کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل محیط زبست کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد

هویت جانور کشف شده در شهرستان دنا مشخص شد (+ تصاویر )

2 مهر 1402 ساعت 11:29

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساتید جانور‌شناس ۲ دانشگاه معتبر کشور هویت جانور کشف شده را سگ اعلام کردند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساتید جانور‌شناس ۲ دانشگاه معتبر کشور هویت جانور کشف شده را سگ اعلام کردند.
به گزارش کبنا و به نقل از اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد؛ چهار روز قبل و همزمان با بیست و نهمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۲ خبر و تصاویری از لاشه یک جانور بر روی خروجی چند سایت و پایگاه خبری استان با عنوان « سوزاندن لاشه یک قلاده کفتار در پارک ملی دنا و شائبه پنهان کاری محیط زیست» قرار گرفت و در آن خبر از زبان مردم عنوان شده بود که: در روز‌های اخیر یک قلاده کفتار مجاور روستای خونگاه واقع در پارک ملی دنا با ضرب گلوله کشته شده و بعداز آن سوزانده شده است، اما غافل از آنکه محیط زیست با اشراف اطلاعاتی خود ۲ روز قبل از انتشار این خبر یعنی از ۲۷ شهریور در جریان کم و کیف ماجرا بوده، اقدامات خود را انجام داده و منتظر اعلام نظر مراجع دانشگاهی بود تا پس از آن بر اساس اسناد علمی معتبر اطلاع‌رسانی نماید.
از طرفی؛ اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان بعد از انتشار این خبر در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تائید کلیات موضوع و اعلام مطلع بودن محیط زیست استان از لاشه کشف شده، علی رغم نظر کارشناسان محیط زیست استان مبنی بر سگ بودن لاشه، اما شناسایی هویت آن را منوط به نظر جانور‌شناس اعلام کرد و گفت: تصاویر لاشه کشف شده برای ٢ نفراز اساتید جانور‌شناس دو دانشگاه معتبر کشور ارسال شده که به محض دریافت نظرات تخصصی و علمی آنان موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.
برهمین اساس؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در دومین روز از مهرماه ۱۴۰۲ از شناسایی هویت این جانور خبر داد و گفت: پس از ارسال تصاویر لاشه کشف شده برای دو نفر از اساتید دو دانشگاه معتبر کشور، هر دو اعلام نمودند، لاشه از خانواده سگ سانان و مربوط به سگ است.
هویت جانور کشف شده در شهرستان دنا مشخص شد (+ تصاویر )
اسلام جاودان خرد گفت: کارشناسان محیط زیست در همان لحظات نخست با برسی تصاویر دریافتی اعلام کرده بودند ک لاشه مربوط به سگ است اما این اداره کل نظر قطعی را منوط به اعلام نظر جانور‌شناس از دانشگاه‌های معتبر کشور میدانست.
وی ضمن انتقاد از هیجانات کاذب خبری در برخی از سایت‌های استان گفت: قرار نیست ما برای جذب مخاطب بیشتر به محض دریافت هر گونه موضوعی بدون تحقیق از کارشناسان، هیجانی و هدفمند برخورد کنیم و باعث تشویش اذهان عمومی گردیم.
جاودان خرد تصریح کرد: صرف توجه و تائید حرف کسانیکه هیچ گونه تخصصی در حوزه جانور‌شناسی ندارند، مصداق بارز اشاعه و انتشار اخبار دروغ وقایع خلاف واقعه و بقصد ضربه زدن به زحمات محیط‌بانانی است ک شبانه روز از سرمایه نسل‌های آتی حفاظت می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست؛ اصحاب رسانه را بازوی فرهنگ‌سازی و کمک به جبران کمبود محیط‌بان در استان دانست و گفت: کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار هکتار با ۷۵ محیط‌بان حفاظت می‌شود که مطابق با استاندارد جهانی هر هزار هکتار یک محیط‌بان با کمبود ۲۳۷ محیط‌بان مواجهه است، فلذا در این شرایط از رسانه توقع کمک می‌رود نه اینکه با درج اخبار بی‌اساس و هدفمند به تشویش اذهان عمومی بپردازد.
جاودان خرد تصریح کرد: امروزه فضای مجازی بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و اغلب آنان از این فضا بخش اعظمی از اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند به همین دلیل صحت و درستی خبر نباید فدای سرعت آن گردد و اطلاعات کذب به خورد مخاطب داده شود؛ فلذا بهتر است قبل از آنکه خبری در این فضا کار شود تحقیقات لازم در خصوص کم و کیف آن بعمل آید و سپس منتشر گردد.

هویت جانور کشف شده در شهرستان دنا مشخص شد (+ تصاویر )


کد مطلب: 467370

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/467370/هویت-جانور-کشف-شده-شهرستان-دنا-مشخص-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1