تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۴۹۰۵۷۰

کدام شهر برای ساخت پایتخت جدید ایران در نظر گرفته شده است؟

۱۹
۸
کدام شهر برای ساخت پایتخت جدید ایران در نظر گرفته شده است؟
کبنا ؛مسعود پزشکیان در سخنانی مساله انتقال پایتخت را دوباره از بایگانی خارج کرد. مکان‌های خاصی به عنوان محل پایتخت جدید به‌طور رسمی تایید نشده ولی جاهایی مانند پیرامون شهر گلپایگان کنونی به عنوان کاندیدای ساخت پایتخت جدید مطرح شده است.
پزشکیان گفت: «توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به‌شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.
تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابه‌جا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.»
مهدی زارع؛ رییس مرکز پیش‌بینی زلزله و استاد گروه زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، یادداشتی با عنوان «اندونزی پایتخت را منتقل کرد، ما چه کنیم» نوشته و در این یادداشت، مساله جابه‌جایی پایتخت را با نگاهی به تجربه مشابه در کشور اندونزی تحلیل کرده که در ادامه می‌خوانید.
اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، پایتخت کنونی خود، جاکارتا را به نوسانتارا تغییر داد. انتقال پایتخت از جاکارتا سال‌هاست که در اندونزی بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان‌- مورد بحث قرار گرفته است. رییس‌جمهور اندونزی روز شنبه ۱۷ آگوست ۲۰۲۴، سالروز استقلال اندونزی میزبان جشن‌های روز استقلال را در نوسانتارا برگزار کرد. جاکارتا در جزیره جاوه، از زمان اعلام استقلال این کشور از هلند در ۱۷ آگوست ۱۹۴۵، پایتخت اندونزی بوده است.
در سال‌های پس از آن، جاکارتا به شهری با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفری تبدیل شد که کلانشهر آن حدود ۳۰ میلیون نفر در شهر و پیرامون آن در خود جای داده است. برآورد‌های علمی نشان می‌دهد که جاکارتا به زیر آب می‌رود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ بخش‌هایی از این کلانشهر غیرقابل سکونت یا مکررا دچار سیل شود. حدود ۴۰درصد از مساحت آن در حال حاضر زیر سطح دریا قرار دارد. این وضعیت هشدار تا حد زیادی به دلیل برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و افزایش سطح آب دریاها است که به تغییرات اقلیمی نسبت داده می‌شود.
در سال ۲۰۲۲، اندونزی قانونی را تصویب کرد که بودجه و مدیریت جابه‌جایی پایتخت را مشخص می‌کرد. کمیسیون مسوول برنامه‌ریزی شهر جدید گفت که انتقال پایتخت از جاکارتا «ضروری» است «به دلیل فشار قابل‌توجهی» که جاکارتا و جزیره جاوه به دلیل عواملی مانند تراکم ترافیک سنگین، آلودگی محیط‌زیست و جمعیت متراکم تحمل می‌کند. رییس‌جمهور در «گزارش دستاورد» ۲۰۲۳ اداره پایتخت نوسانتارا گفت که پایتخت جدید در «راهبرد بزرگ اندونزی» بخشی از چشم‌انداز طلایی اندونزی ۲۰۴۵ است که هدف آن تبدیل اندونزی به یک کشور توسعه‌یافته تا سال ۲۰۴۵، صدمین سالگرد استقلال آن از هلند است.
طبق برنامه‌های اداره پایتخت، طی دو دهه آینده، نوسانتارا به شهری در حال رشد و پایدار تبدیل خواهد شد. رییس‌جمهور نوسانتارا را به عنوان «شهر جنگلی پایدار» در نظر می‌گیرد که نه تنها به عنوان مرکز سیاسی جدید عمل می‌کند، بلکه رشد اقتصادی را در سراسر اندونزی تحریک می‌کند. با انتقال پایتخت به کالیمانتان شرقی در جزیره بورنئو، دولت امیدوار است به جای تمرکز منابع و فرصت‌ها تنها در جاکارتا، توسعه متوازن‌تری را در سراسر مجمع‌الجزایر ارتقا بدهد.
مجموعه‌ای از مراحل با هدف ایجاد زیرساخت‌های تجاری و مسکن، ادارات دولتی و حمل و نقل در پایتخت جدید است. در‌حالی که پایداری یک اصل از برنامه‌های شهر جدید است، طرفداران محیط‌زیست انتقادات فراوانی به این طرح دارند و استدلال می‌کنند پاکسازی جنگل برای ایجاد راه برای یک کلانشهر جدید ذاتا سازگار با محیط‌زیست نیست.
برنامه‌ریزان امیدوارند پایتخت جدید از سرنوشتی مشابه جاکارتا جلوگیری کند و نوسانتارا را «شهر اسفنجی» نامیده‌اند. این بدان معناست که منطقه نوسانتارا ظرفیت جذب بارش در خاک را دارد و درنتیجه از سیل جلوگیری می‌کند. اهداف بلندپروازانه دیگری نیز وجود دارد. هدف این شهر تا سال ۲۰۳۵ این است که نرخ فقر صفر درصد داشته باشد (طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۲، تقریبا یک نفر از هر ۱۰ اندونزیایی در فقر زندگی می‌کردند. تا سال ۲۰۴۵، این شهر قصد دارد به انتشار خالص صفر «کربن» برسد.
نوسانتارا به گروه کوچکی از پایتخت‌ها می‌پیوندد که در سده بیستم تاسیس شده‌اند. در سال ۱۹۶۰، برزیل، برازیلیا را به عنوان پایتخت خود افتتاح کرد. برازیلیا که نه در جنگل، بلکه در ساوانای متروک ساخته شد، به‌ طور مشابه دارای معماری مدرن است. یونسکو برازیلیا را «نمونه‌ای قطعی از شهرسازی مدرنیستی سده بیستم» توصیف می‌کند.
وقتی سال ۲۰۲۳ حامیان رییس‌جمهور سابق برزیل به برازیلیا یورش بردند و ساختمان‌ها را غارت کردند، این معماری پس‌زمینه‌ای را ایجاد کرد که برخی آن را «ضدآرمانشهری» توصیف کردند. اخیرا مصر ساخت و ساز پایتخت جدیدی را به جای قاهره آغاز کرده است. این شهر جدید که در حال حاضر پایتخت اداری جدید نامیده می‌شود، با مشکلات تراکم شهری، آلودگی و ترافیک شدید در شرق قاهره ساخته خواهد شد. اندونزی تصمیم گرفت پایتخت خود را از جاکارتا به نوسانتارا به دلایل مرتبط با چالش‌های ‌محیط‌زیستی، زیرساختی و اجتماعی-اقتصادی که جاکارتا با آن مواجه است، تغییر بدهد.
ایده انتقال پایتخت ایران از تهران نیز در دهه‌های اخیر چند بار مطرح بوده است. طرفداران این انتقال از‌جمله نگارنده این یادداشت به دلیل مسائل مبرم مختلف ازجمله خطر زمین‌لرزه بزرگ در تهران، آلودگی شدید هوا، ازدحام جمعیت و آسیب‌پذیری شهر در برابر سوانح گوناگون پیشنهادهایی برای ایجاد یک پایتخت جدید که بتواند نیازهای کشور و شهروندان را بهتر برآورده کند، ارائه داده‌اند. تهران از بدترین کیفیت هوا در جهان رنج می‌برد که عمدتا به دلیل ترافیک سنگین، انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی و عوامل جغرافیایی است که آلاینده‌ها را به دام می‌اندازد.
ارتفاع زیاد شهر و کوه‌های اطراف با محدود کردن گردش هوا این موضوع را تشدید می‌کند. تهران روی گسل‌های فعال متعددی قرار دارد که آن را مستعد فعالیت لرزه‌ای قابل‌توجه می‌کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که یک زمین لرزه بزرگ می‌تواند شهر را ویران کند. با جمعیتی بیش از ۹ میلیون نفر در محدوده شهر و حدود ۱۶ میلیون نفر در کلانشهر، پایتخت ما با چالش‌های مربوط به عدم کفایت زیرساخت‌ها، کمبود مسکن و خدمات عمومی ناکافی مواجه است. ایران در طول تاریخ پایتخت‌های متعددی داشته است (مثلا قزوین، تبریز، اصفهان و شیراز) که نشان می‌دهد چنین تغییراتی بی‌سابقه نیست.
مکان‌های خاصی به عنوان محل پایتخت جدید به‌طور رسمی تایید نشده ولی جاهایی مانند پیرامون شهر گلپایگان کنونی به عنوان کاندیدای ساخت پایتخت جدید مطرح شده است. به‌رغم این ملاحظات، موانع مهمی برای انتقال پایتخت ایران وجود دارد. تغییر پایتخت مستلزم اراده سیاسی قابل‌توجه و اجماع جناح‌های مختلف است. ایجاد یک پایتخت جدید مستلزم سرمایه‌گذاری مالی گسترده در توسعه زیرساخت‌ها، جاده‌ها، ساختمان‌های دولتی، مسکن و… است که با توجه به شرایط اقتصادی به عنوان چالش و مانع ازسوی مخالفان انتقال پایتخت مطرح می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مناسبترین شهر برای جایگزینی پایتخت شیراز هست
Iran, Islamic Republic of
اصلا مناسب نیست
Iran, Islamic Republic of
به نظر من گلپایگان خیلی مناسب است چرا که آب و هوایی معتدل دارد مرکز ایران است و دارای دشت وسیعی می باشد. و دارای منابع آبی مناسبی می باشد
Iran, Islamic Republic of
بوشهر برای پایتختی خوب است هم از لحاظ صنعتی خوبه هم مردمش خونگرمند
حبیب
Iran, Islamic Republic of
دشتروم خیلی خوبه . بیارینش دشتروم .
تقی
Iran, Islamic Republic of
گلپايگان هم خودش احتمال نشست در آن زیاد هست
دوم کمبود آب داره
سوم از نظر فاصله با دریا خیلی تفاوتی با تهران و قم نداره
باید به جنوب نزدیکتر باشه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اولا گلپایگان در حال توسعه اس، دوما داره آب چند تا شهر دیگه رو هم تامین میکنه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
نزدیکی به دریا برای پایتخت سیاسی مشکل امنیتی داردچون لب مرز است.
اکبر
United Arab Emirates
اصفهان و زاینده رود (سابق) را ذوب آهن به این روز انداخته است، در همه جای جهان - اگر کمی در گوگل سرچ کنید - صنایع آب بر مثل ذوب آهن و نیروگاه اتمی در سواحل دریا ساخته می شوند زیرا فولاد ساخته شده و برج های خنک کننده نیروگاه اتمی آب فراوانی را مصرف می کنند. واقعا" حیف است که از آب شیرین جهت خنک نمودن فولاد استفاده شود، بهتر است صنایع آب بر اصفهان مثل ذوب آهن به کنار دریا و نزدیک معادن آهن انتقال یبابد تا زاینده رود دوباره احیا شود و آب در آن جاری شود و شهر اصفهان به طراوات و خنکی گذشته خودش برگردد و بجای ذوب آهن و برای مشغول شدن کارگرانش می توان صنایع بزرگ دیگر که آب بر نیستند را در آنجا مستقر نمود تا مشکلی برای اشتغال کارگران قبلی ایجاد نشود، حالا بعدا از احیای زاینده رود و طراوت اصفهان می توان بخش اداری پایتخت را در یک مجموعه ی شهرک اداری-سیاسی انتقال نمود. برای سفارتخانه ها هم می توان برای تامین راحت تر امنیت شان، آنها را در یک شهرک سیاسی تجمیع نمود. با این انتقال و بازگشت به اصفهان می توان خاطرات خوش گذشته را زنده نمود و خاطرات تلخ معاصر در تهران را به فراموشی سپرد و فصل تازه ای را در کشور آغاز نمود.
شهد شیرین
Iran, Islamic Republic of
سلام پایتخت باید حرم امام رضا سلام الله علیه باشد حق همه مسئولان جهان زیارت ایشان هست چون فقط وی می تواند ستاره ی درخشان غروب وصبح صادق باشد.
Iran, Islamic Republic of
انتقال پایتخت؟ جوک میگین، توانایی کنترل قیمت مرغ و تخم مرغ نیست، اونوقت میخان پایتخت انتقال پیدا کنه.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
باید دو پایتختی شویم ،شهری در نزدیکی قزوین بنظرم به عنوان پایتخت سیاسی و شهری در استان فارس به عنوان پایتخت اقتصادی در نظر گرفته شود .
Neda
Iran, Islamic Republic of
بهترین شهر برای پایتخت شدن اصفهان است من خودم اصفهانی نیستم اما واقعا شهری که تقریبا به تمام نقاط ایران دسترسی نزدیکتری داره شهر اصفهانه
Iran, Islamic Republic of
همشهری باید ی وزارت خونه بگیره ، مثلا قم وزارت فرهنگ ،اصفهان گردشگری ، مشهد زیارت ، تهران دفاع ، شیراز ....
علی
Iran, Islamic Republic of
استان زنجان،سلطانیه بهترین گزینه برای پایتخت هستش
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام
سلطانیه زنجان....
احمد
Iran, Islamic Republic of
بهترین‌جا‌کویر‌لوت‌است‌ا/ دروغگویان‌خدا‌ستیز‌رابه‌انجا‌ببرید
Iran, Islamic Republic of
ما که زمینی نیستیم ولی کل ایران پایه تخته ایران زمین هست
Iran, Islamic Republic of
با سلام...تغیر پایتخت که هر از چند گاه از زبان بعضی افراد که قدرت سیاسی را تصاحب می کنند یک بلوف مقطعی بیش نیست..!!؟ شبیه طرحی است که‌ رفسن جانی در نماز جمعه مطرح کرد...که دریای خذر را به خلیج فارس وصل کنیم بواسطه کانال...!!!؟ 🤔 فردی که اذعان می کند در پرداخت حقوق بازنشسته ها عاجزیم ...
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1