تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۵۰۰۲۴۶
گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با یداله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

بخش اول) چرا رحمانی استاندار فارس نشد و به کهگیلویه و بویراحمد آمد؟ /روایت 30 سال سابقه و 16 پست مدیریتی در استان های مختلف کشور / رحمانی: اگر بخواهیم منافع فردی را در اولویت قرار دهیم، منافع جمعی تأمین نخواهد شد / ما سرباز نظامیم، هر جا که بگویند خدمت می‌کنیم

۷
۱
بخش اول) چرا رحمانی استاندار فارس نشد و به کهگیلویه و بویراحمد آمد؟ /روایت 30 سال سابقه و 16 پست مدیریتی در استان های مختلف کشور / رحمانی: اگر بخواهیم منافع فردی را در اولویت قرار دهیم، منافع جمعی تأمین نخواهد شد / ما سرباز نظامیم، هر جا که بگویند خدمت می‌کنیم
کبنا ؛
در روزهایی که اقتصاد کشور زیر فشار محدودیت منابع و مشکلات ساختاری دست و پنجه نرم می‌کند، استاندار استان با بینشی واقع‌بینانه و جهادی، راهکار توسعه را «همت ملی و وفاق همه‌جانبه» می‌داند. او با تاکید بر اهمیت امنیت، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها، تصویری روشن از مسیر پیشرفت ارائه می‌کند؛ مسیری که تنها با همکاری تنگاتنگ دولت، مردم و بخش خصوصی، تولید و اشتغال در استان جان تازه‌ای خواهد گرفت.
در گفت‌وگوی پایگاه خبری کبنا نیوز با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، یدالله رحمانی از مشکلات، فرصت‌ها و برنامه‌های کلان توسعه استان می‌گوید و چشم‌اندازی روشن برای آینده‌ای پویا و رو به رشد ترسیم می‌کند. بخش اول این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
-شخصیت ممتاز اداری و مدیریتی و شخصیت حقیقی و حقوقی حضرت‌عالی برای مردم استان ما به اندازه کافی شناخته شده نیست. اگر صلاح می‌بینید، لطفاً به صورت خیلی مختصر و کوتاه بفرمایید یدالله رحمانی کیست و چگونه استاندار شد؟ چون می‌دانیم حضرت‌عالی از زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی در استان ما اولین پست کارشناسی را گرفتید و تا مدتی هم سرپرست سازمان بودید و دوباره بعد از سال‌ها از مرکز برگشتید به استان و مشغول به خدمت شدید.
-رحمانی: تشکر می‌کنم از وقتی که گذاشتید، زحمت کشیدید و با همکاران حضور پیدا کردید. این ایام، ایام سی‌وششمین سالگرد رحلت امام راحل، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است. ان‌شاءالله خداوند توفیق بدهد که بتوانیم آرمان‌ها و اهداف ایشان و شهدا را همواره در سرفصل کارها و برنامه‌های خودمان لحاظ کنیم.
راجع به معرفی خودم همان‌طور که فرمودید، پس از اینکه تحصیلاتم در مقطع فوق لیسانس به پایان رسید، از آبان ماه سال ۱۳۷۲ به عنوان کارشناس مطالعات سازمان برنامه و بودجه در استان مشغول شدم. و از دی‌ماه ۱۳۷۳، پس از اینکه آقای دکتر تاجگردون به عنوان رئیس محترم وقت سازمان برنامه و بودجه استان فارس منصوب شدند، بنده به عنوان سرپرست سازمان استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول شدم تا اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۶. در این سه سال، تجارب خوبی کسب کردم.
آشنایی با ادبیات مردم و تعامل با مردم استان، خصوصاً با توجه به قرابت فرهنگی که با مردم استان  داریم، به من کمک کرد که شناخت عمیق‌تری نسبت به جامعه پیدا کنم. عملاً به این باور رسیدم که مردم استان و ایلات قشقایی قرابت فرهنگی نزدیکی دارند و عملاً جدای از یکدیگر نیستند.
پس از این مدت، از سال ۷۶ تا ۷۸ به عنوان معاون سازمان برنامه و بودجه در تهران مشغول به کار شدم. این دوره، مقارن با ادغام سازمان اداری و استخدامی کشور با سازمان برنامه‌ریزی سابق بود که منجر به تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شد.
از آبان ۱۳۷۸ به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ایلام مشغول شدم و بیش از دو سال در آن مجموعه فعالیت داشتم. در آذرماه ۱۳۸۰ به مدت پنج سال، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر را برعهده گرفتم تا تیرماه ۱۳۸۵. از تیرماه همان سال نیز به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری مشغول شدم که همزمان با استقرار دولت آقای احمدی نژاد بود. و به مدت 6 ماه همزمان به عنوان معاون استانداری استان چهارمحال و بختیاری مشغول به کار بودم.
در دولت آقای احمدی‌نژاد، سازمان مدیریت در استانداری‌ها ادغام شد. همزمان بنده هم رئیس سازمان مرکز آمار ایران شدم تا خردادماه ۱۳۸۸. پس از آن، به عنوان مدیر مالی شرکت بازرگانی دولتی ایران فعالیت داشتم و هم‌زمان مدیر بودجه وزارت بازرگانی نیز بودم.
در اواخر سال ۱۳۸۹ با تشکیل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به عنوان اولین معاون این سازمان انتخاب شدم. کار در این سازمان، نوعی کار نو و تازه بود؛ چراکه سازمان نه تشکیلات داشت، نه ساختمان اداری و مردم نیز انتظارات زیادی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشتند.
استارت اولیه بحث یارانه‌ها از سال ۱۳۷۵ در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زده شد
لازم به ذکر است که استارت اولیه بحث یارانه‌ها از سال ۱۳۷۵ در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زده شد و اولین همایش مرتبط با این موضوع در تابستان ۱۳۷۵ در تهران برگزار شد. موضوع این بود که چگونه یارانه‌ها را هدفمند کنیم و مصرف کشور را در ارتباط با حامل‌های انرژی سامان دهیم. حجم یارانه‌های پنهان نسبت به بودجه دولت بسیار بالا بود و ارزانی حامل‌های انرژی منجر به مصرف بیش از حد و ناکارآمدی شده بود. این مسائل، از جمله دلایل اصلی تأسیس آن سازمان بود.
خوشبختانه خداوند کمک کرد و ما در آن یک سالی که در سازمان هدفمندی بودیم، ساختمان سازمان را از وزارت بازرگانی گرفتیم و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بودجه آن را نیز مستقل کردیم و ساختار سازمان را پیگیری کردیم.
بعد از آن، به شرکت عمران شهرهای جدید کشور منتقل شدم و به عنوان عضو هیئت‌مدیره و معاون اداری مالی این شرکت فعالیت کردم. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ در آن مجموعه بودم. تجربه من در شهرهای جدید این بود که اگر دولت برای سرریز جمعیتی کلان‌شهرها برنامه‌ریزی نکند، این موضوع می‌تواند منجر به حاشیه‌نشینی و تبعات اجتماعی فراوان شود. به همین دلیل، شهرهای جدید باید با فاصله‌ای منطقی از کلان‌شهرها ایجاد شوند تا امکان توسعه سازمان‌یافته جمعیت فراهم شود.
در آن دوران، ساختار سازمان نیز مناسب نبود. یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم این بود که تشکیلات اداری شرکت مادر تخصصی و ۱۸ شرکت تابعه را بازآرایی کردیم. بسیاری از این شهرهای جدید در حاشیه تهران، شیراز، اصفهان و سایر کلان‌شهرها قرار داشتند و پتانسیل خوبی برای توسعه داشتند.
با آغاز پروژه مسکن مهر، بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای آن در شهرهای جدید انجام شد. یک ساختار درآمدی تعریف کردیم و در طی چهار سالی که آنجا بودم، درآمدهای ما بیش از پنج برابر شد.
پس از آن، از سال 94 تا 98 به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس مشغول به کار شدم و مدتی هم سرپرست استانداری فارس بودم، و پس از این دوره، مجدداً به مدیریت شهرهای جدید برگشتم و به مدت سه سال و نیم به عنوان عضو هیئت‌مدیره و معاون مالی و منابع انسانی فعالیت کردم. پس از آن، 2 سال به عنوان عضو هیئت‌مدیره و رئیس هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید صدرا منصوب شدم. و بعد از آن نیز به مدت 9 ماه این توفیق را بدست آوردم که خادم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد باشم.
مهمترین سرمایه استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه منابع انسانی است
در این دوره، تجارب ارزشمندی به‌دست آوردم. استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد؛ هم در حوزه منابع طبیعی و گردشگری، اما مهمترین سرمایه استان در حوزه منابع انسانی است. مردم استان در عرصه‌های علمی، مدیریتی و اجرایی عملکرد درخشانی داشته‌اند و هر جا که نظام و کشور نیاز داشته، نقش‌آفرینی کرده‌اند.
یکی از گزینه‌های جدی برای استانداری فارس بودم
-مختصر توضیح بفرمایید که چطور شد استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد شدید؟ در خصوص انتصابم به عنوان استاندار، باید عرض کنم که بنده بعد از استقرار دولت دکتر پزشکیان، یکی از گزینه‌های جدی برای استان فارس بودم. تقریباً تمامی لیست هایی که فعالان سیاسی، اجتماعی و احزاب استان فارس به دولت ارائه داده بودند، نام بنده را هم در بر داشت. حتی برنامه‌ای ۷۰ صفحه‌ای برای استان فارس تنظیم کرده بودم.
یک روز شنبه، اگر اشتباه نکنم، به بنده اطلاع دادند که هرچه سریع‌تر باید به وزارت کشور مراجعه کنم. روز یکشنبه مراجعه کردم. در آنجا، اعلام کردند که وزارت کشور با بررسی‌هایی که انجام داده و نقطه نظرات متعددی که درخصوص استانداری فارس وجود دارد، هنوز گزینه ی این استانداری نهایی نشده و به اتفاق نظر نرسیده اند. گفتند اگر تمایل دارید، می‌توانید در استان دیگری مشغول شوید.
بنده پرسیدم کدام استان مدنظر است؟ گفتند کهگیلویه و بویراحمد. گفتم ما سرباز نظامیم، اگر صلاح بدانید، ما در خدمت مردم آن استان هم خواهیم بود. اگرچه برنامه‌ای برای فارس نوشته بودم، اما اگر شما تشخیص بدهید که حضور من در کهگیلویه و بویراحمد مفیدتر است، حرفی ندارم.
گفتند دو سه روزی در تهران بمان تا کارها نهایی شود. از یکشنبه تا سه‌شنبه در تهران ماندم و نهایتاً عصر سه‌شنبه اعلام کردند که فردا آماده باشید. صبح چهارشنبه ساعت ۹ صبح در جلسه هیئت دولت حضور پیدا کردم و به عنوان اولین استاندار دولت چهاردهم معرفی شدم.
سرانه تولید ناخالص داخلی کهگیلویه و بویراحمد فقط 0/06 درصد کشور است
مهمترین چالش های مدیریتی که در این استان با آن مواجه هستید چه چیزی است؟ خوشبختانه نامگذاری سال ۱۴۰۴ توسط مقام معظم رهبری به عنوان «سال سرمایه‌گذاری برای تولید» کار ما را راحت‌تر کرده است. از بدو ورودم به مدیران تأکید کردم که مهم‌ترین وظیفه ما در درجه اول بحث امنیت است که با محوریت شورای تأمین انجام می‌شود. پس از آن، همه مدیران مکلف هستند مسیر را برای تولید، اشتغال و معیشت مردم فراهم کنند. این مسیر در شرایط کنونی که دولت با محدودیت منابع روبه‌رو است، اهمیت ویژه‌ای دارد. دولت با انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه است و اعتبارات کنونی حتی برای تکمیل این پروژه‌ها کافی نیست، چه برسد به اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی انجام شود که چرخ تولید و اشتغال به جریان بیفتد.
چاره ای جز تقویت سرمایه‌گذاری نداریم /
بزرگترین چالش؛ ابتدا مدیران باید این نگاه را کاملاً درک کنند و به آن متعهد باشند

تولید کالا و خدمات به همراه اشتغال، زمینه بهبود وضعیت مردم را فراهم می‌کند. اما متأسفانه ما با یک چالش جدی روبه‌رو هستیم؛ جمعیت استان ما تنها یک درصد جمعیت کشور است، اما شاخص‌های اقتصادی ما نشان می‌دهد که سرانه تولید ناخالص داخلی ما فقط شش دهم درصد کشور است. همچنین در بخش سپرده‌های بانکی کشور ۲.۵ درصد سهم داریم که نسبت به جمعیت بسیار پایین است. در حوزه معدن که یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های استان است نیز سهم ما یک دهم درصد است.
در چنین شرایطی و با وجود پایین بودن شاخص های تولید و درآمد، هیچ چاره ای جز تقویت سرمایه‌گذاری وجود ندارد. چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که ابتدا مدیران باید این نگاه را کاملاً درک کنند و به آن متعهد باشند، سپس این نگاه را به کارکنان و بدنه سازمان منتقل کنند و آنان را با خود همراه سازند. در کنار دولت، مردم نیز باید همراهی کنند و همه جامعه به این باور برسند که برای پیشرفت کشور هیچ راهکاری جز تقویت سرمایه‌گذاری وجود ندارد که منجر به تولید، اشتغال و بهبود معیشت شود. مردم هم باید بستر کار و سرمایه‌گذاری را فراهم کنند و همراهی لازم را انجام دهند. هر پروژه‌ای که قرار است اجرا شود، نیاز به حمایت در یک نقطه جغرافیایی دارد تا کار شروع شود.
اگر منافع فردی را در اولویت قرار دهیم، منافع جمعی تأمین نخواهد شد و منافع فردی هم آسیب می بیند
در همین راستا وفاقی که در دولت چهاردهم مطرح شده، همین است؛ یعنی مردم، مسئولین و دولت باید در کنار هم باشند. این وفاق پیش‌نیاز پیشرفت کشور است. در بین همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف جامعه، اعم از بخش دولتی و خصوصی، لازم است که تمام ۸۷۵ هزار نفر جمعیت استان، نگاه، تصمیم، برنامه و اقدام خود را متمرکز بر توسعه استان کنند. هر تصمیم، اقدام و حرف باید در راستای پیشرفت استان باشد. اگر این نگرش شکل بگیرد، قطعاً منافع فردی نیز تضمین خواهد شد. باید باور کنیم که ابتدا منافع جمعی را باید دید و به دنبال آن منافع فردی نیز تأمین می‌شود. اگر بخواهیم منافع فردی را در اولویت قرار دهیم، منافع جمعی تأمین نخواهد شد و در بلندمدت منافع فردی هم آسیب می‌بیند.
دولت مهم‌ترین شعار خود را رفاه و وفاق قرار داده است
دولت نیز مهم‌ترین شعار خود را رفاه و وفاق قرار داده است؛ یعنی همه باید دست به دست هم دهند تا پیشرفت محقق شود.
توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به چه عواملی بستگی دارد و چه راهکارهایی دارید؟ در خصوص توسعه استان، یکی از اصول پذیرفته شده در ادبیات توسعه اقتصادی این است که وقتی درباره یک بخش، شهرستان، استان یا کشور صحبت می‌کنید، ابتدا باید پتانسیل‌ها، محدودیت‌ها و مبانی آن را به خوبی بشناسید. بخشی از برنامه‌ها باید معطوف به رفع موانع و مشکلات موجود باشد تا بتوان مشکلات را کمتر کرد. مهم‌تر از آن، برنامه‌ریزی‌ها باید مبتنی بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود باشد، اهداف مشخصی تعریف شود و جلب و جذب سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
زیرساخت‌ها هزینه‌های بالاسری اند؛ باید اولویت باشند
در کنار این موارد، توجه ویژه به زیرساخت‌ها حیاتی است. در ادبیات اقتصادی، زیرساخت‌ها را هزینه‌های بالاسری می‌نامند، یعنی هزینه‌هایی که انجام آنها الزامی و زیرساخت لازم برای هر اقدام اقتصادی است. به عنوان مثال، ساخت راه یا دیگر زیرساخت‌ها هزینه نیست بلکه الزام کار است و باید اولویت قرار گیرد.
استان ما ۶۵۰۰ کیلومتر راه دارد که از لحاظ کمیت وضعیت خوبی دارد و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر مربع ۳۸ کیلومتر جاده وجود دارد که دو برابر متوسط کشور است. اما کیفیت و نیازهای مردم، سرمایه‌گذاری و تولید را باید پوشش دهد. از این ۶۵۰۰ کیلومتر جاده، فقط 250 کیلومتر آن بزرگراه است که بخش عمده‌ای از آن در مناطق جنوبی استان و مسیر شیراز به اهواز قرار دارد. بقیه راه‌ها راه فرعی و روستایی است.
بخش اول) چگونه رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد شد؟ / از گزینه استانداری فارس تا استانداری کهگیلویه و بویراحمد؛ یدالله رحمانی از سوابق خود می‌گوید / 30 سال سابقه و 16 پست مدیریتی در استان های مختلف کشور / رحمانی: دولت با انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه است و اعتبارات کنونی حتی برای تکمیل این پروژه‌ها کافی نیست / اگر بخواهیم منافع فردی را در اولویت قرار دهیم، منافع جمعی تأمین نخواهد شد / ما سرباز نظامیم، هر جا که بگویند خدمت می‌کنیمارتقاء کیفیت راه‌ها و سیستم حمل‌ونقل بسیار مهم است زیرا سیستم حمل‌ونقل امن می‌تواند هزینه تمام شده کالا را کاهش دهد، نهاده‌ها را ارزان‌تر به دست تولیدکننده برساند و کالا را با قیمت مناسب‌تر به بازار برساند. بنابراین کالای تولیدی قابلیت رقابت بیشتری پیدا می‌کند.
با یک حساب سرانگشتی برای ارتقای راه‌های استان حدود 64 همت نیاز داریم. 10 همت آن به پروژه آزادراه یاسوج-دژکرد مهمترین پروژه استان برمی‌گردد که راه استان را از 71 کیلومتر به 57 کیلومتر کاهش می‌دهد، توافق شده که این جاده به آزادراه تبدیل شود. که مطالعات قطعه اول در دستور کار قرار گرفته است.
ارتقاء راه‌ها، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و سایر زیرساخت‌ها از جمله اولویت‌های ماست. در سال‌های اخیر فرودگاه یاسوج تجهیز شده و اتصال راه‌آهن نیز در دستور کار است. شبکه راه‌آهن یکی از پروژه‌های مهم ماست و دولت مبلغ ۱۱ میلیارد دلار برای توسعه شبکه راه‌آهن کشور اختصاص داده است.
استان ما یکی از استان‌های تولیدکننده نفت و گاز کشور است. ۲۵ درصد نفت خام کشور را داریم و در گاز و میعانات گازی نیز نقش‌آفرینی داریم. تلاش می‌کنیم در فهرست پروژه‌های توسعه راه‌آهن و زیرساخت‌ها قرار بگیریم تا مشکلات بن‌بست اتصال آزادراه استان به شبکه کشور برطرف شود.
زیرساخت مهم دیگری که مکمل است، زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ همانطوری که می گوییم اینترنت از نان شب واجب تر است، بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان فعالیت وجود ندارد. در این حوزه نیز شاخص ها وضعیت مناسبی نداشت، وزیر ارتباطات که سفر سه روزه ای به استان داشتند و کار بزرگی انجام دادند. تمام نقاط استان بازدید کردند و تصمیمات خوبی گرفتند. ماحصل سفرشان مصوبه 45 بندی را ابلاغ کردند، تأکید ما به مدیران زیرمجموعه وزارت ارتباطات این هست که تلاش کنند این مصوبات اجرایی شود. در صورتی که مدیران تلاش کنند می توانیم در طی یکی دو سال بهبود قابل ملاحضه ای در شاخص های این حوزه داشته باشیم.
وعده مدیران هلدینگ خلیج فارس درخصوص صنایع پایین دست پتروشیمی گچساران
از نظر صنایع، ما تنها صنعت سرمایه‌گذاری که داریم یک پروژه پتروشیمی یک میلیون تنی الفین در حال اجرا در شهرستان گچساران است که دو پروژه پتروشیمی دهدشت و پروژه پلیمر 300 هزار تنی گچساران نیز مرتبط با آن در دست اقدام است با پیشرفت حدود ۴۳ درصد. این ظرفیت و قابلیت‌ها را به برنامه‌های توسعه استان متصل کرده‌ایم و تمرکز را بر صنایع پایین‌دستی و بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی گذاشته‌ایم. جلساتی نیز با مدیران هلدینگ خلیج فارس داشته‌ایم که وعده داده‌اند پروژه‌های گچساران و دهدشت تا پایان سال ۱۴۰۵ یا اواسط ۱۴۰۶ تکمیل و بهره‌برداری شوند.
علاوه بر این، پتروشیمی الفین یک میلیون تن تولید دارد که 600 هزار تن مصرف دو پتروشیمی پایین دست می شود، و 400 هزار تن مازاد دارد، پیگیری می کنیم که برای این 400 هزار تن دو مجموعه 200 هزار تنی در دهدشت و گچساران راه اندازی کنیم. مجوز احداث پالایشگاه‌های نفت با ظرفیت مصرف ۳۰۰ هزار بشکه در روز را پیگیری می‌کنیم که در سفر شهید رئیسی به استان مطرح شده است. هدف داریم چند پالایشگاه در ابعاد مختلف راه‌اندازی کنیم تا زنجیره نفت و گاز در استان تکمیل شود؛ این فعالیت ها در جنوب استان هستند.
در شمال استان نیز میدان گازی مختار را داریم که یکی از پروژه‌هایی است که پیگیری شبانه روزی داشته‌ایم و عملیات سطح‌الارضی آن آغاز شده و با فشاری که آوردیم دکل حفاری به زودی منتقل می‌شود. 3 میدان‌ گازی دیگر داریم به نام های دودرو، چرام، و ریگ، که میدان گازی ریک در مرز استان با چهارمحال و بختیاری است، تلفیق این سه میدان با میدان مختار منطقه عملیاتی نفت و گاز را تشکیل شود. دستورات اولیه را برای تشکیل منطقه عملیاتی گرفته ایم ولی برای انجام کار باید پیگیری جدی داشته باشیم.
مراحل بعدی میدان مختار، لرزه نگاری میادین گازی است که مقدمات کار برای برگزاری مناقصه توسط شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است.
بخش اول) چگونه رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد شد؟ / از گزینه استانداری فارس تا استانداری کهگیلویه و بویراحمد؛ یدالله رحمانی از سوابق خود می‌گوید / 30 سال سابقه و 16 پست مدیریتی در استان های مختلف کشور / رحمانی: دولت با انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه است و اعتبارات کنونی حتی برای تکمیل این پروژه‌ها کافی نیست / اگر بخواهیم منافع فردی را در اولویت قرار دهیم، منافع جمعی تأمین نخواهد شد / ما سرباز نظامیم، هر جا که بگویند خدمت می‌کنیم
در بخش گردشگری، استان ظرفیت بسیار بالایی دارد. ۲۰۰۰ اثر گردشگری تاریخی داریم که ۷۷۰ اثر ثبت ملی شده و یک اثر ثبت جهانی دارد. حدود ۳۰۰ جاذبه طبیعی منحصر به فرد از جمله آبشارها، رودخانه‌های خروشان و چشمه‌های متعدد داریم. حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ بقعه و زیارتگاه مذهبی نیز در استان وجود دارد.
حدود ۵۰ پروژه گردشگری نیمه‌تمام یا در مراحل مطالعاتی داریم که اولویت ما ۱۶ پروژه با پیشرفت بالای ۵۰ تا ۹۰ درصد است. تلاش می‌کنیم موانع قانونی را رفع و منابع مالی لازم را تأمین کنیم.
از دیگر ظرفیت‌های استان می‌توان به گیاهان دارویی اشاره کرد. زیست‌کره دنا یکی از مناطق زیست‌محیطی منحصربه‌فرد در کشور و جهان است که حدود ۱۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور داریم که بیش از ۴۷۵ گونه آن در استان دنا رشد می‌کند و ۵۰ گونه آن منحصر به فرد است.
اقداماتی در گذشته انجام شده که زنجیره تولید گیاهان دارویی را تقویت کرده و ما تلاش می‌کنیم ارزش افزوده این زنجیره را افزایش دهیم و مشکلات واحدهای فعال در این حوزه را شناسایی و برطرف کنیم.
در حوزه شیلات، استان ما حدود ۳۰۰ واحد پرورش ماهی سردآبی دارد و سالانه ۲۳ هزار تن ماهیان سردآبی تولید می‌کند که رتبه سوم کشور را دارد و بیش از ۱۰ درصد تولید آبزیان کشور را شامل می‌شود.
زنجیره تولید شیلات شامل تولید خوراک آبزیان، پرورش، بسته‌بندی و صادرات است و مرکز تحقیقات شیلات نیز در زمینه اصلاح نژاد ماهیان سردآبی فعالیت می‌کند.
این مجموعه اقدامات و برنامه‌ها به‌صورت جامع و منسجم در حال پیگیری است تا با همکاری همه دستگاه‌ها، مردم و دولت، استان به سمت توسعه پایدار و همه‌جانبه حرکت کند و شاهد بهبود معیشت، اشتغال و رفاه مردم باشیم.


ادامه دارد...

خبر و عکس | سید محمدی
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سال سرمایه گذاری برای تولیده چه میگه ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگر نمیریم نه پیریم
بله میدونیم زمانی که در بوشهر و فارس بودی خوب از اعضای خانوادت جذب ادارات این دو استان کردی البته بوشهر خیلی بیشتر
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
از مشاورینت هم بگو
پیمان
Iran, Islamic Republic of
اگر حمایت تاجگردون نبود خوابشم نمیدید
Iran, Islamic Republic of
آقای رحمانی سلام
برنامه ات برای تنش آبی شهریاسوج تا سال ۱۴۰۶ چیه ؟
آیا ۲ساله دیگر هم این بی آبی بر شهر یاسوج وحومه باید حاکم باشد؟
Iran, Islamic Republic of
آقای رحمانی سلام
برنامه ات برای تنش آبی شهریاسوج تا سال ۱۴۰۶ چیه ؟
آیا ۲ساله دیگر هم این بی آبی بر شهر یاسوج وحومه باید حاکم باشد؟
Iran, Islamic Republic of
حکایت تلخ کلنگ زنی های بی ثمر ( کلنگ‌زنی‌هایی که قرار است در آینده‌ای نزدیک، بخوانید در آینده‌ای مبهم انجام بشوند) و طرح ها و پروژه های نیمه تمام و رها شده...

 شهرهای گرفتار در وعده‌های عملی نشده و پروژه‌های نیمه‌تمام...
نقشه صنعت ایران؛ قطب صنعتی کدام استان است؟

نقشه صنعت ایران؛ قطب صنعتی کدام استان است؟

 بررسی آمارهای نیروی کار در زمستان ۱۴۰۳ نشان می‌دهد بیشترین سهم اشتغال در صنعت مربوط ...
اغوای بوئینگ؛ رد پای پول قطری در دیپلماسی آمریکایی

اغوای بوئینگ؛ رد پای پول قطری در دیپلماسی آمریکایی

طرح احتمالی قطر برای ارائه یک هواپیمای جت لوکس ۴۰۰ میلیون دلاری به ایالات متحده نشان ...
رمزگشایی واعظی از سکوت مخالفان FATF

رمزگشایی واعظی از سکوت مخالفان FATF

محمود واعظی گفت: به نظر می‌رسد نظام مصمم است تا برخی از نارسایی های گذشته از مسیر «اعتدال»،...
1