کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

رویه غیرشفاف تسهیلات اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد / بلاتکلیفی لیست تسهیلات اشتغالزایی دنا / چرا لیست 50 نفره تسهیلات گچساران یک‌مرتبه 250 نفر می‌شود؟ / لزوم ورود سازمان بازرسی به تسهیلات اشتغال‌زایی

2 آبان 1403 ساعت 21:11

تولید و اشتغال دو چالش بزرگ اقتصادی جامعه امروز کشور و استانی همانند استان کهگیلویه و بویراحمد است. یکی از سیاست‌های دولت برای عبور متقاضیان کار از بیکاری تسهیلات اشتغال‌زایی است که افراد را از خطر ورود به فقر و بیکاری و دیگر آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری نجات می‌دهد. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان متولی اصلی تسهیلات اشتغال‌زایی باید پاسخگو باشد که این تسهیلات چگونه و به چه نحوی توزیع شده است و آیا توانسته است که دریافت‌کنندگان این تسهیلات را توانمند سازد یا خیر.


تولید و اشتغال دو چالش بزرگ اقتصادی جامعه امروز کشور و استانی همانند استان کهگیلویه و بویراحمد است. یکی از سیاست‌های دولت برای عبور متقاضیان کار از بیکاری تسهیلات اشتغال‌زایی است که افراد را از خطر ورود به فقر و بیکاری و دیگر آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری نجات می‌دهداداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان متولی اصلی تسهیلات اشتغال‌زایی باید پاسخگو باشد که این تسهیلات چگونه و به چه نحوی توزیع شده است و آیا توانسته است که دریافت‌کنندگان این تسهیلات را توانمند سازد یا خیر.
به گزارش کبنا، نارضایتی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد شکل‌گرفته و در آخرین اعتراض به عملکرد این دستگاه دولتی که وظیفه سنگینی در زمینه اشتغال‌زایی دارد، مربوط به عباس رسولی فرماندار شهرستان دنا می‌شود. 
رویه‌های این اداره بسیار غیرشفاف و ناکارآمد است. عدم شفافیت در فرایندهای معرفی تسهیلات اشتغال‌زایی و بی‌توجهی کامل نسبت به پیگیری و نتیجه تسهیلات در دو مقوله مهم تولید و اشتغال منجر به نارضایتی و افزایش بیکاری در میان جوانان و جویندگان کار شده است.
عباس رسولی فرماندار دنا در جلسه شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد که به ریاست یدالله رحمانی استاندار این استان برگزار شد، از اداره کار گلایه و انتقاد می‌کند و می‌گوید: در این یک‌هفته‌ای که بنده در شهرستان دنا حضور داشتم موارد، مشکلات و محدودیت‌هایی در شهرستان وجود دارد و بازدیدهای سرزده‌ای هم ادارات انجام شد.
وی افزود: برخی ادارات ما در شهرستان دنا در حالت تعطیلی قرار دارند و یک‌بار و هزینه اضافی و یک گام اضافی در فرایند امورات مردم هستند.
رسولی گفت: در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دنا با عرض پوزش تنها چیزی که وجود ندارد کار است و خود کارمندان ما هم کاری ندارند انجام بدهند.
وی ادامه داد: تعداد زیادی پروژه بلاتکلیف دارند که انجام بدهند و به معاونت اقتصادی موضوعات ارائه شده و قرار است هفته آینده کمیته اشتغال برگزار شود. ما ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبارات اشتغال‌زایی داشته‌ایم که هیچ مقداری از آن پرداخت نشده است.
فرماندار دنا گفت: سهم شهرستان دنا از تسهیلات خوداشتغالی چه میزان است و اینکه در جلسه شورای اداری عنوان کردید که نزدیک به ۱۰۸ نفر معرفی‌شدگان دریافت تسهیلات خوداشتغالی شهرستان دنا بلاتکلیف مانده‌اند و کسی هم پاسخگو نیست.
نارضایتی از اداره کار استان کهگیلویه و بویراحمد این روزها بیش از ماه‌های قبل افزایش‌یافته است به‌گونه‌ای که مرتب افراد زیادی با مراجعه به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پرداخت وام‌های خود هستند؛ ولی کسی پاسخگو این تعلل و سهل‌انگاری نیست.
انحراف در تسهیلات اشتغال‌زایی در شهرستان گچساران به‌مراتب بیشتر است، اداره کار شهرستان گچساران لیست 50 نفری را برای تسهیلات اشتغال‌زایی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌کند که همان لیست به یک‌مرتبه 250 نفر می‌شود و به بانک ارسال می‌شود که شک و شبهه‌های را به وجود می‌آورد. 
قرار است که این تسهیلات کیفیت زندگی افراد جویای اشتغال را بهبود بدهد؛ ولی گاهی افراد آن‌چنان در پشت در اداره کار برای پرداخت این تسهیلات معطل می‌مانند که راهی جزء فراموشی تسهیلات و رفتن به ناکجاآباد سرنوشت ندارد.
بعضی از مردم  در تماس با پایگاه خبری کبنانیوز می‌گویند؛ تا پارتی نداشته باشیم، تسهیلات گیرمان نمی‌آید و خواستار سامان‌دادن به این وضعیت هستیم.
متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی تسهیلات اشتغال‌زایی در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار انحراف منابع شده‌اند و یا نتوانسته‌اند دریافت‌کنندگان را توانمند سازند تا به مشاغل و یا مهارت‌هایی جهت کسب شغل پایدار دست یابند. خیلی از این تسهیلات هم معلوم نیست که در کجا هزینه شده است که شفاف‌سازی در خصوص این مسائل مستلزم به پاسخگویی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد است.
کبنانیوز این مطلب را بدون هیچ گونه پیش‌داوری و سوء نیتی منتشر کرده و آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.  همچنین خیلی از متقاضیان وام‌های اشتغال‌زایی از دستگاه‌های نظارتی و بازرسی خواستند که به این مقوله ورود کنند.
 


کد مطلب: 492078

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/492078/رویه-غیرشفاف-تسهیلات-اشتغالزایی-کهگیلویه-بویراحمد-بلاتکلیفی-لیست-دنا-چرا-50-نفره-گچساران-یک-مرتبه-250-نفر-می-شود-لزوم-ورود-سازمان-بازرسی-اشتغال-زایی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1