تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۴۹۱۸۱۱
جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار برگزار شد

اعتبارات استانی کهگیلویه و بویراحمد کفاف اتمام پروژه‌ها را نمی‌دهد / مدیران تلاش کنند

۰
اعتبارات استانی کهگیلویه و بویراحمد کفاف اتمام پروژه‌ها را نمی‌دهد / مدیران تلاش کنند
کبنا ؛جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴ دستور کار با حضور استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در محل سالن جلسات دولت برگزار شد. 
به گزارش کبنا، دستور کار اول جلسه؛ بحث و تبادل نظر در خصوص برگزاری سرشماری کشاورزی و ضرورت همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی استان بود که جهانگیر شاهینی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار كرد: سرشماری عمومی كشاورزی سال جاری بعد از انتخابات یكی از مهم‌ترین مشارکت‌های عمومی و دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهم‌ترین فعالیت آماری بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: در این سرشماری اطلاعاتی ارزشمند در خصوص خصوصیات پایه‌ای و ساختاری بخش کشاورزی به دست می‌آید که برای سیاست‌گذاری، نظارت و ارزیابی طرح‌های توسعه کشاورزی و روستایی به بررسی دقیق آن‌ها نیاز است.
وی گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی ازجمله «پرورش محصولات سالانه» پرورش محصولات دائمی، پرورش دام و طیور، کشت محصولات گلخانه‌ای»، «پرورش آبزیان خوراکی» شامل ماهیان گرمابی و سرد آبی و... از اهداف این سرشماری دانست.
شاهینی با اشاره به سرشماری‌های انجام شده در سال‌های گذشته گفت: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد از بهره‌برداری‌های کشاورزی متعلق به آن‌ها، در مناطق روستایی واقع شده است.
وی در ادامه افزود: سابقه اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در ایران تا کنون ۵ سرشماری در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۷، ۱۳۷۳، ۱۳۸۲ با استفاده از ابزار کاغذی و سال ۱۳۹۳ با استفاده از ابزار الکترونیکی "تبلت" اجرا و نتایج آن در سطح معرفی سرشماری عمومی كشاورزی ۱۴۰۳ کوچک‌ترین واحد جغرافیایی (شهر و آبادی) منتشر شده است. ‌ایشان گفت مقایسه سرشماری‌های کشاورزی در کشور‌ها نشان می‌دهد که کشور ایران به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا با ۵ سرشماری جزء کشور‌های پیشرو است.
جانشین رئیس ستاد هماهنگی و مدیر اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان کهگیلویه و بویراحمد گفت؛ مطابق ماده ۳ قانون مرکز آمار ایران و ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور (بهمن ۱۳۹۵)به منظور حفظ آمار‌های بخش کشاورزی و به‌هنگام‌سازی بهره‌برداران کشاورزی، سرشماری یاد شده باید در پاییز سال ۱۴۰۳ اجرا گردد.
شاهینی گفت: اطلاعات حاصل از این سرشماری، تأمین‌کننده نیاز‌های چارچوبی و آمار پایه این بخش در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی موردنیاز مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان، پژوهشگران و... است.
این مقام مسئول تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری‌های نمونه‌ای، تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک باقابلیت ارائه در طبقه‌بندی‌های چندبعدی، فراهم‌کردن سر جمع‌ها و اطلاعات کلی برای سنجش برآورد‌های بین سرشماری‌ها را از مهم‌ترین اهداف سرشماری عمومی كشاورزی در سال ۱۴۰۳ خواند.
جهانگیر شاهینی عنوان کرد: طبق سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۳۹۳ تعداد بهره‌برداران فهرست شده کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۶ هزار و ۶۰۰ بهره‌بردار بوده است.
شایان‌ذکر است ۶۵ نفر آمارگیر در سطح استان به مدت ۴۵ روز از ۱۲ آبان‌ماه کار سرشماری عمومی کشاورزی را انجام می‌دهند.
وی گفت، تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط برای این سرشماری باید همکاری لازم را داشته باشند و برای اجرای هرچه بهتر این سرشماری، تمامی تجهیزات و نیروی انسانی موردنیاز به تفکیک بخش مهیا شود.
دستور کار دو جلسه؛ بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات ملی و استانی سال ۱۴۰۲ بود که این مسئول از ابلاغ ۱۰۰ درصدی اعتبارات نفت استان خبر داد و گفت: ۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات نفت سفر دور دوم رئیس‌جمهور شهید به استان بوده که همه آن ابلاغ و تنها استانی هستیم که اعتبارات نفت کاملاً ابلاغ شده است.
وی به اعتبار استان در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار استان در سال گذشته است که یک هزار و ۲۰۳ میلیارد نقد و ۱۷۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون اسناد خزانه است.
شاهینی عنوان کرد: اعتبارات استانی کفاف به سرانجام رسیدن پروژه‌ها را نمی‌دهد و نیاز به ۳۰ همت داریم، لذا مدیران تلاش کنند امسال در جذب اعتبارات ملی موفق عمل کنند.
دستور کار سوم جلسه؛ بحث و تبادل نظر در خصوص درآمد‌های استان بود.
در برنامه هفتم؛ بند پ ماده ۱۷، طراحی و استقرار نظام نوین در آمد هزینه استان‌ها باهدف افزایش پایدار درآمد‌های استانی و بهبود تعادل استانی تأکید شده است. مدیران دستگاه‌های اجرایی بایستی پیگیر موضوع نظام نوین درآمد هزینه استان‌ها باشند و آن را در اولویت قرار دهند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سهم درآمد‌های استان ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که اغلب درآمد‌ها مربوط به حوزه مالیاتی است که نسبت به جذب این مبلغ اقدام شود.
دستور کار چهارم جلسه؛ بررسی مصوبات کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری، آمایش و محیط‌زیست بود که با اکثریت طرح‌ها موافقت و یک طرح نیز جهت بررسی مجدد به دستگاه مربوطه ارجاع داده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1