کبنا گزارش میدهد؛
بازدید سرزده سرپرست اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از مدارس غیرانتفاعی یاسوج / لزوم ورود اداره کل تعزیزات حکومتی و سازمان بازرسی به هزینهها و شهریههای مدارس غیر انتفاعی / جمالی آرند: پول گرفتن از دانشآموزان بهخاطر کتاب خارج از مصوبه درسهای ملی غلط است / بیتوجهی به مسائل تربیتی و پرورشی در برخی مدارس
14 مهر 1403 ساعت 20:16
گلایه از بعضی مدارس غیرانتفاعی وجود دارد. انتظارات والدین از مدارس غیرانتفاعی به دلیل شهریه پرداز بودن بالا است، از طرفی آموزشوپرورش بهعنوان متولی تعلیموتربیت چارچوبها و قوانینی دارد که باید رعایت شوند. ابعاد مختلف آموزشی، پرورشی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی در کنار همدیگر دارای اهمیت هستند، بهمنظور بررسی این مسائل محمد جمالی آرند سرپرست اداره کل آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد از چند مدرسه غیرانتفاعی در شهر یاسوج سرزده بازدید کرد، او ضمن صحبت با مدیران مدارس، در کلاسهای درس حضور یافته و با دانشآموزان گفتوگو کرد.
گلایه از بعضی مدارس غیرانتفاعی وجود دارد. انتظارات والدین از مدارس غیرانتفاعی به دلیل شهریه پرداز بودن بالا است، از طرفی آموزشوپرورش بهعنوان متولی تعلیموتربیت چارچوبها و قوانینی دارد که باید رعایت شوند. ابعاد مختلف آموزشی، پرورشی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی در کنار همدیگر دارای اهمیت هستند، بهمنظور بررسی این مسائل محمد جمالی آرند سرپرست اداره کل آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد از چند مدرسه غیرانتفاعی در شهر یاسوج سرزده بازدید کرد، او ضمن صحبت با مدیران مدارس، در کلاسهای درس حضور یافته و با دانشآموزان گفتوگو کرد.
به گزارش کبنانیوز، در این بازدید که روز شنبه (۱۴ مهرماه ۱۴۰۳) انجام گرفت، محیط مدارس و زیرساختهای، آموزشی، ورزشی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. یکی از موارد موردتوجه سرپرست اداره کل آموزشوپرورش توجه مدیران به بحث نماز است، به همین منظور مدارس باید نمازخانه مجزا داشته باشند و بهصورت روزانه نماز جماعت برگزار کند.
برخی از مدارس نمازخانه ندارند
بر اساس مشاهدات خبرنگار کبنانیوز، برخی از مدارس غیرانتفاعی علاوه بر اینکه نمازخانهای ندارند، و نبود نمازخانه باعث کماهمیت شدن مسائل تربیتی دانشآموز میشود. توجه به ساحت تربیتی و مذهبی در کنار آموزش باید موردتوجه مدیران مدارس غیرانتفاعی باشد.
حیاط کوچک مدرسه هیچ جایی برای بازی و تحرک نمیگذارد
برخی از این مدارس محیطی برای فعالیتهای ورزشی و جنبوجوش دانشآموز ندارند، وقتی دانشآموز در زنگتفریح نتواند فعالیت و حرکات ورزشی داشته باشد و نتواند انرژی خود را بازآفرینی کند، سر کلاس درس تمرکز کافی ندارد، و عجیب است که والدین دانشآموز خود را در مدارسی ثبتنام میکنند که حیاط مدرسه بسیار کوچک و غیرکافی دارد، نتیجه این میشود که 300 دانشآموز در حیاط مدرسه احساس خفگی میکنند. شاید تصور شود که مدرسه محیط درسخواندن است، درحالیکه تحرک و جنبوجوش از ویژگیهای کودکان و نوجوانان است و نباید این ساحت را از دانشآموز گرفت.
استفاده از کتابهایی غیر از کتابدرسی ممنوع
محمد جمالی آرند سرپرست اداره کل آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد در بازدید یکی از مدارس غیرانتفاعی از وجود کتابهایی غیر از کتابدرسی انتقاد کرد و گفت: در آموزشوپرورش فقط کتابدرسی باید تدریس شود، کتابهای دیگر جنبه قانونی ندارند، پول گرفتن از دانشآموزان بهخاطر کتاب خارج از مصوبه درسهای ملی غلط است.
جمالی با بیان اینکه تدریس کتاب مؤسسات خصوصی خلاف قانون است، افزود: ما قانون سند تحول بنیادین را داریم که ذیل آن برنامه درس ملی قرار دارد، برنامه درس ملی تعریف دارد که تعریف آن کتابهای درسی فعلی است، بنابراین حق تدریس غیر از این را نداریم، میشود روی مفاهیم بیشتر کار کرد، ولی باید از روی کتابدرسی تدریس شود. استفاده از کتابهایی که مربوط به مؤسسات هستند خلاف قانون است.
وظیفه آموزشوپرورش تستدهی نیست
جمالی آرند همچنین از محتوای این کتابها انتقاد کرد و گفت: وظیفه آموزشوپرورش تستدهی نیست. وقت دانشآموز نباید صرف سؤال تستی در کلاسهای فوقبرنامه شود، نه قانونی است و نه با مفاهیم سند تحول بنیادین همخوانی دارد.
جمالی آرند اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، توجه به تربیت دانشآموزان در کنار کارآموزشی اهمیت دارد، نماز باید در اولویت مسائل پرورشی باشد.
باید برای فعالیت ورزشی دانشآموز فکری کرد
وی گفت: فضای مدرسه کوچک و مناسب فعالیتهای ورزشی نیست، باید برای انجام فعالیتهای ورزشی با سالنهای ورزشی هماهنگی شود.
شهریه و هزینه کلاسها از نظر مالی شفاف باشد
جمالی آرند در خصوص شفافیت مالی مدارس غیرانتفاعی گفت: هدف این است که مدارس بر مدار قانون باشند، باید جزئیات هزینههای فوقبرنامه مکمل تعریف شده باشد، مثلاً ۳ میلیون تومان کلاس فوقبرنامه، برای چه درسی در نظر گرفته شده است؟ و زمان آن باید مشخص باشد.
سرپرست اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کلاسهای فوقبرنامه بعد از ساعت ۱۲ کیفیت لازم را ندارند، چون دانشآموز کشش لازم را ندارد، یا باید کلاس پنجشنبه باشد یا باید انجمن اولیای و مربیان تشکیل شود و این انجمن تصمیم بگیرند که ساعت کلاس فوقبرنامه چه زمانی باشد.
کارتخوان در دفتر مدرسه!
به گزارش کبنا، در بازدید از مدرسهای دیگر، وجود کارتخوان در دفتر مدیر مدرسه غیرانتفاعی این تصور را ایجاد کرد که در فروشگاه حضور پیدا کردهایم، چنین تصویری از یک مرکز آموزشی و پرورشی در شأن متولیان آموزشوپرورش نیست.
سرپرست اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با دیدن چنین صحنهای به مدیر مربوطه تذکر داد. جمالی گفت: اینجا محیط تعلیموتربیت است، سوای درآمد و مسائل مالی همه ما انسان هستیم و باید برای تعلیم تربیت جامعه دلمان بسوزد و بهگونهای رفتار نشود که مراجعهکنندگان فکر کنند وارد فروشگاه شدهاند.
بیتوجهی معلمها به نقش مهم خود در زندگی دانشآموز
موضوعی که آزاردهنده به نظر میرسد، این است که در برخی از این مدارس خبری از شعارهای تربیتی روی دیوار مدارس نبود، در سالهای پیش و حتی همینالان، در مدارس دولتی شعارهای تربیتی، آموزنده و دینی با خط زیبای نستعلیق روی دیوار نقش بسته و دانشآموزان هر روز با دیدن چنین تصاویری، حداقل مضامین تربیتی را میآموزند و در ذهن آنها میماند.
نکته مهم این مسئله است که برخی مدارس غیرانتفاعی کلاسهای فوقبرنامه را تدوین کردهاند و با فشار به والدین دانشآموزان و دانشآموزان، آنها را مجبور به حضور در این کلاسها میکنند که این خلاف قانون است و درواقع درآمدهای هنگفتی از این مسیر به جیب میزنند. شاید برخی از این کلاسها هم ضروری باشد؛ اما یقیناً 100 درصد این کلاسها ضرورت ندارد و اگر هم ضروری باشد چرا باید در زمانهایی که دانشآموز توان و ظرفیت کافی را ندارد باید در کلاسهای فوقبرنامه حضور پیدا کند.
بهتر است که اداره کل تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع مدارس غیرانتفاعی در صورت امکان ورود کنند و اجازه ندهند که برخی در این شرایط اقتصادی به خانوادهها فشار بیاورند. از طرف دیگری باید مدارس غیرانتفاعی به مسائل تربیتی و پرورشی توجه بیشتری داشته باشند و اینگونه نباشد که صرفاً به مسائل آموزشی بپردازند. دانشآموزان باید در مدرسه با سبک زندگی اسلامی، آداب و اصول زندگی در جامعه آشنا شود. نکته آخر بعضی از معلمهای مدارس از نظر ظاهری تفاوت زیادی نسبت به گذشته کردهاند، و حجاب اسلامی در مدارس بهاندازه کافی رعایت نمیشود، و دانشآموزان نیز معلم خود را الگو قرار میدهند.
کد مطلب: 491397