شهردار، خروجی و عملکرد مثبت و چشمگیری نداشته است، علت این عملکرد و امتیاز منفی آن است که گروه اکثریت مسرور در انتخاب شهردار و تبعات ناشی از آن و گروه اقلیت یا ناتوان در انتقاد و یا ساکت برای انتقام هستند.
قبل از توجیه مطلب فوق، هرچند فصل هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر اصول 100 الی 106 اختصاص به شوراها و نوعی حکومت فدرالی برای شهرهاست ولی واقعیت امر آن است که فعلاً دموکراسی در ایران و کلاً جهان سوم دشواریها و مشکلات خاص خود را دارد تا چه رسد به نوع فدرالی آن که شوراهای اسلامی شهر، بخش و روستا مصداق آن باشد، تجربه تاریخی نیز نشان داده است که روحیه و فرهنگ ایرانی با نظام شورایی و شراکت سازگاری ندارد، اگر قرار بر اصلاح و بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد از جمله مواردی که مورد بازنگری قرار گیرد همین اصول مورد اشاره میباشد، چنانچه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 شورای رهبری، نخست وزیری (به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهوری وقت) حذف شدند.
اما؛
مکرراً اشاره کردیم که یاسوج پایتخت طبیعت، مرکز تصمیم گیری سیاسی استان، مهاجر پذیر، پذیرای مهمانان قابل توجهی از سایر استانها و آنهم از طبقات پایین جامعه، مملو از مشکلات، آسیبها، انتظارات و مطالبات شهروندان بالاخص اقشار کم درآمد و ضعیف میباشد.
شهروندان این شهر از هر قوم، قبیله، نژاد، منطقه و جریان سیاسی که باشند به نسبت حضور و فعالیت اقتصادی و اجتماعی که دارند در مدیریت شهری دخیل میباشند.
مدیریت شهری یاسوج از انبوه نیروهای انسانی بدون در نظر گرفتن منبع درآمد برای پرداخت حقوق آنان چیده شده است، بطوریکه بیش از چندین برابر ظرفیت استاندارد در شهرداری یاسوج نیرو جذب و جالبتر آنکه که اکثر این نیروها به نحوی از انحاء به یکی از اهرمهای قدرت (اعم از سیاسی، محلی، اجتماعی و ...) وابسته هستند، هر شهرداری بخواهد به ترکیب این نیروها دست بزند بلافاصله یکی از موثرین سیاسی، محلی، جریانی، قومی، اداری و یا اعضای شورا عکس العمل نشان خواهند داد، تجزیه و تحلیل عملکرد شهردار، مدیریت شهری، تعداد نیرو در شهرداری و علت آن، چگونگی تعدیل و یا برآورد نمودن مطالبات این نیروها و مخصوصاً توان و ویژگیهای شخصی اعضای شورای اسلامی و شهردار یاسوج را به وقت و فرصت دیگری موکول مینمایم، اما همانطور که در صدر مطلب اشاره رفته است خطابم به اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار حال حاضر شهر یاسوج است که؛
1- جلسات شورای شهر فعال نیست و از ابزار نظارتی استفاده صحیح نمیشود، بطوریکه وظیفه نظارتی بر مدیریت شهری دچار افراط و تفریط گردیده، یا منجر به دخالت در عزل و نصبها و سایر امور شده و یا سکوت و بی تفاوت!؟ مطابق ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1 /3/ 75 بیش از 33 وظیفه برای شورای اسلامی شهر پیش بینی که یکی از آن وظایف مطابق بند یک ماده مزبور انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است، متاسفانه تمام هم و غم اعضاء شورای اسلامی شهر (البته در اکثر شهرها) انتخاب شهردار و بعد از آن به چالش کشاندن و یا سهم خواهی از شهردار محدود شده است، توجهی به سایر وظایف کمتر میشود.
2- تاکنون محور برنامه ریزی برای توسعه و بهبود وضعیت شهر یاسوج مغفول و اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است.
3- برای شناسایی و علاج آسیبهای اجتماعی شهر چاره و ابتکاری مشاهده نمیشود.
4- بحث بدهکاری شهرداری و یا جذب نیروهای بدون ضابطه مدتها است که مطرح ولی شورای اسلامی شهر و شهردار از اتخاذ تصمیم در این خصوص عاجز مانده است.
5- برای بافت فرسوده شهر یاسوج برنامه و قانون خاصی مصوب نشده است.
6- شهرداری با کمبود اعتبار مالی مواجه شده است ولی راهکار و برنامه خاصی برای برون رفت از این بن بست توسط شورای اسلامی و شهردار پیش بینی نشده است.
7- امور فرهنگی شهر یاسوج مغفول مانده است، برای اقشار آسیب پذیر شهر از قبیل سالمندان، معلولان، معتادان و افراد بی سرپرست با همکاری سایر نهادها ذی ربط طرح و برنامهای در دست اقدام مشاهده نمیشود.
8- ان شاء الله حوادث غیر مترقبه از قبیل زلزله، سیل، مسدود شدن جداول و... را شاهد نباشیم ولی یقین دارم در صورت بروز هرکدام از موارد و یا امثالهم هیچ برنامهای از قبل طراحی و پیش بینی شده وجود ندارد.
9- ساخت و سازهای غیر مجاز، انبوه دست فروشان در معابر و خیابانها، وانت بارها و مواردی از این قبیل ظاهر و نمای خارج از انتظار از یاسوج به تصویر کشیده است، هر کدام از این تخلفات زیر لوای حمایت یکی از اعضاء شورای اسلامی شهر رشد قارچ گونه پیدا کرده است، چرا اعضاء شورا و شهردار بی تفاوت از کنار این معضلات که داد مردم را درآورده است میگذرند؟ آیا امکان ساماندهی دست فروشان، وانت بارها و مواردی از این قبیل وجود ندارد؟
10- یکی از نهادهای که معمولاً شهروندان به اختیار یا اجباراً ناچار به مراجعه به ان میباشند شهرداری است، به نظر میرسد تکریم ارباب رجوع که همانا تسریع در کارهای آنان توام با رضایت مندی باشد کم رنگ شده است، امروز اگر یکی بخواهد دیگری را نفرین کند آرزوی مراجعهاش را به شهرداری میکند، اعضاء محترم شورا و شهردار با تحقیقات محسوس و غیر محسوس اگر به صحت این ادعا واقف شدن امور را نظم و نسق دهند تا نارضایتی به حداقل برسد.
11- برون سپاری یا واگذاری بخشهایی از اخذ پروانه ساختمانی و پایان کار به دفاتر پیشخوان موجب سردرگمی ارباب رجوعها بین دفاتر پیشخوان و شهرداری شده است، بررسی شود اشکال کار کجاست آن را برطرف نمایید.
به هر حال؛
علت فعال نبودن شورای اسلامی شهر یاسوج آن است که تعدادی از دوستان اعضاء در آرزوی شکست و عدم موفقیت گروه اکثریت و مدیریت شهری هستند، تعدادی به دنبال سهم خواهی و دخالت در امور مدیریتی، به آنانیکه در انتظار آرزو نشستهاند متذکر میشوم که هر چند داشتن آرزو، عیب و جرم نیست ولی گاهی موجب خسران به خود، شهروندان و مدیریت شهری است و به آنانیکه به دنبال سهم خواهی و دخالت بیش از حد در مدیریت هستند نیز یادآوری میشوم که وظیفه شورا را فراموش نکنند، هر دو گروه متوجه باشند که تا به خود آیند چهار سال تمام میشود و کاری نکنند که مردم از آنان روی گردان و نزد افکار عمومی و قضاوت آیندگان سرزنش شوند.
نتیجتآ:
اینکه عملکرد یکساله شورای اسلامی و شهردار یاسوج پاسخگوی انتظارات و مطالبات شهروندان یاسوجی نبوده است، اگر به همین منوال ادامه یابد مشکل ساز خواهد بود، شهردار باید برنامههای خود را شفاف و عملیاتی اعلام تا شهروندان مطلع شوند، یک سال تجربه مدیریتی مدت کمی نیست و بایستی شهردار از خم و پیچهای شهرداری و مدیریت شهری مطلع شده باشد.
-----------------------------------------------
* مدیر مسوول سایت خبری بشارنیوز