جهان نیوز منتشر کرد
وقت تحول جدی در آموزش و پرورش ایران فرا رسیده / سریع و بههنگام
16 مهر 1404 ساعت 14:30
تحول در نظام آموزش و پرورش یکی از ضروری ترین موضوعاتی است که باید در کشورمان اتفاق بیفتد. اینکه چه اتفاقاتی باید رخ دهد و جزئیات آن چیست، باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود، اما اصل حرکت به سمت تغییر مسیر فعلی، در جای خود باید حمایت شود.
تحول در نظام آموزش و پرورش یکی از ضروری ترین موضوعاتی است که باید در کشورمان اتفاق بیفتد. اینکه چه اتفاقاتی باید رخ دهد و جزئیات آن چیست، باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود، اما اصل حرکت به سمت تغییر مسیر فعلی، در جای خود باید حمایت شود.
اخیراً خبرگزاری خانه ملت، به نقل از احسان عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گزارش داد که: «بر اساس مصوبه کمیسیون، سن لازم برای ورود به آموزش رسمی از ۶ سال به ۵ سال کاهش مییابد و دوره پیش دبستانی در این سن به صورت اجباری برگزار خواهد شد. به این ترتیب، نظام آموزشی کشور که هماکنون به شکل «۳-۳-۶» اجرا میشود، به تدریج به ساختار «۳-۳-۵-۱» تغییر خواهد یافت و در عوض یکسال زودتر تحصیلات به اتمام می رسد».
همچنین، چند روز قبل نیز ایرنا به نقل از علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نوشت: «ساختار آموزش و پرورش و ساختار نظام آموزشی در کنار ساختار سازمانی باید تغییر پیدا کند؛ ساختار سازمانی را داریم به هم میزنیم؛ باید این ساختار چابک شود و ساختار نظام آموزشی هم مربوط به ۵۰ سال قبل است داریم اصلاح می کنیم».
همچنین وی گفته است: «در تمام دنیا هم نسبت حوزه فنی و حرفه ای به دانش آموزان متوسطه نظری بالای ۶۰ است؛ حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ است؛ این میانگین جهانی است؛ ما دراین بخش شرایط بسیار نابسامانی داریم؛ بسیاری از مشکلات ما به همین بر می گردد؛ در حوزه اشتغال، کسب و کار، بعد با یک لشگر بی کار فارغ التحصیل مواجه ایم که دکترا دارد کار ندارد، مهارت ندارد، یک پیچ هم نمی تواند بببند، نمی تواند یک معاش حلالی برای خود در جامعه دست و پا کند؛ منتظر است آزمونی برگزار شود».
از طرفی، تحول در نظام آموزش و پرورش یکی از ضروری ترین موضوعاتی است که باید در کشورمان اتفاق بیفتد. اینکه چه اتفاقاتی باید رخ دهد و جزئیات آن چیست، باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود، اما اصل حرکت به سمت تغییر مسیر فعلی، در جای خود باید حمایت شود.
جهان نیوز نیز در چند سال اخیر پرونده ویژه ای برای آموزش و پرورش باز کرده است و در این راستا گزارش ها و یادداشت های مختلفی را با محوریت تحول در حوزه آموزش و پرورش و مطالبه گری در این عرصه، منتشر کرده است. برای مثال در گزارشی با عنوان «جایگاه «علم نافع» در آموزش و پروش و مسیری که باید تغییر پیدا کند» بیان شد که: «در نظام آموزش و پرورش، دانش آموزان بعضاً باید محفوظات ناکارآمد را به ذهن خود سرازیر کنند و این محفوظات به دلیل ناکارآمدی، چه بسا پس از اندک زمانی فراموش هم می شوند. مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی، معارف و احکام، آشنایی با آسیب های اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و مانند اینها که دانش آموزان و خانواده های آنها در هر لحظه از زندگی خود با آن سر و کار دارند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. متأسفانه ذهن برخی از دانش آموزان بیش از اندازه با فرمول ها و مسائل ریاضی، فیزیک و شیمی گره خورده است؛ به گونه ای که کم کم روح و ذهن آنها یک حالت ماشینی و مکانیکی پیدا کرده است و از درک مفاهیم کلان و یا موضوعات مربوط به علوم انسانی دور شده است».
همچنین در مطلبی با عنوان «آموزش و پروش جلوی این رویه غلط را خواهد گرفت؟» نسبت به توزیع صحیح منابع انسانی در جامعه و اهمیت دادن به آموزش های فنی و حرفه ای مطالبه صورت گرفت و گفته شد که: «بسیاری از دانش آموزان استعداد و علاقه خاصی به برخی گرایش ها و آموزش های فنی و حرفه ای دارند و اگر از همان کودکی این استعداد آنها به درستی دنبال شود و آنها را در گیر و دار فرمول ها و حفظ کردنی های غیر نافع معطل نکنند، در جوانی و بزرگسالی می توانند آینده شغلی خود را تضمین کنند و دیگر اینگونه نمی شود که منتظر دولت بمانند تا برایشان شغل ایجاد کند. اینگونه نمی شود که این همه افراد کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار، معترض و ناامید در کشور داشته باشیم!»
در هر صورت، اصل تحول و تغییرات در ساختار نظام آموزش و پرورش، هم ضروری است و هم باید سریع انجام شود. نیازهای جامعه و نظام آموزشی هر لحظه ممکن است تغییر کند و اقتضائاتی به همراه داشته باشد. اگر با استناد به گزارش های دقیق و شواهد میدانی کافی به این نتیجه می رسیم که در موضوع یا موضوعاتی باید تغییراتی صورتی گیرد، این تغییرات باید در سریعترین زمان ممکن إعمال شود. باید توجه کنیم که پای وقت و زندگی میلیون ها دانش آموز و خانواده های آنها در میان است؛ پای هزینه های دولت و خانواده ها در میان است؛ پای آینده کشور در میان است. تک تک این دانش آموزان سرمایه ملی و فرصت هستند و ما در برابر تک تک آنها و دقیقه ها و ساعاتی که در نظام آموزش و پرورش می گذرانند، مسئول هستیم.
کد مطلب: 504888