تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۴۹۱۵۵۷
کبنا گزارش می دهد؛

به نام ما به کام استان های دیگر / سینره شفاف سازی کند / چرا حسابتان در بانک‌های یاسوج نیست/ دلتان به حال استان محروم کهگیلویه و بویراحمد و جوانان بیکار بسوزد/ استاندار کهگیلویه و بویراحمد: قرار است ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه اعطا شود/اعطای تسهیلات و ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاران باید در قبال ایجاد اشتغال باشد

۲
۱
به نام ما به کام استان های دیگر / سینره شفاف سازی کند / چرا حسابتان در بانک‌های یاسوج نیست/ دلتان به حال استان محروم کهگیلویه و بویراحمد و جوانان بیکار بسوزد/ استاندار کهگیلویه و بویراحمد: قرار است ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه اعطا شود/اعطای تسهیلات و ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاران باید در قبال ایجاد اشتغال باشد
کبنا ؛
کهگیلویه و بویراحمد استانی است که آنچنان از لحاظ صنعتی حرفی برای گفتن ندارد با این حال، یکی از دلایل ناترازی منابع بانک ها در استان این است که کارخانه ها و فروشگاه های بزرگ استان حساب های خود را در تهران متمرکز کرده اند و پولی در چنته نیست تا به فعالان اقتصادی توسط بانک ها تسهیلات داده شود.
به گزارش کبنا نیوز، تلاش های زیادی برای توسعه زیرساخت های استان محروم کهگیلویه و بویراحمد به برکت انقلاب اسلامی در این ۴۰ ساله انجام شده اما خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این استان آنچنان ملموس نیست. این استان علی رغم دارا بودن ظرفیت ها وقابلیت های مختلف نفت، گاز، خاک حاصلخیز، آب و کشاورزی، گیاهان دارویی و گردشگری در محرومیتی تاریخی به سر می برد.
طبق آخرین آمارها، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که کمترین منابع بانکی را در اختیار دارد و در سال ۱۴۰۰ نسبت تسهیلات پرداختی به منابع ۱۰۷ درصد بوده و در پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۱۱ درصد رسید. این مهم نشان دهنده این است که بانک ها منابعی را که توانسته اند جذب کنند عددش خیلی پایین تر از عددی بوده که تسهیلات پرداخت کرده اند.
بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد سال هاست که با مسأله ناترازی ضریب بالای پرداخت و محدودیت منابع دست و پنجه نرم می‌کنند و به عنوان چالش اساسی پیش روی آن‌ها مطرح است اما تاکنون نسخه‌ای درمانگر برای آن نبوده و مدیران و متولیان حوزه اقتصاد چشم انتظار همت دولت برای چاره جویی این معضل هستند.
بسیاری از واحدهای تولیدی در استان که از تسهیلات همین بانک‌ها استفاده می‌کنند، منابعی که در استان جمع می‌کنند را در سایر استان‌ها از جمله تهران مصرف می‌کنند و این منابع از استان خارج می‌شود.
به گفته مسئولان کهگیلویه و بویراحمد عمده مشکل استان بحث منابع و مصارف است و با موکول کردن اشتغال، اعتبارات سرمایه‌گذاری و تسهیلات مسکن به بانک‌ها چون توان مالی بالایی از نظر منابع ندارند با مشکل مواجهیم.
برخی بانک‌ها حتی تا ۱۲۰ درصد منابع در استان گذاشتند با وجود اینکه نباید این کار را می‌کردند اما برخی بانک‌ها بسیار محتاطانه و دست به عصا عمل کردند.
وقتی واحدهای تولیدی خود را به کوچه علی چپ می زنند
آنچه دردناک‌تر است موضوع بی توجهی واحدهای تولیدی همین استان برای انتقال حساب هایشان به استان محروم کهگیلویه و بویراحمد است که علی رغم اصرار فراوان حوزه اقتصادی استان برای انتقال حساب شان، این واحدها به روی خود نمی آورندو خود را به کوچه علی چپ می زنند.
چنانچه حساب شرکت نفت گچساران، کارخانه های بزرگ استان، پتروشیمی ها و فروشگاه های زنجیره ای به استان آورده شود وضعیت بسیار متحول خواهد شد.
از جمله واحدهای که حساب شان در تهران متمرکز است شامل نفت و گاز گچساران و پتروشیمی گچساران، فروشگاه های زنجیره ای سیمان مارگون، سیمان یاسوج، سپاهان موکت، شرکت آجر نماسازان کهگیلویه، سینره و زردبند، شرکت بهنوش واحد گچساران، ماشین سازی پارس گچساران است.
مردم انتظار دارند واحدهای بزرگ استان حداقل بخش بزرگی از حساب‌های خود را به استان منتقل کنند تا منابع بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی افزایش یابد.
مبحث جنجال برانگیز حساب هایی که در تهران هستند
انتقال حساب های کارخانه های بزرگ استان آنقدر جنجال برانگیز شده که حتی دادستان مرکز استان هم اعلام کرده که باید حساب‌های مالی شرکت ها از جمله پتروشیمی گچساران در همین استان باشد. بانک‌های استان به دلیل نداشتن منابع مالی قادر به پرداخت تسهیلات تکلیفی خود نیستند  و پشتوانه منابع مالی ندارند و یکی از شروط دادستانی این است که منابع پتروشیمی گچساران در استان باشد. حق آلایندگی متعلق به استانی است که واحد صنعتی و شرکت‌های دارای آلایندگی همان جا است.
وزارت نفت در بحث مسئولیت های اجتماعی ضعیف عمل می کند
وی گفت: ۲۵ درصد نفت کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد است و عملاً وزارت نفت در بحث مسئولیت‌های اجتماعی در این استان ضعیف عمل می‌کنند.
در این میان این روزها اسم کارخانه سینره بیشتر شنیده می شود و استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد تاکنون 2 جلسه در رابطه کارخانه برگزار کرده است.محصولات بهداشتی و مراقبتی شرکت سینره با استفاده از بهترین مواد اولیه در پیشرفته‌ترین لابراتوارهای شرکت دانش بنیان طبیعت زنده، در ایران تولید می‌شوند.
کارخانه سینره در یاسوج قرار دارد که یکی از معروف‌ترین شهرهای کشت گیاهان دارویی است. این گیاهان از اصلی‌ترین مواد اولیه محصولات سینره هستند. فرمولاسیون این محصولات نیز حاصل تلاش محققان و متخصصان کشور ایران، سوئیس و فرانسه است.
علی محمد احمدی استاندار وقت کهگیلویه وبویراحمد روز یکشنبه (۱۹ آذرماه ۹۶) در بازدید از کارخانه سینره و زردبند یاسوج تاکید کرده بود که دوران پول پاشی‌های غیرهدفمند، بدون راهبرد و برنامه مدون در استان به سرآمده و هرگونه حمایت و اعطای مشوق و تسهیلات سرمایه گذاری باید با هدف و رویکرد ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه پایدار همراه باشد.
البته هر سرمایه گذاری که دغدغه رفع بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان و مردم این استان را داشته باشد مورد حمایت قاطع و همه جانبه مدیریت اجرایی و همه دستگاه‌های متولی قرار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: اعطای تسهیلات و ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاران در قبال ایجاد اشتغال است.
اعطای ۴۰ میلیارد تومان به سینره و حمایت های دیگر
این در حالی است که در همین آغاز راه استاندار جدید گیلویه و بویراحمد ۲ نشست در خصوص حمایت از سینره برگزار کرده است و اعلام کرده است که واحدهای اقتصادی دانش بنیان با قابلیت زنجیره توسعه و ارزش افزوده مبتنی بر ظرفیت های استان از جمله سینره مورد توجه جدی قرار می گیرند.
 یدالله رحمانی روز سه‌شنبه در دیدار با مدیرعامل لابراتورهای داروهای گیاهی طبیعت زنده به ایجاد اشتغال مستقیم این واحد تولیدی برای یک هزار و 200 نفر اشاره و اظهار کرد: فعالیت این واحد در زمینه داروهای گیاهی در شهر یاسوج کار ارزشمندی است و در ایام بیماری کرونا محصولات ضدعفونی کننده این واحد در تمام کشور عرضه شد.
استاندار با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیتم از این واحد تولیدی بازدید داشتم عنوان کرد این بازدید با هدف دانش بنیان بودن، زنجیره توسعه مبتنی بر ظرفیت های استان انجام گرفت.
رحمانی عنوان کرد: به دنبال توسعه زنجیره‌های تولیدی مبتنی بر قابلیت‌های استان هستیم لذا از هر فعالیتی که در قالب زنجیره تولیدی باشد به دلیل اینکه می‌تواند ارزش افزوده بیشتری داشته باشد، اشتغال خوبی ایجاد کند و محصولات خود را از واحدهای تولید خریداری و حتی به آنها محصول عرضه کند، حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به دانش بنیان بودن شرکت طبیعت زنده افزود: امروزه برای اینکه بتوانیم محصولات تولیدی خود را در سطح دنیا معرفی و عرضه کنیم باید با محوریت دانش بنیان ها انجام شود.
استاندار عنوان کرد: فعالیت‌های این واحد باید مبتنی بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان باشد، نمی‌شود کارخانه احداث کنیم اما مواد اولیه آن از جای دیگری تامین شود که اگر نیازها را در درون استان تامین کنیم هم محصول ارزانتر می‌شود، هم اینکه از قِبل آن یکسری فعالیت‌ها در سطح استان ایجاد شده و مردم صاحب شغل می‌شوند.
رحمانی با اشاره به خرید بیش از 100 تن جفت میوه درخت بلوط توسط خیریه این واحد از بهره‌برداران استان گفت از جفت میوه بلوط برای تولید داروی گیاهی در صنعت دامپروری استفاده می شود که کار بزرگ و ارزشمندی است که اگر همین جفت از استان دیگری تامین می‌شد بخشی از تاثیرگذاری کار این واحد از دست می‌رفت.
استاندار ادامه داد: به دنبال راهبری داروهای گیاهی در سطح استان و حتی در سطح جهانی هستیم و در گام اول باید هدف گذاری کوتاه مدت و میان مدت برای استان انجام گیرد و بعد از آن در افق بلند مدت به دنبال راهبری در سطح دنیا باشیم.
رحمانی به تولید آنتی بیوتیک گیاهی برای استفاده در صنعت دامپروری توسط واحد طبیعت زنده شهر یاسوج اشاره و تصریح کرد: آنتی بیوتیک گیاهان دارویی که هفته گذشته از آن رونمایی شد دارویی بود که برای اولین بار در سطح جهان 100 درصد گیاهی تولید شد و تولید این دارو خود یک راهبری است.
استاندار به فعالان در این حوزه توصیه کرد ضمن مراقبت از این تکنولوژی تولیدات این واحد را محدود به یک یا چند دارو نکنند و زنجیره‌‎ای از داروهای متعددی در زمینه گیاهان دارویی داشته باشد.
وی بر حمایت همه جانبه از این واحد تولیدی تاکید کرد و گفت: اگر طرح توسعه داشته باشید کمک می‌کنیم و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
رحمانی به تامین 90 درصد نیازهای این واحد خارج از استان اشاره و با طرح این سوال که چرا نباید نیازها در درون کهگیلویه و بویراحمد تامین شود، افزود: یکی از راه‌های تامین مواد اولیه، توسعه کشت قراردادی است که در این زمینه جلسه ای با حضور جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برگزار خواهیم کرد تا اشتغال در این حوزه افزایش یابد.
استاندار بیان کرد: طبق گفته مدیرعامل این واحد میزان کشت قراردادی در سطح استان 10 هکتار است که جوابگوی نیاز این واحد نیست و باید افزایش یابد.
وی گفت: استان ظرفیت خوبی در زمینه گیاهان دارویی دارد که از کشاورزان می خواهیم در اراضی اقدام به کشت گیاهان دارویی که آب کمتر، ارزش افزوده بیشتر و مراقبت کمتری نیاز دارد کنند و از بنیاد علوی که هم در زمینه گیاهان داروی فعالیت دارد می‌خواهیم پای کار باشد.
رحمانی خطاب به مدیرعامل این واحد گفت: تمرکز فعالیت‌های این واحد و توسعه فعالیت‌های آن در استان باشد و هر کدام از این واحدها که به دنبال توسعه باشند قطعا بستر و زمینه فراهم و گسترش می یابد.
 استاندار بر رفع نیازهای این واحد در حوزه تسهیلات و سرمایه در گردش تاکید کرد و گفت در مجموع 40 میلیارد تومان از اعتبارات تبصره 18 برای این واحد تقاضا شده است، ضمن اینکه واحد را در زمینه سرمایه در گردش و مجوزها مورد حمایت قرار می دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

هادی
India
در استان کهگیلویه و بویراحمد.... مسئولان چه نماینده چه استاندار و فرماندار . حتئ کارمند عادی هم بیشتر از این که نماینده مردم و مطالبه گر باشند برای مردم. از مردم مطالبه دارن برای دولت......ظلم و پارتی و جناح بازی هم که بیداد می‌کنه....
سیما موسوی
Iran, Islamic Republic of
سلام...اصلا محصولات سینره در استان کمیابه ...انگار نه انگار کارخونه اش استان ماست برای استخدام حتی بازدید هم واویلاست
جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1