کبنا گزارش میدهد:
تصادفات مرگبار در جاده القچین سفلی؛ نارضایتی مردم از تعلل مسئولانه / ادارات بی خیال را بشناسید
8 دی 1403 ساعت 12:26
جاده ارتباطی القچین سفلی به سمت دو راهی دهدشت- سرفاریاب مرتب تصادفات خطرناکی را به خود می بیند که بعضی منجر به فوت و تعدادی نیز منجر به قطع عضو گردیده عرض کم جاده از عوامل اصلی این تصادفات ناگوار است. روستای دوکوهک یکی از روستاهایی است که در کنار بلهدان و شیخ حسین در همین مسیر واقع شده است. مطابق با آنچه به دست پایگاه خبری کبنا رسیده است تعلل مسئولان بخش مرکزی چرام و مسئولان این شهرستان آشکار است .
در حالی که مسئولان شهرستانهای چهارگانه کهگیلویه بزرگ (کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده) در تلاش برای بهبود وضعیت جادههای ارتباطی و حذف نقاط حادثهخیز هستند، مشکلات جدی و خطرناک در جادهها، به ویژه در مسیرهای صاف و مسطح، همچنان ادامه دارد. جاده ارتباطی القچین سفلی به سمت دو راهی دهدشت-سرفاریاب به عنوان یکی از نقاط پرخطر شناخته میشود که به طور مکرر شاهد تصادفات مرگبار است. این در حالی است که تعلل مسئولان در رسیدگی به این مشکلات، نگرانیهای جدی را برای جان مسافران و ساکنان منطقه به همراه داشته است.
به گزارش کبنانیوز، در حالی که مسئولان در شهرستانهای چهارگانه کهگیلویه بزرگ (کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده) به طور مداوم در حال پیگیری حذف نقاط حادثهخیز، نصب علائم راهنمایی و رانندگی و عریضتر کردن بخشهایی از مسیرهای ارتباطی هستند، مشکلات جدی در جادههای این مناطق به ویژه در جادههای صاف و مسطح همچنان ادامه دارد و این موضوع نگرانیهای جدی را برای ساکنان و مسافران ایجاد کرده است.
مسئولان استانی و شهرستانی راهداری در آغاز هر صحبتی درباره مناطق مختلف کهگیلویه بزرگ، از جمله چاروسا، دیشموک، بهمئی و لنده، به کوهستانی بودن این مناطق اشاره کرده و هزینه بالای احداث و ترمیم جاده در این مناطق را به عنوان یکی از موانع اصلی خدمات بهتر و بهبود وضعیت جادهها اعلام میکنند. با این حال، واقعیت این است که مشکلات جادهای حتی در جادههای صاف و مناطق مسطح نیز وجود دارد و اقدامات لازم برای رفع این مشکلات به کندی پیش میرود و این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست.
جاده ارتباطی القچین سفلی به سمت دو راهی دهدشت-سرفاریاب به طور مرتب شاهد تصادفات خطرناک و ناگوار است که برخی از آنها منجر به فوت و تعدادی دیگر به قطع عضو میگردد. عرض کم این جاده و عدم رعایت استانداردهای لازم در طراحی و ساخت آن از جمله عوامل اصلی این تصادفات ناگوار به شمار میآید. روستای دوکوهک، که در کنار روستاهای بلهدان و شیخ حسین در همین مسیر واقع شده است، به وضوح تحت تأثیر این وضعیت قرار دارد و ساکنان آن نگران ایمنی خود و خانوادههایشان هستند.
طبق اطلاعات به دست آمده از پایگاه خبری کبنا، تعلل مسئولان بخش مرکزی چرام و مسئولان این شهرستان در رسیدگی به مشکلات جادهای به وضوح مشهود است. این وضعیت نه تنها جان مسافران را به خطر میاندازد، بلکه نیازمند توجه و اقدام فوری مسئولان ذیربط برای بهبود وضعیت جادهها و تأمین ایمنی راهها است.
در شرایطی که مردم انتظار دارند تا مسئولان در راستای بهبود زیرساختهای جادهای و کاهش تصادفات اقدام کنند، ضروری است که این موضوع به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد. عدم توجه به این مسائل میتواند عواقب جبرانناپذیری به همراه داشته باشد و از این رو، مسئولان باید با جدیت بیشتری به بررسی و حل این مشکلات بپردازند تا از بروز حوادث ناگوار بیشتر جلوگیری شود و ایمنی راهها برای همه کاربران تأمین گردد.
ورودی روستای دوکوهک با مشکل روشنایی از یک سو و نامناسب بودن عرض جاده از سوی دیگر مواجه است؛ علی رغم پیگیری های دهیاری این روستا و مکاتبات اداری، تا کنون هیچ اقدام ملموسی جهت حل مشکل روشنایی شان صورت نگرفته است. این در حالی است که آغاز پیگیری ها به تاریخ 10/11/1400 برمی گردد.
پس از پیگیری ها و مکاتبات فراوان در تاریخ 17/10/1401 بخشدار مرکزی چرام به همراه هیئتی در روستا حاضر شدند و دستور حل مشکل روشنایی جاده اصلی روستا را صادر کردند.
هیئتی که در آن بازدید صمد امینی بخشدار مرکزی را همراهی می کردند آقایان سید مسلم آریا پناه، سید حسن باقر اصل، سید حسن پوردانش، علی مراد آخش، شمس الله دردانه و امیررضا بهره بر بودند که همه مدیران ادارات شهرستان بوده و تماما افرادی هستند که حل این مشکل با همکاری و مساعدت ادارات تحت مدیریتشان قابل رفع بود. لکن پس از گذشت دو سال، تاکنون هیچ اقدامی جهت حل روشنایی جاده ارتباطی مذکور صورت نگرفته است و بعد از گذشت دو سال مشخص نیست باید چند سال دیگر بگذرد تا اقدامی صورت گیرد و جلوی اتفاقات تلخ و تصادفات منجر به فوت و قطع عضو گرفته شود.
سند دیگری که به دست پایگاه خبری کبنا رسیده است نشان می دهد در تاریخ 28/8/1403 نامه ای از طرف دهیاری دوکوهک به بخشداری مرکزی صادر شده است مبنی بر اینکه بارش باران و روان آب ها حاشیه جاده را شسته و سبب فرسایش خاک و تخریب آسفالت شده است که خود سبب کمتر شدن عرض کم جاده شده است. آن گونه که در نامه مذکور آمده است پل های غیراستاندارد، تعبیه دست انداز روی پل ، نقاط حادثه خیز موجود در این جاده مشکلاتی را برای مسافران و روستانشینان این منطقه ایجاد کرده و در سال های قبل نیز زمینه ساز تصادفات تلخی نیز بوده است.
فیلم| از بین رفتن حاشیه جاده توسط روان آب ها
واقع بینانه اگر به موضوع بنگریم و روند سابق همچنان حاکم بر دستگاه های اداری باشد، مردم روستاهایی که در این مسیر قرار گرفته اند باید چند سالی را منتظر بمانند تا اقدامی در این باره صورت بپذیرد.
اهالی روستای دو کوهک در گفتگو با خبرنگار کبنا که در تصادفات گذشته تعدادی از عزیزانشان را از دست داده اند گفتند: مگر چند اتفاق و تصادف باید در این جاده بیفتد تا اقدامی صورت بگیرد؟ اصلا مگر باید حتما تصادف و مرگی اتفاق بیفتد تا برخی مسئولین به فکر حل مشکل بیفتند؟
فیلم تصادف سال های گذشته
روستانشین دیگری گفت : هفته گذشته در همین مسیر القچین به روستای ما تصادف شد و دو دانش آموز فوت شدند؛
در سال قبل نیز پدر یکی از همین دو دانش آموز فوت شده در پانصد متری روستا تصادف کرد و در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
کد مطلب: 494306