تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۷۱۳۳۵
در یکصدمین روز جنگ در غزه/

روزنامه صهیونیست‌ها: حماس آماده اعلام پیروزی می‌شود

۰
روزنامه صهیونیست‌ها: حماس آماده اعلام پیروزی می‌شود
کبنا ؛
یدیعوت آحارونوت: نه غزه بیروت است و نه یحیی السنوار عرفات. سنوار به‌دنبال پناهندگی در تبعید نیست و برای جشن پیروزی در غزه آماده می‌شود.
به گزارش کبنا نیوز، روزنامه جوان نوشت: در یکصدمین روز جنگ در غزه، زمزمه‌ها درباره یک آتش‌بس سه‌ماهه در جنگ بین حماس با اسرائیلی‌ها به گوش می‌رسد. رئیس‌جمهور امریکا چند روز پیش گفت که در حال انجام تلاش‌هایی «بی سروصدا» برای خارج کردن اسرائیل از غزه است. عقب‌نشینی نظامیان رژیم صهیونیستی از غزه که از هفته قبل کلید خورده نیز یک نشانه جدی از این روند است. ظاهراً نتیجه ۱۰۰ روز جنگ، بر جای ماندن بیش از ۲۳ هزار قربانی در منطقه است که برخی از آن به «یکی از شدیدترین عملیات مجازات دسته‌جمعی غیرنظامیان در تاریخ» تعبیر می‌کنند. در ورای این وضعیت، اسرائیل به هیچ‌کدام از سه هدف اصلی جنگ در غزه، یعنی نابودی حماس، آزادکردن زندانیان و ایجاد بازدارندگی مقابل حمله‌ای مشابه حمله ۷ اکتبر دست پیدا نکرده است.
جنگ اسرائیل علیه غزه در یکصدمین روز خود بیش از ۲۳ هزار نفر را قربانی (شامل بیش از ۱۰ هزار کودک) و ۲ میلیون را آواره کرده که این، چیزی حدود ۸۵ درصد از جمعیت غزه است. ۷۰ درصد خانه‌ها آسیب دیده یا ویران شده‌اند و ازمجموع ۲۲ بیمارستان غزه، ۲۰ بیمارستان به کلی آسیب دیده است. این‌ها در ظاهر، نمایی از یک جمعیت انسانی شکست خورده است، اما در ورای این اعداد و ارقام، ملتی قرار گرفته که همچنان پایداری می‌کند، جنبشی که همچنان از سربازان متجاوز قربانی می‌گیرد و فراتر از همه اینها، دشمنی که در یکصدمین روز جنگی که طولانی‌ترین نبرد تاریخ ۸۰ ساله‌اش به حساب می‌آید، هر روز از اهداف اعلانی عقب‌نشینی کرده یا آن‌ها را یک به یک تعدیل می‌کند. ناهوم برنیع، نویسنده روزنامه عبری یدیعوت‌آحرونوت دیروز نوشت: «اخبار سازمان‌یافته مربوط به آزادی ربوده‌شدگان [اسرائیلی]را بخوانید. هرچه می‌خواهید اسمش را بگذارید؛ پیشنهاد قطری، مصری یا امریکایی. این اخبار نشان می‌دهد که طرف اسرائیلی شروع به پذیرش نتایج محدود جنگ کرده است.» او از وجود یک طرح آتش‌بس سه‌ماهه صحبت کرده که شامل آزادی همه زندانیان زنده یا مرده، به صورت مرحله‌ای خواهد بود.
یک سازمان اداری با بودجه بین‌المللی برای بازسازی نوار غزه ایجاد می‌شود: «از همه بدتر، مشارکت حماس در کنترل نوار در آینده است.» چند روز قبل، شبکه تلویزیونی ۱۳ اسرائیل پیشنهادی از قول قطر فاش کرد که طبق آن، رهبران حماس در ازای آزادی اسرای اسرائیلی در غزه تبعید شوند یا اینکه به عبارتی، تل‌آویو اجازه تبعید آن‌ها به خارج از نوار غزه را بدهد، اما ناهوم برنیع نوشته است: «طرف اسرائیلی خوشحال بود که اعضای ارشد حماس، از جمله (یحیی) سنوار را به قطر یا کشور‌های دیگر تبعید کند. تبعید همان چیزی است که عرفات و اطرافیانش در بیروت در جنگ اول لبنان دریافت کردند. اما غزه بیروت نیست و سنوار هم عرفات نیست. در حال حاضر او دنبال پناهندگی در تبعید نیست، بلکه برای جشن پیروزی در غزه آماده می‌شود.»
تلاش بی سر و صدای بایدن
نویسنده یدیعوت‌آحرونوت، تنها یکی از چندین ناظری است که طی روز‌های اخیر، درباره عقب‌نشینی گام به گام اسرائیل از اهداف اعلانی در غزه صحبت می‌کند. اسرائیلی‌ها گفته بودند حماس باید نابود شود، همه اسرا بایستی آزاد شوند و دنبال ایجاد شرایط بازدارندگی بودند که رویدادی مانند ۷ اکتبر دیگر تکرار نشود. در حالی که هیچ‌کدام از این اهداف به دست نیامده، بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن گفته که در حال انجام تلاش‌هایی «بی سر و صدا» برای خارج کردن اسرائیل از غزه است. «عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص هم نوشته که «بعد از گذشت نزدیک به ۱۰۰روز از جنگ با حماس، واضح است که همچنان اسرائیل با تحقق اهداف اعلامی حمله، فاصله زیادی دارد.» او نوشت: «حمله مرگبار حماس در ۷ اکتبر به دلیل ناکامی‌های فاحشی که در جامعه اطلاعاتی در مفهوم دفاعی ارتش اسرائیل آشکار شد و مماشات ارتش در کمک به شهرک‌نشینان اطراف غزه، کشور را عمیقاً تکان داد تا جایی که به طور بی‌سابقه‌ای همه یکصدا خواستار پاسخ نظامی شدید به حماس شدند.»
«عاموس هرئیل» سپس به نتایج این جنگ پرداخت و نوشت که اشغال بخش شمالی غزه و حرکت به سمت مرکز و جنوب آن «خسارات زیادی به حماس وارد کرده» و همزمان موجب بروز رنج و مشقت شدید برای تمامی ساکنان غزه شده است، با این حال اسرائیل حتی به تحقق پیروزی نزدیک هم نشده است.
این تحلیلگر نظامی اسرائیل تأکید می‌کند: «در سایه شرایط فعلی به نظر می‌رسد که در آینده نیز ارتش نتواند دستاوردی داشته باشد، پنهان کردن این حقیقت نیز دشوار است، چرا که ارتش در میانه کاهش نیرو‌های خود در غزه است تا وارد مرحله جدیدی در جنگ شود و اینکه چیزی است که دولت نتانیاهو سعی دارد از مردم پنهان نگه دارد.»
۴ هزار سرباز اشغالگر دچار نقص عضو شده‌اند
وبگاه خبری عبری Walla (واللا) فاش کرد که از آغاز جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، ۴۴ هزار سرباز صهیونیست دچار نقص عضو شده‌اند. به گزارش ایسنا، این وبگاه با بیان اینکه «رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای استقبال از تعداد زیادی از سربازان معلول خود است»، افزود: ۱۰۰ روز پس از جنگ، تاکنون مشخص شده است که حدود ۴۴ هزار سرباز دارای معلولیت هستند. این وبگاه عبری به تخمین‌ها اشاره کرد که این تعداد به حدود ۳۰ هزار تن خواهد رسید. این وبگاه اشاره کرد که حمله حماس در ۷ اکتبر، اسرائیل را وارد جنگی کرد که قبلاً از نظر تعداد سربازان مجروح شاهد آن نبوده، اما مهم‌تر از آن این است که جراحات سربازان بسیار جدی است. براساس گزارش وبگاه واللا، به دلیل مراقبت‌های اختصاصی تیم‌های امدادی و پزشکی، مجروحان جدی و با جراحت خطرناک زنده مانده‌اند. این وبگاه افزود، ارتش اشغالگر «همه اطلاعات مجروحان را در اختیار مردم قرار نمی‌دهد، زیرا بیم آن می‌رود که این امر منجر به کاهش روحیه مردم شود.» در ادامه گزارش این وبگاه آمده است: در حال حاضر حدود ۴ هزار سرباز در سه طبقه‌بندی انجام شده دارای معلولیت شناخته شده‌اند که این بدان معناست آن‌ها بدون اینکه به طور رسمی به عنوان یک معلول معرفی شوند از کلیه درمان‌ها و حقوق مختص افراد معلول در ارتش برخوردارند. این وبگاه با اشاره به اینکه «به سربازان مجروح حقوق پرداخت می‌شود و حتی بدون نیاز به اثبات چیزی تحت درمان قرار می‌گیرند»، گزارش داد که روند توانبخشی آن‌ها «در اسرع وقت برای بازگرداندن‌شان به زندگی آغاز می‌شود.» این وبگاه به نقل از عیدان کالیمان، رئیس سازمان معلولان ارتش اشغالگر نوشت: «در ازای هر فیزیوتراپیست که با آن‌ها کار می‌کردیم، اکنون به چهار فیزیوتراپ نیاز داریم تا پاسخگوی حجم مجروحان باشیم و همین امر در مورد سایر حرفه‌های درمانی نیز صدق می‌کند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1