تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۴۹۵۱۵۳
کبنا گزارش میدهد
تخلف بزرگ در صدور ابلاغ؛ آموزش و پرورش گچساران چه میگذرد؟ / 170 ساعت (موظف و غیرموظف) برای یک نفر / خانم قنواتیان و ایوب رضایی پاسخ دهند؟
۱
کبنا ؛در یک مورد نگرانکننده از تخلفات اداری در اداره آموزش و پرورش شهرستان گچساران، ابلاغی برای آقای ذ - ر، معلم و مدیر یکی از مدارس ابتدایی، صادر شده است که نشاندهنده مشکلات جدی در نحوه مدیریت و تخصیص ساعات کاری در آموزش و پرورش این شهرستان میباشد.
طبق قوانین اداری کشور، یک مدیر مدرسه موظف است ۳۶ ساعت در هفته به انجام وظایف مدیریتی خود بپردازد. با این حال، ابلاغ صادرشده برای آقای ذ - ر شامل بیش از ۱۷۰ ساعت (موظف و غیرموظف) در هفته است. این تعداد ساعات تدریس به وضوح فراتر از حد مجاز و منطقی است و سوالات جدی درباره امکان انجام وظایف مدیریتی و آموزشی وی را مطرح میکند. [مستندات در پایگاه خبری کبنا نیوز موجود است.]
نکته قابل توجه این است که آقای ذ - ر همزمان با مدیریت یک مدرسه ابتدایی، در مقاطع دیگر تحصیلی نیز به تدریس دروس مختلفی از جمله ریاضی، فیزیک، عربی و تربیت بدنی مشغول است. اکنون که چهار ماه از سال تحصیلی گذشته است، این سوال مطرح میشود که چگونه یک مدیر میتواند همزمان در سر کلاس درس حاضر شود و همچنین مدیریت مدرسه ابتدایی را انجام دهد. این وضعیت میتواند به کیفیت آموزش لطمه زده و موجب افت تحصیلی دانشآموزان گردد.
در این راستا، چندین سوال اساسی مطرح میشود: ۱. آیا این نوع ابلاغ و تخصیص ساعات تدریس بر اساس قوانین و مقررات آموزشی کشور صورت گرفته است؟ ۲. چگونه یک فرد میتواند همزمان به عنوان مدیر یک مدرسه ابتدایی و معلم در مقاطع دیگر فعالیت کند و آیا این موضوع به تضاد منافع منجر نمیشود؟ ۳. آیا این وضعیت به معنای تبعیض و نادیده گرفتن حقوق سایر معلمان و دانشآموزان در نظام آموزشی نیست؟
با توجه به این مسائل، نیاز به بررسی دقیق و فوری این موضوع از سوی مسئولین مربوطه احساس میشود. این تخلف بزرگ میتواند تأثیرات منفی بر کیفیت آموزش و پرورش در شهرستان گچساران داشته باشد و لازم است اقدامات لازم برای اصلاح این وضعیت انجام شود.
جالباینکه مرضیه قنواتیان، مقام مسئول در اداره آموزش و پرورش گچساران، شخصاً بر این ابلاغ نظارت و آن را قطعاً سیستمی (اتوماسیونی) امضا کرده است. البته خانم قنواتیان همچنین ابلاغی هم برای آقای الف - ع صادر کرده است.
علاوه بر این، موضوع تدریس دروسی نظیر کارآفرینی و تولید، تعلیمات دینی، عربی و ریاضی توسط معلمی با بار درسی بالایی که در دست دارد، سؤالهای جدی درباره امکانپذیری و کیفیت آموزش در این حوزهها پیش میآورد.
اکنون که چهار ماه از سال تحصیلی گذشته است، این پرسش مطرح میشود که چگونه یک مدیر میتواند همزمان در سر کلاس درس حاضر شود و همچنین مدیریت مدرسه ابتدایی را انجام دهد. همانطوری که گفته شد، این وضعیت میتواند به کیفیت آموزش لطمه زده و موجب افت تحصیلی دانشآموزان گردد.
آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اساسی هر جامعه، در دنیای امروز از اهمیت ویژهای برخوردار است. بسیاری از جامعهشناسان و نخبگان این حوزه، آموزش و پرورش را مهمترین نهاد در ساخت و شکلدهی به جوامع موفق و پایدار میدانند. شواهد و بررسیهای وسیع نشان میدهد که توسعه پایدار و همهجانبه کشورها، الزاماً نیازمند بسترهای مناسب نیروی انسانی و سرمایهگذاری در آموزش و پرورش است. در واقع، تحولات و پیشرفتهای هر کشور بدون بهبود کیفیت منابع انسانی امکانپذیر نخواهد بود و به همین دلیل، آموزش و پرورش به قلب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.
با این حال، آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر با چالشهای متعددی مواجه بوده که از جمله این چالشها میتوان به دخالتهای سیاسی و سیاستگذاریهای ناکارآمد اشاره کرد. بسیاری از صاحبنظران و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت بر این باورند که این دخالتها نه تنها روند رشد تحصیلی دانشآموزان را به مخاطره انداخته، بلکه موجب ناهماهنگیهای جدی در فرآیندهای آموزشی شده است.
کبنا نیوز متعهد به پیگیری این موضوعات و اطلاعرسانی دقیق در این زمینه است. این رسانه با ترتیب گزارشهای منظم و شفافسازی مسائل موجود، سعی در ایجاد زمینهای برای بهبود روند آموزشی و پرورشی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد. امید است با اصلاح رویهها و فرآیندها، شاهد شکوفایی و رشد تحصیلی دانشآموزان این سرزمین باشیم.
تأکید میشود که این مطلب صرفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندها منتشر کرده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
طبق قوانین اداری کشور، یک مدیر مدرسه موظف است ۳۶ ساعت در هفته به انجام وظایف مدیریتی خود بپردازد. با این حال، ابلاغ صادرشده برای آقای ذ - ر شامل بیش از ۱۷۰ ساعت (موظف و غیرموظف) در هفته است. این تعداد ساعات تدریس به وضوح فراتر از حد مجاز و منطقی است و سوالات جدی درباره امکان انجام وظایف مدیریتی و آموزشی وی را مطرح میکند. [مستندات در پایگاه خبری کبنا نیوز موجود است.]
نکته قابل توجه این است که آقای ذ - ر همزمان با مدیریت یک مدرسه ابتدایی، در مقاطع دیگر تحصیلی نیز به تدریس دروس مختلفی از جمله ریاضی، فیزیک، عربی و تربیت بدنی مشغول است. اکنون که چهار ماه از سال تحصیلی گذشته است، این سوال مطرح میشود که چگونه یک مدیر میتواند همزمان در سر کلاس درس حاضر شود و همچنین مدیریت مدرسه ابتدایی را انجام دهد. این وضعیت میتواند به کیفیت آموزش لطمه زده و موجب افت تحصیلی دانشآموزان گردد.
در این راستا، چندین سوال اساسی مطرح میشود: ۱. آیا این نوع ابلاغ و تخصیص ساعات تدریس بر اساس قوانین و مقررات آموزشی کشور صورت گرفته است؟ ۲. چگونه یک فرد میتواند همزمان به عنوان مدیر یک مدرسه ابتدایی و معلم در مقاطع دیگر فعالیت کند و آیا این موضوع به تضاد منافع منجر نمیشود؟ ۳. آیا این وضعیت به معنای تبعیض و نادیده گرفتن حقوق سایر معلمان و دانشآموزان در نظام آموزشی نیست؟
با توجه به این مسائل، نیاز به بررسی دقیق و فوری این موضوع از سوی مسئولین مربوطه احساس میشود. این تخلف بزرگ میتواند تأثیرات منفی بر کیفیت آموزش و پرورش در شهرستان گچساران داشته باشد و لازم است اقدامات لازم برای اصلاح این وضعیت انجام شود.
جالباینکه مرضیه قنواتیان، مقام مسئول در اداره آموزش و پرورش گچساران، شخصاً بر این ابلاغ نظارت و آن را قطعاً سیستمی (اتوماسیونی) امضا کرده است. البته خانم قنواتیان همچنین ابلاغی هم برای آقای الف - ع صادر کرده است.
علاوه بر این، موضوع تدریس دروسی نظیر کارآفرینی و تولید، تعلیمات دینی، عربی و ریاضی توسط معلمی با بار درسی بالایی که در دست دارد، سؤالهای جدی درباره امکانپذیری و کیفیت آموزش در این حوزهها پیش میآورد.
اکنون که چهار ماه از سال تحصیلی گذشته است، این پرسش مطرح میشود که چگونه یک مدیر میتواند همزمان در سر کلاس درس حاضر شود و همچنین مدیریت مدرسه ابتدایی را انجام دهد. همانطوری که گفته شد، این وضعیت میتواند به کیفیت آموزش لطمه زده و موجب افت تحصیلی دانشآموزان گردد.
آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اساسی هر جامعه، در دنیای امروز از اهمیت ویژهای برخوردار است. بسیاری از جامعهشناسان و نخبگان این حوزه، آموزش و پرورش را مهمترین نهاد در ساخت و شکلدهی به جوامع موفق و پایدار میدانند. شواهد و بررسیهای وسیع نشان میدهد که توسعه پایدار و همهجانبه کشورها، الزاماً نیازمند بسترهای مناسب نیروی انسانی و سرمایهگذاری در آموزش و پرورش است. در واقع، تحولات و پیشرفتهای هر کشور بدون بهبود کیفیت منابع انسانی امکانپذیر نخواهد بود و به همین دلیل، آموزش و پرورش به قلب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.
با این حال، آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر با چالشهای متعددی مواجه بوده که از جمله این چالشها میتوان به دخالتهای سیاسی و سیاستگذاریهای ناکارآمد اشاره کرد. بسیاری از صاحبنظران و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت بر این باورند که این دخالتها نه تنها روند رشد تحصیلی دانشآموزان را به مخاطره انداخته، بلکه موجب ناهماهنگیهای جدی در فرآیندهای آموزشی شده است.
کبنا نیوز متعهد به پیگیری این موضوعات و اطلاعرسانی دقیق در این زمینه است. این رسانه با ترتیب گزارشهای منظم و شفافسازی مسائل موجود، سعی در ایجاد زمینهای برای بهبود روند آموزشی و پرورشی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد. امید است با اصلاح رویهها و فرآیندها، شاهد شکوفایی و رشد تحصیلی دانشآموزان این سرزمین باشیم.
تأکید میشود که این مطلب صرفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندها منتشر کرده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
امتحانات نهایی که خرداد گذشته هرکس صاحبی داشت پاسخ سوالات را ازروی گوشی مینوشت وشکایت تا وزارت هم رفت وبرخوردی نشد