تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۷۳۰۷۰

صف آرایی لیست های انتخاباتی

۰
صف آرایی لیست های انتخاباتی
کبنا ؛
همزمان با اعلام۳۰ نامزد ائتلاف امنا در انتخابات تهران ، لیست نهایی و مشترک «شورای ائتلاف» و «جبهه پایداری» هم برای انتخابات مجلس دوازدهم منتشر شد.  حزب اعتدال و توسعه نیز از لیست «صدای ملت» حمایت کرد.
به گزارش کبنا نیوز، امیررضا توکلی - با نهایی شدن لیست شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) و پایداری ، نامزدهای فهرست « امنا»  هم در 5 روز مانده به انتخابات مشخص شدند. در همین باره و پس از کش و قوس های فراوان روز گذشته ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اعلام خبر وحدت نیروهای انقلابی ،از لیست نهایی و مشترک «شورای ائتلاف» و «جبهه پایداری»  رونمایی کرد:
۱. محمدباقر قالیباف/۲.حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی/۳.حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی/۴.زهرا قلن بر/۵.فاطمه قاسمپور/۶.فاطمه حائری شیرازی/۷.الهه عطایی/۸.زهره سادات لاجوردی/۹.زهره طبیب زاده/۱۰.اسماعیل کوثری/
۱۱.حجت الاسلام علیرضا سلیمی/۱۲.حسن خجسته باقرزاده/۱۳.حسین نجابت/۱۴.امیرابراهیم رسولی/۱۵.رضا تقی پور/۱۶.عبدالحسین روح الامینی/۱۷.علی اصغر پورمحمدی/۱۸.سعیداحدیان/۱۹.مالک شریعتی نیاسر/۲۰.بابک نگاهداری/۲۱.حجت الاسلام محمود نبویان/۲۲.علی خضریان/۲۳. مرتضی کامل نواب/۲۴.غلامحسین رضوانی/۲۵.مجتبی صفایی/۲۶.مصطفی غفاری/۲۷.سعیدآجرلو/۲۸.مجتبی زارعی/۲۹.مهدی شریفیان(اسلامشهر)/۳۰.میلادمیرزایی(شهرری).این لیست نهایی در حالی مطرح شد که ساعاتی قبل از آن یک لیست  مشترک «شورای ائتلاف و جبهه پایداری» به همراه نامزدهای آن اعلام شد. لیستی که تغییرات در آن باعث شد رسانه ها آن را «لیست غیررسمی» یا «لیست اولیه»  قلمداد کنند. لیستی که تفاوتی محسوس به نسبت لیست سال ۹۸ داشت و چهره های زیادی از آن حذف شده بودند. از مهم‎ترین نکات لیست غیررسمی آن بود که پایداری که قرار بود 5 سهم از لیست سی نفره را به خود اختصاص بدهد، 7 نامزد متعلق به جریان خود را در این لیست گنجانده بود. در این میان اما به فاصله‎ای کوتاه از اعلام این لیست غیررسمی، صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری در مصاحبه‎ای مبهم و دوپهلو سرلیستی قالیباف را زیر سوال برد و تاکید کرد اگر لیست مشترکی بیرون بیاید سرلیست ۲ نفر خواهد بود و یکی از آن دو نفر آقاتهرانی است: «این‎که در روند وحدت بین جریان‌های انقلابی نیاز به تنزل و گذشت است کاملا موضوع قابل درکی است ولی وقتی معیار اصلی انتخاب نامزدها برای نمایندگی مجلس اصلح بودن باشد باید توجه کرد افرادی که شائبه تخلف، چه تخلف مالی و چه تخلف‌های دیگر داشته باشند نباید در فهرست نامزدهای نمایندگان مجلس قرار بگیرند.... سرلیست جبهه پایداری در صورت ارائه فهرست مستقل، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی و در صورت وحدت با جبهه انقلابی دیگر، فهرست ارائه شده دو نفر سرلیست خواهد داشت که آقاتهرانی یکی از آن‎هاست.» این ابهام‎گویی صادق محصولی اما پایان ماجرا نبود و آنان از لیست 25 نفره پایداری نیز رونمایی کردند.
علنی شدن اختلاف مالکی-دهنوی
پس از این ساز ناکوک پایداری علیه شانا، مالک شریعتی  در توئیتی انصراف خود از حضور در لیست شورای ائتلاف را رسانه‎ای کرد. او در این باره نوشت: «از انتخاب شورای ائتلاف متشکرم، مدت هاست با ادله قطعی و رسانه ای نشده یقین کردم و روز قبل از بستن فهرست تهران، اتمام حجت کرده بودم، اگر آقای دهنوی در فهرست باشد، ماندنم فاقد حجت و بی‌صداقتی با مردم است. لذا از فهرست انصراف می دهم و صلاح نیست انجام تکلیف را به موقف اعتبارنامه موکول کنم.». این توئیت با واکنش سریع محسن دهنوی  روبه‎رو شد و با کنایه ؛«التزام به منافع انقلاب و پرهیز از قبیله‌گرایی افراد، در همین بزنگاه‌ها مشخص می‌شود. کمافی‌السابق، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را محور تصمیم‌گیری می‌دانم» روبه‎رو شد. اظهاراتی که موجی از واکنش ها را به همراه داشت. در کنار این جدال توئیتری  برخی خبرها نیز حکایت از آن داشت که محصولی چانه‎زنی خود را برای افزایش سهمیه پایداری در لیست شانا از 7 نفر به 8 نفر آغاز کرده و به دنبال اضافه کردن سید محمود نبویان چهره شناخته شده پایداری به لیست ائتلاف است. در نهایت اما این چانه زنی های پایداری و جنجال توئیتری پیرامون دهنوی کارگر افتاد و لیست مشترک و رسمی شورای ائتلاف و جبهه پایداری با تغییراتی نسبت به لیست غیررسمی، منتشر شد و سید محمود نبویان جای دهنوی را در لیست گرفت. در همین راستا و به دنبال انتشار لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی در تهران، محسن دهنوی در صفحه شخصی خود در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «به دلیل علم قطعی به علاقه رهبر انقلاب به وحدت، و با وجود آن‎که بزرگان جریان انقلاب، دادگاه صالح و شورای نگهبان، دروغ‌بودن همه تهمت‌ها علیه من را تایید قطعی کرده‌اند و شورای ائتلاف نیز حضور بنده را در لیست اولیه تایید نموده و همچنین با تاکید بر تداوم مبارزه قاطع علیه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیرو‌های انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خودم را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کنم. والعاقبه للمتقین»
واکنش ها به لیست نهایی شانا
اما تغییرات دیگری نیز در لیست نهایی اتفاق افتاد و آن این‎که در کنار سید محمود نبویان، رضا تقی پور و میلاد میرزایی سه کاندیدایی بودند که وارد لیست نهایی شدند و اسم‎شان رسما اعلام شد. در طرف مقابل نیز شکری و محمود دهقانی در کنار محسن دهنوی  از لیست کنار گذاشته شدند. سرلیست دوم شدن آقاتهرانی از دیگر اخبار مهم درباره لیست نهایی ائتلاف بود. درحالی که پیش از این شانا تصریح و تاکید کرده بود که محمد باقر قالیباف سرلیست فهرست ائتلاف خواهد بود؛مجید متقی فر در گفت‎وگویی تاکید کرد که حجت الاسلام آقا تهرانی به عنوان سرلیست دوم در فهرست ائتلاف قرار دارد :« بعد از گفت‌وگوهای پایانی با دوستان خود در شورای ائتلاف، موارد سلبی و ایجابی بر اساس شاخص‌های گفتمانی را بررسی کردیم و در نهایت به یک لیست واحد رسیدیم‌. لیست واحد ما ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی «آقاتهرانی» و دیگری «قالیباف» است.» با وجود این، پایداری در لیست 4 سال قبل 12 سهمیه داشت و اگر حضور نبویان تعداد نامزدهای آنان در لیست انتخاباتی را به 8 نفر رسانید اما در یک نگاه کلی درصد نامزدهای آنان نسبت به دوره گذشته کاهش 30 درصدی داشته که خود پیام مهمی به همراه دارد. در این میان اما این  تغییر ده درصدی حذف و اضافه سه نفر در لیست ائتلاف و چانه زنی های دقیقه نودی پایداری برای افزایش سهم  با انتقاداتی همراه شد. در همین زمینه کاربری با اشاره به این که جبهه پایداری در فرایند گزینش شانا حضور نداشته است، نوشت :« چه‌کسی پاسخگوی سهم‌خواهی جبهه پایداری که بدون شرکت در فرایندها، ابتدا ۷ کرسی و در حال حاضر ۸ کرسی را بدون رعایت اصول ائتلاف و منطق وحدت اشغال کرده‌اند، خواهد بود؟ مگر شعار ما «نه به سهم‌خواهی» نبود؟»  در این میان اما برخی کاربران فضای مجازی به  غیبت برخی چهره های نزدیک به قالیباف از جمله عمویی، محبی و توانگر از سویی و از سوی دیگر نرمش دربرابر خواسته پایداری و اضافه شدن سهمیه این جریان در لیست شانا اشاره کرده و آن را قابل تامل دانستند. موضوعی که رسانه نو اصولگرایی نزدیک به قالیباف به آن واکنش نشان داد و نوشت :« برخی رسانه‌ها و جریانات سیاسی تلاش دارند تا با بداخلاقی‌های معمول خود، کنش انتخاباتی قالیباف را به شکلی خلاف واقع توصیف و تفسیر نمایند. این جماعت می‌گویند که برخی افراد نزدیک به قالیباف به لیست شورای ائتلاف راه نیافته‌اند و او از نیروهای نزدیک به خود حمایت نمی‌کند. حال این که قالیباف در کنشگری سیاسی خود نشان داده است که قائل به وحدت حداکثری نیروهای انقلابی است.... باید سازوکار انتخاب نامزدان در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای منتقدین و سیاسی‌بازان مرور شود تا بدانند موضوع، مسئله شخصی و تصمیم فردی قالیباف نبوده است. دور میز شانا، افراد مختلفی با نگاه‌ها و نگرش‌های متفاوتی وجود داشته و دارند که هر کدام یک رای برای نامزدان وارد شده به فرایند شانا داشته‌اند....لذا اساسا مسئله قالیباف، وحدت جریانی است. تخریب‌گران می‌خواهند لیست را صرفا به نام قالیباف تمام کنند، از همین وحدت نیروهای انقلاب و برکات آن می‌ترسند. وحدتی که در ٩٨ منجر به تشکیل مجلس انقلابی شد.»
رسایی، سرلیست « امنا»
اما در اردوگاه اصولگرایی، این تنها لیست شورای ائتلاف نبود که با پایداری به جمع بندی رسید بلکه امنا که به عنوان رقیب اصلی شانا شناخته می شد از لیست نهایی و 30 نفره خود رونمایی کرد:«۱-حمید رسایی۲-سید نظام الدین موسوی۳-سید محمود نبویان۴-بیژن نوباوه۵-ابراهیم عزیزی۶-مهدی شاه آبادی۷-ابوالقاسم جراره۸-مجتبی رحماندوست۹-سمیه  رفیعی۱۰-ریحانه اخلاقی۱۱-پریسا دانشجو۱۲-زینب قیصری۱۳-طهورا نوروزی۱۴-مهدی کوچک زاده۱۵-امیرحسین ثابتی۱۶-صالح اسکندری۱۷-روح ا... ایزدخواه۱۸-احمدعلی یوسفی۱۹- حسین صمصامی۲۰-احمد نادری۲۱-پیمان فلسفی۲۲-ابوالفضل ظهره وند۲۳-محمد رویانیان۲۴-سید مجید موسویان۲۵-سیدمحمود ابوالمعالی۲۶-محمد سراج۲۷-کامران غضنفری۲۸- مقداد ذکی زاده۲۹- سعید کرمی(اسلامشهر)۳۰- سید علی یزدیخواه(شهرری)»پیش از این شورای وحدت اصولگرایی لیست 30 نفره خود را منتشر کرده بود و حالا با تکمیل شدن لیست شانا و امنا اردوگاه اصولگرایی با 3 لیست(حداقل تاکنون) وارد کارزار انتخابات 11 اسفند شده است.
 زلزله در اردوگاه اصلاح طلبی ؟
اما شاید مهم ترین دلیل تنوع و تکثر لیست های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی؛ انفعال اردوگاه اصلاح طلبی باشد. اصولگرایان که صحنه را از رقیب خالی می بینند بدون هیچ واهمه ای بخت خود و احزاب نزدیک به خود را در کارزار انتخابات می سنجند. همان طور که سخنگوی جبهه اصلاحات نیز اشاره کرده بود، اصلاح طلبان هیچ لیستی برای حوزه انتخابیه تهران ارائه نکرده اند. لیست «صدای ملت» نیز اگرچه مورد حمایت سه حزب اعتماد ملی، کارگزاران و ندا قرار گرفته و به تازگی نیز حزب اعتدال و توسعه نیز از صدای ملت حمایت کرده است؛ اما نه خود علی مطهری سرلیست صدای ملت آن را اصلاح طلبی می داند و نه جبهه اصلاحات از آن حمایت کرده است. اصلاح طلبان همانند انتخابات 98 که از لیست یاران هاشمی حمایت نکردند و همانند انتخابات 1400 که از همتی حمایت نکردند این بار نیز به دور از سیاست ورزی، کارزار انتخابات را به نظاره نشسته اند. این انفعال 4 ساله نه تنها باعث انزوای بیشتر اصلاح طلبان شده بلکه آن طور که محمدعلی وکیلی خبرداده سبب انشقاق آنان نیز شده است. مدیر مسئول روزنامه ابتکار در تازه ترین اظهار نظر خود با اشاره به راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات تصریح کرده است:« اصلاح‌طلبان در امتداد سیاست «قهر» که از سال ۹۸ انتخاب شده، همچنان (بدون هیچ تغییری و بدون ارائه دستاورد خاصی درظرف چهارسال گذشته) بر قهر اصرار دارند. این گروه از اصلاح‌طلبان که درقالب جبهه اصلاح‌طلبان و حزب اتحادملت تعریف می‌شوند با ارائه بیانیه و توجیهات تکراری و لفاظی‌های بی‌اثر، مسیر خود را از سیاست‌ورزی صندوق محور جداکردند.» وکیلی با بیان این که بخشی از احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران، اعتمادملی و ندای ایرانیان، رسما راه خود را از جبهه اصلاحات جدا کردند و اکنون حول آقای علی مطهری برای ارائه لیست تهران جمع شده‌اند، گفت: «این جدایی با بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب مورد تایید قرار گرفت و با این تحولات جریان اصلاح‌طلب عملا به تکثر غیرقابل اجماع رسیده و امکان سیاست‌ورزی ذیل عنوان جبهه‌اصلاحات را از دست داده است.» این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد:«با جدایی‌های صورت گرفته زین پس جبهه اصلاح طلبان از موضوعیت افتاده است، در مطلع رونمایی از جریانات جدید اصلاح‌طلب و اعتدال ذیل عنوان جبهه عقلایی جامعه خواهیم بود.» این اظهارات وکیلی اما با واکنش سخنگوی حزب ندا مواجه شد و او تاکید کرد که کارگزاران ، ندای ایرانیان و اعتماد ملی بنای جدایی از جبهه اصلاحات را ندارند:« اگر نقدی به رویکردهای جبهه اصلاحات داریم، باید تلاش کنیم از درون آن را اصلاحی کنیم....نمی شود که به اصلاح قدرت سیاسی باور داشته باشیم ولی درون جریان خودمان به دنبال اصلاح نباشیم و برخوردهای قهری انجام دهیم.»  همچنین  مرعشی دبیرکل کارگزاران نیز اظهارات وکیلی را تکذیب کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1