کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد:

شجاعی: شبکه تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد همیشه دست به ماشه است / اجازه جذب نیرو را ندادم و تنها ۲ نگهبان از تهران آوردم / قطع دست دلالان سیب‌درختی / کمبود صنایع تبدیلی در کهگیلویه و بویراحمد

22 مهر 1403 ساعت 0:54

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شبکه تعاون روستایی در زیربخش‌های مختلفی فعالیت دارد. تعاون روستایی در بخش بازرگانی چند فعالیت را انجام می‌دهد به‌گونه‌ای که در خرید محصولات کشاورزی به‌صورت تضمینی، توافقی و یا حمایتی قدم‌های بسیار خوبی برداشته است.


مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شبکه تعاون روستایی در زیربخش‌های مختلفی فعالیت دارد. تعاون روستایی در بخش بازرگانی چند فعالیت را انجام می‌دهد به‌گونه‌ای که در خرید محصولات کشاورزی به‌صورت تضمینی، توافقی و یا حمایتی قدم‌های بسیار خوبی برداشته است.
علی بخش شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا اظهار کرد: خریدهای تضمینی و حمایتی بر اساس سیاست‌های دولت است که حمایتی و تأمین می‌کند. خرید تضمینی در این استان شامل گندم و کلزا است.
وی تأکید کرد: امسال در بحث خرید گندم ۲۸ هزار و ۳۰۰ تن خرید گندم داشتیم که رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل، همچنین رشد ۱۵۵ درصدی نسبت به سال ماقبلش داشته است. سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار و ۶۰۰ تن گندم، سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴ هزار و ۹۸۰ تن و امسال ۲۸ هزار و ۳۰۰ تن گندم تضمینی خریداری شد.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تأمین برخی نهاده‌ها از جمله کود و سم را داشتیم. در بحث زنجیره ارزش تولید گندم نقشی را که تعاون روستایی دارد تأمین بخشی از کود شیمیایی موردنیاز کشاورز و یا تولیدکنندگان است به‌گونه‌ای که سال گذشته قریب به چهارهزار تن ما توزیع کود داشتیم.
وی ادامه داد: در بحث کشت قراردادی رتبه هفت‌کشوری هستیم. در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هکتار تعهد سازمان استان بود و در سال ۱۴۰۲ تعهد تعاون روستایی هفت هزار و ۵۰۰ هکتار بود؛ ولی ما هشت هزار و ۵۶۰ هکتار کار کردیم و ثبت کشت قراردادی انجام شده که رشد ۱۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.
شجاعی ابراز کرد: همچنین ۱۱۶ کمباین را برای برداشت محصول در سال گذشته تأمین کردیم و در برداشت (گندم، کلزا و جو).  تعاون روستایی استان توسط سه مرکز (کهگیلویه، چرا و بهمئی) ۳۵ درصد محصول گندم استان را تقریباً خریداری کرده است.
وی افزود: کل محصول گندم کهگیلویه را تعاون روستایی خریداری کرد. در بحث خرید گندم در شهرستان بهمئی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۹ تن، سال گذشته ۱۸۰۶ تن و امسال سه هزار و ۲۲۰ تن بوده است.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خرید گندم کهگیلویه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۷۳۰ تن بوده و سال گذشته ۱۶ هزار و ۱۰۰ تن و امسال هم ۱۶ هزار و ۳۰۰ تن بوده است. ۹۵۰۰ تن گندم هم در چرام خریداری گندم صورت‌گرفته است.
وی تأکید کرد: کلزا هر سال توسط اداره غله خرید می‌شد، بعضی مواقع سازمان تعاون روستایی یک سازمان پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است. شبکه تعاون روستایی علی‌رغم کمبود نقدینگی که در استان دارد همیشه دست به ماشه است. ۹۰۰ تن کلزا را از کشاورزان کهگیلویه چرام و گچساران خریداری کردیم و کل مطالبات آن‌ها را دادیم.
شجاعی بیان کرد: روند خرید کلزا هم رشد داشته است به‌گونه‌ای که از ۶۳۰ تن در سال ۱۴۰۲ به ۹۰۰ تن رسیده و حدود ۴۲ درصد رشد داشته است و تعاون روستایی نقش مهمی در بخش زنجیره تولید گندم و کلزا دارد.
وی ادامه داد: در کشت قراردادی هم اولویت استان سیب‌درختی است که ۱۳۰ هزار تن تولید سیب‌درختی است و ۶۵۵۰ هکتار هم سطح کشت آن است.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کاری به مسائل سیاسی ندارم و با تیم قبلی کار کردم و فقط من تنها یک تغییر دادم؛ اما توانستم در بسیاری از زمینه‌ها عامل رشد بشویم. اجازه جذب نیرو را ندادم و تنها ۲ نگهبان از تهران آوردم.
شجاعی ابراز کرد: دلالان باقیمت بسیار کم در سال‌های قبل سیب‌درختی را از کشاورزان خریداری می‌کردند؛ اما در این سه سال سیب استان با ورود تعاون روستایی قیمت به نفع کشاورز تعیین شد.
وی عنوان کرد: خرید سیب استان برای میوه شب عید کار بسیار خوبی بود و میوه شب عید کیفیت بسیار خوبی داشت و از انتقال سیب استان به فارس جلوگیری شد.
ما باید بپذیریم در استان کمبود صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات داریم اکنون مجوزهایی هم صادر شده است. ۱۳۰ هزار تن سیب داریم که سال گذشته کارخانه شهد ناب مشکل را تا حدی رفع کرد و امسال هم با مشکل مواجهیم.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنایع مرتبط با لیمو را در استان را نداریم تنها یک کارخانه مربوط به ‌لیمو خشک در گچساران بود که آن هم تعطیل شده است.
وی تأکید کرد: در سفر رئیس‌جمهور وقت سه طرح پیشنهاد شد که شامل پوره سیب و گوجه، بسته‌بندی و تولید سبد (از طرح‌های اولویت‌دار) بوده است.
شجاعی افزود: سال گذشته ۲۶۰ تن گندم بذری از کشاورزان خریداری شده امسال ۳۰۰ تن خریداری شد. حدود ۱۲ انبار در این ۲ سال که از چرخه نگهداری خارج شده بودند بهره‌برداری شدند.


کد مطلب: 491676

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/491676/شجاعی-شبکه-تعاون-روستایی-کهگیلویه-بویراحمد-همیشه-دست-ماشه-اجازه-جذب-نیرو-ندادم-تنها-۲-نگهبان-تهران-آوردم-قطع-دلالان-سیب-درختی-کمبود-صنایع-تبدیلی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1