کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای کهگیلویه و بویراحمد راه آهن مهم‌تر است یا جاده؛

راه آهن یاسوج - اقلید اولویت دارد یا تکمیل پل‌ها و نقاط حادثه خیز / برخی مدیران تفاوت بین اهمیت و اولویت را نمی‌دانند

18 مهر 1403 ساعت 9:22

برخی از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تکمیل‌نشدن و تصادف بالای روزانه عنوان "جاده مرگ" به خود گرفته است این در حالی است که تاکنون مدیران استان بدون توجه به اولویت‌گذاری‌ها و تکمیل نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان، سودای راه‌آهن یاسوج - اقلید در سر داشتند.


سید حسن جوادی در گزارشی نوشت: برخی از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تکمیل‌نشدن و تصادف بالای روزانه عنوان "جاده مرگ" به خود گرفته است این در حالی است که تاکنون مدیران استان بدون توجه به اولویت‌گذاری‌ها و تکمیل نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان، سودای راه‌آهن یاسوج - اقلید در سر داشتند.
به گزارش کبنا، بسیاری از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق کوهستانی و دارای شیب تند هستند و بنا به نظر کارشناسان راه، ایمنی جاده‌های این استان اعم از جاده‌های اصلی، پل‌ها، تونل‌های موجود و حتی برخی بزرگراه‌ها پایین است.
گردشگرپذیر بودن و موقعیت جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد که چند استان بزرگ کشور را به هم متصل می‌کند موجب شلوغی جاده‌های برون‌شهری این خطه  و روزانه شاهد تصادف‌های منجر به فوت هستیم چرا که این جاده‌های فعلی پاسخگویی این حجم از ترددها را ندارد.
بخشی از این جاده‌های این استان سالیان درازی در حال ترمیم و تکمیل هستند؛ ولی باگذشت چند سال هنوز باوجود خطرات و حوادث روزانه جاده‌ای، تاکنون این مسیرهای ارتباطی تکمیل نشده است.
برخی از این پروژه‌ها همانند «جاده سی سخت به یاسوج»،«کمربندی یاسوج اصفهان»، «جاده چرام به دهدشت»، نصفه‌کاره توسط پیمانکار رها شدند؛ ولی مدیران استان بجای اولویت‌گذاری برای تکمیل این قطعه‌های حادثه‌خیز از جاده‌های استان دنبال احداث پروژه  راه‌آهن هستند که نه اولویتی دارد و هم اکنون دردی از استان را درمان نمی‌کند.
به نظر می‌رسد برخی از مدیران استان نه‌تنها تفاوت بین اهمیت و اولویت را نمی‌دانند برای نشان‌دادن کوشا بودن خود پروژه‌های غیرضرور را رسانه‌ای می‌کنند البته پروژه راه‌آهن یاسوج - اقلید برای استان اهمیت دارد؛ ولی اولویت ندارد چرا که اولویت جاده‌هایی هستند که روزانه خانواده‌های زیادی را با تصادف‌های جاده‌ای داغدار و جوانان آنان را ناکام می‌کنند.
کمربندی یاسوج - اصفهان که تاکنون ده‌ها خانواده را داغدار کرده و  به قتلگاهی برای مردم مبدل شده است، و به قول مدیرکل راه و شهرسازی استان، بخشی  از حوادث رانندگی در این محور رخ می‌دهد و این قطعه، حادثه‌خیزترین نقطه در استان است، چطور پس از گذشت ۱۷ سال هنوز به بهره‌برداری کامل نرسید؟
جاده "چرام به دهدشت" که  باز پرترددترین جاده بین دو شهرستان کهگیلویه و چرام است و هفتگی حوادث رانندگی در آنجا گزارش می‌شود حتی امام‌جمعه این شهرستان در خطبه‌های این هفته هشدار داد چقدر باید کشته شوند تا این جاده به بهره‌برداری برسد، با این اوصاف چطور پس از گذشت ۱۰ ها سال هنوز این مسیر ارتباطی تکمیل نشده است.
راه آهن یاسوج - اقلید اولویت دارد یا تکمیل پل‌ها و نقاط حادثه خیز / برخی مدیران تفاوت بین اهمیت و اولویت را نمی‌دانند
شهر یاسوج که یکی از نقاط گردشگری کشور و سالانه مقصد گردشگران زیادی است و ترافیک آن غیرعادی و دردسرساز است، سه پل حیاتی آن (پل"بنسنجان"، "پل چهارم بشار" و "پل سوم بشار") که از سال‌های گذشته وعده‌های پی‌درپی بهره‌برداری ارائه می‌شود؛ اما تاکنون تکمیل نشده است البته پل چهارم بشار را نصف و نیمه در نیمه دوم  خرداد بهره‌برداری کردند که هنوز هر ۲ لاین آن کامل نشده است و تا تکمیل‌شدن کامل آن راه درازی در پیش است.
 جاده ملی پاتاوه - دهدشت پس از ۲۷ سال، تیرماه سال ۱۴۰۲ به لطف دولت سیزدهم و با  حضور رئیس‌جمهور شهید به بهره‌برداری رسید اگرچه نقاط بی‌شمار غیرایمن دارد و از نظر پلیس‌راه استان این جاده ایمنی لازم برای استفاده حمل‌ونقل عمومی را ندارد.
روزانه تصادف‌های رانندگی در این مسیر شاهد هستیم و مدیران فعلی به‌جای اولویت‌گذاری برای ایمن‌سازی این مسیرهای پرتردد، دغدغه خود را برای اتصال آرمان راه‌آهنی دارند که در  حال حاضر توجیهی برای استان ندارد و امیدواریم تکمیل راه‌های اصلی اولویت متولیان آینده استان باشند.
بقیه نقاط حادثه‌خیز استان همانند؛  پل نیمه‌کاره "تنگ سریز"، محدوده فرودگاه یاسوج، پیچ "تنگ کناره" بویراحمد، تونل "گل زردی" محور یاسوج به بابا میدان، پل "تنگاری" تا دوراهی "سپیدار" بویراحمد، تقاطع ابتدایی "کریک" در محدوده شهرستان دنا در محور یاسوج به اصفهان،  پیچ‌های "آب حیات" در شهرستان چرام، روستای "سمغان" در شهرستان کهگیلویه و پیچ‌های "شلال دون" شهرستان باشت چطور پس از گذشت چند سال هنوز تکمیل نشده است.
مقدم دانستن پروژه‌های درجه چندم بر برنامه‌های اولویت‌دار خلاف منافع مردم است چرا که توانمندسازی محرومان و حتی استان‌های کم‌برخوردار از اولویت‌های حاکمیت و دولت است.
این یادداشت در نیمه دوم خرداد زمان حضور وزیر اقتصاد در استان آماده شد که باتوجه‌به انتخابات رئیس‌جمهوری به بعد موکول شد، البته پیش‌تر در گزارشی تکمیل راه‌های استان را خواستار شد و مجدداً تأکید می‌شود این استان سرشار از نعمت‌های خدادادی و ظرفیت‌های بکر گردشگری و طبیعی است که با تکمیل‌کردن راه‌های ارتباطی و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز، روند توسعه و برخورداری این خطه شتاب می‌گیرد.


کد مطلب: 491535

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/491535/راه-آهن-یاسوج-اقلید-اولویت-یا-تکمیل-پل-ها-نقاط-حادثه-خیز-برخی-مدیران-تفاوت-بین-اهمیت-نمی-دانند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1