تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۴۷۳۷۸۲
یادداشت:

بایدن چگونه می‌تواند نتانیاهو را از ادامه جنگ منصرف کند؟

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا
۰
بایدن چگونه می‌تواند نتانیاهو را از ادامه جنگ منصرف کند؟
کبنا ؛
امریکایی‌ها دو سر یک طیف را دارند رفتار می‌کنند در قبال جنگ غزه، حملاتی که اسرائیل به غزه دارد انجام می‌دهد. از یک طرف حمایت تمام عیار از اسرائیل است با این هدف که موجودیت اسرائیل حفظ شود و ادعای اینکه اسرائیل درحال مبارزه با تروریسم است از آن حمایت کند.در این هیچگونه تردید و شکی وجود ندارد، اما در عین حال از نظر دولت امریکا بخصوص وقتی دموکرات‌ها بر سر کار هستند، میزان مشخصی امریکایی می‌پذیرند که اسرائیل می خواهد کشتار علیه فلسطینی‌ها را انجام بدهد. به عبارتی می‌شود گفت که از نظر امریکایی‌ها جنگ پرشدت تقریباً تمام شده است.
چند روز پیش جو بایدن گفت که ۳۰ هزار نفر کافی است، ۳۰ هزار کشته‌ای که اسرائیلی‌ها در غزه انجام داده اند، کافی است و از این به بعد امریکایی‌ها به دنبال این هستند که جنگ کم شدت یا حملات هدفمند صورت بگیرد، تعداد تلفات غیرنظامی پایین بیاید به این دلیل که در درون امریکا فشار افکار عمومی بسیار زیاد است زمان انتخابات است، جو بایدن به شدت در درون حزب دموکرات تحت فشار است، افکار عمومی به شدت خشمگین است تا جایی که حتی تا مراسم اسکار سخنرانی می‌کنند علیه اسرائیل و شرکت کننده‌ها برای سخنران کف می‌زنند و این نشان می‌دهد که اسرائیل در افکار عمومی به شدت منزوی شده است و خشم عمومی وجود دارد، امریکا از یک طرف از اسرائیل حمایت می‌کند و از یک طرف هم چراغ قرمز نشان داده است که اسرائیل بیش از این کشتار انجام بدهد. از ۳۰ هزار تا که البته این آمار رسمی است حالا آمار غیر رسمی شاید ۶۰ یا ۷۰ هزا نفر هم باشد، می‌گوید تا این اندازه نسل کشی کافی است از این به بعد به سمت کمک رسانی بروید.
چون نگاه امریکا نسبت به موضوع فلسطین دولت دموکرات امریکا با دولت فوق افراطی و فوق دست راستی نتانیاهو تفاوت دارد و به همین دلیل ما می‌بینیم که یکسری رفتار‌های ضد و نقیض و متناقض است، اما در اصل حمایت از اسرائیل، هیچ تردیدی وجود ندارد و هر دولتی که در امریکا باشد نسبت به اصل حمایت از اسرائیل خودش را متعهد می‌داند. برای امریکایی‌ها حفظ اسرائیل چیزی که آنها از آن بعنوان تنها دولت یهود در جهان نام می‌برند، حالا ادعایی است که مطرح می‌کنند، اینکه دموکراتی هستند، ارزش‌های غربی را دنبال می‌کنند، اینها حرف‌هایی است که امریکایی‌ها می‌زنند و از آن مهمتر مسائل ایمانی و اعتقادی را هم مطرح می‌کنند مسیحیان تحلیل دینی هم نسبت به این قضیه دارند، در این قضیه هیچ شکی نیست. اما در مورد دولت، ما یک زمانی در مورد اسراییل داریم صحبت می‌کنیم البته ما اسرائیل را بعنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسیم ولی غربی‌ها و امریکایی‌ها بعنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند. حمایت از اسرائیل را دارند، اما حمایت از این دولت، این کابینه نتانیاهو مورد تأییدشان نیست و روز به روز هم شکاف بیشتر می‌شود.
برای ایالات متحده امریکا حفظ ارتش اولویت دارد به حفظ دولت، یعنی بود و نبود نتانیاهو خیلی مهم نیست، اگر نتانیاهو منافع امریکا را تأمین کند، منطبق با سیاست‌های کلان امریکا در منطقه غرب آسیا باشد از او حمایت می‌کنند، اما اگر رفتار متناقصی داشته باشد از نتانیاهو عبور می‌کنند. به نظر می‌رسد که دولت بایدن دارد به این نقطه که از نتانیاهو عبور کند، نزدیک می‌شود، هنوز هم امیدش این است که فشار‌هایی که روی دولت نتانیاهو است، کارگر بیفتد و براساس دستورالعمل‌هایی که از واشنگتن صادر می‌شود دولت نتانیاهو عمل کند، اما اگر این اتفاق نیفتاد و نتانیاهو و تیم آن لجاجت به خرج دادند و بی توجه بودند به تمام این هشدار‌هایی که دارد از واشنگتن می‌آید، امکان این است که دولت نتانیاهو را نادیده بگیرند. اما این به معنی نیست که مسئله اسرائیل، حمایت از اسرائیل، به آن خدشه‌ای وارد شود. دموکرات و جمهوری خواه هم ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1