تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۳۸۷۶
کبنا گزارش می‌دهد

آیا منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد سمی شدند / سم دلتامترین چگونه وارد رودخانه بشار شد؟

۱
۴
آیا منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد سمی شدند / سم دلتامترین چگونه وارد رودخانه بشار شد؟
کبنا ؛با توجه به اینکه آلودگی منابع آب با افزایش کاربرد آفت‌کش‌ها، یکی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی محسوب می‌شود، در همین راستا قاسم حسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اقدام به بررسی و تعیین غلظت سم دلتامترین و دیازینون در منابع آب‌های پایین دست شهر یاسوج در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نموده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ قاسم حسنی در این باره گفت: با توجه به ذخیره منابع آب موجود در جهان و سهم اندك آب‌های سطحی و زیرزمینی به عنوان آب طبیعی قابل استحصال، حفظ كمی و كیفی این منابع گرانبها، در حد مطلوب، ضروری است.
وی ادامه داد: مطالعه‌ای در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در شهر یاسوج برروی منابع آب اطراف شهر با هدف تعیین غلظت سم دلتامترین و دیازینون انجام شده است که این مطالعه در منابع آب سطحی پایین‌دست زمین‌های کشاورزی و منابع آب زیرزمینی نزدیک به زمین‌های کشاورزی و همچنین رودخانه بشار در شهر یاسوج که تحت تأثیر سموم کشاورزی قرار گرفته در ۷ نقطه در فصل کشت انجام شده است.
وی افزود: نتایج حاکی از آن است که بیشترین میزان غلظت سم دلتامترین در ۱۵ کیلومتری پایین دست شهر یاسوج و در اردیبهشت ماه بوده است. همچنین در مقایسه با مقادیر استاندارد، غلظت سم دلتامترین فقط در رودخانه بشار در بالادست شهر یاسوج پایین‌تر از محدوده مجاز بوده و سایر نقاط در کلیه بازه‌های زمانی بالاتر از میانگین استاندارد غلظت سموم در منابع آبی بوده است.
حسنی با بیان اینکه بیشترین میزان سم دیازینون در ۵ و ۱۵ کیلومتری پایین دست شهر یاسوج و تیرماه بدست آمده است، خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج میانگین غلظت سم دلتامترین در منابع آب زیرزمینی سیر صعودی را در ۳ بازه زمانی (اسفند، اردیبهشت و تیر) نشان می‌دهد و در تیرماه بالاترین غلظت را داشته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پایان یادآور شد: میانگین غلظت سم دیازینون در محدوده غلظت مجاز بوده و فقط در پساب مستقیم زمین‌های کشاورزی مقادیر بالاتر از استاندارد را نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پس اگه اینطوری باشه کارون رو نابود کردن....با توجه به اینکه سایت دفن زباله شهرایذه هم به بخش مرغان انتقال پیدا کرد که این سایت هم در نزدیکی رودخانه کارون هست و آب رودخانه مرغان به کارون می‌ریزه بزودی تمام مردم حاشیه این رودخانه با امراض مختلف دچار خواهند شد
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1