کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جمعی از جوانان در تماس با پایگاه خبری کبنانیوز خواستار شدند

آقای وزیر کشور قبل از معارفه استاندار، دستور شفاف سازی طرح شهیدزین الدین در کهگیلویه و بویراحمد را صادر کنید / جلوی بی عدالتی گرفته شود

2 مهر 1403 ساعت 19:23

فردا وزیر کشور به منظور شرکت در جلسه تکریم و معارفه استانداران وارد یاسوج می شود، درخواست جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد از سردار اسکندر مونی وزیر کشور این است که روال اجرایی این طرح بررسی و شفاف سازی شود، و از همین ابتدای جذب و استخدام، جلوی بی عدالتی گرفته شود.


طرح پرحاشیه شهید زین‌الدین از جمله طرح‌های استخدامی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد با ابهامات زیادی روبرو است و مردم نسبت به این طرح انتقادات زیادی دارند.
به گزارش کبنانیوز، یکی از معضلات بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد بیکاری است، این استان کارخانه‌های بزرگ و شرکت‌های خصوصی خیلی کمی دارد، و جزو استان‌های با نرخ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی بالا است، کهگیلویه و بویراحمد در آسیب خودکشی، طلاق و... رتبه‌های اول را دارد. غالب مردم به کار دولتی توجه دارند، نه‌تنها مردم، بلکه نورچشمی‌ها هم به کار دولتی چشم دوخته‌اند. ازاین‌رو آزمون‌های استخدامی دولتی همواره موردتوجه همگان قرار داشته و آزمون‌های استخدامی زیر ذره‌بین نگاه مردم است، همیشه این نگرانی وجود دارد که در روند آزمون‌های استخدامی بی‌عدالتی و اجحاف نشود. طرح شهید زین‌الدین که به طور خاص در دولت سیزدهم اجرایی شد، با انتقادات زیادی، نه فقط در این استان بلکه در کل کشور مواجه بوده است.
این طرح سه شیوه جذب و استخدام قائل شده.
در یکی از شیوه‌های جذب، ۱۰ نفر به تشخیص استاندار و پس از احراز شایستگی لازم در جایگاه‌های مدیرکل، معاون مدیرکل، فرماندار و بخشدار به شکل کار معین جذب خواهند شد. شرایط مشخص شده برای جذب بدین شرح است: جوانان مؤمن، نخبه، متخصص، انقلابی، تحول‌خواه و واجد شرایط در جایگاه‌های مدیریتی و کارشناسی دستگاه‌های دولتی استان.
در یکی دیگر از بندهای این طرح آمده است: بر اساس آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی، ۱۰ نفر از نخبگان به شکل پیمانی استخدام خواهند شد که مختص اعضای خانه نخبگان و ذیل بنیاد ملی نخبگان است.
در ردیف سوم نیز بر اساس ماده ۲۴ و فصل ششم قانون مدیریت خدمات کشوری، از بین نیروهای بومی و واجد شرایط ۱۰۰ نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی جذب دستگاه‌های اجرایی استان خواهند شد که به‌صورت فراخوان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در وهله اول سؤال این است که چرا دولت سیزدهم برای خود این حق را قائل شد که شرایط جذب و استخدام خاصی را قرار دهد؟
سؤال دوم در خصوص الفاظی مثل «جوانان مؤمن، نخبه، متخصص، انقلابی، تحول‌خواه و واجد شرایط» است، آیا این الفاظ پارامترهای مشخصی دارند؟ چه کسی تعیین می‌کند که چه کسی مؤمن است؟ چه کسی انقلابی است؟ فرد «ب» چه ویژگی تحول‌خواه است؟ لفظ تحول‌خواه با ایراد مواجه است، هر کسی می‌تواند ادعا کند تحول‌خواه است، درحالی‌که می‌بایست لفظ تحول‌آفرین قرار داده می‌شد، تا مبنای این ویژگی، رزومه فرد باشد.
سؤال سوم این هست که چرا استاندار باید ملاک تشخیص برای جذب باشد؟ این بند ابهامات زیادی دارد. در خیلی از زمان‌ها یک استاندار یا مدیر، هر فردی که استخدام دولت بوده را به تشخیص خود به‌عنوان مدیر بکار می‌گرفته است، این شیوه جدید چه فرقی با رویه قبلی داشته و چرا در این طرح چنین بندی قرار داده شده است؟
برخی از جوانان در تماس با کبنانیوز در خصوص روال طرح شهید زین‌الدین دچار ابهام هستند و تصورشان این است که در حق آنان اجحاف شده. در یکی از مواردی که اخیراً بحث آن بالا گرفت، جذب یکی از سیاسیون معروف یاسوج از طریق طرح شهید زین‌الدین بود که هنوز هم در مورد آن ابهام وجود دارد.
فردا وزیر کشور به‌منظور شرکت در جلسه تکریم و معارفه استانداران وارد یاسوج می‌شود، درخواست جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد از سردار اسکندر مؤمنی وزیر کشور این است که روال اجرایی این طرح بررسی و شفاف‌سازی شود، و از همین ابتدای جذب و استخدام، جلوی بی‌عدالتی گرفته شود.


کد مطلب: 490962

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490962/آقای-وزیر-کشور-قبل-معارفه-استاندار-دستور-شفاف-سازی-طرح-شهیدزین-الدین-کهگیلویه-بویراحمد-صادر-کنید-جلوی-بی-عدالتی-گرفته-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1