کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

ارزیابی عملکرد دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد: از درخواست تغییر رئیس دانشگاه یاسوج و علمی کاربردی تا حواشی دانشگاه علوم پزشکی

20 فروردين 1403 ساعت 21:25

دانشگاه یکی از مهمترین نهادهایی است که جامعه را برای پیشرفت و توسعه همه جانبه هدایت می‌نماید و از عوامل عمده دگرگونی اجتماعی محسوب می‌شوند. دانشگاه محلی است که باید جوانان را برای تغییرات و دگرگونی‌های مداوم درجهان سراسر متحول امروزی آماده نماید، به همین دلیل، نمی تواند صرفآ به صلاحیت فنی و علمی خود بسنده کند، بلکه باید نقش فرهنگی و سیاسی خود را با توجه به ساخت اجتماعی و فرهنگی جامعه به انجام برسانند.


دانشگاه یکی از مهمترین نهادهایی است که جامعه را برای پیشرفت و توسعه همه جانبه هدایت می‌نماید و از عوامل عمده دگرگونی اجتماعی محسوب می‌شوند. دانشگاه محلی است که باید جوانان را برای تغییرات و دگرگونی‌های مداوم درجهان سراسر متحول امروزی آماده نماید، به همین دلیل، نمی تواند صرفآ به صلاحیت فنی و علمی خود بسنده کند، بلکه باید نقش فرهنگی و سیاسی خود را با توجه به ساخت اجتماعی و فرهنگی جامعه به انجام برسانند.
به گزارش کبنانیوز، دانشگاه ها نقش مهمی در هویت سازی و رشد جوان در زمینه های مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی ایفا می کنند. دانشگاه ها می توانند مولد باشند، پتانسیل های بالایی از نظر انجام کار فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها وجود دارد، اما گاها دانشگاه ها از وظایف خود غافل می شوند، انحراف در مسئولیت به دلیل بی انگیزگی مسئول، و بی تفاو  تی دانشجو اتفاق می افتد. 
برای اینکه دانشگاه ها دچار روزمرگی کاری نشوند، باید هر روز برنامه های جدیدی داشته باشند و همچنین خود را در معرض ارزیابی قرار دهند، در همین خصوص پایگاه خبری کبنانیوز، در روزهای پایانی سال گذشته نظرسنجی درخصوص عملکرد دانشگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است که نتیجه این نظرسنجی در ادامه آمده است. آنچه که در ادامه می‌خوانید، نظر مخاطبان پایگاه خبری کبنانیوز است و درباره عملکرد دانشگاه‌‌ها باید در مکان و ظرف خاص خودش بحث و تبادل نظر کرد. کبنانیوز آمادگی درج پاسخ دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


34 درصد: رئیس دانشگاه یاسوج تغییر کند
بر اساس نظرسنجی از عملکرد دانشگاه یاسوج، 34 درصد از افراد اعلام کرده اند که بهتر است رئیس دانشگاه یاسوج تغییر کند، همچنین این گزینه که «عملکرد رئیس دانشگاه خوب نبوده و رفتار مدیریتی و اجرایی او را نمی پسندم با 18 درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. 10 درصد از عملکرد فرهنگی، عمرانی و دانشجویی آموزشی دانشگاه رضایت داشته اند، و 10 درصد نیز نظری نداشتند و گزینه هیچ کدام را انتخاب کرده اند.



26 درصد رضایت از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی / حواشی دانشگاه زیاد است
درخصوص عملکرد دانشگاه علوم پزشکی 26 درصد از عملکرد دانشگاه ابراز رضایت داشته اند، اما 21 درصد اعتقاد دارند که بهتر است رئیس دانشگاه تغییر کند، همچنین 15 درصد از عملکرد دانشگاه رضایت نداشته اند، همچنین 8 درصد اعتقاد دارند حواشی دانشگاه زیاد و استخدامی های بی ضابطه مشکل اساسی دانشگاه است.



31 درصد رضایت از دانشگاه پیام نور
31 درصد از عملکرد دانشگاه پیام نور رضایت دارند، اما 17 درصد معتقدند که رئیس دانشگاه باید تغییر کند، 15 درصد معتقدند دانشگاه عملکرد منفی داشته است، 7 درصد معتقدند دانشگاه از نظر آموزشی عملکرد خوبی داشته است.



نظرات منفی درباره عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی نیز نظرات منفی خیلی بیشتر از نظرات مثبت بوده است، بطوری که 25 درصد از عملکرد دانشگاه ابراز نارضایتی کرده اند، 10 درصد معتقدند دانشگاه از نظر آموزشی ضعیف عمل کرده است، 20 درصد معتقدند رئیس دانشگاه باید تغییر کند و فقط 12 درصد معتقدند که عملکرد دانشگاه مثبت بوده است.



26 درصد: رئیس دانشگاه علمی کاربردی باید تغییر کند
در مورد دانشگاه علمی کاربردی نیز همچون دانشگاه آزاد اسلامی نظرات منفی بیشتر بوده است. 26 درصد معتقدند رئیس دانشگاه باید تغییر کند، 19 درصد معتقدند دانشگاه از نظر نظارت بر واحدهای آموزشی ضعیف بوده است، 14 درصد به گزینه «دانشگاه در سکوت خبری قرار دارد» رأی داده اند، 12 درصد به گزینه هیچ کدام رأی داده‌اند.
نتیجه، دانشگاه مسئولیت تربیت متخصصان متعهدی را دارد که بتوانند جسارت ایجاد داربست‌هایی بر محور کرامت انسانی را داشته‏‎ ‎‏باشند و با عنصر «علم و آگاهی» در مناسبات فعلی و ‎ ‎‏آیندۀ جهان نقش آفرین باشند. اهمیت دانشگاه به حدی است که امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در بحبوحه گرفتاری‌ها و در شرایطی که بحران و‏‎ ‎‏مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی به اوج رسیده بود، فرمودند: «جنگ‏ چیز مهمی‏ نیست، حل می‌‏ شود،... اما مسأله دانشگاه یک مسأله فوق‌العاده است.» (صحیفه امام؛ ج۱۹، ص۴۴۳) مقام معظم رهبری 19 فروردین‌ماه 1403 در دیدار رمضانی با دانشجویان فرمود؛ «من خواهش میکنم دوستان مسئول دانشگاهی توجّه کنند! شما دانشجوها هم توجه کنید! [دانشگاه] سه وظیفه‌ی اصلی دارد: اوّل، عالِم تربیت کند، دوّم، علم تولید کند، سوّم، به تربیت عالِم و تولید علم جهت بدهد؛ این است. حالا دانشگاه‌های دنیا عالِم تربیت میکنند، علم هم تولید می‌کنند؛ امّا در این رکن سوّم لنگند؛ نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این میشود که محصول تولید علم و تربیت عالِم، میشود ابزار دست قدرتهای صهیونیستی و قدرتهای استکباری دنیا. همه‌ی ارکان دانشگاه باید به این سه نقطه توجّه کنند؛ مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این سه جهت باشند.» اگر به پاسخ مخاطبان کبنانیوز به سؤال‌های مطرح شده، توجه شود. اینگونه برآورد می‌شود که دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ فرهنگی، آموزشی و دیگر امورات مربوط به دانشگاه عملکرد قابل قبولی ندارند و مخاطبان بیشتر تغییر آنها را خواستار شده‌اند. اینکه آیا دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد توانسته‌اند در راستای تحقق رهنمودهای رهبران انقلاب اسلامی قدم بردارند؟ نیز قابل بررسی است. بعضی از دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه دانشگاه یاسوج و دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج قبل از آنکه به رسالت‌های اصلی خود بپردازند، درگیر حواشی هستند. جدب نیروی بدون ضابطه و عدم رعایت قانون از دانشگاه‌‌ها که مرکز تربیت عالِم می‌باشد، بعید است. 


کد مطلب: 474626

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/474626/ارزیابی-عملکرد-دانشگاه-های-کهگیلویه-بویراحمد-درخواست-تغییر-رئیس-یاسوج-علمی-کاربردی-حواشی-علوم-پزشکی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1