در نقشه میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد 1402 برخی از استان ها در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.
در نقشه میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد 1402 برخی از استان ها در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.
به گزارش کبنانیوز، میانگین امتحانات نهایی استان های کهگیلویه و بویراحمد، در کنار استان هایی مثل تهران، قزوین، قم، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، فارس قرار گرفته است، با این حال در رتبه متوسط قرار گرفته است.
یکی از دلایل مهم پایین بودن نمرات دانش آموزان، کمبود معلم های تخصصی و کمبود امکانات آموزشی در روستاها است.
در رسانه ها و فضای مجازی دو تصویر منتشر شده که رتبه استان ها در این دو کمی متفاوت است، در نقشه دوم رتبه استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.
تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان میدهد که نمرات دانشآموزان در بازه زمانی ۴ ساله یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ با اُفت همراه است؛ میانگین کشوری نمرات دانشآموزان علوم انسانی در امتحانات نهایی خرداد امسال ۸.۷۵ بوده است!
به گزارش تسنیم، اُفت نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی سال 1402 موضوعی بود که از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم مورد تأیید قرار گرفت و برای نخستین بار قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت دو نمرهای معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد امسال خبر داد.
همچنین محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در امتحان نهایی امسال فقط یک دانشآموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل 20 شد، گفت: در مجموع اُفت نمرات دانشآموزان را شاهد بودیم، سال گذشته میانگین نمرات در شاخه نظری 11.62 و امسال به 10.02 رسید.
عملکرد استانهای مختلف در امتحانات نهایی خرداد 1402
وی درباره دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی خرداد 1402، گفت: راهبرد مطالعه دانشآموزان صحیح نیست و در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژهها و حفظ کردن توجه داشتند. متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینهای، روش مطالعه دانشآموزان را به سمت حافظه محوری سوق داده و شرایط به گونهای شده است که دانشآموز میگوید من دروس را مطالعه کردم اما در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا کرده است و یادگیری مبنا نبوده، این روند باعث شده است عملکرد او خوب نباشد در حالیکه در خرداد 1402 سؤالات امتحانات نهایی استنباطی بود.
چرا نمرات دانشآموزان اُفت دارد؟
به اذعان کارشناسان آموزشی اُفت نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان دلایل مختلفی دارد به عنوان مثال در حالیکه آموزش و پرورش مدعی طراحی سوالات به شیوه مفهومی و عبور از حفظیات است اما کتابهای درسی توسط معلمان به شیوه مفهومی آموزش داده نمیشود و اساساً دانشآموزان برای پاسخگویی به سوالات مفهومی آماده نمیشوند.
طیبه موسوی دبیر زیست شناسی در مدارس شهر تهران در اینباره به تسنیم گفت: متغیرهای مختلفی در اُفت نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان تأثیرگذار هستند از جمله کلاسهای شلوغ مدارس دولتی عادی، بهکارگیری معلمان فاقد تخصص و مهارت، محتوای آموزش، روش تدریس معلمان و منابع و تجهیزات در اختیار دانش آموزان و مدارس.
به گفته او، برخی معلمان به ویژه در مدارس دولتی عادی به جای تدریس کتاب درسی، جزوهای را که خود تهیه کردهاند تدریس میکنند این در حالی است که سوالات امتحانات نهایی فقط از کتاب درسی طراحی میشود و دانشآموز برای موفقیت در پاسخگویی باید کتاب درسی را به خوبی مطالعه کرده و مفاهیم را فهمیده باشند.
دانشآموزان انسانی علاقهای به رشته خود ندارند
موسوی با اشاره به اُفت بیشتر نمرات دانشآموزان رشته علوم انسانی عنوان کرد: در گفتوگویی که با این دانشآموزان داشتم، اغلب آنها علاقهای به رشته انسانی نداشتند و از سر اجبار به این رشته آمدند چون میخواستند به هنرستان بروند اما به دلیل نبود ظرفیت امکان ثبتنام نداشتند.
این معلم مطرح کرد: هم اکنون تعداد هنرستانها در مقایسه با دبیرستانها به شدت کم است چون به تجهیزات نیاز دارد و تجهیزات لازم هم بسیار گران است.
موسوی، بی انگیزگی دانشآموزان نسبت به آینده و درگیری آنها با فضای مجازی را از سایر عوامل موثر در افت نمرات دانست و به موضوع مهم ضرورت آموزش و توانمندسازی معلمان برای روش تدریس با کیفیت اشاره کرد و گفت: معلمان باید با روشهای جدید تدریس آشنا شوند.