تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۹۰۰۷۹
به مناسبت سالگرد اقامه اولین نماز جمعه؛

آیت‌الله سیدنصیر حسینی؛ امام جمعه مردمی شهر یاسوج / درباره او چه می‎‎‌دانیم؟

۰
آیت‌الله سیدنصیر حسینی؛ امام جمعه مردمی شهر یاسوج / درباره او چه می‎‎‌دانیم؟
کبنا ؛
آیت‌الله حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج، بارها نشان داده دغدغه مسائل و مشکلات مردمی را دارد و در بزنگاه‌ها همیشه جانب حق را می‌گیرد.
هفته‌ی گذشته سالگرد اقامه‌ی اولین نمازجمعه بود که به امامت آیت‌الله سید محمود طالقانی و با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شد. پنجم مردادماه سال 1358 به دستور امام خمینی (ره) نخستین نماز جمعه در تهران اقامه شد و در تقویم کشور، این روز به‌عنوان روز نماز جمعه نامگذاری شده است. به همین مناسبت، یادداشت حاضر به آیت الله سید نصیر حسینی اختصاص داده شده است. وی متولد 1346 در یاسوج است که در ۲۴ دی ۱۳۹۸ با حکم رهبر انقلاب، به سمت نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج  منصوب شد.
آیت‌الله حسینی جمیع حسنات را با هم دارد؛ اما دو رکن بسیار مهم در رفتار او وجود دارد که در ادامه به آن‌ها مختصراً اشاره می‌کنیم. نخستین حسن وی، مردم‌مداری است؛ برای او فرقی ندارد چه کسی به دیدارش می‌رود؛ جوان، پیر و یا کودک، کارگر، کارمند و یا مدیرکل باشد، فارغ از این‌که چه کسی است و صرفاً به دلیل انسان و مسلمان بودن، به نشانه احترام پیش پایشان بلند می‌شود. تواضع و فروتنی او مثال زدنی است.
مردم‌مداری او خود را در تلاش و تکاپو برای حل مشکلات مردم نشان می‌دهد؛ آیت‌الله حسینی دغدغه مردم را دارد و بسیاری از خطبه‌هایش را به همین موضوعات اختصاص داده است. آنقدر به مسائل مردم اهمیت می‌دهد که در مواقع لزوم حتی با مدیران و مسئولین به تندی برخورد می‌کند؛ چرا که معتقد است مردم اولویت دارند و مسئولین برای خدمت به مردم در پست‌ها قرار گرفته‌اند.
در سال‌هایی که به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر یاسوج فعالیت دارد، بارها به مناطق محروم استان از جمله سادات محمودی، سیلاب و کولوار و زیلایی سفر کرده است.
از طرف دیگر آیت‌الله حسینی در مبانی اسلامی با کسی تعارف ندارد؛ دفاع از اسلام و مبانی عقیدتی در تمام فعالیت‌های او دیده می‌شود. علاوه بر خطبه‌های نماز جمعه، یکی از مهمترین نمودهای این موضوع، تأکید مداوم بر رعایت عدالت و دینداری در ادارات استان است که همیشه آن را به مسئولین گوشزد می‌کند.
یکی از اولویت‌های آیت الله ملک حسینی دفاع از مظلوم است و دینداری و دفاع از مظلوم را در کنار هم و با یکدیگر می‌بیند. در اکثر خطبه‌های نماز جمعه، دفاع از مظلوم در تمام نقاط جهان از سوی امام جمعه شهر یاسوج دیده می‌شود.
برخی از شهروندان، فاع از مظلومین سایر کشورها را چندان جایز نمی‌دیدند، اما آیت‌الله حسینی به درستی این موضوع را تبیین کرده و حالا همان قشر محدود نیز به اهمیت این موضوع پی برده‌اند.
محبوبیت آیت‌الله حسینی و جذابیت استدلال‌های او در خطبه‌های نماز جمعه گرایش به حضور در این نماز سیاسی عقیدتی را افزایش داده است.
در کنار موضوعات عقیدتی و سیاسی، یکی از موضوعاتی که امام جمعه یاسوج برای آن اهمیت زیادی قائل است، مبارزه استدلالی و تبیینی با برخی بدعت‌های ناپسند است. برخی از این بدعت‌ها ضرر و زیان مالی برای شهروندان به دنبال دارد و برخی از آنها همچون تیزاندازی در مراسمات، ضرر و زیان جانی در پی دارد. حتی در مورد تیراندازی با اسلحه نیز در خطبه‌های نماز جمعه تذکرات لازم را داده است.
 وی مسأله جوانان را به خوبی درک کرده است؛ به همین خاطر ارزش و اعتبار بسیاری برای این نسل قائل است؛ نسلی که اگر مورد توجه قرار نگیرند، ممکن است اختلافات بسیاری با نسل‌های پیشین پیدا کنند و همین اختلافات در صورت تعمیق، منجر به شکاف نسلی شوند.
یاسوج و به طور کلی استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر مبلمان شهری، وضعیت مناسبی ندارد؛ آیت‌الله حسینی نسبت به این موضوع اعتراضات خود را بیان کرده و به شهرداری‌ها گوشزد کرده است. بنابراین انتظار می‌رود شورای شهر و شهرداری نسبت به در نظر گرفتن این موضوع در ساخت‌وسازهای شهری اقدام کنند.
اما مسأله‌ای که تأکید بسیاری از سوی آیت‌الله حسینی دیده می‌شود، فرهنگ است؛ این اهمیت را به وضوح می‌توان در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان مشاهده کرد. در این جلسات موضوعات مختلف فرهنگی مطرح و آسیب‌شناسی می‌شوند. اغلب او نیز نگاهی مبتنی بر میانه‌روی داشته و هیچوقت تندروی از سوی او دیده نشده است. به نظر می‌رسد لحن آرام او تجلی همان آیات قرآن مبتنی بر «امت وسط بودن» باشد.
ناکارآمدی‌های اداری نیز همیشه مورد انتقاد او قرار گرقته است؛ اما همیشه در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت را نیز دیده و بر استمرار آنها تأکید کرده است. یکی از موارد مورد نکوهش او تبعیض، پارتی‌بازی و استخدام‌های بی‌ضابطه است. در نگاه او افراد چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا تفاوتی با هم ندارند و معیار را تقوا می‌داند. وی حتی در ماجرای رد صلاحیت محمد بهرامی نامه‌نگاری نمود و تا جایی که لازم بود توصیه کرد.
حتی پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی، به تخلفات ورود کرد و از رفتارهای ناپسند انتخاباتی همچون پول‌پاشی انتقاد نمود. همین خصیصه صراحت و شجاعت است که بسیاری را شیفته او کرده است.
در همین روزهای اخیر در پی آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد، آیت‌الله حسینی نیز ورود کرد و در خطبه‌‌های نماز جمعه در مورد آن تذکر داد.
آیت‌الله حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج در بین شهروندان استان به خوبی شناخته شده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. راز این محبوبیت را می‌توان در نگاه همه‌جانبه او دید. وی با نگاهی میانه‌روانه، نظر اقشار خاکستری را نیز به اعتقادات اسلامی جلب کرده است. تذکرات مداومش در مورد تبعیض‌ها و پارتی‌بازی‌ها نیز موجب شده نسل ناراضی جوانان به سمت او گرایش پیدا کنند. از طرف دیگر ورود به موقع در رخدادهای نابهنگام همچون رد صلاحیت یک نماینده، آتش‌سوزی‌ها، تخلف در انتخابات و ... به او چهره‌ای مردمی داده است.

 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تحول در دولت با انتصاب زنان

تحول در دولت با انتصاب زنان

رئیس‌جمهور با انتصابات اخیر خود در دولت به ویژه در حوزه زنان تحول بزرگی را ایجاد کرده ...
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1