تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۴۷۳۲۵۸
درون برنامه‌های ترامپ برای دور دوم؛

ترامپ می‌آید که این کار‌ها را بکند!

۰
ترامپ می‌آید که این کار‌ها را بکند!
کبنا ؛ تصویری با جزئیات از دستور کار دونالد ترامپ، برای دور دوم ریاست جمهوری در حال ظهور است. به لطف اظهارات علنی ترامپ در مورد ترک متحدان ناتو و خدمت به عنوان "دیکتاتور" در "روز اول ریاست جمهوری" و همچنین افشای تفکرات خصوصی وی در مورد ممنوعیت ۱۶ هفته‌ای سقط جنین برخی از جزئیات درباره دستور کار او در دور دوم ریاست جمهوری اش آشکار شده است. بیانیه‌های حامیان او از برنامه ترامپ برای اخراج گسترده مهاجران، استفاده از وزارت دادگستری برای مجازات دشمنان سیاسی خود و هم چنین پذیرش "ناسیونالیسم مسیحی" برای هدایت سیاست‌های فدرال اش خبر می‌دهند.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، سایر موارد در دستور کار ترامپ جزئی‌تر و در عین حال گسترده‌تر خواهند بود از انتشار گزارش‌های علمی که واقعیت گرمایش جهانی را به چالش می‌کشد تا راه اندازی جنگ‌های تجاری جدید و گسترده تر و رها کردن صنعت رمزارز دیجیتال از تهدید مقررات.
این دستورالعمل بسیار فراتر از اقداماتی است که ترامپ در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی انجام داد یا در بسیاری موارد حتی تلاش کرد که انجام دهد.
ستاد انتخاباتی ترامپ بار‌ها گزارش‌های رسانه‌ها درباره برنامه احتمالی دور دوم ریاست‌جمهوری او را رد کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد که توصیه‌های سیاستگذاری از سوی متحدان محافظه کار او قطعا قابل ستایش هستند و می‌توانند بسیار مفید باشند، اما صرفا در حد توصیه هستند.
با این وجود، هم حامیان و هم منتقدان رئیس جمهور سابق پیش بینی می‌کنند که انتخاب مجدد ترامپ همراه با حمله‌ای متمرکزتر و تهاجمی‌تر به وضعیت موجود خواهد بود. آنان می‌گویند که این بار او در مورد سازوکار اعمال قدرت اجرایی بسیار آگاه‌تر خواهد بود. او با قرار دادن محافظه کاران زیادی در نهاد‌های قضایی فدرال با مقاومت کم تری از سوی دادگاه مواجه می‌شود. او مصمم‌تر است که وفاداران و نه سنت گرایانی که به رعایت قانون وسواس دارند را در مناصب عالی قرار دهد.
در ادامه به دستورکاری می‌پردازیم که نشان می‌دهد دور دوم ریاست جمهوری ترامپ افراطی‌تر از دور نخست آن خواهد بود:
۱- ممنوعیت سقط جنین در ایالت‌های دموکرات و جمهوری خواه
علیرغم آن که ترامپ در ظاهر و به صورت علنی نشان نداده، اما اعضای سابق دولت او با همکاری گروه‌های مخالف سقط جنین در حال  تهیه پیش نویس طرح‌هایی برای یک دستور کار گسترده ضد سقط جنین هستند تا در تمام ایالت‌ها این ممنوعیت اعمال شود. این پیشنهادات بسیار فراتر از سیاست‌های دوره اول ضد سقط جنین هستند.
حامیان محافظه کار ترامپ از او انتظار دارند که مجموعه‌ای از سیاست‌ها را بازگرداند از جمله محدودیت در کلینیک‌های داخلی و بین المللی که پیشگیری از بارداری و آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی را ارائه می‌دهند، محدود کردن قرص‌های سقط جنین و کاهش تحقیقات پزشکی که در آن از بافت حاصل از سقط جنین استفاده می‌شود.
گروه‌های محافظه کار بر دولت ترامپ فشار خواهند آورد تا دستورالعمل‌های وزارت دادگستری بایدن را لغو کند. دستورالعملی که بیمارستان‌ها را ملزم می‌کند بدون توجه به ممنوعیت‌های ایالتی برای بیمارانی که در شرایط اضطراری پزشکی قرار دارند سقط جنین ارائه دهند.
۲- عقیم‌سازی علوم اقلیمی و آب و هوایی
ترامپ اولین دوره ریاست جمهوری خود را صرف از بین بردن مقررات زیست محیطی دولت اوباما کرد و لابی‌های سوخت فسیلی را مسئول آژانس‌های کلیدی قرار داد و از توافق نامه آب و هوایی پاریس خارج شد و ایالات متحده را به تنها کشوری در جهان تبدیل کرد که این پیمان مهم را رد کرده است. حامیان ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری از او می‌خواهند که اطمینان کسب کند که نمی‌توان از علوم اقلیمی در سطح فدرال برای هدایت سیاست‌های دولت استفاده کرد.
اکنون در حالی که ترامپ به سیاست‌های زیست محیطی بایدن به عنوان "کلاهبرداری جدید سبز" حمله می‌کند و حملات خود را به توربین‌های بادی تشدید کرده حامیان اش از او انتظار دارند که مبارزه با سیاست‌های فدرال آب و هوایی را یک پله بالاتر ببرد. آنان پیشنهاد‌هایی را برای دولت بعدی ترامپ ارائه داده اند که طبق آن تا چندین دهه تحقیقاتی را که  نشان دهنده عواقب وحشتناک افزایش سطح دی اکسید کربن است را رد خواهد کرد.
این امر سازمان‌های دولتی کلیدی مانند آژانس حفاظت محیط زیست امریکا را به جای حمایت از سلامت عمومی به سمت افزایش تولید سوخت فسیلی سوق خواهد داد. اندیشکده دست راستی هریتیج حتی تا جایی پیش رفته که حذف  یکی از نهاد‌های علمی پیشرو در جهان یعنی سازمان ملی اقیانوسی و جوی را پیشنهاد کرده و آن را "یکی از محرک‌های اصلی صنعت هشدار تغییرات آب و هوا" معرفی کرده است.
در صورت اجرای آن طرح پنتاگون نیز از استفاده از تحقیقات آب و هوایی برای شکل دادن به عملیات و آمادگی خود منع خواهد شد. قانونگذاران جمهوری خواه مدت‌ها مخالف استفاده وزارت دفاع امریکا از آن تحقیقات بودند، زیرا باور داشتند چنین تلاش‌هایی ارتش را از ماموریت اصلی خود دور می‌کند.
۳-گسترش مبارزات تجاری علیه رقبا و متحدان
ترامپ مخفی نکرده که قصد دارد در صورت انتخاب مجدد برنامه تجاری "نخست آمریکا" را تشدید کند و تعرفه‌ها و سایر موانع تجاری را علیه دشمنان و متحدان ایالات متحده  بسیار بالاتر از سطوحی که در دوره اول ریاست جمهوری خود وضع کرد افزایش دهد. مانند دوره نخست ریاست جمهوری اش یکی از اهداف اصلی او چین خواهد بود. ترامپ پس از پیروزی در کاخ سفید در سال ۲۰۱۶ بر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی تعرفه اعمال کرد اقدامی که دولت بایدن تا حد زیادی آن را دنبال کرده است. با این وجود، ترامپ وعده داده که با اعمال تعرفه‌های سخت بر روی طیف وسیعی از کالا‌های تجاری مانند گوشی‌های تلفن همراه هوشمند که احتمالا اقدامات تلافی جویانه گسترده‌ای را در پی خواهد داشت گام‌های بسیار بیش تری در مقایسه با دور اول ریاست جمهوری اش برخواهد داشت.
ترامپ هم چنین گفته  که "برنامه‌ای چهار ساله برای حذف تدریجی واردات کالا‌های اساسی از چین از لوازم الکترونیکی گرفته تا فولاد و داروها" اعمال خواهد کرد و قوانین جدیدی برای جلوگیری از سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین وضع می‌کند. کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که این پیشنهادات که احتمالا قوانین تجارت جهانی را نقض می‌کند با واکنش شدید صنعت مواجه می‌شود و به ضرر مصرف کنندگان طیف وسیعی از کالا‌ها خواهد بود.
با این وجود، حامیان طرح ترامپ استدلال می‌کنند که مواضع خصمانه او پاسخی به تهدیدات حوزه امنیت ملی متوجه از جانب چین می‌باشد و ضروری هستند. واشنگتن پست ماه گذشته گزارش داد که نامزد پیشتاز جمهوری خواهان هم چنین در حال بررسی وضع تعرفه ثابت ۶۰ درصدی بر تمام کالا‌های وارداتی چین است.
ترامپ هم چنین ایده تعیین تعرفه ۱۰ درصدی پایه جهانی را مطرح کرد و به فاکس نیوز گفت که این تعرفه به‌طور خودکار برای همه کشور‌ها اعمال خواهد شد. این امر به طور چشمگیری هزینه‌های وارداتی را که وارد ایالات متحده می‌شود افزایش می‌دهد که می‌تواند صنعت داخلی را ارتقا دهد، اما هم چنین بار قابل توجهی را برای مصرف کنندگان و شرکت‌های آمریکایی که به کالا‌های خارجی متکی هستند به همراه خواهد داشت.
۴-راه اندازی جنگ فرهنگی در کلاس درس
تلاش‌های فرمانداران جمهوری خواه برای محدود کردن آموزش در مورد موضوعاتی مانند نژاد، جنسیت و هویت جنسی از زمانی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد افزایش یافته است. ترامپ وعده داده که او و وزارت آموزش اش این مبارزه را گسترش خواهند داد. آخرین طرح آموزشی او خواستار قطع بودجه فدرال برای هر مدرسه یا برنامه‌ای است که شامل "نظریه نژادی انتقادی، ایدئولوژی جنسیتی یا دیگر محتوا‌های نامناسب نژادی، جنسی، یا سیاسی برای فرزندان ما باشد". او هم چنین می‌خواهد تحقیقات حقوق مدنی را در مدارس "درگیر تبعیض نژادی" آغاز کند و وعده داده که "مردان را از ورزش زنان دور نگه دارد". اولین دولت ترامپ دستورالعمل‌های دوران اوباما را که از دانش‌آموزان تراجنسیتی محافظت می‌کرد لغو نمود و تحقیقاتی را در مورد مدارسی آغاز کرد که به ورزشکاران تراجنسیتی اجازه می‌دادند در تیم‌های ورزشی زنان بازی کنند.
گروه‌های حقوق مدنی گفته اند که به شدت نگران لغو حمایت‌ها از برخی از آسیب پذیرترین دانشجویان کشور توسط ترامپ هستند. اگر دولت بایدن در سال جاری مقرراتی را برای تدوین مقررات حمایت از هویت جنسیتی به پایان برساند مقام‌های آموزشی ترامپ برای اجرای دستور کار او کار دشوارتری در پیش رو خواهند داشت. در آن صورت احتمالا سال‌ها به طول خواهد انجامید تا دولت دوم ترامپ مقررات بایدن را اصلاح کرده، سیاست‌های قدیمی دوران ترامپ را بازگرداند و سیاست‌های جدید اضافه کند.
۵-تلاش برای کُشتن خودرو‌های برقی
خودرو‌های برقی در دوره اول ترامپ مورد توجه زیادی قرار نگرفتند. این بار او انزجار خود را از این فناوری پنهان نمی‌کند حتی با انتشار یک تبریک کریسمس در رسانه‌های اجتماعی که از حامیان "آشفتگی خودرو‌های برقی" خواست تا "در جهنم بپوسند". اگر ترامپ بایدن را شکست دهد آزادی عمل قابل توجهی برای اعمال قدرت قانونی در پشت حملات خود علیه خودرو‌های برقی خواهد داشت.
او وعده داده که در روز نخست ریاست جمهوری اش قانون مربوط به آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا که با هدف تشویق به خرید و پذیرش خودرو‌های برقی تدوین شده را لغو خواهد کرد. او به دروغ آن قانون را مجبورسازی شهروندان به خرید خودرو‌های برقی خوانده است. او هم چنین وعده داده که پیشنهاد تهاجمی بایدن برای افزایش استاندارد‌های مصرف سوخت فدرال را لغو کند. ترامپ در یک گردهمایی در ماه دسامبر گفت:"بدترین چیز این است که آنان می‌خواهند تانک‌های ارتش ما را کاملا برقی کنند".
۶-خنثی کردن ناظر هک انتخابات فدرال
ترامپ  در دوره دوم این فرصت را خواهد داشت تا آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت را با وفادارانی که تمایل به دست کشیدن از مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین دارند پر کند. این آژانس تقریبا پنج ساله که مسئولیت محافظت از شبکه‌های حساس ایالات متحده در برابر هک و تهدید‌های فیزیکی را بر عهده دارد از زمانی که ترامپ برای اولین بار آن را در سال ۲۰۱۸ راه اندازی کرد، به سرعت رشد کرده است. با این وجود، ترامپ و سایر منتقدان محافظه کار در داخل و خارج از دولت آن نهاد را به اقدام علیه محافظه کاران متهم کردند. ترامپ در اواسط نوامبر ۲۰۲۰ میلادی رئیس آن نهاد را برکنار کرد. در حال حاضر فشار جمهوری خواهان بر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آن نهاد را بر آن داشته تا فعالیت‌های خود علیه انتشار اطلاعات نادرست کاهش دهد. بنیادهریتیج در نقشه راه ترسیمی خود برای دولت بعدی امریکا از ترامپ خواسته تا به طور اساسی ماموریت آن نهاد را محدود کند.
۷-بمباران مکزیک؟
ترامپ متعهد شده که به کارتل‌های مواد مخدر مکزیک به عنوان بخشی از تلاش هایش برای دور نگه داشتن مواد مخدر مرگ بار فنتانیل از امریکا حمله کند. تعداد رو به رشدی از نمایندگان محافظه کار کنگره نیز از آمادگی برای حمایت از اقدامی نظامی امریکا در مکزیک برای مقابله با قاچاق مواد مخدر خبر داده اند.  چنین اقدامی می‌تواند روابط ایالات متحده و مکزیک را بی ثبات کند و منجر به افزایش تقاضای پناهندگی در مرز شود. افرادی که قصد ورود به ایالات متحده را دارند اگر از خشونت فرار کنند ادعای قوی تری برای درخواست پناهندگی خواهند داشت. قانونگذاران جمهوری خواه به طور فزاینده‌ای برای برچسب زدن کارتل‌های مواد مخدر به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی تلاش نموده و از ایده استفاده از نیروی نظامی علیه آنان استقبال کرده اند. ترامپ نیز در این باره با آنان همصداست. او درباره اعزام نیرو‌های ویژه و استفاده از جنگ سایبری برای هدف قرار دادن رهبران کارتل‌ها بحث کرده و گفته امریکا می‌تواند همان طور که "داعش" را نابود کرد کارتل‌های مواد مخدر را نیز نابود کند.
"مارک اسپر" وزیر دفاع سابق آمریکا در سال ۲۰۲۲ در کتابی نوشت زمانی که ترامپ رئیس جمهور بود استفاده از موشک‌ها را برای از بین بردن مراکز تولید مواد مخدر در مکزیک مطرح کرد که اسپر بعدا آن ایده را پوچ خوانده بود.
۸-استقرار نیرو‌های آمریکایی علیه آمریکایی‌ها
ترامپ چهار سال پیش از استناد به قانون شورش برای استقرار نیرو‌های نظامی فدرال در شهر‌هایی که معترضان پس از قتل جورج فلوید به خیابان‌ها آمدند خودداری کرد. او گفته که دیگر در این باره کوتاه نمی‌آید. ترامپ گفته بود که درباره استقرار نیرو‌های نظامی اقدام خواهد کرد. او با اشاره به نیویورک و شیکاگو که تحت کنترل دموکرات‌ها هستند آن مناطق را "لانه جرم و جنایت" خوانده بود.
فعالان حقوق مدنی و قانونگذاران دموکرات اظهارات او را هشدار دهنده می‌خوانند، زیرا به طور کلی استفاده از ارتش برای اجرای قانون داخلی غیر قانونی است. با این وجود، قانون ۱۷۹۲ به رئیس جمهور اجازه می‌دهد تا این کار را برای سرکوب شورش یا خشونت انجام دهد.
۹-تضعیف ناتو
اظهارات اخیر ترامپ در مورد ناتو طوفانی به پا کرد. او گفته بود اگر اعضای ناتو به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نکنند او از حمله روسیه به آنان حمایت خواهد کرد. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ میلادی به نیویورک تایمز گفته بود که تنها در صورتی از کشور‌های ناتو دفاع خواهد کرد که آنان "تعهدات خود را در قبال ما انجام داده باشند". او دو سال بعد در جایگاه رئیس جمهور امریکا در جریان نشست سران ناتو در بروکسل هشدار داد که اگر متحدان هزینه‌های خود را افزایش ندهند با "عواقب سنگین" روبرو خواهند شد و ایالات متحده می‌تواند "راه خود را طی کند" سخنانی که برخی رهبران آن را به عنوان تهدیدی برای خروج امریکا از ناتو قلمداد کردند.
"جان بولتون" مشاور امنیت ملی پیشین او گفته که ترامپ در صورت انتخاب دوباره این بار ممکن است واقعا امریکا را از ناتو خارج کند. خروج ایالات متحده باعث تقویت اهرم روسیه در اروپا می‌شود جایی که جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین نیرو‌های مسکو را تقریبا به آستانه مرز شرقی ناتو در اروپا رسانده است.
ترامپ در سال ۲۰۲۰ میلادی با صدور دستور خروج ۱۲۰۰۰ سرباز از آلمان به دلیل عصبانیت اش از هزینه‌های دفاعی برلین، اروپا را شوکه کرد. گلایه ترامپ از ناتو مبتنی بر واقعیت است که برخی از ۳۱ عضو ناتو در رسیدن به هدفی که حداقل ۲درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه می‌کنند ناکام مانده اند در حالی ایالات متحده بسیار بیش‌تر هزینه می‌کند.
او ادعا کرده که این بدان معناست که کشور‌هایی مانند آلمان "مبلغ هنگفتی" به ایالات متحده بدهکار هستند. قانونگذاران اواخر سال گذشته ماده‌ای را در قانون مجوز دفاع ملی تصویب کردند که هر رئیس جمهوری را از خروج از ناتو بدون تایید کنگره منع می‌کند. با این وجود،  ترامپ هم چنان می‌تواند اتحاد ناتو را به سادگی با امتناع از مشارکت در آن تضعیف کند.
۱۰-سست کردن غل و زنجیر‌های بسته شده بر پای صنعت رمز ارز دیجیتال
ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود به رمز ارز‌های دیجیتال بدبین بود. قانونگذاران حزب جمهوری خواه و گروه‌های محافظه کار انتظار دارند که دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند او را به یک ناجی ارز‌های دیجیتال تبدیل کند. این در حالیست که او در دوران ریاست جمهوری اش در تحقیر رمزارز دیحیتال در توئیتر نوشته بود: "من طرفدار بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال نیستم چرا که پول نیستند و بسیار فرار هستند".
با این وجود، ترامپ از دوران خروج از کاخ سفید به این سو بر روی رمزارز‌های دیجیال سرمایه گذاری کرده و به توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT روی آورده است. "تام ایمر" نماینده جمهوریخواه حامکی ترامپ گفته اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود نسبت به صنعت رمزارز دیجیتال موضع بسیار دوستانه تری خواهد داشت. دنیس کِلِهر" رئیس و مدیر عامل گروه ناظر مالی Better Markets می‌گوید: "تنها انتظار منطقی این است که ترامپ ذهنیت کلی مقررات زدایی مالی خود را به عرصه رمزارز‌های دیجیتال وارد کند. این موضوع به شدت به ضرر سرمایه گذاران، مشتریان و ثبات مالی خواهد بود".
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1