تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۹
کد مطلب : ۴۷۵۰۹۷
کبنا وضعیت ترمینال یاسوج را در گفت‌وگو با رانندگان و کارشناسان بررسی کرد

وضعیت فاجعه‌بار ترمینال مسافربری یاسوج / قُلدری صاحبان خودروهای شخصی و اعتراض شدید رانندگان تاکسی و اتوبوس / شهرداری یاسوج بی‌خیال مشکلات شهر + فیلم

۲
۱
وضعیت فاجعه‌بار ترمینال مسافربری یاسوج / قُلدری صاحبان خودروهای شخصی و اعتراض شدید رانندگان تاکسی و اتوبوس / شهرداری یاسوج بی‌خیال مشکلات شهر + فیلم
کبنا ؛
پایانه مسافربری شهید قرنی یاسوج در سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شد و قرار بود که با ارائه خدمات مطلوب زمینه آرامش و آسایش، امنیت و رفاه مسافران را فراهم کند؛ اما آن‌گونه که رانندگان و شهروندان می‌گویند خدمات این پایانه به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست نبود زیرساخت‌های لازم در آن سبب نارضایتی مسافران، رانندگان و شرکت‌های مسافربری و حتی برخی پرسنل این مرکز شده است.
به گزارش کبنا، شهرداری یاسوج یکی از ضعیف‌ترین شهرداری‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید و دلایل متعددی را می‌توان برای صحت این حرف شمرد. این شهرداری هر ماه حدود 7 میلیارد تومان اعتبار از محل ارزش افزوده دریافت می‌کند. اگر هر ماه 50 درصد این پول صرف عمران و آبادانی سیما و منظر شهر شود در کمتر دو سال شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گلستان می‌شود.
شهر یاسوج نه از مبلمان شهری خوب بهره می‌برد و نه سینما دارد و نه پایانه مسافربری مناسب و نه فرودگاه پویا و نه ریل آهن دارد. این مشکلات به سوء مدیریت و نبود برنامه بر می‌گردد. کسانی که پُفکی شهردار شده‌اند، قادر نیستند که هیچ گام مثبتی برای آبادانی شهر یاسوج بردارند.
وضعیت فاجعه‌بار ترمینال مسافربری یاسوج / قُلدری صاحبان خودروهای شخصی و اعتراض شدید رانندگان تاکسی و اتوبوس/ / شهرداری یاسوج بی‌خیال مشکلات شهر + فیلم
وفق حکم ماده (3) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث ترمینال‌های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیل‌های مسافربری برون شهری در داخل شهر (مصوب 1372) که مقرر می‌دارد (مدیریت بهره‌برداری، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، نرخ‌گذاری در امر مسافربری برون شهری و نظارت بر کیفیت عرضه خدمات مربوط به آن و مسئولیت مربوط به جابه‌جایی مسافر بر عهده وزارت راه وشهرسازی می‌باشد. مالکیت و مدیریت تأسیسات پایانه‌های شهرداری و مسئولیت خدمات مربوط به آنها برعهده شهرداری‌ها می‌باشد و شهرداری‌ها کلیه عوارض و حقوق قانونی خود را وصول خواهند نمود و با توجه به ماده 10 آیین نامه اجرایی ماده 6 قانون اخیرالذکر (مصوب 1381) اشعار می‌دارد؛ شهرداری‌ها مکلفند به تناسب امکانات نسبت به ایجاد مراکز شستشو خودرو (کارواش) جایگاه‌های سوخت  مرکز معاینه خودرو، خوابگاه رانندگان، جایگاه سوخت و سایر تأسیسات رفاهی و خدماتی مورد نیاز در پایانه‌های مسافر بری برون شهری اقدام نماید. 
   
بیشتر بدانید| گلایه‌های شدید رانندگان از وضعیت ترمینال مسافربری شهر یاسوج


بااین‌وجود نارضایتی مردم از پایانه مسافربری شهر یاسوج گوش فلک را کَر کرده؛ اما شهرداری یاسوج را از خواب بیدار نکرده است. بارها نارضایتی مردم و مسافران از جنبه‌های مختلف به‌ویژه تحمل مسافت‌های طولانی و هزینه بر و نیز کمبود امکانات و خدمات‌دهی ضعیف در ترمینال قدیم این شهر سوژه رسانه‌های جمعی این استان شده بود.
 محمدعلی جاوید شهردار وقت یاسوج هفتم تیرماه ۱۳۹۳ در آئین افتتاح پایانه فعلی یاسوج اعلام کرده بود که تمامی خدمات و امکانات مناسب و در خور شأن مردم و مسافران در ترمینال مسافربری برون‌شهری یاسوج فراهم شده است.
ترمینال هر شهر از نخستین مکان‌هایی است که وقتی گردشگر یا مسافری به آن وارد می‌شود ذهنیتش نسبت به شهر شکل‌گرفته و یک دید کلی نسبت به آن پیدا می‌کند؛ اما آیا پایانه مسافربری شهید قرنی یاسوج زیبنده مردم و مسافران و رانندگان و شرکت‌های مسافربری هست؟ 
وضعیت فاجعه‌بار ترمینال مسافربری یاسوج / قُلدری صاحبان خودروهای شخصی و اعتراض شدید رانندگان تاکسی و اتوبوس/ / شهرداری یاسوج بی‌خیال مشکلات شهر + فیلم
پایانه مسافری یاسوج بدون امکانات
 رانندگان تاکسی‌های برون‌شهری استان کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت نامناسب پایانه مسافربری شهر یاسوج به‌شدت گلایه دارند و اعلام می‌کنند که ترمینال مسافربری شهر یاسوج هیچ‌گونه امکاناتی ندارد و شرایط برای رانندگان سخت است. 
یکی از رانندگان گفت: سایه‌بان و استراحتگاه نداریم و از ساعت هشت صبح تا ۶ عصر زیر نور آفتاب باید بمانیم.
وی ادامه داد: این ترمینال رستوران، خوابگاه، استراحتگاه و سرویس بهداشتی مناسب ندارد با اینکه توریست‌ها و مسافران زیادی وارد این شهر می‌شوند.
یکی دیگر از رانندگان گفت: مکان این ترمینال در جای مناسبی نیست و در مرکز شهر است با اینکه باید خارج از مرکز باشد. 
وی ابراز کرد: در ترمینال گچساران همه امکانات وجود دارد؛ اما در این ترمینال اوضاع مناسب نیست.
این راننده افزود: این ترمینال دیوار ندارد و هر مسافری که وارد ترمینال می‌شود فوراً رانندگان دور او حلقه می‌زنند.
 یکی دیگر از رانندگان به‌شدت از حضور ماشین‌های شخصی در ترمینال یاسوج گلایه کرد و گفت: رانندگان شخصی به‌راحتی مسافران ما را برمی‌دارند و می‌برند و کسی نظارتی ندارد و درد همه ما رانندگان شخصی است. آنها با زور مسافران را از تاکسی‌های زرد در می‌‌آورند و قُلدری می‌کنند و کسی هم جرأت ایستادگی مقابله با آنها را ندارد. چند بار هم صاحبان تاکسی‌های زرد با رانندگان خودروهای شخصی دعوا کردند و بازهم نتیجه نداد و ساعت 4 عصر دیگر هیچ راننده تاکسی جرأت کار کردن ندارد. 
وی تاکید کرد: حاضر هستیم، استراحت‌گاه نداشته باشیم. خوابگاه نباشد و هیچ امکاناتی نداشته باشیم؛ اما رانندگان شخصی نباشند. آنها مثل همه ماها روال قانونی را طی کنند و تاکسی زرد بگیرند و کار کنند. کسی مخالف کار کردن آنها نیست.
 راننده دیگری گفت: لاستیک و روغن و بنزین به ما نمی‌دهند، یارانه بنزین هم قبلاً به ما می‌دادند که اکنون ۱۰ ماه است چیزی به ما نداده‌اند.
 
پایانه مسافربری یاسوج فاقد هر گونه امکانات خدماتی و رفاهی
 معاون حمل‌ونقل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: پایانه مسافربری شهید قرنی یاسوج از لحاظ استانداردهای کشوری و بین‌المللی هیچ‌گونه قابلیتی در ترمینال‌های مسافربری را ندارد.
    
بیشتر بدانید| فیلم صحبت‌های فرخی معاون حمل‌ونقل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد

مهرجو فرخی افزود: این پایانه فاقد هر گونه امکانات خدماتی و رفاهی برای استفاده‌کنندگان شامل رانندگان، مسافران و حتی شرکت‌های مسافربری است.
 وی ابراز کرد: این پایانه فاقد استراحتگاه و خوابگاه استاندارد است و فاقد سایه‌بان‌های مجهز محل نشستن رانندگان و مسافران است. 
معاون حمل‌ونقل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: رایزنی‌های زیادی با شهرداری و دیگر متولیان برای تجهیز پایانه مسافربری انجام شده است؛ ولی تاکنون هیچ‌گونه خدماتی صورت نگرفته است با اینکه متولی اصلی ساخت‌وساز و نگهداری پایانه‌هاست محسوب می‌شود.
   
بیشتر بدانید| نرخ‌گذاری قیمت کرایه وسایل نقلیه عمومی
 
وی با اشاره به نرخ حمل‌ونقل مسافر، تأکید کرد: ما تابع دستور ستاد تنظیم بازار هستیم و آن نرخی که از طرف ستاد تنظیم بازار کشور به ما ابلاغ شود، ما هم نسبت به افزایش نرخ اقدام می‌کنیم.
 فرخی عنوان کرد: هم اینک هیچ‌گونه دستورالعملی برای افزایش نرخ کرایه به ما ابلاغ نشده است.
 وی تصریح کرد: انتظار داریم همه مسئولان به داد این پایانه برسند؛ زیرا جایگاه این پایانه مهم است و نگاه ویژه به رانندگان و شرکت داشته باشند.
 
 رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری فعالان عرصه حمل‌ونقل کشور نیز گفت: با اینکه یاسوج مرکز پایتخت طبیعت ایران است، جایگاه پایانه در مکان مناسبی نیست و زیبنده مسافران، شهروندان و رانندگان و شرکت‌های ما نیست. 
عادل اردشیری افزود: پایانه باید جایی باشد که همه مردم شهر یاسوج دسترسی آسان داشته باشند و جای مناسب واقع شده باشد.
  
بیشتر بدانید| صحبت‌های اردشیری رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری فعالان عرصه حمل و نقل کشور

وضعیت فاجعه‌بار ترمینال مسافربری یاسوج / قُلدری صاحبان خودروهای شخصی و اعتراض شدید رانندگان تاکسی و اتوبوس/ / شهرداری یاسوج بی‌خیال مشکلات شهر + فیلم
 وی ابراز کرد: پایانه مسافربری شهید قرنی یاسوج سایه‌بان خوبی ندارد و محیط نامناسب آن سبب پنچرشدن تایر خودروها می‌شود و مشکلات زیادی وجود دارد.
 رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری فعالان عرصه حمل‌ونقل کشور بیان کرد: سرویس‌های بهداشتی آن هم نامطلوب است و بیشتر مواقع قابل‌استفاده نیست.
 وی تأکید کرد: می‌طلبد مسئولان به فکر پایانه جدیدی برای این شهر باشند و اعتبارات آن را فراهم کنند. شهردار، فرماندار شهرستان، معاون عمرانی و دیگر مسئولان پای‌کار بیایند و همکاری کنند.
 اردشیری ابراز کرد: راهداری باید در بحث ناوگان همکاری کند؛ زیرا بیشتر آن‌ها فرسوده‌اند، بالای ۷۰ درصد مسافران با سواری کرایه جابه‌جا می‌شوند؛ اما اکنون می‌بینیم که این پایانه زیبنده مردم نیست. یک سال است که یارانه سوخت رانندگان هم پرداخت نشده است.
پایانه‌ها و ورودی‌ها ویترین هر شهر محسوب می‌شوند؛ بنابراین تجهیز پایانه مسافربری شهید قرنی یاسوج به زیرساخت‌های لازم بسیار ضروری است. 
آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد تاکنون شهرداری یاسوج تصمیم جدی در مورد ساماندهی این پایانه نگرفته و این مرکز بی شک به ساماندهی، نوسازی و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.
حمیدرضا پیمانجو مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ظرف سه ماه اخیر بیش از ۱۰ مکاتبه اداری و رسمی برای تجهیز و رفع برخی موانع و ایجاد زیرساخت‌های لازم این پایانه مسافربری به شهرداری یاسوج ارسال کردیم و هنوز هیچ پاسخ و اقدامی در این راستا انجام نشده است.
 وی بیان کرد: هم اینک از سازمان بازرسی درخواست کردیم که وارد عمل شود و نسبت به ساماندهی این وضعیت نابسامان اقدام کند. 
او گفت: این پایانه خصوصی است و باید شهرداری نسبت به تأمین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات و نگهداری آن اقدام کند.
باوجود این همه نامه‌نگاری و بازدید مسئولان دستگاه‌های مختلف؛ اما هنوز مشکلات پایانه مسافربری یاسوج باقی است. شهرداری یاسوج موظف است نسبت به ایجاد امکانات خدماتی و رفاهی در پایانه مسافربری شامل خوابگاه و استراحت‌گاه رانندگان، ایجاد سایه‌بان و... اقدام نماید؛ اما شهرداری یاسوج نسبت به این پایانه بی‌توجه است. شهرداری درآمد قابل توجهی از محل اخذ عوارض از رانندگان تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به دست می‌آورد که باید از همین محل وضعیت ترمینال را سروسامان بدهد که این کار انجام نمی‌گیرد.
از هر چه که بگذریم،  وضعیت نامناسب و غیر بهداشتی سرویس‌های بهداشتی ترمینال مسافربری یاسوج با انتقاد شدید رانندگان و مسافران مواجه شده است.

کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ شهرداری یاسوج را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

محسن
Iran, Islamic Republic of
مگه تو ترمینال سینما میزنند؟ ترمینال قدیمی یاسوج هم مرکز شهر بود. ترمینال گچساران هم مرکز شهر هست. اینکه میگن ترمینال گچساران امکانات داره، چه امکاناتی داره؟ سرویس بهداشتی اش مثل دستشویی زندان ساواک هست. ساندویچی نداره. جای خواب هم نداره. ترمینال یاسوج که بهتر از گچساران هست. هم ساندویچی داره. هم جای خواب داره. هم دستشویی اش نو هست و روشنایی داره. فقط هر دو دستشویی کثیف هستند که اون مردم خودشون باید آب بریزند. ترمینال یاسوج فقط دو مشکل داره‌. یکی اینکه سایه بون نداره. دوم اینکه تاکسی شخصی میاد که اون هم تو ترمینال گچساران هست. تاکسی شخصی هم همون شوتی ها هستند.
مسافر
Iran, Islamic Republic of
خدمت آقایان بازدید کننده عرض کنم واقعا باید به حال این ملت تاسف خورد که شما مسؤل آنها هستید.
چرا رانندگان نرخ کرایه یاسوج شیراز را بیشتر از قیمت مصوب می گیرند اما نظارت نمی کنید.
اگر کارتان اشکال ندارد و ریگی به کفشتان نیست نرخنامه یاسوج شیراز را به شیشه ماشین بچسبانید تا مسافر کرایه را طبق آن بپردازد.
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1