تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۴۷۴۲۵۷
کبنا گزارش می‌دهد

گره مجمع خیرین‌ مدرسه‌ساز کهگیلویه و بویراحمد عدم همدلی است / فضای آموزشی شهرستان بویراحمد سیاه و کیفیت آموزشی در این شهرستان پایین است / چرا شرکت نفت و گاز گچساران هیچ نقشی در مدرسه‌سازی ایفا نمی‌کند؟ + جدول و نمودار

۱
گره مجمع خیرین‌ مدرسه‌ساز کهگیلویه و بویراحمد عدم همدلی است /  فضای آموزشی شهرستان بویراحمد سیاه و کیفیت آموزشی در این شهرستان پایین است / چرا شرکت نفت و گاز گچساران هیچ نقشی در مدرسه‌سازی ایفا نمی‌کند؟ + جدول و نمودار
کبنا ؛استان کهگیلویه‌وبویراحمد به لحاظ فضای آموزشی در وضعیت سیاه قرار داد. سه هزار و 190 فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و 183 هزار و 383 نفر دانش‌آموز در این این استان تحصیل می‌کنند. تعداد 422 مدرسه کهگیلویه و بویراحمد نیاز به بهسازی دارند و 107 مدرسه باید در سطح استان احداث شود تا مشکل فضای آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد به یک حد قابل قبولی برسد. 717 مدرسه استان حیاط ندارد که این شرایط روحی و نشاط دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای برون رفت از این شرایط باید هدف مشترک شکل بگیرد. توسعه زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی در حوزه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با همدلی بین مسئولان ارشد استانی و بین دستگاهی حاصل خواهد شد؛ زیرا دولت‌ها می‌آیند و می‌روند؛ اما آنچه باقی می‌ماند، انجام خدمات صادقانه برای خدمت به مردم در نظام مقدس است بنابراین می‌طلبد حلقه مفقوده مشارکت در امر مدرسه‌سازی که همان همدلی است محکم گره‌زده شود.
به گزارش کبنا، خیرین مدرسه‌ساز نقطه قوت و فرصت استثنایی برای نظام آموزشی کشور هستند که در صورت استفاده بهینه از این فرصت مهم می‌توان شاهد گسترش روزافزون فرهنگ خیرخواهی و نیک‌اندیشی در کشور بود.
مجمع خیرین مدرسه‌ساز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مردمی تاکنون خدمات ارزنده‌ای را به‌نظام آموزشی ارائه کرده است. خیرین مدرسه‌ساز با تلاش‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه خود در راستای کاهش مشکلات آموزشی به‌ویژه در مناطق محروم کشور اقدام می‌کنند.
اثربخشی هر چه بیشتر نظام آموزشی، ارتقای روزافزون علم، دانش و فرهنگ در جامعه و گسترش عدالت آموزشی از جمله نتایج مهم تلاش خیرین مدرسه‌ساز است.
اگر چه به برکت انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دولت سیزدهم به بخش توسعه فضاهای آموزشی این استان توجه ویژه‌ای شده است، اما این استان در بخش تأمین فضای آموزشی همچنان نیازمند کمک خیرین است.
بااین‌وجود مدرسه‌سازی به اهتمام همگانی نیاز دارد، این کار، در ظاهر کاری عمرانی است، ولی باطنی فرهنگی دارد مدرسه‌سازی بهترین کار فرهنگی است؛ چرا که کلید فرهنگ در دست‌ آموزش‌پرورش است.
با دست‌خالی نمی‌شود برای جامعه مدرسه ساخت، باید پای خیرین مدرسه‌ساز به این امر باز شود و باید به‌گونه‌ای تبلیغات شود که به‌جای اینکه یک نفر یک مدرسه بسازد، صد نفر صد مدرسه بسازند.
خیرین سال‌هاست در امر مدرسه‌سازی، بازسازی، تعمیر، تجهیز کمک‌های شایانی انجام می‌دهند و در این امر مقدس برای آینده‌ای روشن، مشقی از همدلی و با هم بودن را برای آینده‌سازان نشان می‌دهند؛ اما هدایت این کشتی نیاز به همراهی همه مسئولان استانی دارد.
 ضرورت حضور خیران مدرسه‌ساز در کهگیلویه و بویراحمد
بارها از کمبود فاحش و حتی شرایط بحرانی فضاهای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفته شده است و بر اساس آخرین آمار همچنان بالای ۴۸۰ کلاس درس ناایمن و دارای وضعیتی نامناسب است.
با اینکه ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را استان کهگیلویه و بویراحمد تضمین می‌کند؛ اما نقش پررنگی از سوی شرکت نفت و گاز گچساران در امر مدرسه‌سازی دیده نمی‌شود و حتی نزدیک به صفر است.
درحالی‌که باید از طریق سهم مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در امر مدرسه مشارکت داشته باشد؛ اما همچنان استان نفتی با بخاری‌های نفتی پابرجاست و صدای محرومیت این استان به‌درستی شنیده نشده است.
در استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی در فصل آموزش افتاد چنانچه این کارها انجام نمی‌شد امروز مدیران آموزش‌وپرورش دچار چالش‌های بزرگی بودند؛ اما باید توجه داشت برخی شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هم اینک وضعیت خوبی از لحاظ فضا و کیفیت آموزشی ندارند و در سال جدید با بحران‌های زیادی مواجه خواهند شد.
صعب‌العبور بودن مناطق و هزینه‌های بالای ساخت و عدم توجیه اقتصادی باتوجه‌به توپوگرافی مناطق روستایی از عمده مشکلات پیشروی ساخت مدرسه در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد است.
ازآنجایی‌که استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و ۷۰۰ روستا و بیش از ۸۰۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز است بنابراین ساخت مدرسه و فضای آموزشی برای این تعداد مستلزم تخصیص اعتبارات لازم است.
کمبود زمین در مرکز استان باتوجه‌به نیازهای بالای آموزش‌وپرورش به فضاهای آموزشی و عدم توجه و پیش‌بینی لازم به کاربری‌های آموزشی در طرح‌های هادی و تفضیلی شهر، مرکز استان را با یک بحران مواجه کرده است.
سالانه حدود سه تا چهارهزار دانش‌آموز ورودی جدید مدارس شهرستان بویراحمد است و مدارس این شهرستان جزو هفت شهرستان سیاه کشور در زمینه تجهیزات و امکانات زیرساختی آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود بهترین مصداق تراکم کلاس‌های بالای ۴۰ نفره و دو نوبت در سطح شهر و حاشیه‌های شهر یاسوج است.
بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب نمایندگان باید شمار کلاس‌های بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی به صفر برسد؛ اما این مهم کی به واقعیت می‌پیوندد.
 بحران در راه است
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فضای آموزشی شهرستان بویراحمد سیاه و کیفیت آموزشی در این شهرستان پایین است.
سید ریحان ناجی مقدم ابراز کرد: باید مسئله‌آموزش دغدغه همه مسئولان باشد تا از این بحران عبور کنیم. چنانچه در یک کلاس درس ۴۰ نفر دانش‌آموز وجود دارد، معلم وقتی که به وضعیت تحصیلی همه این دانش‌آموزان رسیدگی کند را ندارد و با مشکل مواجه می‌شود.
وی تأکید کرد: چنانچه فکر اساسی به حال فضاهای آموزشی استان نشود در مهرماه امسال دچار بحران جدی خواهیم شد.

ناجی مقدم بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷۵ پروژه خیر ساز در استان کهگیلویه و بویراحمد با متراژ ۱۵۱۲ در استان اجرا شده است.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از این تعداد پروژه، در شهرستان بویراحمد ۳۸ پروژه، در شهرستان کهگیلویه ۳۶ پروژه، مارگون ۲۸، شهرستان باشت ۲۰، شهرستان گچساران ۱۹، شهرستان بهمئی، ۱۱، چرام ۱۰، شهرستان دنا ۱۰ و شهرستان لنده سه پروژه احداث و به بهره‌برداری رسید.
ناجی مقدم گفت: در جشنواره آبان‌ماه ۱۴۰۲ بیش از هزار میلیارد ریال از طرف خیرین وعده داده شد که ۷۷۰ میلیارد ریال آن تحقق پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در همین چند روز گذشته پروژه‌های خیری در شهرستان‌های کهگیلویه و باشت کلنگ‌زنی شده است.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تا مهرماه آینده همه این پروژه‌ها به اتمام می‌رسد.
مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان جایگاهی در شورای آموزش‌وپرورش ندارد
وی اظهار کرد: برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب فضای آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه شهرستان بویراحمد باید به شکل کار تیمی و گروهی برویم.
ناجی مقدم با بیان اینکه برخلاف استان‌های دیگر مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان هیچ جایگاهی در شورای آموزش‌وپرورش استان ندارد، گفت: برای بهبود و تقویت زیرساخت‌های آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به همدلی، کار و تلاش است.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: باید قرارگاه آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شود.
وی افزود. ناجی مقدم با بیان اینکه ۴۲۲ مدرسه نیاز به بهسازی دارند و ۱۰۷ مدرسه باید در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شود تا وضعیت فضای آموزشی استان به شرایط مناسب برسد.
ناجی مقدم گفت: تا همه زیر یک بیرق آموزشی قرار نگیریم و قرارگاه آموزشی تشکیل نشود، نمی‌توانیم مشکلات فضای آموزشی استان را مرتفع سازیم.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۹۰ فضای آموزشی در سطح استان داریم، تأکید کرد: ۱۸۳ هزار و ۳۸۳ نفر در سطح استان دانش‌آموز دارد که فضای آموزشی جوابگوی آنها نیست. ۷۱۷ مدرسه در سطح استان حیاط ندارند که این شرایط روحی و نشاط دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ۸۰ هزار میلیارد ریال مجمع خیرین مدرسه‌ساز در سطح کشور هزینه ساخت فضای آموزشی کرده است که از این مبلغ تنها ۶۰۰ میلیارد ریال سهم استان کهگیلویه و بویراحمد شد؛ درحالی‌که این استان رتبه اول ناایمنی مدارس را در کشور دارد.
 اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور در حوزه آموزش تحول زا خواهد بود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سفر دور دوم دولت به استان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای مدت دو سال به آموزش‌وپرورش اختصاص‌داده‌شده است، گفت: اختصاص این میزان اعتبار تحول عظیمی در آموزش‌وپرورش ایجاد می‌کند.
سید علی احمدزاده بیان کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور برای بازسازی مدارس، به روز کردن آنها و احداث مدارس نمونه در شهرستان‌ها هدایت می‌شود.
وی با ابراز نگرانی از وجود ۴۸۳ مدرسه سنگی در استان، ادامه داد: این میزان اعتبار جوابگوی برچیده شدن مدارس سنگی نیست و نیازمند نگاه تحول‌زای وزارت آموزش و پرورش به استان هستیم.
احمدزاده با بیان اینکه وضعیت فضای آموزشی در یاسوج مرکز استان از روستاها بدتر است، گفت: جمعیت زیادی در حاشیه شهر یاسوج هستند که امکانات پاسخ‌گوی جمعیت زیاد دانش‌آموزی در این مناطق نیست.
وی با بیان اینکه حمایت و توجه استانی از آموزش‌وپرورش می‌شود؛ اما کافی نبوده و نیاز است در سطح ملی حمایت شویم، ابراز کرد: از وزیر آموزش‌وپرورش دعوت کردیم به استان سفر کند و از نزدیک با مشکلات فضای آموزشی و کمبود امکانات آشنا شود.
هم اکنون بیش از سه هزار واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.
زیرساخت‌های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزار و ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.
این رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸ باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲ هزار در پیش‌دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
از کل دانش‌آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می‌دهند.



























 
گزارش عملکرد مجمع خیرین مدرسه‌ساز را در استان کهگیلویه و بویراحمد اینجا بخوانید.
نام شما

آدرس ايميل شما

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
فایل های مرتبط
1