تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۴۶۹۰۷۰
کبنا گزارش می‌دهد؛

حاج سید محمدعلی حجازی؛ عالم وارسته، دین‌مدار و مردم دار / امام جمعه پیشین گچساران: یک ریال پول دولتی و بیت المال برای این مقبره صرف نشد / علما به ما گفتند نباید جلوی این کار فرهنگی را بگیرید / پارسال محرم را در این مقبره عزاداری کردند

۱۷
۳
حاج سید محمدعلی حجازی؛ عالم وارسته، دین‌مدار و مردم دار / امام جمعه پیشین گچساران: یک ریال پول دولتی و بیت المال برای این مقبره صرف نشد / علما به ما گفتند نباید جلوی این کار فرهنگی را بگیرید / پارسال محرم را در این مقبره عزاداری کردند
کبنا ؛مرحوم حاج سیدمحمدعلی (سید  مندعلی) حجازی یکی از بزرگان منطقه لوداب متوفی سال ۱۳۵۷، در میان مردم به عالم وارسته، دین‌مدار و مردم دار شناخته می‌شده است. ‌ایشان در طول زندگی خود در مناطق مختلفی به تبلیغ دین می‌پرداخت و در زمانی که هیچ امکاناتی وجود نداشت، با پای پیاده و دست خالی به مناطق مختلفی کوچ و مردم را به سوی دین هدایت می‌کرد. به گفته حجت الاسلام مصطفی کاظمی «در زمستان سرد منطقه سردسیر لوداب، و زیر باران با یک جامه سفید و بدون عبا و بدون لباس گرم ایام محرم را عزاداری می‌کرد و مردم را برای عزاداری جمع می‌کرد. به گفته شاهدان، بیمارانی بوده‌اند که از طریق این سید شفا پیدا کرده‌اند و از همین روی مردم علاقه خاصی به‌ایشان دارند.
به گزارش کبنا نیوز، حجت الاسلام مصطفی کاظمی می‌گوید: هنوز هم وقتی مشکلی برای زنان منطقه پیش می‌آید به جد مشهدی زینب (همسر مرحوم) پناه می‌برند، و ما «مردها» هم به جد مرحوم حاج (مندعلی) سیدمحمدعلی حجازی پناه می‌بریم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص مرحوم حاج سیدمحمدعلی حجازی گفت:‌ایشان در منطقه مشهور به دین‌داری بوده و در شرایطی که هیچ امکاناتی در منطقه وجود نداشته، مردم را ر‌ها نکرد، در همین منطقه معروف به چهارراه که مقبره‌شان هست، همیشه در یک کپر می‌نشست و مردمی که‌ییلاق و قشلاق می‌کنند، به‌ایشان رجوع می‌کردند.
حجت الاسلام سید امین حجازی_ امام جمعه پیشین شهرستان گچساران_ در خصوص آرامگاه پدر مرحوم خود در گفت و گو با کبنا نیوز گفت: چندین سال مردم فشار آوردند، که این قبر مرحوم ابوی آرامگاه شود، بنده مخالفت کردم، تا اینکه با برخی از علمای قم مشورت کردم، این علما به ما گفتند نباید جلوی این کار فرهنگی را بگیرید، مردم اعتقاد دارند، می‌توانند در این محل زیارت بخوانند، عبادت کنند و در اینجا حضور پیدا کنند.
حجت الاسلام حجازی اظهار کرد: مرحوم حجت الاسلام حسینی محترمانه من را نهیب زدند که حق ندارید جلوی این مسأله را بگیرید، همچنین با آقای آیت الله ملک حسینی مشورت کردم، ‌ایشان فرمود؛ که نباید جلوی این کار را بگیرید، کار فرهنگی است، لازم است نام علما که سبب ایجاد ارتباط مردم با عبادت و دین و اهل بیت می‌شوند روز به روز بیشتر تبلیغ شود، و بعد از این من کوتاه آمدم.
حجت الاسلام حجازی تصریح کرد: والله یک متر جاده نکشیدیم، این جاده چندین سال قبل از این به وسیله اداره امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد برای عشایر دشمن زیاری، سرکیکی، تامرادی و... کشید، هیچ کسی را هم به خاطر این جاده بازخواست نکردند.
وی گفت: مابقی آن را اقوام مساعدت و همکاری کردند، بنده هم قرض گرفتم و وام گرفتم، یک ریال پول دولتی و بیت المال برای این مقبره صرف نشد، کل هزینه این آرامگاه ۲۵۰ میلیون تومان شد.
امام جمعه پیشین گچساران گفت: مردم عشق به این مقبره داشتند، من بعداً شنیدم فردی بنام «کربلایی شیرزاد فریدونی» که بَنّا بوده یکبار هم بدون وضو در این مقبره کار نکرد، و محترمانه به کارگر‌ها توصیه می‌کرد که اگر کسی نماز نمی‌خواند، روی این قبر کار نکند، موقع دستمزد که می‌شد خیلی‌ها اصرار می‌کردند که ما آمده‌ایم برای « سید مندعلی» کار کنیم، ولی می‌گفتیم که باید مزد خود را بگیرید، فقط یکی دو نفر بخاطر اصرار‌های زیاد خودشان، یک روز از کارشان را محاسبه نکردیم و بقیه حساب شد.
وی گفت: ایجاد این مقبره خدمت به عموم مردم بوده است، تابستان‌ها افراد زیادی به این مکان می‌آیند و پارسال هم محرم را در اینجا عزاداری کردند. روستا‌هایی که از این مسیر دام خود را عبور می‌دهند، زنگ می‌زنند و تشکر می‌کنند که لوله کشی آب در اینجا انجام شده است.
حجت الاسلام حجازی افزود: نه بنده و خواهر‌ها و برادر‌ها و مرحوم پدر بنده نه احتیاج به آب داریم و نه چیزی، ما شاید یک یا دو بار در طول سال سر بزنیم و فاتحه بخوانیم، ولی عامه مردم جمعیت زیادی از اینجا عبور می‌کنند، و کسانی که دام دارند در این مکان اتراق می‌کنند، چون آب در این مسیر هست، قبلاً اینگونه نبود، و مجبور بودند که مسیر را طی کنند.
وی گفت: شاید برخی از مردم با دادن اطلاعات غلط تصور کنند که خدای ناکرده بخواهند ضربه‌ای به من بزنند، ولی مرحوم پدرم به ما یاد داد که چگونه زندگی کنیم، والله یک ریال از جایی برای احداث این مقبره نبردم، و دفتر امام جمعه (گچساران) می‌دانند که در زندگی شخصی چقدر مته به خشخاش می‌گذاشتم.
حجت الاسلام حجازی اظهار کرد: آن موقع هر ماشینی که ماسه می‌برد، حدوداً ۳ میلیون هزینه داشت، هیچ گاه از هیچ جای دولتی ماشین نخواستم، می‌توانستم کل ماشین‌ها و جرثقیل و... را بیاورم، ولی هیچ گاه این کار را نکردم. جرثقیل اداره برق را ۶۰۰ هزار تومان اجاره دادیم که سنگ قبر را بگذارند.
وی گفت: می‌شود از خمس کاری کنند که نام عالم زنده باشد تا باعث هدایت جامعه شود، ملاک هدایت باشد و صرفاً کار تشریفاتی نباشد، بپرسید که می‌شود از بیت المال استفاده کرد؟ ولی ما اینکار را نکردیم.
امام جمعه پیشین گچساران در خصوص شخصیت مرحوم حاج محمدعلی (سید مندعلی) حجازی گفت: عالمی که در جنگ و دعوا‌ها از این کوه به آن کوه با پای پیاده می‌رفت که کسی کشته نشود، میانجی‌گری می‌کرد، کل عمرش در این منطقه بود.
بنا بر این گزارش، فرزند مرحوم سید مندعلی، حجت الاسلام و المسلمین سید امین حجاری هم یکی از روحانیون ساده زیست است. او با کمترین امکانات و تجهیزات و لوازم خانگی زندگی را سپری می‌کند. خودروی شخصی ندارد. و هیچ وقت از جایگاه خود سوء استفاده نکرد. یکی از نزدیکان به او می‌گفت که حجت‌الاسلام حجازی حدود 30 سال مسئولیت‌های مختلف داشته و در این مدت برای تهیه لوازم حداقلی خانگی خود با مشکلات روبرو است.
نام شما

آدرس ايميل شما

United Kingdom
مو بچه لودابم نشنیدم همچین سیدی باشه، آرامگاش کجاس؟
عشایر
Iran, Islamic Republic of
بترسید از خدا
Iran, Islamic Republic of
ادم ساده زیست قبرش هم باید ساده باشد...شما در تمامی ادیان و کتب اسمانی و روایتهای محکم یک سخن پیدا نخواهید کرد که قبر را باشکوه بسازید...و اتفاقا بارگاه سازی و برجسته سازی مزار یک سنت ایرانی هست و نه اسلامی...لطفا اگر منطقی از یک عمل نقد میشود ان نقد را با لطایف الحیل تخریب و تخطئه نکنید...خداوند ان مرحوم را رحمت کند...
کبنا هم نشر دهد و سانسور نکند
آشنا
Iran, Islamic Republic of
احسنت براین تدبیر و حسن سلیقه شما در معرفی علما و بزرگان استان
دشمن زیاری
Iran, Islamic Republic of
قاطبه مردم دین و ایمان خود را مدیون مرحوم سی مندلی هستند
جوان
Iran, Islamic Republic of
من مرحوم سید مندعلی را زیارت نکردم ولی قربب به 38سال سن دارم و در همه مسافرت ها و بیماری ها و گرفتاری ها مادرمان متوسل به نام مرحوم سی مندلی با لهجه شیرین « دا دادمت وَ جدت مرحوم آسی مندلی » میشود و ما را بدرقه می نماید.
Iran, Islamic Republic of
منم اسم سید مندلی شنیدم
روحش شاد و یادش گرامی
حتی شنیدم امکاناتی ک اونجا فراهم شده خیلللی بسود مردم هست چون عشایر ک کوچ میکنند از این امکانات استفاده میکنند.
Iran, Islamic Republic of
فقط ۲۵۰ میلیون برای یه قبر!!
Iran, Islamic Republic of
اگ این بناها تخریب نشود وجلوگیری نشود یک بدعتی درمنطقه شروع وهرکس مرده اش راتبدیل به امامزاده میکند براتجارت وکسب درامد ازجیب مردم محروم
اله
Iran, Islamic Republic of
کبنا خان
جاهل یا افراط می کند و یا تفریط
دیروز درباره قبر مرحوم حجازی یک طور قلم زديد و امروز طور دیگر
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
فکری به حال تخلف آشکار صدا و سیمای استان بکنید که داره مفت و مجانی برای روشنفکر تبلیغ می کنه و حامیان اندک باقی مانده او هم با استوری پزش رو میدن. یکی بپرسه به چه مناسبت داره گزارش کار میده؟ هفته مجلسه؟ آخر ساله؟ هفته دولته؟ سفر مقامی دولتی به استانه؟ چه خبره؟ به چه دلیل این فرصت به او داده شده تا یک طرفه هر چی دلش میخواد بگه؟
ولایتی
Iran, Islamic Republic of
سرکیکی نه
سرکوهکی درسته
درپناه حق
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر علمای عامل و خبرگذاری که به موقع به مسیر حق برمیگردد
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر علمای عامل و خبرگزاری که به موقع به مسیر حق برمیگردد
Iran, Islamic Republic of
اینکه هزینه شخصی باشد اصلا توجیه نیست سوال اینجاست اگر کسی بخواهد بر مزار پدر خود گنبد بنا کند آیا اداره اوقاف اجازه این کارو می دهد؟
Iran, Islamic Republic of
چرا نظر ما نشان داده نمی شود
تقی
Iran, Islamic Republic of
ایشون مکه نرفته لطفا اصلاح فرمایید
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1