کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

سرنوشت روشنفکر در ایستگاه اسفند 1402 + فیلم

7 آذر 1402 ساعت 11:06

اسفند 1402 یکی از مهم‌ترین وزن‌کشی‌های سیاسی و گفتمانی در تاریخ سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد است. رقابتی که پارامترهای مختلفی در به وجودآمدن آن مؤثر است. از جمله این پارامترها در وهله اول می‌توان به آرای طوایف و اقوام اشاره کرد که در این سال‌ها ایجاد شد و این فرصتی مناسب برای افزایش مشارکت حداکثری و باید در ابتدا آن را به فال نیک گرفت. از طرفی دیگری با تعدد نامزد‌ها و عدم ائتلاف سیاسی احزاب سیاسی آرای متکثری ایجاد می‌شود.


اسفند 1402 یکی از مهم‌ترین وزن‌کشی‌های سیاسی و گفتمانی در تاریخ سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد است. رقابتی که پارامترهای مختلفی در آن مؤثر است. از جمله این پارامترها در وهله اول می‌توان به آرای طوایف و اقوام اشاره کرد که در این سال‌ها ایجاد شد و این فرصتی مناسب برای افزایش مشارکت حداکثری است و باید در ابتدا آن را به فال نیک گرفت. از طرفی دیگری با تعدد نامزد‌ها و عدم ائتلاف سیاسی احزاب سیاسی آرای متکثری ایجاد می‌شود.
طبیعتاً هر تغییری در آرایش جریانات سیاسی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون می‌تواند انتخابات این حوزه را، که امسال از حساسیت بسیار بالاتری برخوردار است، به دو مرحله‌ای شدن انتخابات بکشاند. و نتیجه بازی سیاسی را به صورت دیگری شکل دهد؛ اما این تنها مسأله‌ای نیست که بر انتخابات اسفند 1402 اثر بگذارد.
روشنفکریسم؛ پدیده‌ مهم سیاسی تاریخ انتخابات شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون است که بدون ائتلاف سیاسی آرای متکثری برای او شکل گرفت ولی اکنون این مسیر با فراز و فرودهای زیادی روبرو است. مهدی روشنفکر تا چه حد توانسته آرای متکثر سال 98 را حفظ کند و یا ارتقاء دهد، باید به انتظار روزهای آینده و اسفند داغ 1402 نشست.
روزی که روشنفکر بر خلاف انتظار‌ها بر تخت قدرت نشست و جزء کلیددارهای بهارستان شد. تا امروز دلایل فراوانی در مورد چرایی روی کارآمدن روشنفکر مطرح شده است؛ اما بدون شک می‌شود از چند دلیل عمده در چرایی قدرت گرفتن جریان ندای وحدت و پیروزی روشنفکر سخن گفت که هوادارانش او را «حاج مهدی» خطاب می‌کنند. اولین دلیل پیروزی روشنفکر در آن دوران به اختلاف و انشقاق بین جریان‌های سیاسی اصولگرا ربط دارد. اصولگرایان در آن زمان از یک کاندیدای واحد برخوردار نبود و مسیر انتخاب گزینه نهایی جریان اصولگرایی در انتخابات 98 مورد قبول همه نبود و این اختلاف و ساز ناکوک اصولگرایان آنها را به ورطه شکست کشاند. دومین دلیل؛ اصلاح طلبان به وحدت بیشتری رسیده بودند و «محمد بهرامی» تنها گزینه آنها بود، هر چند تعدادی از اصلاح طلبان در آن موقع با روشنفکر پیمان بسته بودند و بعضی از اصلاح طلبان در ستاد انتخاباتی «غلام‌محمد زارعی» حضور فعالی داشتند. اما اختلاف اصولگرایان کار را برای مهدی روشنفکر آسان‌تر کرد. سخنرانی «ستار هدایت‌خواه» برای منتظریان هم کارساز نبود. با این وجود منتظریان در اولین راند نتیجه خوبی به‌دست آورد. تاجایی که امروز او و هوادارانش امید زیادی برای پیروزی دارند. 
سومین دلیل را باید در کنار دومین دلیل گذاشت، اصلاح‌طلبان شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون که بعد از عبور از سید باقر موسوی‌جهان‌آباد به انسجام و وحدت نرسیدند. به همین خاطر سبد آرای اصلاح‌طلبان بین «مهدی روشنفکر»، «غلام‌محمد زارعی» و «محمد بهرامی» تقسیم شد و این وضعیت موجب شد تا شورای اصلاحات استان کهگیلویه و بویراحمد نتواند نقش پدرخواندگی خود در جریان اصلاحات را به‌خوبی ایفا کند. 
«زارعی»، «بهرامی» و «منتظریان» در رقابت اسفند 98 مجموعاً حدود 100 هزار رأی کسب کردند. اگر در این دوره ائتلافی شکل بگیرد که زمزمه‌هایی هم شنیده شده است، به‌نظر کار برای مهدی روشنفکر سخت‌تر شود. این در حالی است که «روشنفکر» با چالش‌های مهم همانند؛ علی خرامین، نستهن مقدم، علی آراوند و سبحانی‌ و دیگر کاندیداها روبرو است.
چهارمین دلیل این بود که مهدی روشنفکر توانست از شرایط سیاسی آن روز شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون بهترین استفاده را ببرد. او دست روی نقاطی گذاشت که پاشنه آشیل «زارعی» و طیف اصولگرایان بود. او توانست با تبدیل زارعی، منتظریان و اصولگریان به الیگارشی قدرت و ثروت و عنوان «مظلومیت» برای خود، رأی قاطبه مردم را کسب کند.
بخش دیگری از روی کارآمدن ندای وحدت را در مباحث جامعه‌شناسانه باید جست‌وجو کرد. البته اگر به‌جای منتظریان، ستار هدایت‌خواه نامزد می‌شد، شرایط آن‌چنان که روشنفکر به دنبال آن بود، محقق نمی‌شد. روشنفکر دست روی مسائل قومی و احساسات مردم منطقه زادگاه خود گذاشت، از طرفی  بخشی زیادی از مردم بویراحمد از سیاست‌‌های نمایندگان آن دوره‌ها آسیب دیده بودند و تا جایی که نخبگان منطقه بویراحمد سفلی این تصور را می‌کردند و بیان می‌کردند که به حاشیه رفته‌اند و با آوردن روشنفکر به دنبال قرار گرفتن بر اریکه قدرت بودند تا فرصت‌های از دست رفته را برای خود احیاء کنند. در این شرایط، روشنفکر به خوبی توانست با سوار شدن روی فضای ذهنی جامعه و تبلیغات حول این فضا، دوقطبی [بویراحمد علیا و سفلی] خوبی را ایجاد و آرای طبقات ضعیف اجتماعی را جذب کند. در نتیجه گفتمان شعاری و عدالت‌محور روشنفکر به خوبی در فضای الیگارشی صاحبان قدرت آن دوران جواب داد و او را در انتخابات پیروز کرد. تصور می‌شد که سال‌ها جریان ندای وحدت به نماد حق‌طلبی و دفاع از مظلومیت در اتمسفر سیاسی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون تبدیل شود. اما پالس‌های دریافتی شرایط را به‌گونه دیگری نشان می‌دهد که باید سر فرصت درباره آن صحبت کرد. شکی در این مسأله وجود ندارد که عواملی همچون فقر، تبعیض و تخلفات اداری، استخدام‌های فله‌ای از جمله عناصر مؤثر در آرای متکثر روشنفکر بود و خیلی‌ها حول روشنفکر جمع شدند و توانست عرصه سیاسی را از آن خود کند و بر رقبای قدرتمند اصولگرایش پیروز شود. اما برخی از این مسائل الان تا حدودی دامن‌گیر جریان روشنفکر شده است.  
بررسی عملکرد مهدی روشنفکر را باید سرجای خودش مورد بررسی قرار داد که آیا توانست موجب بهبود شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی و آبادانی منطقه شود یا خیر؟
تیم رسانه‌ای روشنفکر این روزها کلیپ‌های دیدار او را با گروه‌های مختلف مردم در فضای مجازی منتشر می‌کند و این کار به صورت مدام انجام می‌گیرد. کبنانیوز بدون جانبداری و صرفاً در راستای اطلاع مردم و ایجاد شور و مشارکت حداکثری و در تحقق چهار راهبرد مدنظر رهبر فرزانه انقلاب اقدام به انتشار این فیلم‌ها می‌کند و محتوای تصاویر و فیلم‌ها را نه تایید می‌کند و نه رد.
    
دیدار با جمعی از سادات امامزاده (ع)
  
در جمع تعدادی از مردم شهرستان مارگون


کد مطلب: 469782

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/469782/سرنوشت-روشنفکر-ایستگاه-اسفند-1402-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1