تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۴۹۱۳۲۱
در نشست شورای مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد؛

نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد در گیر و دار اعتبارات / واکنش رحمانی به آمارهای پُر ابهام این فرماندار / مدیرکل بانک مسکن: بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان تعهد داریم، درحالی‌که کل منابع استان کهگیلویه و بویراحمد هزار میلیارد تومان است / به مشکل برخورده‌ایم / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: عدم انسجام آماری را به هیچ وجه نمی‌پذیریم / باید سیستم بانکی به نقش مهمی که در توسعه استان داشت برگردد / با همه صنایع مکاتبه شود که صنایع خود را به استان بیاورند

۱۱
۲
نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد در گیر و دار اعتبارات / واکنش رحمانی به آمارهای پُر ابهام این فرماندار / مدیرکل بانک مسکن: بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان تعهد داریم، درحالی‌که کل منابع استان کهگیلویه و بویراحمد هزار میلیارد تومان است / به مشکل برخورده‌ایم / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: عدم انسجام آماری را به هیچ وجه نمی‌پذیریم / باید سیستم بانکی به نقش مهمی که در توسعه استان داشت برگردد / با همه صنایع مکاتبه شود که صنایع خود را به استان بیاورند
کبنا ؛
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیازمند کمک همه‌جانبه سیستم بانکی هستیم، برای حل محدودیت‌ها آمادگی لازم برای پیگیری و مکاتبه را دارم، باید سیستم بانکی به نقش مهمی که در توسعه استان داشت برگردد.
به گزارش کبنا نیوز، در نشست شورای مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد که امروز پنج‌شنبه (12 مهرماه 1403) به ریاست استاندار برگزار شد، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعهد ما طی 4 سال 46 هزار و 788 واحد بوده، 17 هزار و 318 واحد تعهد اداره راه و شهرسازی است، خود مالکی 7 هزار و 697 واحد، بازآفرینی 5 هزار و 773 واحد، روستایی 16 هزار واحد است.
راستا اظهار کرد: تعداد متقاضیان 62 هزار و 296 نفر است که جمعاً 19 هزار و 464 نفر تأیید نهایی شده و 5 هزار و 836 واحد شهری تخصیص پروژه شده است.
وی گفت: 12 هزار و 200 نفر در طرح جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند، 7 هزار و 646 نفر تأیید نهایی‌شده، 2 هزار و 58 خانوار تاکنون واگذار شده، 300 خانوار پرونده در حال اجرا هستند.
راستا: مشکل اساسی بر روی پرداخت تسهیلات است
راستا در پاسخ به سؤال استاندار در خصوص میزان آورده متقاضیان گفت: آورده متقاضیان به طور کامل هزینه شده است.
وی در خصوص عملکرد بانک‌ها گفت: 19 هزار و 195 واحد به بانک معرفی شده که از این میزان 11 هزار و 262 واحد انعقاد قرارداد شده است. از این تعداد 2 هزار و 249 واحد ۹۹ساله هستند، گروه ساخت و مردم ساز 734 واحد، خود مالک 1526 واحد و روستایی 6 هزار و 753 واحد معرفی شده است، مشکل اساسی بر روی پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: منهای خود مالک و روستایی و بافت فرسوده، 3 هزار واحد وجود دارد که قرارداد با پیمانکار بسته شده ولی قرارداد بانک منعقد نشده است. بانک مسکن و بانک ملت هستند و سایر بانک‌ها قرارداد واحدهای ۹۹ساله ندارند.
وی گفت: حدود 2 هزار و 200 واحد به بانک معرفی شده ولی قراردادی منعقد نشده است. در قانون نهضت ملی مسکن آمده است که بانک‌ها موظف‌اند 20 درصد تسهیلات سالانه خود را برای ساخت مسکن اختصاص دهند.
راستا افزود: مجموعاً 6 هزار و 376 خانوار زمین تحویل داده‌ایم که در حوزه‌های مختلف ایثارگران، جوانی جمعیت، گروهی، انفرادی بوده است که این آمار باید از میزان تعهد ما کم شود.
در خصوص تأمین زمین 200 هکتار در کل استان موردنیاز است که 97 هکتار تأمین شده و در حال کار است، 100 هکتار بخصوص در شهر یاسوج کمبود زمین وجود دارد، زمین به‌اندازه کافی وجود ندارد، زمین دولتی و منابع ملی در اطراف شهر نداریم، چند قطعه زمین متعلق به راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی وجود داشت که زیر ساخت رفته‌اند و در این چند زمین یک هزار و 100 واحد در حال ساخت است.
استاندار گفت: به‌ازای هر هکتار چند واحد ساخته می‌شود؟
راستا اظهار کرد: در شهرهای کوچکی مثل چرام، مارگون، لیکک یک‌طبقه هستند، در دهدشت و گچساران دوطبقه هستند، در یاسوج 5 طبقه هستند و تراکم یکسان نیست. در شهرهای کوچکی مثل لنده و لیکک و... زمین وجود دارد؛ ولی معارض دارند، پیگیری می‌کنیم؛ ولی در نهایت هنوز کار انجام نگرفته است.
وی گفت: در چرام 114 واحد به بنیاد مسکن واگذار کردیم، 76 واحد در حال ساخت است.
وی افزود: سهمیه شهرستان‌ها را مشخص نکردیم، بر اساس میزان متقاضی سهمیه مشخص شده است.
استاندار همچنین از فرمانداران خواست در خصوص وضعیت نهضت ملی مسکن شهرستان‌ها توضیحات لازم را ارائه کنند.



پیشنهاد فرماندار بویراحمد: پروژه‌های خود مالکی تقویت شوند
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: در یاسوج 10 هزار ثبت نام تأییدشده داریم، با توجه به مشکل زمین در این شهر 1100 واحد در 5 پروژه در حال ساخت است، که بطور متوسط 60 درصد پروژه‌ها پیشرفت داشته‌اند. در بحث خودمالکی قانونی وجود دارد و می‌گوید که پروژه باید 30 درصد پیشرفت داشته باشد تا تسهیلات پرداخت شود، اگر تسهیلات در وهله اول پرداخت شود، و پروژه‌های خودمالکی تقویت شوند، به مراتب پروژه‌ها بهتر جلو می‌روند.
وی افزود: 35 هکتار برای خرید زمین معرفی شد، دو قطعه در نزدیکی مادوان و یکی در موردراز تأیید و نهایی شد. و در هر قطعه 100 واحد می‌توانیم بسازیم.

روستا: الحاق 160 هکتار زمین به پروژه نهضت ملی مسکن بویراحمد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای زمین‌های نهضت ملی مسکن و مصوبات آن کارگروه امور زیربنایی را تشکیل دادیم و بیش از 535 هکتار مصوب کردیم که راه و شهرسازی یا بنیاد مسکن برای اعطای زمین همکاری کنند. در بویراحمد 160 هکتار الحاق کردیم و بنیاد مسکن به عنوان متولی باید استعلام‌های مربوطه را بیاورد، چون برخی از اینها معارض ملی و عرفی دارند.

علی محمد روستا افزود: اگر قطعاتی که آقای راستا می‌فرمایند، استعلامات را بیاورند که بعداً در رابطه با زیرساخت‌های آب و جاده و گاز و ... معارض پیدا نکنند، مشکلی ندارد، و قطعات بیشتری هم وجود دارد که بتوانیم آن را برای ساخت مسکن در نظر بگیریم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص وضعیت شهر دهدشت گفت: 2 هزار و 200 واحد در حال اجرا داریم، یک هزار و 420 واحد تأیید نهایی شده‌اند.
فرماندار بهمئی گفت: فاز اول پروژه بهمئی 205 واحد بود، که بعد از کلنگ زنی معارضاتی پیدا شد، و به نتیجه رسیدیم که به افراد دارای شرایط 20 واحد را واگذار کنیم و 215 واحد از 235 واحد واگذار شده و پروژه فعال است و خیلی سریع در حال کار هستند.

وی بیان کرد: فاز دوم در گچ بلند انجام شده، این پروژه نیز معارضاتی دارد ولی پیگیر هستیم که مشکل حل شود. ظرف یک ماه آینده فعالیت‌های اداری انجام شود، معارض دارد، و می‌توانیم از این زمین نیز به نتیجه برسیم. هیچگونه تسهیلاتی از سوی بانک‌ها تاکنون داده نشده است.
فرماندار گچساران نیز در این جلسه گفت: 3 هزار و 255 واحد در گچساران در 7 قطعه زمین هستند، فاز اول 288 واحد بوده که در هفته دولت به مردم واگذار شد، فاز بعدی 132 واحد با پیشرفت فیزیکی 45 تا 50 درصد دارد، بقیه سایت‌ها حدوداً پیشرفت فیزیکی 40 تا 50 درصدی دارند، سایت‌ها معارضاتی دارند، خنگ بنار 3 هکتار و 250 واحدی است، سایت خامی 240 واحد و پیشرفت 45 تا 50 درصد، 4 طبقه‌ای است، سایت پازنان 5 هکتار و 704 واحدی است، مشکل اعتبارات بانکی وجود دارد، برخی از این واحدها مطالبات پیمانکار پرداخت نشده و نیمه فعال هستند، سایت شهید سردار سلیمانی 864 واحد در زمین 2 هکتار و 500 متری است، پیشرفت کمتر از 40 درصدی دارد.
وی افزود: سایت جهاد 160 واحدی است، بحث خودمالکی 367 واحد در حال احداث هستند، مسکن روستایی 250 واحد داریم، بیشترین مشکلی که وجود دارد مربوط به نبود اعتبارات و تسهیلات بانکی است.
وی گفت: در بحث زمین مشکلی نداریم، درخصوص فرزندآوری بیشتر از 500 نفر ثبت نام کرده‌اند، 99 قطعه 200 متر مربعی برای این افراد درنظر گرفته شده ولی هنوز اعطا نشده است.
فرماندار دنا در ادامه این جلسه به آمار مسکن ملی در این شهرستان پرداخت و گفت: 2 هزار و 217 نفر ثبت‌نام داشته‌ایم که از این تعداد پرونده 43 نفر آنها تأیید نهایی شد و تخصیص پروژه 75 نفر هست، راه و شهرسازی 20 هزار متر مربع در اختیار بنیاد مسکن گذاشته است، 22 واحد ساخته شده، 28 واحد مشکل دارد، که در حال حاضر حل شده است، در حوزه خود مالکی 478 واحد معرفی به بانک داشتیم، که 105 واحد شهری و 78 واحد روستایی است که مابقی واحدها به دلیل نبود اعتبارات مانده است.
استاندار به دلیل مبهم بودن اطلاعات و آمار در شهرستان دنا گفت: تنها شهرستانی که تخصیص آن از تأیید نهایی بیشتر است.


فرماندار لنده نیز گفت: یکی از شهرستان‌هایی که با مشکل مواجه شده لنده است، به دلیل اینکه زمین وجود ندارد، ولی آن‌طور که شایسته بود کار انجام نگرفت. مهم‌ترین کاری که انجام دادیم بحث زمین‌های مازاد ادارات بود، برای حل مشکل مسکن، اگر حل نشود، در آینده قیمت مسکن از بهبهان هم گران‌تر می‌شود. باید فکری برای این موضوع شود. تنها اداره کلی که در حوزه واگذاری زمین همکاری داشت جهاد کشاورزی بود که 3 هزار متر زمین تحویل داده‌اند، برخی ادارات 5 تا 6 هزار متر زمین را برداشته‌اند، درحالی‌که نیازی به آن ندارند. میزان عرضه بسیار کمتر از تقاضا است. هر چقدر پیگیری کرده‌ایم به نتیجه‌ای نرسیدیم. درخواست داریم که جلسه‌ای اختصاصی با فرمانداران برگزار شود که بتوانیم مشکلات را بیان کنیم.
مدیرعامل برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 20 سایت و 6 هزار و 100 واحد در استان وجود دارد، حدود 9 سایت تکمیل شده که حدود 40 میلیارد تومان از منابع داخلی هزینه کرده‌ایم، حدود 217 میلیارد تومان هزینه برق‌رسانی این 20 سایت می‌شود.
وی افزود: کل اعتبار تخصیص بافته استانی 17 میلیارد تومان است که 9 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است. به‌خاطر این پروژه‌ها بدهکار هستیم.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: مشکل منابع است، در حال حاضر 5 هزار و 700 واحد انعقاد قرارداد نهضت ملی مسکن داشتیم که بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان تعهد داریم، درحالی‌که کل منابع ما در استان هزار میلیارد تومان است. ما حتی در پرداخت تعهدات قبلی به مشکل برخورده‌ایم. انتظار داریم منابع به استان بیاید، کلیه منابع و سرمایه‌های صنایع خارج از استان است، این راهکاری است که بتوانیم مشکلاتی را حل کنیم. 3 سال پیش استاندار یزد موظف کرد که کارخانه‌ها 50 درصد منابعشان را به بانک مسکن بدهند و از محل آن کل نهضت ملی مسکن یزد پرداخت شد، اگر قرار باشد منابع پتروشیمی، شرکت نفت و سایر صنایع به بانک‌های استان وارد شود، ازنظر پرداخت تسهیلات مشکلی نخواهیم داشت.


استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع‌بندی جلسه امروز ضمن تبریک حمله موشکی به رژیم صهیونیستی گفت: فلسفه وجودی ما حل مشکلات مردم و خدمات‌دهی به مردم است، بارها تأکید کردم که اعضای محترم شورای مسکن این موضوع را در دستور قرار دهند که هدف حل مشکلات مردم است. نکته دوم آنکه مدیران حتماً سروقت در جلسه حضور داشته باشند و به‌موقع حضور داشته باشند.
یدالله رحمانی افزود: انسجام در آمار مهم‌ترین بخش کار ما است، عدم انسجام آماری را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم، انسجام آماری باید وجود داشته باشد، باید بدانیم چقدر ثبت نامی وجود داشته، چقدر پروژه شروع شده، چقدر زمین وجود دارد، چقدر در بویراحمد است، چه میزان را باید راه و شهرسازی و چه میزان را باید بنیاد مسکن تأمین کند؟ موانع کار چه چیزی هست، و در جلسه برای راهکار هم‌اندیشی کنیم.
وی بیان کرد: تأمین زمین در شهرستان بویراحمد باید وظیفه شما به‌عنوان فرماندار، بنده به‌عنوان استاندار، آقای راستا به‌عنوان محور باید باشند و ما هم کمک کنیم. دستور کار مشخص باشد، آقای راستا در هر جلسه به‌عنوان دبیر باید پیگیر مصوبات جلسه قبل باشند.
وی گفت: اگر مشکل زمین بویراحمد حل شود، مشکل 35 هکتار زمین در بویراحمد حل شود، از 170 هکتاری که با متولی گری بنیاد مسکن، باید متقاضیان معرفی شوند، و کار انجام بگیرد.
رحمانی افزود: در بهمئی ظرف 30 روز معارض پیگیری و حل شود، در گچساران مشکل زمین نداریم، نهضت ملی مسکن نباید مثل مسکن مهر دارای مشکلات زیرساختی باشد، باید به موازات پیشبرد پروژه‌ها، زیرساخت‌ها تأمین شود.
وی بیان کرد: فرمانداری دنا تعداد متقاضیان زیاد نبود، ولی همان تعداد کم پیگیری شود. در لنده باید بیشتر تلاش کنید، 40 نفر بود، شما متولی اصلی هستید، پیگیری و اجرا کنید، نباید 7 ماه بگذرد و بگوییم هر چقدر پیگیری کردیم نشد. باید مسئله مردم دغدغه اصلی ما باشد. به‌عنوان مدیر دولتی اگر مردم مشکلی داشته باشند نباید شب خوابمان ببرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از مکانیزم مولدسازی و زمین‌های مازاد اداری با محوریت فرماندار در شهرستان‌هایی که زمین نداریم استفاده شود. در مارگون متقاضیان کم بود ولی همین تعداد باید حل شود. مشکل 148 واحد با محوریت بانک صادرات حل و فصل شود.
وی خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی بانک‌ها به زودی برگزار شود، در برهه‌ای قرار داریم که نیازمند همه جانبه سیستم بانکی هستیم، برای حل محدودیت‌ها آمادگی لازم برای پیگیری و مکاتبه را دارم.
وی با اظهار اینکه سیستم بانکی به نقش خود در توسعه استان بازگردد افزود: باید سیستم بانکی به نقش مهمی که در توسعه استان داشت برگردد.
وی گفت: با همه صنایع مکاتبه انجام گیرد که منابع خود را به استان بیاورند. اگر نظام درآمد هزینه اجرا شود، منابع مالیاتی واحدهای بزرگ پایه اعتبارات استان را افزایش می‌دهد و می‌توانیم اعتبارات بیشتری را از بانک‌ها بگیریم، اعلام کنید که مردم در آورده بعدی خود مشارکت لازم را داشته باشند.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مدیران بی کیفیت وبی برنامه را سریع ریشه کن کنید
Iran, Islamic Republic of
په ای مدیرل کی عوض ایابون ؟؟؟؟؟
رحمانی چه ایکنی؟
سازمان
Iran, Islamic Republic of
/،اول اين رييس روساهارو بركنار كن بعد شروع كن به كار،با اينا كاري پيش نميره،تماما آمارا ،اول مدير عامل سازمان همياري رو بركنار كن
Iran, Islamic Republic of
درودبراستاندار حل مشکل مسکن واقعا اولویت دارد
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام آب در کوزه است ما تشنه لبان می گردیم .جناب استاندار عزیز یا اطلاع نداری و جاهل به مسائل و پتانسيل ها هستید یا خود را با آن راه زدید .برادر من مشکل استان مشکل مدیریتی است نه بودجه ای . اگر میخواهی موفق بشوی در راه خدمت به مردم ۱.درب محل کارت را بر روی مردم نبند مشکلات از خود مردم بشنوم .۲. چرا با وجود منابع آب خدادادی مردم مش‌ل آب شرب دارند ۳.چرا با وجود زمین خام مردم در آرزوی منازل چند متری مسکن مهری باید باشند ۴.سطح شهر و اطراف را ملاحظه بفرمایید مثلا از اکبر آباد تا شهرک ولایت و سرابتاوه چقدر زمین خام است که شرایط اداری برای ساخت نیست ۵.چرا ساخت ساز های با یک طبق اجازه داده می شود و چرا حاشیه شهرها خودمختار شده و نظارتی برای ترسیم نقشه طرافیکی نیست چرا آن همه زمین واگذاری آموزش و پرورش روبروی زندان مرکزی بدون همواری در ساخت برای مردم رها شده انشاالله که مدیریتی قوی روی کار بیاورید
متقاضی
Iran, Islamic Republic of
در لیکک بهمئی فقط تا پلاک ۸۵ واگذار شده الباقی معارض دارند .تکلیف ما که سه سال پول واریز کردیم و پروانه ساخت گرفتیم چه می شود . فرماندار بهمئی لطفا پاسخ درست بدهید
شهروند
Ukraine
اقای استاندار مشکل نخ کمبود اعتبار است کمبود مدیر است. شما ملاحظه بفرمایید در حال حاضر چند هزار زمین و خانه نیمه کار در ایران شهر به کمک خود مردم و تعاونی های ادارات از جمعه فرمانداری و شهرداری به افراد واگذار شده که با عرض تاسف با مشکل تراشی های بی اساس مثل زمین های زاراعی و این زمینها دهها ساله که اب نبود و دیگر امکان کاشت در انها وجود ندارد هیچگونه امکاناتی به آنها نمیدهند. بعضی از جمله برق مشمل اساسی آنهاست. شما دقیقا بعد از پل سوم بشار کنار دیوار نیروی انتظامی چسپیده به اکبر اباد تشریف ببرید تا متوجه نبود مدیریت شوید. چرا فورا به شهر الحاق نمیشوند. نیعز به وارم هم نیست مردم خودشون خونه میسازند. لطفا فورا ورود بفرمایید
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندس روستا،اقای مهندس راستا،مگر منطقه کوهنورد جز افغانستان هست،مگر نه استاندار قبلی دستور داد ،وزارت کشور دستور داد مشکل فلکه کوهنورد حل شود،مگراستاندار قبل دستور نداده از طریق خود مالکی مشکل این مردم ،که همه از جانبازان،رزمندگان ،وخانواده ایثار گر هستند،که بیست پنچ سال به انظار ساخت سر پناه در پشت درهای بسته شما سرگردانند،مگر نه هم داری سند تک برگ می باشند ازبیست سال پیش،پانصد قطعه زمین هر زمین سه طبقه ،میشود هزار پانصد خونه،هرچه ما می گفتیم بابا به ما پروانه بدهید تا از طریق خود مالکی طبق دستور استاندار سابق شروع کنیم به ساخت ،اما شما قدرت حل ندارید،سیستم شما دچار روز مرگی بودید،شخص شما نامه زدی به شهرداری که پرونده ارجاع ندهید کمیسیون ماده پنج،تقاضا مردم همچون دولت احمدی نژاد فرم جم مردم قرمز کردید و آمار سازی الکی می کنید.مطمن باشید یکی از همین روزها ما به حضور استاندار محترم ،مدیر توانمند خواهیم رسید ،شما مدیر مانع بودید،نه مدیر حل مشکل مردم،مطمئن باشید این عمل شما در اذهان مردمی که بیست پنج سال خونه به دوش می باشند می ماند،
بویراحمد عزتمند
United States
خداوکیلی کار کردن با این همه مدیر و پیمانکار حامی جلیلی کار سختی است و استاندار باید تا الان حداقل سه معاون سیاسی ، اقتصادی و برنامه ریزی را تغییر می داد.

جابجایی مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار کُند و باعث ناامیدی حامیان دولت چهاردهم از استاندار شده است.
Iran, Islamic Republic of
خوشحالیم‌که استاندار جدید به مسایل ورود میکند. ولی صرفا توپ و تشر رفتن فایده ای ندارد. پیدا کردن راهکار قطعا مشکلات را حل خواهد کرد.‌ولی تنها مطرح کردن مسائل بدون پیگیری و همفکری مسولین قبلی و فعلی و کار کارشناسی مشکلی را حل نخواهد کرد. این وسط فقط مردم ضرر می کنند. از استاندار جدید خواهش دارم مشکلات را پیگیری کند و تا مشکلی را حل نکرده آنرا رسانه ای نکند و صرفا پس از حل مشکل گزارش عملکرد موضوع حل شده را ارایه دهد تا بتوانیم به ایشان اعتماد کنیم که برای اصلاح امور آمده و نه اینکه شبیه استاندار قبل صرفا بدنبال نشان دادن خود باشد.
نتیجه گرایی را در دستور کار قرار دهید که گوش مردم استان از این توپ و تشر های بی فایده پر است.
Iran, Islamic Republic of
قطعا با آقای راستای ، مسکن استان بجایی نخواهد رسید.
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله

پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله

پس از جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب الله لبنان، تل آویو سرمایه گذاری‌های سنگینی را جهت ...
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
1