تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۴۹۱۹۹۶
استفاده از بمب‌افکن‌های بی-۲ در یمن

استفاده از بمب‌افکن‌های بی-۲ چه کسی را متوقف خواهد کرد؟

۰
استفاده از بمب‌افکن‌های بی-۲ چه کسی را متوقف خواهد کرد؟
کبنا ؛
آمریکا با استفاده از بمب‌افکن‌های بی-۲، حملاتی علیه انبار‌های تسلیحاتی انصارالله یمن انجام داد که با هدف تضعیف توان نظامی این گروه انجام شد. این حملات واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت؛ برخی کشور‌ها از آن حمایت کردند در حالی که گروه‌های حقوق بشری نگرانی خود را از تلفات غیرنظامیان و تشدید بحران انسانی اعلام کردند. تحلیلگران معتقدند که حملات هوایی توان مهار انصارالله را ندارند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از فرارو، در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴، نیرو‌های ایالات متحده با به‌کارگیری بمب‌افکن‌های پیشرفته بی-۲، حملاتی هوایی را علیه پنج انبار زیرزمینی تسلیحات در مناطق تحت کنترل انصارالله یمن انجام دادند. بر اساس گزارش سرویس پژوهشی کنگره، اگرچه ایالات متحده در گذشته نیز عملیات‌های مشابهی انجام داده، اما استفاده کنونی از بمب‌افکن‌های بی ۲ نشان دهنده یک تشدید تنش قابل توجه می‌باشد.
حملات هوایی آمریکا به یمن واکنش‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای به همراه داشته است. برخی کشور‌ها از این حملات حمایت کرده و آن را اقدامی ضروری برای مهار نفوذ انصارالله در یمن و مقابله با تهدیدات این گروه علیه کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن می‌دانند؛ در مقابل برخی دیگر از کشور‌ها و سازمان‌های حقوق بشری، این حملات را محکوم کرده و نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان و تشدید بحران انسانی در یمن هشدار داده‌اند.
بر اساس گزارش «ان. بی. سی نیوز»، روز چهارشنبه، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی بیان کرد: «بمب افکن‌های بی ۲ به همراه سایر جنگنده‌ها، پنج انبار زیرزمینی تسلیحاتی انصارالله را در بخش‌هایی از یمن هدف قرار داده اند. این تأسیسات مستحکم، حاوی «انواع قطعات تسلیحات» بودند که انصارالله برای حمله به کشتی‌ها در سراسر منطقه از آن استفاده کرده است.
لوید آستین در ادامه اظهاراتش بیان کرد: «این حمله با هدف کاهش توانایی انصارالله و حفاظت از نیرو‌ها و پرسنل آمریکایی در یکی از مهم‌ترین مسیر‌های آبی جهان صورت گرفته است.»
بر اساس گزارش الجزیره، بمب افکن بی ۲ که به نام بمب افکن رادار گریز نیز شناخته می‌شود از جمله مهم‌ترین تجهیزات نیروی هوایی آمریکا در ناوگان بمب‌های استراتژیک به شمار می‌آید. این بمب افکن توسط شرکت نورثروپ گرومن طراحی و تولید شده و به واسطه فناوری رادار گریزی پیشرفته خود شناخته می‌شود و از سیستم‌های راداری پیچیده دشمن می‌گریزد و مهمات متعارف و هسته‌ای را با دقت بسیار بالا به اهداف تعیین شده می‌رساند.
الجزیره در ادامه گزارش تاکید می‌کند؛ این بمب افکن دارای طولی حدود ۶۹ فوت، ارتفاع ۱۷ فوت و طول بال‌های ۱۷۲ فوتی است. این جنگنده می‌تواند در ارتفاعات تا ۵۰ هزار فوت پرواز کند. برد عملیاتی این بمب افکن تا ۶ هزار مایل دریایی بدون سوخت گیری و تا ۱۰ هزار مایل دریایی با سوخت گیری هوایی برسد که امکان اجرای حملات بین قاره‌ای را با کمترین زمان هشدار فراهم می‌کند. این بمب افکن می‌تواند تا ۲۰ تن مهمات شامل بمب‌های هدایت شونده و موشک‌ها را با خود حمل کند. این تنوع تسلیحاتی به آن اجازه می‌دهد تا اهداف مختف از پناهگاه‌های زیرزمینی گرفته تا سامانه‌های پرتاب موشک متحرک را به طور موثر منهدم سازد.
گابریل هونرادا تحلیلگر دفاعی و ژئوپلیتیک در یادداشتی در نشریه آسیا تایمز بر این نظر است: «این بمب‌افکن رادارگریز با قابلیت‌های بالای حمله هسته‌ای و متعارف، به نیرو‌های مسلح ایالات متحده اجازه می‌دهد تا به‌طور موثر اهداف حیاتی و دوردست را در سراسر جهان هدف قرار دهند. طراحی خاص بی۲ امکان نفوذ به عمق سیستم‌های دفاعی دشمن را فراهم می‌کند، در حالی که توانایی حمل انواع تسلیحات هسته‌ای و متعارف، آن را به ابزاری حیاتی برای بازدارندگی و انجام عملیات نظامی سریع تبدیل کرده است.
لورین اروین خبرنگار ارشد مسائل بین الملل در پایگاه تحلیلی «هیل»  در اظهاراتی بیان کرد: «با توجه به تنش‌های فزاینده در منطقه و درگیری‌های جاری میان اسرائیل و گروه‌های شبه نظامی، این عملیات می‌تواند هشدار باشد. این بمب افکن‌ها می‌توانند توانایی ایالات متحده را به نمایش بگذارد.»
در گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی ها، بردلی بومن مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی معتقد است: «حمله نظامی آمریکا به انصارالله یمن، با تاخیر انجام شده است و این سوال مطرح است که چرا این اقدام این قدر با تاخیر صورت گرفته است؟»
جو تروزمن تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها معتقد است: «گرچه ایالات متحده قدرت نظامی قابل توجهی را به نمایش گذاشته، اما این نمایش بعید است که انصارالله را از تداوم حملات به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ یا هدف قرار دادن اسرائیل بازدارد. با ادامه این روند، انصارالله به یک تهدید جدی امنیتی در منطقه تبدیل خواهند شد.»
در همین حال، تحلیلگران نظامی بر این باورند که حملات هوایی با بمب‌افکن‌های بی-۲ به‌تنهایی نمی‌تواند معادلات جنگ یمن را به‌طور اساسی تغییر دهد. اگرچه این حملات ممکن است خسارات کوتاه‌مدتی به انصارالله وارد کند.
در نشریه فارن افرز، آلیسون مینور کارشناس ارشد موسسه بروکینگز در تحلیلی به عنوان «مسیر بهتر برای مقابله با انصارالله» معتقد است: «آخرین دور حملات آمریکا به یمن، واقعیت ناخوشایندی را برای واشنگتن و متحدانش روشن کرده است: تهدید انصارالله به این زودی از میان نخواهد رفت.»
وی تاکید کرد: «ایالات متحده و متحدانش با تکرار حملات هوایی، اعمال تحریم‌ها و اجرای یک کمپین بزرگ دفاعی دریایی تلاش کردند بازدارندگی را برقرار کنند. اما این اقدامات نتوانسته‌اند انصارالله را متوقف کنند؛ آنها همچنان دریای سرخ را تحت کنترل خود گرفته و تجارت دریایی جهانی را مختل کرده‌اند. این وضعیت باعث شده است که شرکت‌های حمل‌ونقل از کانال سوئز دوری کرده و مسیر‌های طولانی‌تری از طریق آفریقا را انتخاب کنند.»
وی در ارتباط با هزینه‌های بالای اختلال تجارت دریایی جهانی می‌گوید:  «ترافیک دریای سرخ که یک‌سوم حمل‌ونقل کانتینری جهانی را تشکیل می‌دهد، به‌طور قابل توجهی تحت تاثیر این اختلال قرار گرفته است که به نوبه خود تورم جهانی را تشدید کرده، رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش داده و زنجیره‌های تأمین را مختل می‌کند.»
نتیجه گیری
هدف ایالات متحده از حمله به انصارالله با بمب افکن‌های بی ۵۲، تضعیف توانایی‌های نظامی انصارالله و تأمین امنیت مسیر‌های دریایی بود. این حملات واکنش‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی برانگیخت؛ برخی کشور‌ها از این اقدام به‌عنوان گامی ضروری برای مهار نفوذ انصارالله حمایت کردند، در حالی که گروه‌های حقوق بشری درباره افزایش تلفات غیرنظامیان هشدار دادند.
تحلیلگران بر این باورند که حملات هوایی قادر به مهار تهدیدات انصارالله نخواهد بود. کارشناسان همچنین تاکید می‌کنند که انصارالله همچنان به‌عنوان پیشرو «محور مقاومت» عمل کرده و کنترل دریای سرخ را در دست دارد که این وضعیت باعث اختلال در تجارت جهانی و تشدید تورم در بسیاری کشورها شده است.
منابع: فرارو به نقل از گزارش های بنیاد دفاع از دموکراسی ها، فارن افرز، هیل، بیزینس اینسایدر، الجزیره ، آسیا تایمز و ان.بی.سی.نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش عراقچی به اظهارات بایدن

واکنش عراقچی به اظهارات بایدن

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی نسبت به عواقب اظهارات اخیر ...
جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
1