تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۴۹۱۱۳۲
جهان در خوف و رجا؛

اگر ترور سید حسین نصرالله واقعیت داشته باشد، ایران چه خواهد کرد؟

۱
۱
جهان در خوف و رجا / اگر ترور سید حسین نصرالله واقعیت داشته باشد، ایران چه خواهد کرد؟
کبنا ؛اسرائیل می‌گوید هدفش از حملات مرگبار روز گذشته در بیروت، ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بوده است. این خبر هنوز تایید یا تکذیب نشده، اما سوال اینجاست که اگر واقعا چنین اتفاقی رخ داده باشد، ایران، مهمترین حامی حزب الله لبنان چه تصمیمی خواهد گرفت؟
به گزارش کبنا به نقل از رویداد۲۴، روز جمعه اسرائیل بیروت را هدف حمله قرار داد. این اتفاق از سال ۲۰۰۶ بی سابقه بود. مقامات اسرائیلی اعلام کردند هدف از این حمله، ترور سید حسن نصرالله و مقامات ارشد حزب الله لبنان بوده است. هنوز خبری از شهادت یا زنده بودن سید حسن نصرالله منتشر نشده است. فرمانده سابق ارتش اسرائیل گفته اگر این رژیم از محل حضور سید حسن نصرالله کاملا اطمینان نداشت، دست به این حمله نمی‌زد. یکی از مقامات اسرائیلی به تایمز آو اسرائیل گفته بعید است رهبر حزب الله از این حمله جان سالم بدر برده باشد.
حزب الله لبنان مهمترین عضو محور مقاومت است. ایران نیروی محرکه تشکیل حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ بوده و این گروه از ابتدا تحت حمایت مستقیم مالی و سیاسی جمهوری اسلامی قرار گرفت. علی اکبر محتشمی، سفیر وقت ایران در سوریه در آن زمان، یکی از بنیان‌گذاران این گروه بود. سید حسن نصرالله پس از ترور سید عباس موسوی به دست نیرو‌های نظامی اسرائیلی در سال ۱۹۹۲ میلادی به مقام دبیرکلی حزب‌الله لبنان رسید. او یکبار در یک سخنرانی به این حمایت اشاره مستقیم کرد و گفت هر وقت ایران پول داشته باشد، ما هم پول خواهیم داشت.
در صورت شهادت سید حسن نصرالله، واکنش ایران چه خواهد بود؟
مهند هیج‌علی، معاون مدیر تحقیقات مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت به تایمز‌آو‌اسرائیل گفته: «کل چشم‌انداز منطقه با این حادثه به سرعت تغییر خواهد کرد. سید حسن نصرالله چسبی بوده است که یک سازمان در حال گسترش را در کنار هم نگه داشته بود.»
تایمز آو اسرائیل: اسرائیل اعلان جنگ کرده است
فواز گرجس، استاد روابط بین الملل در دانشکده اقتصاد لندن هم به تایمز آو اسرائیل گفته «اسرائیل با این کار، اعلان جنگ کرده است.»
خبرگزاری «فرست پست» هندوستان در گزارشی نوشته: با اینکه همه گروه‌های تحت حمایت ایران در خاورمیانه تحت عنوان محور مقاومت، مانند حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها، اغلب به عنوان نمایندگان ایران شناخته می‌شوند، اما هیچ گروهی در به اندازه حزب‌الله به ایران نزدیک نیست. این بدان معناست که ترور نصرالله، در صورت تایید، ضربه‌ای سخت‌تر از قتل اسماعیل هنیه، رئیس سابق حماس برای ایران خواهد بود.
فرست پست هندوستان: نابودی حزب الله و ترور رهبر آن ضربه‌ای به مراتب سخت‌تر از ترور هنیه به ایران است
این رسانه به تفاوت حماس و حزب‌الله در هم‌پیمانی با ایران اشاره کرده و ادعا کرده است با اینکه ایران از گروه‌های دیگر مانند حماس و حوثی‌ها حمایت می‌کند، اما حزب‌الله عملا امتداد سپاه پاسداران در منطقه است و مستقیما به سران ایران گزارش می‌دهد. حزب‌الله لبنان هم از نظر ایدئولوژی و هم از نظر عملیات به طور کامل در هماهنگی با ایران است در حالی که چنین همسویی با گروه‌های دیگر در منطقه وجود ندارد. حزب‌الله لبنان در واقع شاخه‌ای از سپاه است.
فرست پست نوشته: «به همین دلایل، نابودی توانایی‌های حزب‌الله و ترور رهبر آن، ضربه‌های بسیار بزرگ‌تری به ایران نسبت به ترور هنیه، رهبر فقید حماس وارد خواهد کرد. از بین بردن زیرساخت‌ها و قابلیت‌های جنگ‌افروزی این گروه به همراه ترور رهبرش، ضربه‌ای سخت‌تر به ایران خواهد زد.»
این رسانه مدعی شده: «خشم ایرانیان از ترور هنیه لزوماً به دلیل کشته‌شدن یکی از متحدان اصلیشان نبود، بلکه به این دلیل بود که او ساعاتی پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در یک مهمانسرای دولتی در تهران ترور شد، در حالی که نیرو‌های امنیتی در آن حضور داشتند. بنابراین، ناراحتی ایران از ترور هنیه بیشتر به دلیل شرمساری عظیم آن‌ها از این واقعه بود.»
واشنگتن اگزمینر: ایران قطعا انتقام می‌گیرد
واشنگتن اگزمینر رسانه دست راستی آمریکایی پیش بینی کرده در صورت ترور سید حسن نصرالله، ایران قطعا انتقام خواهد گرفت. این رسانه می‌گوید: «اگر نصرالله کشته شده باشد، ایران احتمالاً یک حمله تلافی جویانه مهم علیه اسرائیل انجام خواهد داد. اگر نصرالله کشته نشده باشد، حزب الله به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد تا حملات موشکی و پهپادی بزرگی را در عمق اسرائیل انجام دهد. همین تحولات احتمالاً حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان را تسریع خواهد کرد.»
واشنگتن اگزمینر به عدم انتقام گیری ایران بعد از ترور هنیه و سایر رهبران حزب الله در هفته‌های اخیر از ترس واکنش نظامی احتمالی آمریکا و حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ایش اشاره کرده و می‌گوید «با این حال ترور سید حسن نصرالله یک تغییر چشمگیر در موازنه قدرت به نفع اسرائیل ایجاد خواهد کرد. ایران ترور سید حسن نصرالله را یک چالش مستقیم در برابر قدرت خود و آن را مستلزم تلافی آشکار و مستقیم می‌داند.»
این رسانه دست‌راستی آمریکا مدعی است که «ایران می‌ترسد عدم انتقام‌گیری‌اش از اسرائیل به معنای مصونیت‌دادن به این رژیم از مجازات و دعوت به اقدام مستقیم اسرائیل علیه اهدافی در ایران باشد؛ اهدافی مانند برنامه هسته‌ای ایران، ستاد فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاید حتی سران نظام.»
واشنگتن اگزمینر مدعی است ایران اکنون خطر اقدام را از خطر انفعال بزرگتر می‌داند.
آتلانتیک: ایران خواهان جنگ با اسراییل نیست و به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد که از یک جنگ مستقیم اجتناب کند
نشریه آتلانتیک هم می‌گوید اسرائیل با هدف قرار دادن سید حسن نصرالله، نبردی را آغاز کرده که به شدت مشتاق به راه انداختن آن بود.
آتلانتیک به این سوال که اگر نصرالله کشته شده باشد، آیا ایران احساس می‌کند که باید مستقیماً واکنش نشان دهد؟ پاسخ داده و گفته: لبنانی‌ها، نه فقط مسلمانان شیعه حزب‌الله، بلکه همه لبنانی‌ها با ناراحتی متذکر خواهند شد که زمانی که حزب‌الله صد‌ها نفر را برای جنگیدن و کشته شدن در عراق و سوریه برای اهداف ایران و رژیم بشار اسد اعزام می‌کرد، نه سوریه و نه ایران هیچ‌کدام کاری برای کاهش فشار اسرائیل بر لبنان نکردند. با این حال می‌دانیم که ایران خواهان جنگ با اسراییل نیست و هر پاسخی که بدهد احتمالا با دقت کالیبره می‌شود تا از یک جنگ مستقیم با اسرائیل اجتناب شود.
اسکای نیوز: شاید این بار ایران هزاران موشک به سمت اسرائیل شلیک کند
اسکای نیوز انگلیس هم در گزارشی گفته در صورت ترور سید حسن نصرالله، ایران باید تصمیم بگیرد که اقدامی انجام بدهد یا خیر. اگر نصرالله زنده باشد باید دیر یا زود بر صفحه تلویزیون ظاهر شود. اما اگر ترور انجام شده بود، این نقطه عطفی برای منطقه خواهد بود.
اسکای نیوز مدعی است در صورت ترور سید حسن نصرالله، هماهنگی برای پاسخ به اقدام اسرائیل با ایران زمان خواهد برد.
این رسانه گفته برای ایران از دست دادن چنین متحدی، ضربه بزرگی خواهد بود. با اینکه ایران مدت‌هاست سعی کرده درگیر شدن در یک جنگ را عقب بیاندازد، اما شاید این بار پاشنه کفش را بکشد و هزاران موشکی را که در اختیار حزب الله قرار داده، به سمت اسرائیل شلیک کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

حیدرزاده
Iran, Islamic Republic of
ایران بعد از ترور هنیه نشان داد که قدرت حمله به اسرائیل را ندارد .
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1