کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل نائب رئیس کمیسیون اصل نود پیرامون ترور شهید سید حسن نصرالله

سید محمد موحد: ایران باید محافظه کاری را کنار بگذارد /نگرانی که ما در دام جنگ نیفتیم این باید تغییر کند / قدم بعدی سایر بازو‌های محور مقاومت در منطقه و در نهایت خود ایران خواهد بود

8 مهر 1403 ساعت 19:58

نایب رئیس اول کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران باید محافظه کاری خود را کنار بگذارد نگرانی که ما در دام جنگ نیفتیم این باید تغییر کند چراکه قدم بعدی سایر بازو‌های محور مقاومت در منطقه و در نهایت خود ایران می‌باشد و اسرائیل به کمتر از این قانع نخواهد شد و این روند و دکترینی که پیش‌رو دارد نشان از این واقعیت است.


ترور سید حسن نصرالله از مهمترین اتفاق رویارویی جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی بوده است چرا که در این اقدام تروریستی، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین رهبران جبهه مقاومت به شهادت رسید. این اقدام تروریستی و شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بی شک تاثیری مهم در آینده نبرد جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی خواهد داشت.
به گزارش کبنانیوز  به نقل از تابناک، نایب رئیس اول کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که “تحلیل شما از این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی چیست و آینده مقاومت در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت:
رویکرد ترور در دکترین امنیتی رژیم صهیونیستی نهادینه شده است، تاریخ جنگ‌های مقاومت نشان می‌دهد که هر وقت این رژیم با ناکامی و بن‌بست مواجه می‌شود، دست به ترور رهبران مقاومت زده است (ترور سید عباس، ترور سردار سلیمانی، ترور هنیه و…).
سید محمد موحد ادامه داد : قطعا می‌توان گفت که ضرباتی که این رژیم اخیرا از محور مقاومت خورده، ضربات قابل توجه و سنگینی بودند، اما نکته اساسی این است که در مسیر گروه حزب الله تغییری ایجاد نمی‌شود. قطعا با ترور و تغییر رهبری در رویکرد محور مقاومت تغییری ایجاد نمی‌شود چرا که آنها یک دکترین و راهبرد کاملا مشخصی در مقابله با رژیم غاصب و دشمنان دارند که تغییر ناپذیر است؛ بنابراین در مورد آینده محور مقاومت می‌توان گفت که این محور در کوتاه مدت تاحدودی تضعیف می‌شود به خاطر اینکه کادر رهبری اصلی حزب الله که بازوی اصلی مقاومت در منطقه هستند تقریبا همه ترور شدند و به شهادت رسیدند، هرچند در این مورد تمهیداتی هم پیش بینی شده بود.
نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: هر چند شاید در کوتاه مدت شاهد تضعیف محور مقاومت باشیم، اما در میان مدت و بلند مدت قطعا به رویش‌های جدیدی ختم خواهد شد و حزب الله تاکتیک‌های جدید اتخاذ خواهد کرد و مسائل امنیتی حفاظتی را بیشتر مدنظر قرار خواهد داد و در نهایت این مسائل به تقویت محور مقاومت منجر خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی افزود: شهادت سید حسن نصرالله از یک سو، ممکن است به تقویت عزم و اراده حامیان و نیرو‌های مقاومت بینجامد؛ و حتی ممکن است به جلب حمایت‌های جدید از گروه‌های دیگر و حتی کشور‌های حامی محور مقاومت منجر شود که خواهان ادامه خط او هستند. از سوی دیگر، ممکن است باعث یأس و ناامیدی برخی از اعضا و حامیان گردد. اما به طور کلی، شهادت حسن نصرالله می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ محور مقاومت عمل کند، که بسته به شرایط و نحوه مدیریت آن، می‌تواند به تقویت یا تضعیف این محور بینجامد.
موحد در پاسخ به این سوال که با توجه به پیام رهبری که فرمودند «بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.» اکنون مردم و دولت ایران و کشور‌های اسلامی چه وظیفه‌ای دارند و چگونه می‌توانند این پیام رهبری را جامه عمل بپوشانند ؟ “ بیان کرد: کشور‌های اسلامی قطعا باید در همه حوزه‌ها خصوصا سیاسی و اقتصادی، ارتباط خود را با این رژیم قطع کنند و دیپلماسی سازمان گفتگو‌های اسلامی، پارلمان اسلامی را فعال کرده و واکنش به ترور‌ها نشان دهند.
موحد ادامه داد: پیام حضرت آقا نیز این تکلیف را به صورت فرض بر عهده همه گذاشته است که به هر روشی باید در کنار مردم لبنان و غزه قرار گرفت و کمک حالشان بود. برای یاری رساندن به لبنان و مقابله با صهیونیسم، مردم ایران می‌توانند اقداماتی انجام دهند که در چهار دسته اصلی قابل تقسیم هستند:
۱. حمایت مالی: اهدا کمک‌های مالی به سازمان‌های خیریه و نهاد‌های مردمی که در لبنان فعال هستند و به نیازمندان کمک می‌کنند.
۲. حمایت اجتماعی: افزایش آگاهی عمومی از شرایط لبنان و مسائل منطقه از طریق برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و انتشار اطلاعات در رسانه‌ها.
۳. حمایت سیاسی: تشویق مسئولان و نمایندگان مجلس برای اتخاذ مواضع قوی‌تر در حمایت از لبنان و محکومیت اقدامات صهیونیستی.
۴. همبستگی فرهنگی: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری که نشان‌دهنده همبستگی با ملت لبنان و محور مقاومت باشد؛ که این اقدامات می‌توانند به تقویت روحیه مردم لبنان و ایجاد یک شبکه همبستگی میان ملت‌ها کمک کنند.
نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال تابناک که “آیا مجلس برنامه‌ای برای حمایت عملی و علنی از جبهه مقاومت در شرایط حساس فعلی دارد؟ ” گفت: نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که این جنگ و دکترین ترور برای اسرائیل حکم حیات و ممات دارد منتها ایران به عنوان ام القری مقاومت اگر رویکرد منفعلانه خود را کنار نگذارد اتفاقی که رخ می‌دهد به برتری تئوری و دکترین اسراییل منجر خواهد شد. ترور‌ها بخشی از اهداف این رژیم بوده بنابراین نباید اجازه داد به همه اهدافش در منطقه برسد.
موحد ادامه داد: بنابراین ایران باید محافظه کاری خود را کنار بگذارد نگرانی که ما در دام جنگ نیفتیم این باید تغییر کند چراکه قدم بعدی سایر بازو‌های محور مقاومت در منطقه و در نهایت خود ایران می‌باشد و اسرائیل به کمتر از این قانع نخواهد شد و این روند و دکترینی که پیش رو دارد نشان از این واقعیت است.
وی توضیح داد که در همین راستا مجلس باید رویکرد محافظه کارانه را کنار بگذارد و به گرو‌هایی که معتقدند با سازش و مذاکره می‌توانند سایه جنگ را از ایران دور کند تفهیم کنند که با همین روش سازش و مذاکره ما هزینه چندین جنگ را دادیم هزینه‌هایی ازجمله ترور فرماندهان نظامی، تحریم و از سال ۹۱ تاکنون که سایه جنگ مطرح شده این هزینه‌ها بیشتر هم شده است.
موحد گفت : مجلس شورای اسلامی ایران می‌تواند به‌طور علنی و عملی با تصویب قوانینی از محور مقاومت حمایت کند
وی افزود : تصویب قوانین حمایتی از طرف مجلس شورای اسلامی برای محور مقاومت می‌تواند شامل محتویات زیر باشد:
– شناسایی و تحلیل نیاز‌های کشور‌های محور مقاومت و گروه‌های فعال در این حوزه.
– تهیه طرح‌های قانونی که شامل حمایت مالی، انسانی و نظامی از گروه‌های مقاومت باشد.
– ارائه طرح‌ها به کمیسیون‌های مربوطه برای بررسی، اصلاح و تأیید. این کمیسیون‌ها می‌توانند شامل کمیسیون‌های امنیت ملی، خارجی یا برنامه و بودجه باشند.
– تصویب قوانین برای حمایت از محور مقاومت و تهیه گزارش‌های دوره‌ای درباره تأثیرات این قوانین و وضعیت محور مقاومت، که به اطلاع مردم رسانده شود. با این فرایند، مجلس می‌تواند به‌طور مؤثر از محور مقاومت حمایت کند.

 


کد مطلب: 491186

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/491186/سید-محمد-موحد-ایران-باید-محافظه-کاری-کنار-بگذارد-نگرانی-دام-جنگ-نیفتیم-این-تغییر-کند-قدم-بعدی-سایر-بازو-های-محور-مقاومت-منطقه-نهایت-خود-خواهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1