کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روز شلوغ ایران در آمریکا؛

درخواست اصلی اتحادیه اروپا از پزشکیان چه بود؟ | اردوغان از این پیشنهاد ایران استقبال کرد

4 مهر 1403 ساعت 11:30

این روزها برگزاری هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به فرصتی ارزشمند برای تبیین مواضع و دیدگاه‌های ایران درباره مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده؛ فرصتی که روزهای شلوغی را برای رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه رقم زده‌است.


این روزها برگزاری هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به فرصتی ارزشمند برای تبیین مواضع و دیدگاه‌های ایران درباره مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده؛ فرصتی که روزهای شلوغی را برای رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه رقم زده‌است.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، در شرایطی که تحرک دیپلماتیک ایران در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان ملل در کانون توجه محافل سیاسی – رسانه‌ای جهان قرار گرفته‌است، مقام‌های ایرانی در جریان دیدارهای دوجانبه در حال پیشبرد یک دیپلماسی چندوجهی هستند. این موضوع سبب شده‌است پزشکیان به یکی از پرکارترین روسای‌کشورهای حاضر در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل تبدیل شود. ازسوی دیگر عباس عراقچی نیز در جریان دیدارهای متراکم با همتایان خود، به تشریح مواضع و دیدگاه‌های تهران درباره موضوع‌های مختلف پرداخت.
در این میان مواضع مقام‌های ایرانی و به‌ویژه رئیس‌جمهور درباره رژیم‌صهیونیستی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌است. «حمایت قوی ایران از جبهه مقاومت» و همچنین تاکید رئیس‌جمهور بر اینکه تهران با تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی پاسخ مناسب خواهد داد، از مهم‌ترین محورهای پزشکیان بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
ازسوی دیگر رایزنی‌ مقام‌های ایرانی و اروپایی نیز در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است؛ موضوعی که با تاکید طرف‌های مقابل بر استمرار گفت‌وگوها با ایران همراه بود. از یک‌سو جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم باز نگه داشتن خطوط ارتباطی با ایران تاکید کرد و ازسوی دیگر رافائل گروسی، از اهمیت دیدار خود با عراقچی در نیویورک، آن‌هم پیش از سفر روزهای آینده خود به تهران سخن گفت.
این درحالی بود که دیدار مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه‌اروپا نیز از جمله دستورکارهای هیات ایرانی بود که گفته می‌شود طی آن، موضوع‌های مرتبط با رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مطرح شده‌است.

دیدارهای دوجانبه رئیس‌جمهور
۱
دیدار با ویولا آمهرد، رئیس‌جمهور سوئیس
محورها

۲
دیدار با الکساندر اشتوب، رئیس‌جمهور فنلاند
محورها ۳
دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه
محورها ۴
دیدار با شارل میشل، رئیس شورای اروپا
محورها ۵
دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
محورها ۶
دیدار با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان
محورها ۷
دیدار با عبدالله دوم، شاه اردن
محورها آخرین دیدارهای عراقچی در نیویورک دیگر برنامه‌های دیپلماتیک


کد مطلب: 491026

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/491026/درخواست-اصلی-اتحادیه-اروپا-پزشکیان-اردوغان-این-پیشنهاد-ایران-استقبال

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1