تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۹۱۴۱۹
کبنا گزارش می‌دهد

یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست / فرصت‌های سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده اما چرا سرمایه‌گذار خارجی و داخلی جذب نمی‌شوند / حوزه اقتصادی استان چقدر در انجام وظایف‌شان برای جذب سرمایه‌گذار موفق بوده‌اند؟ / رویای اتصال به شبکه ریلی کشور کی محقق می‌شود؟ / استاندار: باید بستر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم

۰
یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست /  فرصت‌های سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده اما چرا سرمایه‌گذار خارجی و داخلی جذب نمی‌شوند / حوزه اقتصادی استان چقدر در انجام وظایف‌شان برای جذب سرمایه‌گذار موفق بوده‌اند؟ / رویای اتصال به شبکه ریلی کشور کی محقق می‌شود؟ / استاندار: باید بستر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم
کبنا ؛
احداث راه‌آهن از جمله مطالبات جدی مردم و مسئولان این استان است که سال‌هاست این مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد بر زمین‌مانده است، تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن‌بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود.
به گزارش کبنا نیوز، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع،۱۰درصد روان آب‌های کشور، ۲۰درصد از منابع نفت ایران سرشار از ظرفیت‌ها و استعدادهای متعدد در ابعاد مختلف است؛ درعین‌حال دارای محرومیت‌های عمیق و تاریخی زیادی است که کم‌توجهی و بی‌مهری به امر سرمایه‌گذاری از جمله حلقه‌های مفقوده توسعه‌نیافتگی این استان محسوب می‌شود.
رشد و رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و در این راه، اقتصاد استان نمی‌تواند تنها با اتکا به سرمایه‌گذاران بومی پیش برود. ازاین‌رو سؤال این است که تا چه حد زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم بوده و چطور می‌توان در این مسیر مانع‌زدایی کرد؟
طبق اعلام متولیان حوزه امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده البته این آمار هر ساله منتشر می‌شود؛ اما برنامه مدونی برای جذب سرمایه‌گذار در راستای بهره‌بردن از این فرصت‌ها طراحی نشده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیدار مدیران حوزه سرمایه‌گذاری با تأکید بر توسعه شبکه ریلی و زیربناهای راه‌های اصلی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها گفت باتوجه‌به اینکه دولت در این زمینه با محدودیت منابع مواجه است می‌طلبد بستر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
همچنین سال‌هاست که وعده استقرار نماینده وزارت امور خارجه در استان به مردم داده شده است؛ اما هیچ خبری نیست.
یدالله رحمانی بیان کرد: یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و درصورتی‌که به راه‌آهن متصل شویم می‌توانیم نقطه میانی کریدور سرخس - اقلید - یاسوج - اهواز و بوشهر باشیم.
وی با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار خارجی برای حوزه راه‌آهن یاسوج، گفت: در این زمینه در مرکز کشور موضوع را پیگیری خواهم کرد که اعتبارات راه‌آهن یاسوج از منابع ملی خصوصاً تهاتر نفت تأمین شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همچنین به موضوع تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه می‌پردازیم، افزود: نیاز است با ارائه گزارش‌ها، این مسائل را پیگیری کنیم تا اعتبارات این بخش‌ها تأمین شود.
رحمانی ابراز کرد: برای اینکه بتوانیم در کوتاه‌مدت شاخص‌های بخش تولید و سرمایه‌گذاری را رشد دهیم و تحرک جدی ایجاد کنیم حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری و بخش‌های مختلف گردشگری را در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه داد: به این منظور مجتمع خدمات سرمایه‌گذاری توسط اداره کل اقتصاد و دارایی استان راه‌اندازی و به‌زودی شروع به فعالیت می‌کند.  
رحمانی تصریح کرد: نمایندگان دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند نقش اصلی برای سرمایه‌گذاری و بسترسازی بخش تولید و اشتغال را داشته باشند در این مرکز مستقر می‌شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه راهکار خوبی برای جذب و خدمات‌دهی سرمایه‌گذار در استان آغاز شده است، ابراز کرد: شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته است و با راه‌اندازی مجتمع خدمات سرمایه‌گذاری می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استان امیدوار بود.
رحمانی با اشاره به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار لبنانی در شهرستان مارگون، گفت: با سرمایه‌گذار تماس گرفتیم که اگر مشکلاتی برای ادامه فعالیت است مرتفع شود و درصورتی‌که زمینه دیگری برای تولید و سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد بستر کار را فراهم کنیم.
وی عنوان کرد: درصورتی‌که این موارد به نتیجه برسد کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باتوجه‌به چشم‌انداز خوبی که استان دارد زمینه برای رونق و توسعه استان و بهبود وضعیت اقتصادی مردم که دغدغه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است فراهم می‌شود.
رحمانی با بیان اینکه استان نیازمند کار و تلاش است و باید فرهنگ کار و تلاش بیشتر را در بخش‌های خصوصی و دولتی بیش از گذشته تقویت کنیم، گفت در دولت وفاق ملی بستر برای مشارکت همه آحاد جامعه فراهم شده است که دست در دست هم در جهت توسعه استان حرکت کنیم.
وی تأکید کرد: اگر اتحاد و همدلی در استان تقویت شود برنامه‌ریزان کشوری متقاعد خواهند شد که با نگاه بازتر و وسعت دید بالاتری برای رفع مشکلات استان همکاری کنند.
امنیت سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد چه وضعیتی دارد
بر اساس یافته‌ها و بررسی و سنجش "امنیت سرمایه‌گذاری" در استان‌های کشور در بهار ۱۴۰۲ که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نامناسب‌ترین و استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی مناسب‌ترین وضعیت را از دیدگاه فعالان کسب‌وکار از منظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند.
مطابق با تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت متناوب به‌عنوان نامناسب‌ترین استان‌ها از منظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری است که نیازمند انجام اقدام‌های عاجل اصلاح‌کننده روندهای مربوط به افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌های موردنظر از سوی مقامات مسئول و مقامات استانی است.
سنجش امنیت سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که "عملکرد دولت "۶/۹۸، "ثبات اقتصادی در استان ۶/۶۷، "تعریف و تضمین حقوق مالکیت" ۶/۴۲، "فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی" ۵/۷۷، "ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی" ۵/۵۵، "شفافیت و سلامت اداری" ۵/۶۵ و "مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض" ۵/۶۶، وضعیت نامناسب امنیت سرمایه‌گذاری در استان را نشان می‌دهد.
نتایج آماری نشان می‌دهد متغیر "عملکرد دولت" در استان نامناسب‌تر از بقیه متغیرها است که این متغیر (عملکرد دولت)، از مؤلفه‌های همانند: "سهولت احقاق حقوق قانونی شهروندان در ادارات"، "اختلال در کسب‌وکار بر اثر تحریم‌های جدید خارجی"، حمایت و همراهی واقعی مقامات استانی از داوطلبان سرمایه‌گذار" تشکیل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1